Harga Getah Naik. Penoreh Syukur. Anjing DAP Pula Menyalak.

Tinggalkan komen

Harga Getah Naik. Penoreh Syukur. DAP Pula Menyalak.

Kenaikan harga getah baru-baru ini sedikit-sebanyak mengukir senyuman penoreh getah. Mereka amat bersyukur sekiranya harga getah berterusan stabil sebegini. Jika harga getah dalam sekitar RM 8 sekilogram, seorang penoreh mampu meraih pendapatan bersih RM 3,500 sebulan.

Bagaimanapun ada pihak yang tidak puas hati dan marah apabila harga getah naik. Tak lain ialah kalangan anjing-anjing DAP yang kuat menyalak siang dan malam.

Mereka tidak puas hati dengan kenaikan harga getah kononnya akan menyebabkan harga kasut sekolah dan harga tayar akan naik mendadak. Bagaimanapun, kenaikan harga getah asli ini langsung tak memberi kesan langsung terhadap harga kasut dan tayar. Jadi apa yang anjing-anjing DAP ini takutkan? Mereka sebenarnya takutkan orang melayu menjadi lebih kaya dengan hasil menoreh getah.

Jika dahulu, anjing-anjing ini mengaut keuntungan berganda apabila menjadi orang tengah kepada penoreh untuk menjual hasil mereka ke kilang. Kini penoreh getah tidak lagi memerlukan khidmat orang tengah kalangan anjing-anjing DAP ini dengan adanya bantuan terus dari kerajaan untuk menjual hasil mereka secara terus ke kilang. Dengan itu anjing-anjing DAP ini tidak lagi mampu menipu penoreh getah dengan membelinya pada harga yang lebih murah dari harga pasaran dan kemudian menjualnya pada harga yang tinggi kepada kilang.

Mulai hari ini, kita boikot mana-mana produk bukan keluaran bumiputera. Kita sokong dan beli produk bumiputera. Kita tunjuk kepada anjing-anjing DAP ini, kita juga mampu kawal ekonomi.

Sumber: Harga getah ditutup pada paras tertinggi

Advertisements

Dari Mana Datang Jumlah 39.47% Pengundi Cina Di Putrajaya?

Tinggalkan komen

Dari Mana Datang Jumlah 39.47% Pengundi Cina Di Putrajaya?

Di atas ialah statistik pengundi berdasarkan kaum di Putrajaya. Sungguh menghairankan apabila terdapat 39.47 peratus pengundi kaum cina di Putrajaya. Ramai sangatkah pengundi kaum cina di Putrajaya ni? Setahu aku, bilangan pengundi cina di Putrajaya sepatutnya boleh dibilang dengan jari. Ini kerana lebih 95 peratus penduduk Putrajaya ialah dari orang melayu. Selebihnya terdiri dari kaum-kaum lain.

Adakah 39.47 peratus ini ialah pengundi hantu yang diimport dari China dan Singapork? Maka terjawablah segala kemungkinan. Kononnya dakwaan kehadiran pengundi hantu Bangladesh dikalutkan oleh media Pakatan Pembangang hanyalah satu retorik demi menyembunyikan kehadiran pengundi hantu yang diimport dari China dan Singapork.

Fikir-fikirkanlah… Jangan sampai kita tertipu lagi dengan sandiwara Pakatan Pembangang… Alasan konon pilihanraya umum ke 13 tidak telus hanyalah sekadar alasan mahu mengalihkan perhatian terhadap isu pengundi hantu dari China dan Singapork… Jika tidak telus, mengapa mereka masih menang besar di Selangor dan Pulau Pinang? Jika tidak telus, mengapa mereka mengangkat sumpah sebagai menteri dan exco di negeri yang mereka menangi?

Kalau mereka dakwa PRU 13 ini tidak telus, mereka tidak perlu angkat sumpah jadi menteri dan exco. Segera bawa ke mahkamah dan mahkamah boleh putuskan samaada perlu dilaksanakan PRU atau PRK. Dakwaan demi dakwaan mereka hanyalah sekadar kata-kata yang langsung tidak boleh dipakai.

Video Ni Memang Lucu, Tapi Itulah Hakikat Yang Berlaku

Tinggalkan komen

Video Ni Memang Lucu, Tapi Itulah Hakikat Yang Berlaku

Video di atas memang melucukan. Ianya satu parody yang menyindir syarikat penerbangan tambang murah yang suka menekan pelanggan dengan pelbagai caj tersembunyi. Malah sebuah syarikat penerbangan tambang murah di Malaysia juga tak terkecuali mengalami simptom penyakit yang sama.

