UMNO Zalim!! Harga Getah Pula Naik!!

Tinggalkan komen

UMNO Zalim!! Harga Getah Pula Naik!!

KUALA LUMPUR: Berikutan harga getah SMR20 yang mencatat paras tertinggi dalam sejarah negara semalam, membolehkan kira-kira 350,000 keluarga pekebun kecil getah mendapat keuntungan kasar sekurang-kurangnya RM4,000 sebulan.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata harga getah SMR20 yang mencatat harga RM12.44 sekilogram semalam menunjukkan trend yang melonjak sejak beberapa bulan lalu.
“Kita dapat melihat sejak beberapa tahun, antara komoditi yang stabil adalah getah. Ia mengupayakan pendapatan penduduk luar bandar dengan stabil,” katanya kepada pemberita pada majlis Hari Inovasi dan Kualiti Risda, di sini hari ini.

Beliau yakin komoditi berkenaan bukan sahaja akan memberikan sumbangan kepada pendapatan negara malah masyarakat luar bandar khusunya pekebun kecil.

Sehubungan itu, Program Tanam Semula Risda diberikan peruntukan sebanyak RM217 juta tahun ini untuk kawasan seluas 131,528 hektar membabitkan 52,000 orang pekebun kecil, katanya.

Shafie berkata sehingga September lalu, seluas 96,215 hektar atau 73 peratus program berkenaan sudah dilaksanakan.

Mengenai cadangan untuk mewujudkan Risda Holdings, beliau berkata, ia akan menjadi sebagai satu apex yang berfungsi sebagai sebuah syarikat induk ke arah pencapaian yang lebih baik pengurusan 10 agensi di bawah pihak berkuasa berkenaan.
“Ia masih dalam peringkat kementerian. Agensi yang ada kena ada penyusunan semula, kemas kini dan lebih fokus jika ada badan yang memantau bagi prestasi lebih baik,” katanya.

Beliau berkata Risda Holdings akan dimulakan dengan modal berbayar sebanyak RM50 juta dan akan diwujudkan akhir tahun ini.

Sehingga September lalu, 10 syarikat berkenaan mencatatkan keuntungan sebanyak RM12.47 juta, katanya. – BERNAMA

Selepas kenaikan petrol Ron 97 sebanyak 20 sen. (Ada pencacai biawak kata naik 30 sen, cuba tanya King Jason)

Harga getah pula naik… Sedih betul eXception dengan kenaikan harga getah ini…

Dengan kenaikan harga getah ianya bakal menyebabkan penoreh getah semakin miskin…

Zalim sungguh UMNO… Sepatutnya harga getah tidak boleh naik sebanyak RM 12.44 sekilogram.

Harga sepatutnya ialah 3 sen sekilogram…

eXception pasti, berita kenaikan harga getah akan disembunyikan oleh King Jason yang terkenal dengan fitnahnya…

Al maklumlah… elaun anjing-anjing suruhan Pakatan Biawak ni boleh mencecah RM 500 sehari…

Bila dah banyak fitnah, maka banyaklah income…

Nota: Tertanya-tanya pula eXception, berapa ramai rakyat Malaysia yang guna petrol RON 97… King Jason… Hang pakai RON 97 ke?? Atau senyap-senyap pakai RON 95?? Keh keh keh keh keh…

Advertisements

Harga Simen Pula Naik? Semua Salah UMNO… Takdir…

Tinggalkan komen

Harga Simen Pula Naik? Semua Salah UMNO… Takdir…

KUALA LUMPUR 27 Julai – Persatuan Pemborong Binaan Malaysia (MBAM) hari ini mendakwa senarai harga simen akan meningkat bermula 1 Ogos ini.

Peningkatan ini berikutan salah satu pengeluar utama simen di Lembah Klang menaikan harga bahan tersebut.

Presidennya, Matthew Tee Kai Woon berkata, perkara tersebut telah dimaklumkan oleh ahlinya dan meminta kerajaan khususnya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk mengkaji perkara itu dengan serta-merta.

“Harga simen yang disenaraikan mengikut beg naik kepada RM17.75 daripada harga terdahulu RM16.75 manakala harga simen pukal yang disenaraikan mengikut tan naik kepada RM340 berbanding RM320.

“Kenaikan harga akan meningkatkan kos pembinaan,” katanya dalam satu kenyataan disini hari ini.

