Suara Pakatan Rakyat Bantah Tanah YBK Dikembalikan?

Tinggalkan komen

Suara Pakatan Rakyat Bantah Tanah YBK Dikembalikan?

Mungkin cerita ini sudah basi bagi korang, tapi eXception perlu mengulas apa yang dicanang oleh Suara Pakatan Rakyat berkenaan tanah Yayasan Basmi Kemiskinan yang dirampas secara zalim oleh Pakatan Rakyat Selangor. Kononnya Pakatan Rakyat mendakwa YBK gagal menjelaskan cukai tanah, sedangkan Ketua Menteri Melaka secara sukarela membayar cukai tersebut bagi pihak YBK, tetapi ditolak oleh Pakatan Rakyat.

Jangan Kembalikan Tanah YBK

SELURUH negara terkejut dengan keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam yang memutuskan untuk mengembalikan semula tanah milik Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) yang dirampas kerajaan Selangor pada 2010 kerana kegagalan membayar cukai.

Keputusan ini jelas menunjukkan bahawa ada elemen dalam sistem kehakiman negara ini masih tidak bebas dari pengaruh eksekutif yang diterajui UMNO kerana YBK adalah organisasi kebajikan yang ditubuhkan kerajaan Selangor sewaktu berada di bawah pentadbiran UMNO dahulu.

Pengerusi YBK, Datuk Zainal Abidin Sakom adalah bekas ADUN UMNO bagi kawasan Batang Kali.

Paling memeranjatkan kerana keputusan dibuat di peringkat Mahkamah Tinggi – peringkat Mahkamah yang diketahui telah melalui reformasi besar-besaran sewaktu Datuk Zaid Ibrahim menjadi Menteri yang bertanggungjawab dalam hal undang-undang!!

Ketika itu, Zaid berjaya menasihatkan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi agar melantik hakim dan pesuruhjaya kehakiman (terutama diperingkat Mahkamah Tinggi) dari kalangan mereka yang lebih bebas dan berkredebiliti serta tidak mudah dipengaruhi kerajaan memerintah.

Termasuk di antaranya bekas penasihat undang-undang PAS, Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Mohamad Ariff Md Yusof.

Tidak hairan kenapa banyak kes-kes melibatkan pemimpin Pakatan Rakyat berjaya di peringkat Mahkamah Tinggi sebelum keputusan bertukar sebaliknya di peringkat Mahkamah lebih tinggi seperti Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.

Bagaimana pun, penulis lihat kerajaan Pakatan Rakyat Selangor perlu mempertahankan tanah ini dari terlepas ke tangan YBK – walaupun setelah Mahkamah Tinggi membuat keputusan.

Gunakanlah segala saluran perundangan yang ada untuk memastikan 4 blok tanah seluas 323.7 hektar tersebut kekal dalam pemilikan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor. Penulis yakin perkara ini mampu dilakukan kerana Pakatan Rakyat mempunyai barisan peguam yang hebat-hebat untuk memastikan perkara ini menjadi kenyataan.

Kegagalan mempertahankan tanah ini pasti ‘memeritkan’ semua orang kerana ia bermaksud menyerahkan apa yang sepatutnya jadi milik Pakatan Rakyat kepada UMNO.

Lagipun, penulis dimaklumkan, beberapa bahagian tanah ini dalam proses diserahkan kepada syarikat pemaju untuk dibangunkan dengan pusat perniagaan komersial yang akhirnya mampu mendatangkan pendapaatan yang lumayan kepada kerajaan negeri.

Nak dibandingkan dengan perancangan YBK untuk membina kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) Serendah yang tidak mempunyai nilai komersial tinggi. Selain kadar cukai yang tidak seberapa.

Maka itu, tanah ini wajib dipertahankan dengan apa cara sekalipun. Semalam penulis dimaklumkan, perancangan sudah dibuat untuk melengah-lengahkan proses rayuan di Mahkamah Rayuan sehingga selepas PRU 13 berakhir.