Jika di dalam video di atas, seat belt pun kena bayar kalau nak guna. Bukan itu sahaja, baca leaflet pun kena caj. Itu belum lagi jika berlaku kecemasan, nak guna oxygen mask pun kena bayar. Macam-macam hal…

Tak perlu lah aku sebutkan nama syarikat penerbangan tambang murah tu, semua dah tahu. Sengaja aku siarkan video ni supaya korang semua sedar, bagaimana korang sebagai penumpang diperkotak-katikkan oleh syarikat ini dengan mengenakan caj itu dan ini yang tak masuk dek akal.

Individu di atas adalah Ketua Pegawai Eksekutif syarikat penerbangan tambang murah tersebut. Individu ini juga berkuasa menetapkan caj-caj tertentu yang dikenakan terhadap penumpang syarikat penerbangan ini. Aku malas nak sebut nama individu ini, jadi apa kata kalau korang klik je link di bawah ini….

EMEL KEDUA: AIR ASIA DELAY EVERYDAY EVERYWAY EVERYTIME

PECAT AZRAN OSMAN RANI ATAU TARIK BALIK LESEN PENERBANGAN AIR ASIA

Senarai Kabinet Malaysia Yang Baru Tahun 2013

Tinggalkan komen

Senarai Kabinet Malaysia Yang Baru Tahun 2013

Perdana Menteri – Datuk Seri Najib Razak
Timb Perdana Menteri – Muhyiddin Yassin

Menteri Di JPM – Datuk Seri Jamil Khir Baharom
Menteri Di JPM – Datuk Abdul Wahid Omar
Menteri Di JPM – Datuk Seri Idris Jala
Menteri Di JPM – Tan Sri Joseph Kurup
Menteri Di JPM – Datuk Seri Shahidan Kassim
Menteri Di JPM – Nancy Shukri
Menteri Di JPM – Datuk Paul Low Seng Kuan
Menteri Di JPM – Datuk Joseph Entulu

Timb Menteri Di JPM – Datuk Razali Ibrahim
Timb Menteri Di JPM – P. Waytha Moorthy

Menteri Kewangan – Datuk Seri Najib Razak
Menteri Kewangan 2 – Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah
Timb Menteri Kewangan – Datuk Hj Ahmad Maslan

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar – Datuk Seri G Palanivel
Timb Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar – Dato’ Dr. James Dawos Mamit

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan – Nazri Aziz
Timb Menteri Pelancongan dan Kebudayaan – Dato’ Joseph Salang

Menteri Wilayah Persekutuan – Datuk Seri Tengku Adnan Mansor
Timb Menteri Wilayah Persekutuan – Dato’ Dr Loga Bala Mohan

Menteri Belia dan Sukan – Khairy Jamaluddin
Timbalan Menteri Belia dan Sukan – Datuk M.Saravanan

Menteri Komunikasi dan Media – Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek
Timb Menteri Komunikasi dan Media – Datuk Jailani Johari

Menteri Luar Negeri – Datuk Seri Anifah Aman
Timb Menteri Luar Negeri – Datuk Hamzah Zainuddin

Menteri Dalam Negeri – Datuk Seri Zahid Hamidi
Timb Menteri Dalam Negeri – Datuk Dr Wan Junaidi Bin Tuanku Jaafar

Menteri Pertahanan – Datuk Seri Hishamuddin Hussein
Timb Menteri Pertahanan – Datuk Abd Rahim Bakri

Menteri Pelajaran & Pengajian Tinggi – Tan Sri Muhyiddin Yassin
Menteri Pelajaran & Pengajian Tinggi 2 – Datuk Seri Idris Jusoh
Timb Menteri Pelajaran & Pengajian Tinggi – P.Kamalanathan
Timb Mneteri Pelajaran & Pengajian Tinggi 2 – Datuk Mary Yap Kain Ching

Menteri Pertanian Industri Asas Tani – Datuk Seri Ismail Sabri
Timb Menteri Pertanian Industri Asas Tani – Datuk Tajuddin Abdul Rahman

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat – Datuk Seri Rohani Karim
Timb Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat – Datuk Hajah Azizah Datuk Seri Panglima Haji Mohd Dun