Nampaknya taukeh-taukeh yang menguasai industri simen ni mula naik tocang… Kini mereka sesuka hati menaikkan harga simen menyebabkan peningkatan kos pembinaan…

Sudah semestinya kalangan taukeh-taukeh ini adalah terdiri daripada puak mata sepet yang tamak haloba… Apabila berlaku kenaikan harga barang, maka PR akan salahkan UMNO dan Barisan Nasional pula…

Kenaikan Harga Menjelang Ramadhan Sudah Dijangka

Tinggalkan komen

Kenaikan Harga Menjelang Ramadhan Sudah Dijangka

TAWAU — Kenaikan harga ayam sehingga 20 peratus di daerah ini sejak seminggu lepas menyebabkan pengguna di Tawau meminta pihak berkuasa memantau keadaan itu.

Tinjauan di Pasar Tanjung di sini mendapati rata-rata pengguna menyifatkan kenaikan harga ayam dari RM8 kepada RM10 sekilogram itu agak membebankan lebih-lebih lagi ketika menjelang bulan puasa dan Hari Raya Aidilfitri.

Abd Rajak@Kassim Mohd. Ali, 55, berkata, kenaikan harga ayam sehingga 20 peratus itu tidak wajar dan menganggapnya sebagai cubaan peniaga untuk mengaut keuntungan lebih.

“Saya minta pihak kerajaan serta Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan tidak memandang perkara ini hanya sebelah mata,” katanya.— BERNAMA


Kenaikan harga bahan keperluan menjelang Ramadhan dan Raya adalah satu perkara yang eXception sudah jangka sejak dulu lagi…

Tidak ke korang rasa pelik, bila time sambutan Tahun Baru CIna jarang kedengaran kekurangan bekalan gula, minyak masak malah berlaku kenaikan harga ayam…

Tup… Tup… Bila masuk sahaja bulan Ramadhan dan Raya… Akan berlaku kehabisan stok minyak masak la… Gula habis la… Ayam nak harga laa… Game play lanun-lanun lahanat bermata sepet ini sudah dihidu, tapi apa boleh buat… Mereka yang kontrol sektor ternakan, peruncitan dan pemborongan…

Tak percaya?? Tunggulah dekat nak raya nanti, akan berlaku kekurangan stok tepung, gula dan minyak masak… Lepas lanun-lanun lahanat bermata sepet ini akan menjualnya dengan harga dua kali ganda… Kemudian lanun-lanun ini akan menyalahkan kerajaan BN atas kenaikan harga barang… Bijak bukan??

Cuma masih ramai kalangan rakyat Malaysia tak reti nak berfikir dan berterusan menyalahkan kerajaan atas kenaikan harga ini… Kerajaan hanya menetapkan harga siling, tetapi lanun-lanun inilah yang mampu memanipulasi stok barang dan harga ikut kemahuan mereka…

Sebab itu apabila kerajaan mahu memperkenalkan Kedai Rakyat 1 Malaysia, lanun-lanun ini cukup marah… Mereka menuduh kerajaan zalim dan menindas peniaga… Sedangkan KR1M bukan dibuka dekat dengan premis mereka pun… Malah masalah kekurangan bekalan gula, tepung dan minyak masak takkan berlaku apabila adanya KR1M… Ini kerana yang menguruskan KR1M adalah orang yang mempunyai pengalaman luas dalam sektor ini… Inilah sebenarnya yang ditakuti oleh lanun-lanun bermata sepet ini…

Najib Belanjakan Berbillion Ringgit Untuk Siapa??

Tinggalkan komen

Najib Bagi Sepuluh Sen, Belanja Berbilion Untuk Rakyat… Nuar Diberi Seringit, Berbillion Lesap…

Kerajaan Barisan Nasional, bagi sepoloh sen (10 sen), Kerajaan Barisan Nasional belanja berbilion RM nak bantu rakyat..

Kerajaan Pakatan Pembangkang bagi sehengget (RM1.00) kat Anwar Ibrahim, Kerajaan Pakatan Pembangkang merugi wang rakyat lagi.. Pasir hilang.. duit berjuta di rembat.. Nak bagi air pun.. air lombong.. itu ker dinamakan ‘air free’ yeop.. Alahai..

DIKALA negara serantau terutama Indonesia menaikkan harga minyak, negara kita yang tercinta ini mengekalkan harga produk petroluem tersebut dengan menambah 10 sen bagi setiap satu liter. Jumlah itu nanti di darabkan lah dengan jumlah keseluruhan liter penggunaan minyak dalam negara kita.

Silap-silap kosnya mau memakan bilion.

Sudah tentu pembangkang akan kata tindakan ini untuk memancing undi – macamlah yang depa janji segala bulan dan bintang dalam buku Jingga dan luar buku Jingga itu bukan sebab nak pancing undi. Pancing undi juga tapi sebab depa yang buat, taklah mahu digambarkan begitu.