Rencananya, kalau Pakatan Rakyat berjaya menawan Putrajaya, segalanya dijangka akan lebih mudah, hasil dari reformasi kehakiman yang bakal dijalankan secara menyeluruh nanti.

Suara Pakatan Rakyat seolah-olah menyokong tindakan MB Selangor merampas tanah milik hak orang lain. Itu baru perintah Selangor. Esok bila dah perintah satu Malaysia, tanah mak-bapak kita kat kampung pun akan dirampas ikut suka tekak diorang.

Kononnya YBK tu NGO di bawah Barisan Nasional, sebab itu hak YBK cuba dinafikan oleh rejim Khalid Gagap ini… Sedangkan YBK hanyalah sebuah NGO bebas yang tidak berasaskan keuntungan yang bertujuan untuk membantu rakyat miskin dalam negeri Selangor. YBK hanyalah sebuah Yayasan yang merupakan satu tabung untuk membantu golongan miskin. YBK tidak ada kaitan langsung dengan politik. Tetapi cuba diheret ke kancah politik apabila isu pemulangan semula tanah YBK cuba dipolitikkan.

Apakah tanah milik YBK bakal menerima nasib yang sama seperti tanah milik Yayasan Selangor yang diserahkan bulat-bulat kepada Pusat Kebudayaan Cina? Apa kewajaran tanah milik sebuah Yayasan yang sepatutnya membantu orang melayu, tetapi diberi kepada orang cina??

Kepada Suara Pakatan Rakyat, terima sahaja hakikat dan kebenaran dengan pahit. Allah akan bayar cash atas apa kejahatan dan kekejaman kita lakukan di atas dunia… Usah lagi ditegakkan benang yang basah… Tanah siapakah yang akan jadi mangsa selepas ini?? Tanah mak bapak anda?? Atau tanah mak bapak sahabat anda?

Advertisements

#Bajet2013 – Kerajaan BN Zalim!! Beri Rebat Pembelian Telefon Pintar Untuk Belia!?

Tinggalkan komen

Bajet 2013 – Kerajaan BN Zalim!! Beri Rebat Pembelian Telefon Pintar Untuk Belia!?

KUALA LUMPUR 28 Sept. – Golongan belia bakal menikmati rebat sebanyak RM200 bagi pembelian satu unit telefon mudah alih pintar 3G.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pakej khas itu akan diperkenalkan kerajaan dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan syarikat telekomunikasi.

Menurut beliau, sebanyak RM300 juta disediakan untuk tujuan tersebut dan akan dimanfaatkan oleh 1.5 juta belia.

“Ia terbuka mereka yang berumur antara 21 hingga 30 tahun dengan pendapatan bulanan RM3,000 ke bawah,” katanya dalam pembentangan Bajet 2013 di Dewan Rakyat hari ini.

eXception cukup tidak berpuas hati dengan perkara ini… Kerajaan Barisan Nasional memang ZALIM… Ikut suka dia sahaja nak berikan rebat RM 200 kepada belia untuk mereka membeli telefon pintar.

Dah la sasaran umur adalah 21 hingga 30 tahun… Memang patut eXception berasa marah…

Mana tak marah… Umur eXception sendiri dah lebih dari 30 tahun… Tak layak la dapat rebat ni… Memang tak puas hati!!

Apa yang pasti… Sebagai menunjukkan protes dan kemarahan eXception terhadap KEZALIMAN ini… eXception bersumpah… Pada PRU 13 nanti… eXception tidak sekali-kali akan memangkah… Logo BULAN… Logo MATA SATU… Logo ROKET… Ataupun logo-logo lain… Selain logo DACING sahaja…

eXception hanya akan memangkah LOGO DACING PUTIH BERLATAR BELAKANG WARNA BIRU… Jika kezaliman inilah yang Kerajaan Barisan Nasional lakukan… Nanti sahajalah PRU 13 nanti… eXception akan menunjukkan kuasa sebagai pengundi…

eXception akan mempengaruhi keluarga dan saudara mara untuk tidak memangkah mana-mana logo selain logo DACING sahaja pada PRU 13 nanti… Kita tunggu!! PRU 13 kita akan pastikan parti selain yang ada logo DACING PUTIH BERLATAR BELAKANG WARNA BIRU… TUMBANG!!!