Menteri Sumber Manusia – Datuk Richard Riot
Timb Menteri Sumber Manusia – Datuk Haji Ismail Haji Abd Mutalib

Menteri Kesihatan – Datuk S.Subramaniam
Timb Menteri Kesihatan – Dato’ Seri Dr. Hilmi Haji Yahya

Menteri Kerja Raya – Datuk Haji Fadillah Yusof
Timb Menteri Kerja Raya – Datuk Rosnah Sirlin

Menteri Perdagangan Antarabangsa Dan Industri – Datuk Mustapa Mohamed
Timb Menteri Perdagangan Antarabangsa Dan Industri – Ir Haji Hamim Samuri

Menteri Pembangunan Luar Bandar – Datuk Shafie Apdal
Timb Menteri Pembangunan Luar Bandar – Datuk Alexander Nanta Linggi

Menteri Komoditi Dan Perladangan – Datuk Seri Douglas Uggah Embas
Timb Menteri Komoditi Dan Perladangan – Noriah binti Kasnon

Menteri Pengangkutan – (Memangku) Datuk Seri Hishamuddin Hussein
Timb Menteri Pengangkutan – Datuk Abd Aziz Kaprawi

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air – Datuk Seri Dr. Maximus Ongkili
Timb Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air – Dato’ Seri Mahdzir Khalid

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi – Datuk Iwon Ebin
Timb Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi – Dr. Abu Bakar Mohamad Diah

Menteri Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna – Dato’ Haji Hasan bin Malek
Timb Menteri Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna – Datuk Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan – Datuk Abdul Rahman Dahlan
Timb Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan – Datuk Halimah Sadique

Nota: Tahniah kepada mereka yang terpilih menyertai kabinet penggal kali ini. Diharap anda semua dapat berkhidmat dengan amanah dan tanggungjawab.

Tahniah! Tan Sri Khalid Abu Bakar Dilantik Ketua Polis Negara

Tinggalkan komen

Tahniah! Tan Sri Khalid Abu Bakar Dilantik Ketua Polis Negara

Sekalung tahniah diucapkan buat Tan Sri Khalid Abu Bakar di atas perlantikan beliau Ketua Polis Negara yang baru. Perlantikan Tan Sri Khalid adalah sebagai mengisi kekosongan jawatan Ketua Polis Negara setelah Tan Sri Ismail Omar yang akan bersara wajib 17 Mei ini.

Berkuatkuasa 17 Mei 2013 juga, Tan Sri Khalid Abu Bakar mengambil alih tugas Tan Sri Ismail Omar untuk memimpin pasukan Polis.

Terima kasih diucapkan kepada Tan Sri Ismail Omar yang berjaya memimpin pasukan Polis Diraja Malaysia sehingga ke tahap sekarang. Bakti yang dicurahkan oleh Tan Sri Ismail Omar kepada PDRM semestinya dikenang sampai bila-bila…

Kaitan Minyak Dan Harga Untuk Keselamatan Negara

Tinggalkan komen

Kaitan Minyak Dan Harga Untuk Keselamatan Negara

Nota Penulis : Artikel ini adalah hasil dari seorang rakan yang berada dalam lingkungan yang saya kira masyarakat umum akan gagal untuk faham, minyak dan pertahanan sebenarnya berkait rapat. Saya bagaimanapun tidak menambah perkara-perkara yang sensitif di dalam ini yang berkait rapat dengan keselamatan negara.

Saudara pembaca : Dalam dunia, carigali minyak laut dalam dibuat di Teluk Mexico dan kawasan Sabah sahaja. Teknologi terkini industri minyak laut dalam di kuasai Petronas dan meninggalkan negara-negara jiran kita yang lain.

1. Negara diambang pilihanraya ke-13 pada 5hb. Mei ini dengan parti politik sekarang giat berkempen menjelaskan manifesto masing-masing dengan pelbagai tawaran dijanjikan.

2. Malangnya, tidak ada satu pihak pun yang memberi penekanan kepada pemantapan elemen pertahanan negara khususnya berkaitan penambahan aset tempur Angkatan Tentera Malaysia dan Polis DiRaja Malaysia.