Pedulilah pancing undi atau tidak, yang penting kerajaan BN sekarang laksana apa yang dia janji dan cakap, sementara puak-puak pakatan harami ini janji, buatnya belum tentu. Kalau Selangor dijadikan contoh, dari 31 janji manifesto 2008, yang baru dilaksanakan hanya 1, itupun sedang mengalami banyak masalah sekarang ini.

Dari bekalan yang hampir tidak cukup, sehingga kepada pemberian yang tidak menyeluruh (rumah pangsa tak dapat).

Keupayaan kerajaan BN pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menguruskan ekonomi dengan baik inilah yang rakyat perlu timbang dan ambil berat. Disebalik segala macam pemberian yang dijanjikan dalam pembentangan Bajet 2011, Oktober tahun lepas, kerajaan masih berjaya mengekalkan pemberian subsidi dan manfaat sedia ada.

Kalau kerajaan bagi BR1M tapi kurangkan bantuan penerima dibawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) umpamanya, itu cerita lain, masalahnya sekarang ini BR1M beri juga, wang bantuan dibawah JKM tak kurang sesen pun.

Jangan kita baca apa pembangkang tulis, semua pun rugi, semua pun tak jadi, penyelewengan sana sini dan sebagainya.

Itu kata mereka tapi rakyat boleh nilaikanlah sendiri macam mana kebolehan dan kebijakan kerajaan BN ini menguruskan kewangan negara dengan baik.

Memang penulis akui, minyak kita tidak akan kekal selamanya murah seperti sekarang, itu adat. Sama juga, tidak akan ada sesiapa pun yang rela gajinya sama setelah bertahun-tahun berkhidmat. Sampai satu masa kerajaan akan mengkajinya semula tapi percayalah kerajaan akan memastikan rakyat mempunyai wang untuk menampung kenaikan tersebut.

Pembangkang pun tak berani nak janji harga minyak akan kekal selamanya pada paras mana yang mereka janjikan sekarang. Kalau depa berani, dah lama disebut dalam buku Jingga yang harga minyak akan dikekalkan pada paras sekian-sekian, selama mereka jadi kerajaan.

Tak berani nak janji pun, gebang sementara belum dapat bolehlah.

Yang penting, ekonomi perlu ada keseimbangan dan keseimbangan itulah yang berjaya diuruskan dengan baik oleh kerajaan BN sekarang. Lihatlah apa yang berlaku di Pulau Pinang dibawah DAP, negeri itu hampir menjadi Singapura kedua kerana tanahnya yang terlalu mahal, tidak mampu dibeli orang tempatan melainkan rakyat dari republik tersebut.

Sedangkan BN, walaupun mengakui orang yang ada duit berhak membeli hartanah yang bersesuaian dengan pendapatan masing-masing, tapi hak rakyat yang kurang berkemampuan tidak diketepikan. Ini yang penulis sebutkan keseimbangan. Itu baru mengambil rumah sebagai contoh, yang lain lagi?

Adakah kerja ini mudah? Sudah tentu tidak tapi kerajaan BN berjaya mengawalnya dengan baik. Maka itu, undilah BN, tolak PAS, DAP dan PKR.

Kredit: Gerbang Tempur Puteri

Sumber: Tambah Subsidi Minyak, Bukti Kerajaan Tidak Bankrap

JANGAN MANSUHKAN COLA (ELAUN SARA HIDUP) KAMI!!

27 Komen


URA-URA COLA AKAN DIMANSUHKAN DAN GAJI CUMA DINAIKKAN 10%

Khabar-khabar angin yang bertiup mula meresahkan jiwa kakitangan awam. Terutama bagi mereka yang bekerja di bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur yang sudah ramai tahu kos sara hidup di sana amat tinggi. Khabar yang bermain di minda samaada benar atau tidak. Khabar yang membawa berita bahawa kemungkinan elaun sara hidup kakitangan awam dimansuhkan dan gaji cuma dinaikkan sebanyak 10%. Pada mulanya kami jangka ianya akan diumumkan dalam Bajet 2010, tetapi lega ianya tidak dibentangkan. Kemudian baru-baru ini mendapat lagi khabar yang sama. Tidak pasti betul atau tidak…

Mungkin bagi kakitangan awam gred 40 ke atas tak terasa sangat. Tetapi bagi kami yang bergred rendah bakal mengalami seksanya. Apa keperluannya elaun sara hidup kami dimansuhkan? Apa faedah yang akan kami dapat jika elaun sara hidup kami dimansuhkan? Kami tidak dapat sebarang faedah, malah hidup kami makin terbeban.