Ingat ya!! Kita pastikan TIDAK akan memangkah parti SELAIN dari parti yang mempunyai logo di bawah ini…

#Bajet2013 – Kerajaan BN Zalim!! Nafikan Hak 170,000 Individu Bayar Cukai Pendapatan!?

Tinggalkan komen

Bajet 2013 – Kerajaan BN Zalim!! Nafikan Hak 170,000 Individu Bayar Cukai Pendapatan!?

Kira-kira 170,000 individu tidak perlu lagi membayar cukai pendapatan berikutan penurunan satu peratus kadar cukai mulai tahun depan.

Penurunan kadar cukai itu akan menguntungkan kumpulan dengan pendapatan bercukai tahunan melebihi RM2,500 hingga RM50,000.
Langkah itu akan turut memberi manfaat kepada pembayar cukai sedia ada untuk menikmati penjimatan bayaran cukai mereka.

Sebagai contoh, golongan profesional muda yang belum berkahwin dengan pendapatan bulanan RM5,000 akan menikmati penjimatan cukai pendapatan sehingga RM425 seorang.

20 jenis pelepasan

Sebelum ini, kerajaan menyediakan sebanyak 20 jenis pelepasan cukai individu dan dua rebat cukai yang menjadikan hanya 1.7 juta orang yang perlu membayar cukai berbanding keseluruhan guna tenaga iaitu seramai 12 juta orang.

Pada masa ini, kadar cukai pendapatan individu pemastautin adalah progresif iaitu antara kosong peratus hingga 12 peratus ke atas pendapatan bercukai RM2,500 hingga RM50,000.

Cukai koperasi turun

Kerajaan turut mencadangkan penurunan kadar cukai pendapatan koperasi antara satu hingga tujuh mata peratusan pada semua kumpulan pendapatan bercukai.

Dengan itu, seramai tujuh juta ahli koperasi akan menikmati manfaat sebagai galakan untuk meningkatkan keupayaan keusahawanan dalam bidang perniagaan.

-Berita Harian

Satu lagi kezaliman terbesar Kerajaan Barisan Nasional!! Ini dah menindas rakyat yang berpendapatan sederhana!! Dengan menafikan peluang 170,000 individu dari membayar cukai adalah satu kekejaman yang melampau. Sepatutnya Kerajaan Barisan Nasional perlu memberi peluang 170,000 individu ini membayar cukai pendapatan.

Tetapi Kerajaan Barisan Nasional memilih untuk menafikan hak mereka dari membayar cukai pendapatan… eXception cukup marah dengan perkara sebegini… Sekiranya 170,000 individu ini dinafikan dari membayar cukai pendapatan, sudah pasti yang akan untung BUKAN Kerajaan Barisan Nasional… Sudah pasti yang TAKKAN rugi ialah 170,000 individu tersebut.

Sebagai tanda protes, PRU 13 nanti eXception tidak akan teragak-agak untuk TIDAK MEMANGKAH MANA-MANA PARTI SELAIN PARTI LOGO DI BAWAH INI…


#Bajet2013 – Kerajaan BN Zalim!! Bagi Bonus Tiga Kali Kat Kakitangan Awam!?

Tinggalkan komen

Bajet 2013 – Kerajaan BN Zalim!! Bagi Bonus Tiga Kali Kat Kakitangan Awam!?

Satu lagi KEZALIMAN TERBESAR Kerajaan Barisan Nasional terpaksa eXception dedahkan. Sebagai kakitangan awam, eXception cukup marah dengan penganiayaan yang dilakukan terhadap kakitangan awam. Mana tak marah… Dapat bonus setengah bulan gaji sebanyak tiga kali pulak tu… Siapa tak hangin!! Ini dah membebankan kakitangan awam!!

Kezaliman yang dilakukan oleh Kerajaan Barisan Nasional dengan memberikan bonus setengah bulan gaji sebanyak tiga kali, iaitu sebelum sambutan Hari Raya Aidilfitri, bulan Disember depan dan bulan Januari tahun depan, ini sudah cukup menaikkan darah kakitangan awam.