3. Sebenarnya, kes Lahad Datu mempunyai objektif tersirat yang mana ia mempunyai kaitan dengan kekayaan Sabah yang ditunjangi oleh terdapatnya lembangan minyak dan gas (O&G) diperairan Sabah, selain kemungkinan wujudnya emas tinggalan perang – yang tidak dikupaskan di sini.

4. Sejarah O&G (Oil & Gas) di Malaysia bermula pada awal abad ke 20 selepas suku abad sebelumnya minyak ditemui di daratan Miri, Sarawak dengan hak pengeluaran mulanya diberi kepada Syarikat Eksplorasi British Borneo tetapi ia tidak dikomersilkan kerana tiada kawasan lembangan di daratan dikenalpasti.

5. Umum mengetahui wilayah perairan Sabah adalah amat hampir dengan Filipina dan Indonesia dan kawasan ini kaya dengan minyak sebenarnya.

6. Entri ini hanya mengupas sedikit berkaitan cadangan menaikkan kadar royalty kepada Sabah dari 5.0 peratus kini kepada 20 peratus serta cadangan menurunkan harga runcit petrol dan diesel dan jangkaan kesannya kepada peruntukan keselamatan negara.

7. Telaga-telaga minyak dengan kelengkapan platformnya di Sabah terletak di luar pantai dan kos kawalan keselamatannya terletak di bahu TLDM dan dibantu Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM)

8. Kos kawalannya tinggi kerana risiko pencerobohan lintas-sempadan serta faktor geo-politiknya dan kian meningkat dengan adanya kes keganasan seperti di Lahad Datu baru-baru ini.

9. Tahun-tahun kebelakangan ini pula, menyaksikan syarikat-syarikat minyak membangunkan telaga minyak laut dalam dengan kedalaman melebihi 500 meter (rata-ratanya berkedalaman melebihi 1,300 meter) seperti di Medan Kikeh,
Gemusut/Kakap dan Malikai.

HARGA MINYAK TIDAK BOLEH DITURUNKAN KERANA KOS PENGELUARAN TINGGI

10. Kos mengeluarkan minyak mentah di laut dalam meningkat secara mendadak kerana faktor kesukaran kerja- kerja pemasangan, operasi serta penyediaan kemudahan pengeluaran yang lebih ekstrem lagi baru kepada pemain industri

11. Cukai industri ini terpakai dilebih 90 peratus negara di dunia dan sebab itulah juga harga petrol dan diesel di kebanyak negara di Eropah yang menjadi pengimport bersih melebihi RM 5.00 seliter.

12. Harga ini tidak terpakai di kalangan Negara-negara pengeluar di Timur Tengah kerana kos pengeluarannya rendah.

MALAYSIA TERPAKSA IMPORT PETROL DAN DIESEL

13. Masalah Malaysia ialah keupayaan penapisan yang agak terhad walaupun kita merupakan negara pengeluar minyak.

14. Apabila kerajaan mahu membina sebuah loji penapisan minyak yang besar di Pangerang, Johor ia menjadi mangsa serangan pembangkang dengan alasan Johor bukan negeri pengeluar minyak.

15. Malangnya, pembangkang gagal menjelaskan isu ini dengan jujur, Singapura bukan negara pengeluar minyak tetapi mempunyai loji penapisan minyak di Pulau Bukom dan ia memproses minyak-minyak milik negara lain di Asia Tenggara yang tidak mempunyai loji penapis dan Singapura membuat keuntungan besar di situ.

16. Minyak mentah yang kita tapis tidak sepenuhnya ditukar kepada petrol dan diesel kerana kadar penyulingan biasa hanya menghasilkan separuh kuantiti sahaja kepada petrol dan diesel dan kadar ini boleh ditingkatkan melalui proses tambahan bagi memecahkan rantaian panjang hydrokarbon berkenaan kepada rantaian pendek dan digelangkan.

17. Kerana itu, kita masih perlu mengimport sebahagian keperluan kita dari loji penapisan di negara jiran pada harga pasaran antarabangsa dan ini tidak begitu baik dari segi keselamatan.

18. Jika ditambah lagi dengan cadangan pengurangan harga petrol dan diesel, mengikut perkiraan mudah jumlah subsidi tambahan yang perlu ditanggung menjangkau hampir RM 10.0 billion.

19. Jumlah melebihi RM 10.0 billion setahun ini besar dan cukup untuk membiayai penyediaan lengkap satu skuadron jet pejuang MRCA beserta kemudahannya yang diura-urakan secara TUNAI (TAK PAYAH HUTANG) setiap tahun atau kita boleh memperolehi helicopter Eurocopter sebanyak 60 buah setiap tahun.

