Adakah PR Terlupa Akan Nasib Penduduk Kg Buah Pala?

Tinggalkan komen


Dek kerana asyik membicarakan perihal perhimpunan haram semalam, kita terlupa akan nasib penduduk Kg Buah Pala yang mana esok rumah mereka akan dirobohkan oleh pemaju.

Kpg Buah Pala: Tarikh akhir pindah esok

Kerajaan negeri Pulau Pinang melakukan kesilapan apabila memindahkan hakmilik Kampung Buah Pala kepada sebuah koperasi tanpa mendapat persetujuan bertulis dari penduduknya, kata seorang peguam Malaysia di London hari ini.

P Apalasamy berkata oleh kerana kawasan kampung itu di bawah Amanah Perumahan Brown, maka pemiliknya mesti secara bersama memberi persetujuan bertulis, yang merupakan satu dokumen perundangan yang sah untuk membubarkan pegangan amanah tersebut.

“Tanpa dokumen tersebut, mana-mana kerajaan tidak boleh membubarkan pegangan amanah itu dan memindahkan hakmiliknya kepada pihak lain.

“Kerajaan negeri DAP sekarang perlu mendapatkan dokumen tersebut untuk membuktikan pegangan amanah itu telah dibubarkan mengikut undang-undang,” kata Apalasamy, yang berkhidmat sebagai peguam di United Kingdom sejak berpindah dari Sitiawan, Perak lebih 20 tahun lalu.

Beliau memberitahu Malaysiakini demikian sewaktu berlangsungnya demonstrasi selama 40 minit anjuran Hindraf cawangan UK di London semalam bagi menyokong penduduk Kampung Buah Pala.

Pengerusi Hindraf, P Waythamoorthy turut menyertai demonstrasi tersebut yang diadakan di luar bangunan Tourism Malaysia di Trafalgar Square.

“DAP mempunyai tanggungjawab untuk menyelamat dan memelihara Kampung Buah Pala. Ia tidak ada pilihan lain,” katanya.

Esok merupakan tarikh akhir perintah penduduk Kampung Buah Pala berpindah dari kawasan tersebut yang akan dimajukan dengan projek kondominium mewah – the Oasis – oleh syarikat Nusmetro Venture.

Pihak pemaju telah memberi tempoh kepada penduduk di situ sehingga 3 Ogos untuk berpindah sebelum 20 buah rumah di situ dirobohkan untuk memulakan projek tersebut.

Bagaimanapun, minggu lalu, kerajaan negeri Pulau Pinang telah membatalkan kebenaran untuk memajukan kawasan tersebut dan tidak jelas sama ada pihak pemaju akan meneruskan tindakan memindahkan penduduk di situ esok.

Lebih 1,000 pertahan Kpg Buah Pala esok

Lebih 1,000 orang dari pelbagai NGO dari seluruh negara dijangka berkumpul di Kampung Buah Pala, Bukit Gelugor esok bagi bersama-sama mempertahankan kampung berkenaan daripada dirobohkan pemaju.

Pengerusi pertubuhan kampung berkenaan M.Sugumaran berkata separuh daripada jumlah itu sudah berada di negeri ini sejak semalam bagi memberi sokongan kepada
penduduk kampung itu.

“Mereka termasuk NGO dan Hindraf hubungi saya melalui telefon dan surat beritahu yang mereka akan bersama-sama penduduk kampung untuk mempertahankan kampung kami.

“Separuh daripadanya telah berada di Pulau Pinang dan bersedia pada bila-bila masa untuk memberi sebarang bantuan kepada kami di sini,” katanya kepada pemberita di Pulau Pinang hari ini, lapor Bernama.

Mahkamah mengeluarkan notis kepada penduduk supaya mengosongkan tanah itu sebelum esok bagi membolehkan pemaju memulakan kerja-kerja pembangunan di kawasan berkenaan.