Apakah ini balasan Kerajaan Barisan Nasional kepada segelintir kakitangan awam yang selama ini langsung TAK PERNAH MENYOKONG BN?? Bagi eXception balasan sebegini cukup zalim… Lagi zalim dari Firaun…

Apa yang pasti… Sebagai menunjukkan protes dan kemarahan eXception terhadap KEZALIMAN ini… eXception bersumpah… Pada PRU 13 nanti… eXception tidak sekali-kali akan memangkah… Logo BULAN… Logo MATA SATU… Logo ROKET… Ataupun logo-logo lain… Selain logo DACING…

eXception hanya akan memangkah LOGO DACING PUTIH BERLATAR BELAKANG WARNA BIRU… Jika kezaliman ini yang Kerajaan Barisan Nasional lakukan terhadap kakitangan kerajaan… Nanti sahajalah PRU 13 nanti… eXception akan menunjukkan kuasa sebagai pengundi…

eXception akan mempengaruhi keluarga dan saudara mara untuk tidak memangkah mana-mana logo selain logo DACING sahaja pada PRU 13 nanti… Kita tunggu!! PRU 13 kita akan pastikan parti selain yang ada logo DACING PUTIH BERLATAR BELAKANG WARNA BIRU… TUMBANG!!!

Ingat ya!! Kita pastikan TIDAK akan memangkah parti SELAIN dari parti yang mempunyai logo di bawah ini…

#Bajet2013 – Kerajaan BN Zalim. Bagi Bonus. Naikkan Pencen Pesara.

Tinggalkan komen

Bajet 2013 – Kerajaan BN Zalim. Bagi Bonus. Naikkan Pencen Pesara.

Apa punya kerajaan la… Zalim sungguh!! Dah la pencen pesara dinaikkan… Pastu nak bagi bonus sebanyak RM 500… Sepatutnya pencen pesara tidak perlu dinaikan, ianya akan menambahkan lagi beban pesara. Bonus pun jangan bagi… Lagi tambah beban pesara… Kesian pesara…

eXception pasti, kenaikan pencen untuk pesara kerajaan, yang berkhidmat sekurang-kurangnya 25 tahun, daripada RM 720 kepada RM 820 dalam Belanjawan 2013, membuktikan kerajaan Barisan Nasional sememangnya zalim.

Malah pemberian bonus RM 500 kepada pesara juga adalah tidak wajar… Hanya kerajaan yang ‘ZALIM’ sahaja akan beri bonus… Sekiranya pencen tidak dinaikkan dan tidak diberikan bonus kepada pesara, sudah tentu kalangan pemimpin Pakatan Biawak akan memuji-muji keprihatinan Kerajaan Barisan Nasional terhadap pesara.

Sekarang apabila Kerajaan Barisan Nasional mengumumkan kenaikan pencen serta pemberian bonus kepada pesara, para pemimpin Pakatan Biawak sudah mula menggelabah biawak… Mereka seolah-olah tidak berpuas hati dengan ‘kezaliman’ Kerajaan Barisan Nasional yang mahu membebankan pesara dengan peruntukan Bajet 2013 itu.

Sebagai pengajaran atas ‘kezaliman’ tersebut. Pada PRU 13 nanti, eXception akan pangkah ‘Kerajaan Zalim’ ini lagi!! Tungguuuuu!! Taulah nanti!! eXception akan pastikan ‘Kerajaan Zalim’ ini MENANG BESAR dalam PRU 13… Allahuakbar!!

UMNO Zalim!! Harga Getah Pula Naik!!

Tinggalkan komen

UMNO Zalim!! Harga Getah Pula Naik!!