Ramai yang berkeinginan memiliki kenderaan sendiri bagi memudahkan perjalanan pergi dan pulang ke tempat kerja. Malah ada juga yang ingin mendirikan rumah tangga. Dari mana mereka dapat sumber kewangan tersebut? Sudah tentulah dari pinjaman bank. Bayangkan sekiranya gaji pokok hanya RM 800.00 kemudian dicampur dengan elaun tetap perumahan sebanyak RM 180.00 dan elaun sara hidup sebanyak RM 300.00. Maka gaji sebulan adalah RM 1280.00 sebulan. Kemudian terpaksa pula gaji dipotong untuk Tabung Haji, KWSP (bagi kakitangan yang baru), serta Angkasa. Katakan anda membuat pinjaman sebanyak RM 40,000.00 dan perlu membayar melalui potongan gaji selama 10 tahun, maka setiap bulan Angkasa akan memotong sebanyak RM 600.00 . Berapa sangatkah yang tinggal? Itu belum lagi tolak sewa rumah, bil api dan air, bil telefon, bil internet serta minyak untuk kenderaan. Yang tinggal lebih kurang RM 300 sahaja. Bayangkan jika elaun sara hidup dimansuhkan. Apa yang tinggal? Habuk!! Habuk yang tinggal.

Maka selepas itu kes-kes rasuah akan terus meningkat. Kes-kes jenayah yang sebelum ini didominasi oleh warga asing sepeti rompakan, samun dan ragut akan didominasi oleh kakitangan-kakitangan awam. Apakah puncanya? Puncanya kerajaan sendiri yang tak mahu ambil tahu rintihan hati kami. Kerajaan hanya sibuk berpolitik siang dan malam. Mencari salah dan kesilapan pembangkang, tetapi tak mahu belajar kesilapan sendiri sewaktu pilihanraya umum yang lepas. Adakah kerajaan Barisan Nasional yang hampir tumbang dulu akan tumbang pada pilihanraya akan datang? Undi di tangan rakyat. Kebanyakan rakyat juga adalah kakitangan awam juga. Jika kerajaan sendiri silap membuat keputusan yang boleh membangkitkan kemarahan kakitangan awam. Jangan mengeluh atau melenting jika semua kakitangan awam seluruh Malaysia akan melakukan mogok. Kami bukan kuli! Kami bukan hamba abdi! Kami ada maruah! Kami ada kehidupan masing-masing! Semakin lama, harga barang dan minyak akan naik. Tetapi apa yang kakitangan awam dapat? Kenaikan gaji? Bila kenaikan yang kami dapat? Ini sahaja sudah cukup membuatkan kami terseksa. Apa lagi jika elaun sara hidup kami dimansuhkan? Hidup kakitangan awam bergred rendah makin tersepit. Jika sebelum ini kami makan mee segera sekali-sekala. Kali ini mungkin kami terpaksa menjadikan mee segera makanan asasi kami. Adakah menteri-menteri sekelian mahu lihat kami kakitangan awam mogok? Adakah kamu semua tahu apa akan terjadi jika semua mogok? Ekonomi Malaysia akan jatuh merudum. Pasaran saham terpaksa ditutup. Peristiwa Kemelesetan Ekonomi tahun 1997 bakal berlaku lagi, malah lebih teruk. Malah kes-kes perceraian akan berlaku apabila suami tidak lagi mampu menyara keluarga. Malah lebih teruk akan ada ramai kakitangan awam terjun bangunan dan membunuh diri kerana terseksa dengan kehidupan di dunia. Adakah para menteri sekelian mahukan itu? Para menteri sekelian tentu tidak kisah elaun sara hidup kami dimansuhkan, kerana para menteri sendiri menikmati berbagai jenis elaun. Hinggakan isi minyak pun boleh claim lagi. Kami kakitangan awam cuma mengharapkan pada gaji sahaja untuk menyara kehidupan kami. Kami kakitangan semua menuntut…

JANGAN MANSUHKAN ELAUN SARA HIDUP KAMI!! DAN KAMI JUGA MINTA GAJI KAMI DINAIKKAN!!

Kami kakitangan awam juga ingin mengingatkan kepada kerajaan…

KAMI BUKAN KULI!! KAMI JUGA BUKAN HAMBA ABDI!!

Dan pesanan terakhir…

JANGAN BUAT KAMI HILANG KESABARAN!! INGATLAH KAMI JUGA RAKYAT!! KAMI YANG MENENTUKAN KERAJAAN MANA YANG BERHAK KAMI PILIH!!