20. Jika tidak mahu penyeludupan berleluasa, kita kena mempertingkatkan aspek rondaan bagi membenteras atau mengekang aktiviti tetapi untuk itu, negara sudah tidak mampu kerana peruntukan besar telah diberikan sebagai subsidi tambahan dan subsidi tambahan ini juga telah menjadi catalyst untuk penyeludupan meningkat.

21. Sudahlah Petronas terpaksa menanggung kos penerokaan dan pengeluaran di laut dalam yang berganda, terpaksa pula menanggung subsidi runcit tambahan hampir sekali ganda dan aktivi penyeludupan kian meningkat (termasuk penyeludupan senjata), pada masa yang sama ATM dan APMM terpaksa meningkatkan kawalan keselamatan di perairan dan ini semua menuntut kos yang mahal.

22. Adakah pada satu hari nanti, Petronas terpaksa membayar wang pelindungan kepada pengganas untuk menjaga kemudahan minyak luar pantai dan mengawal penyeludup seperti yang dibuat oleh negara lain.

23. Sebagai Malaysia yang setia, marilah kedua-dua blok parti yang bertanding di dalam PRU 13 ini memikirkan juga aspek keselamatan ini dan elakkan dari manipulasikan pemikiran rakyat.

24. Dari satu pihak iaitu kerajaan, Barisan Nasional terpaksa akur dan membodek rakyat dengan penambahan subsidi minyak yang ternyata sangat merugikan negara.

25. Kepada pihak pembangkang pula, sikap terlalu banyak berjanji seolah-olah semua perkara adalah “kacang” kepada mereka telah menyebabkan sebahagian rakyat terpesona tanpa mengambil kira realiti sebenar.

26. Inilah yang dikehendaki oleh Iluminati.

Sumber: MilitaryofMalaysia

Tahniah Kepada Semua MB & KM Baru. Selamat Bertugas.

Tinggalkan komen

Tahniah Kepada Semua MB & KM Baru. Selamat Bertugas.

Melaka, Kedah dan Perlis telah menerima seorang Menteri Besar dan Ketua Menteri yang baru. Jika sebelum ini Menteri Besar Kedah ialah Datuk Seri Azizan Razak, manakala Menteri Besar Perlis pula sebelum ini dipegang oleh Datuk Seri Mat Isa Sabu dan jawatan Ketua Menteri Melaka pula dipegang oleh Datuk Seri Wira Ali Rustam. Manakala Perak pula, Datuk Seri Zambry dilantik semula sebagai Menteri Besar Perak untuk penggal kedua.

Datuk Mukhriz Mahathir, yang merupakan anak kepada tokoh negarawan ulung, Tun Dr Mahathir Mohamed mendapat perkenan oleh DYMM Sultan Kedah untuk dilantik sebagai Menteri Besar Kedah yang baru. Proses pertukarann kerajaan negeri Kedah berjalan dengan aman, tanpa sebarang insiden tidak diingini.

Ahli Dewan Undangan Negeri Pauh, Azlan Man pula mendapat perkenan dari DYMM Raja Perlis untuk dilantik sebagai Menteri Besar Perlis yang baru yang sebelum ini dipegang oleh Datuk Seri Mat Isa Sabu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Udang, Datuk Wira Idris Haron pula dilantik sebagai Ketua Menteri Melaka yang baru bagi menggantikan Ketua Menteri Melaka sebelum ini, iaitu Datuk Seri Wira Ali Rustam. Sebelum ini beliau pernah memegang jawatan sebagai Timbalan Menteri Pengajian Tinggi.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pangkor Datuk Seri Zambry Abd Kadir selesai mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Perak di Istana Iskandariah setelah mendapat perkenan dari DYMM Sultan Perak. Beliau diberi kepercayaan sekali lagi untuk memegang jawatan Menteri Besar untuk penggal kedua.

Buat masa ini belum mendapat perkhabaran perlantikan Menteri Besar untuk Pahang, Johor, Negeri Sembilan dan Terengganu, samaada Menteri Besar lama dikekalkan atau Menteri Besar baru dilantik. Bergantung atas kebijaksanaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan perkenan Sultan dan Yang Dipertuan Besar negeri tersebut.

Older Entries