KUALA LUMPUR: Berikutan harga getah SMR20 yang mencatat paras tertinggi dalam sejarah negara semalam, membolehkan kira-kira 350,000 keluarga pekebun kecil getah mendapat keuntungan kasar sekurang-kurangnya RM4,000 sebulan.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata harga getah SMR20 yang mencatat harga RM12.44 sekilogram semalam menunjukkan trend yang melonjak sejak beberapa bulan lalu.
“Kita dapat melihat sejak beberapa tahun, antara komoditi yang stabil adalah getah. Ia mengupayakan pendapatan penduduk luar bandar dengan stabil,” katanya kepada pemberita pada majlis Hari Inovasi dan Kualiti Risda, di sini hari ini.

Beliau yakin komoditi berkenaan bukan sahaja akan memberikan sumbangan kepada pendapatan negara malah masyarakat luar bandar khusunya pekebun kecil.

Sehubungan itu, Program Tanam Semula Risda diberikan peruntukan sebanyak RM217 juta tahun ini untuk kawasan seluas 131,528 hektar membabitkan 52,000 orang pekebun kecil, katanya.

Shafie berkata sehingga September lalu, seluas 96,215 hektar atau 73 peratus program berkenaan sudah dilaksanakan.

Mengenai cadangan untuk mewujudkan Risda Holdings, beliau berkata, ia akan menjadi sebagai satu apex yang berfungsi sebagai sebuah syarikat induk ke arah pencapaian yang lebih baik pengurusan 10 agensi di bawah pihak berkuasa berkenaan.
“Ia masih dalam peringkat kementerian. Agensi yang ada kena ada penyusunan semula, kemas kini dan lebih fokus jika ada badan yang memantau bagi prestasi lebih baik,” katanya.

Beliau berkata Risda Holdings akan dimulakan dengan modal berbayar sebanyak RM50 juta dan akan diwujudkan akhir tahun ini.

Sehingga September lalu, 10 syarikat berkenaan mencatatkan keuntungan sebanyak RM12.47 juta, katanya. – BERNAMA

Selepas kenaikan petrol Ron 97 sebanyak 20 sen. (Ada pencacai biawak kata naik 30 sen, cuba tanya King Jason)

Harga getah pula naik… Sedih betul eXception dengan kenaikan harga getah ini…

Dengan kenaikan harga getah ianya bakal menyebabkan penoreh getah semakin miskin…

Zalim sungguh UMNO… Sepatutnya harga getah tidak boleh naik sebanyak RM 12.44 sekilogram.

Harga sepatutnya ialah 3 sen sekilogram…

eXception pasti, berita kenaikan harga getah akan disembunyikan oleh King Jason yang terkenal dengan fitnahnya…

Al maklumlah… elaun anjing-anjing suruhan Pakatan Biawak ni boleh mencecah RM 500 sehari…

Bila dah banyak fitnah, maka banyaklah income…

Nota: Tertanya-tanya pula eXception, berapa ramai rakyat Malaysia yang guna petrol RON 97… King Jason… Hang pakai RON 97 ke?? Atau senyap-senyap pakai RON 95?? Keh keh keh keh keh…

Benarkah Kerajaan Barisan Nasional Zalim Kepada Rakyat?

1 Komen

Benarkah BN Menzalimi Rakyat?

Pelik betul… Bila bukak je Facebook page berkenaan politik, ramai yang kata BN zalim… UMNO zalim… eXception tak faham apa yang BN dan UMNO buat kepada rakyat? Maka di sini eXception nak siasat… Benarkah dakwaan mereka Kerajaan Barisan Nasional ini zalim…


Gambar Sekadar Hiasan

eXception berdiri di tengah-tengah kesibukan kota… Suasana memang sibuk dengan kenderaan di atas jalan… tak boleh nak cakap lah… eXception masuk kompleks membeli-belah… Memang ramai… Rakyat Malaysia tu, bukan rakyat Rwanda, bukan rakyat Somalia… eXception pelik… Jika benar Kerajaan Barisan Nasional ni zalim, sudah tentu rakyat Malaysia kena perintah berkurung. Tak boleh keluar rumah atau pergi ke pusat membeli belah mahupun memiliki kenderaan sendiri. eXception tergaru-garu kepala… Apa kezaliman Kerajaan Barisan Nasional buat?

eXception menjenguk pula food court, mana tahu kot-kot Kerajaan Barisan Nasional ni menyekat rakyat dari makan dengan bebas…. eXception pelik… Food court pun penuh… eXception jenguk Mc Donalds, pun penuh… Jenguk KFC, pun penuh… eXception garu kepala lagi… Semua rakyat Malaysia bebas menikmati makanan kegemaran mereka tanpa sekatan… Apa yang zalimnya?? Pelik…

Mungkin Kerajaan Barisan Nasional menyekat hiburan… Jadi eXception menjenguk pula pusat hiburan di dalam pusat membeli belah tersebut. Pelik… eXception boleh jumpa ramai rakyat Malaysia yang seronok bermain roller coaster, buaian berayun dan macam-macam permainan lagi… Mereka bermain tanpa sekatan… Tanpa risau ditangkap oleh Polis…


Gambar Sekadar Hiasan

Mungkin Kerajaan Barisan Nasional menyekat kebebasan rakyat Malaysia untuk mengamalkan agama dan kepercayaan masing-masing… Oleh itu eXception menjejakkan kaki ke sebuah masjid… Selepas mengambil wuduk, eXception pandang kiri dan kanan, risau takut ada Polis memerhati… Tetapi tidak ada… Kemudian eXception mendirikan solat… Selesai mendirikan solat, eXception pandang kiri dan kanan… Para jemaaah bersolat dengan selamba tanpa rasa was-was dan takut ditangkap oleh Polis… Mereka bebas bersolat dari Zohor sampai ke Subuh… Tidak ada sekatan… Cuma dari pemerhatian eXception, kurangnya anak muda yang menjejak kaki ke masjid… Adakah anak-anak muda disekat dari hadir ke masjid? Tidak… Yang menyekat mereka adalah diri mereka sendiri… Mereka yang menyekat diri sendiri dari beribadah kepada Allah… Kerajaan Barisan Nasional tak pernah sekat pun, malah Kerajaan Barisan Nasional membina tempat beribadat yang luas dan selesa… Adakah ianya satu kezaliman? Mungkin Kerajaan Barisan Nasional menyekat ibadat kepercayaan lain…

eXception menjenguk ke sebuah tokong Buddha… Ramai kalangan penganut agama Buddha keluar dan masuk ke dalam tokong tersebut tanpa rasa risau dan takut… eXception memerhatikan di seberang jalan, terdapat sebuah kereta peronda Polis… Adakah Polis tersebut hendak menangkap mereka yang beribadah di dalam tokong? Tidak… Malah anggota Polis tersebut mengawal lalulintas yang sesak ketika itu… Pelik… Jika Kerajaan Barisan Nasional ni zalim, sudah tentu mereka di dalam tokong tersebut akan disumbatkan ke dalam trak Black Maria dan ditahan… Tetapi tidak ada apa-apa yang berlaku… Mereka boleh beribadat dengan bebas…

eXception menjenguk pula sebuah kuil Hindu… eXception lihat ramai penganut agama hindu di dalam sedang beribadat tanpa rasa risau atau takut… eXception pelik… Mereka boleh pula beribadat tanpa sekatan… Kata Kerajaan Barisan Nasional ni zalim… eXception meninggalkan tempat tersebut dan pulang ke rumah dengan seribu satu macam persoalan… Kezaliman Kerajaan Barisan Nasional tak seperti yang digambarkan…

Keesokan pagi, eXception ada misi untuk melihat samaada Kerajaan Barisan Nasional menyekat anak-anak kita dari menimba ilmu… Tiba di tepi sebuah sekolah… eXception lihat ramai pelajar yang sedang berhimpun… Kenapakah mereka berhimpun ramai-ramai? Adakah mereka ditahan kerana datang ke Sekolah? Kemudian berkumandang lagu Negaraku nyanyian pelajar-pelajar yang berhimpun… Oh… terdetik dalam fikiran eXception… Rupanya perhimpunan pagi… Anak-anak kita tidak pula mempunyai masalah menimba ilmu… Malah Kerajaan Barisan Nasional membina banyak sekolah… Jadi di sini, apakah kezaliman Kerajaan Barisan Nasional??


Gambar Sekadar Hiasan

eXception singgah disebuah kafe siber berhampiran. Masuk sahaja ke dalam kafe siber tersebut, eXception terpaku seketika… Begitu ramai pelajar yang memakai uniform sekolah di dalam kafe siber ini. Mereka tak bersekolahkah? Atau mereka ponteng sekolah? Fahamlah eXception sekarang… Kerajaan Barisan Nasional menyediakan sekolah untuk kita belajar, tetapi kita ponteng… Apabila kita gagal dalam peperiksaan, ibu-bapa menyalahkan kerajaan pula… Sedangkan mereka tak mendidik anak mereka dengan betul… Jadi di sini siapakah yang zalim sebenarnya? Atau mereka yang menzalimi diri sendiri?


Gambar Sekadar Hiasan


Gambar Sekadar Hiasan

eXception singgah sebentar di sebuah kompleks kerajaan. eXception lihat ramai kalangan orang melayu berkerja di dalam jabatan kerajaan… Biar betul, jika Kerajaan Barisan Nasional ni zalim, sudah tentu mereka tidak dibenarkan berkerja… eXception lepak sebentar di sebuah warung mamak, di situ eXception lihat beberapa kakitangan awam masih berada di kedai mamak walaupun jam sudah menunjukkan jam 11 pagi… Jika diikutkan ini bukan waktu untuk makan, tetapi waktu untuk berkerja… eXception memasang telinga cuba mendengar perbualan mereka… Salah seorang dari mereka merungut kerana Kerajaan tidak memberikan bonus kepada kakitangan awam. Kecewa benar dia bila Kerajaan tak beri bonus. Yang member seorang lagi sibuk mengapi-apikan rakannya dengan mengatakan Kerajaan kita ni zalim. Jika PR memerintah, tiap-tiap bulan kakitangan kerajaan dapat bonus. Bersungguh-sungguh betul dia bercerita…


Gambar Sekadar Hiasan

Kemudian seorang lagi pun mengiayakan apa yang member dia cakap… Kemudian mencelah dan mengiayakan bahawa Kerajaan Barisan Nasional ni zalim. eXception pelik, jika Kerajaan Barisan Nasional ni zalim, dah tentu mereka bertiga ni takkan dapat sebarang pekerjaan. Yang lebih pelik, apabila sudah mendapat pekerjaan tetapi tak pula menjalankan amanah yang diberikan… Berjam-jam duduk di kedai kopi bersembang sampai melanggar waktu berkerja… Agaknya jika Ketua Jabatan mereka memberikan surat amaran baru nak sedar? Pokok pangkalnya di sini siapakah yang zalim? Ataupun mereka yang menzalimi diri sendiri… Jika begini sikap kakitangan awam, bagaimana Kerajaan nak bagi bonus?? Bila tak diberi bonus, dikatakan Kerajaan zalim… Bila diberi pekerjaan tak tahu nak bersyukur… Adakah mereka ini adalah kalangan golongan-golongan orang yang menzalimi diri sendiri dan kalangan orang-orang yang kerugian seperi yang difirmankan oleh Allah dalam Al-Quran?

eXception tak tahulah apakah yang Kerajaan Barisan Nasional buat sehingga dicop sebagai ZALIM oleh rakyat. Kerajaan beri kebebasan untuk kemana sahaja… Kerajaan beri kebebasan untuk membeli dan memilih kereta idaman… Kerajaan beri kebebasan untuk menyekolahkan anak di sekolah kebangsaan atau sekolah vernekular… Kerajaan beri kebebasan memilih perkerjaan samaada swasta atau awam… Kerajaan beri kebebasan menikmati makanan kegemaran tanpa sekatan… Kerajaan beri kebebasan beragama dan menganuti sebarang kepercayaan serta mengamalkannya tanpa sebarang sekatan… Kerajaan beri kebebasan untuk memiliki harta tanpa sebarang sekatan… Adakah ini masih hendak dikatakan ZALIM!!?