Sugumaran berkata kesemua 23 keluarga di kampung berkenaan juga telah bersedia dengan sebarang kemungkinan untuk mempertahankan rumah yang didiami selama puluhan tahun.

Katanya, semalam semasa pertemuan penduduk kampung dengan Ketua Menteri, Lim Guan Eng telah mencapai kata sepakat yang penduduk akan terus tinggal di kawasan itu sehingga perbincangan dengan pemaju selesai.

Beliau berkata dalam pertemuan itu, Lim berjanji untuk berbincang dengan pemaju bagi mencari jalan penyelesaian antaranya dengan membenarkan penduduk berkongsi kawasan berkenaan dengan pemaju.

Sementara itu, Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Ayub Yaakob menasihatkan orang ramai dan penduduk kampung berkenaan agar tidak menimbulkan kekacauan di kawasan itu.

“Polis sentiasa memantau kawasan itu dan kita minta tiada pihak yang cuba menimbulkan kekacauan atau menggugat ketenteraman awam demi kepentingan semua pihak,” katanya ketika dihubungi Bernama.

Katanya pihak polis juga sentiasa bersedia dengan segala kemungkinan esok.

Dek kesibukan berdemonstrasi semalam, pemimpin Pakatan Rosak seakan terlupa akan nasib penduduk Kg Buah Pala. Adakah ini Kerajaan Berkebajikan yang mereka war-warkan sebelum ini. Tidak… Ini bukan Kerajaan Berkebajikan, tetapi Kerajaan Berkebanjingan

Ini kerana banjingan-banjingan tersebut sibuk mengheret rakyat dengan menyogok mereka dengan wang ringgit agar menyertai perhimpunan semalam. Aku percaya jika mereka tidak menyogok dengan wang ringgit pasti yang hadir perhimpunan semalam tidak sampai 5000 orang. Pakatan Rosak mendabik dada kononnya demonstrasi semalam berjaya. Yaa, memang berjaya… Mereka berjaya membuktikan kepada rakyat bahawa mereka tidak tahu mentadbir negara kerana hanya tahu berdemonstrasi sahaja, mereka juga hanya pandai mengambil kesempatan terhadap rakyat. Malah demonstrasi semalam juga turut membuktikan bahawa mereka tidak pandai buat kerja dan mereka juga hanya tahu menyalahkan orang lain serta menyalahgunakan wang kerajaan negeri demi kepentingan tembolok masing-masing. Nasib penduduk Kg Buah Pala tidak dipedulikan. Adakah ini layak digelar pemimpin. Tidak… Mereka layak dipanggil banjingan…

Advertisements

Kenapa bantah MIC beli Kg Buah pala?

Tinggalkan komen


KUALA LUMPUR – Kesesakan lalu lintas teruk selama dua jam di Jalan Ipoh dan Jalan Tun Razak di sini sejak jam 11 pagi semalam adalah berikutan perhimpunan haram lebih 100 orang membantah tindakan Maika Holding, syarikat milik parti MIC yang didakwa akan membeli tanah Kampung Buah Pala di Pulau Pinang.

Katua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zulkarnain Abdul Rahman berkata, perhimpunan itu yang diketuai oleh beberapa pemimimpin parti DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) bermula jam 11.30 pagi di sebuah hospital swasta berhampiran Ibu Pejabat MIC di Jalan Rahmat sebelum berarak menuju ke bangunan tersebut.

Beliau berkata, bagi mengelakkan berlaku kekecohan dan pergaduhan, polis mengambil tindakan dengan menempatkan beberapa anggota polis dari Unit Simpanan Persekutuan (FRU) untuk mengawal keadaan.

“Polis telah dapat mengawal keadaan dan tiada sebarang kekecohan yang berlaku, serta tiada tangkapan dibuat,” katanya kepada pemberita di sini.

Beliau berkata, polis turut merampas beberapa kain rentang yang dibawa dan berjaya menyuraikan perhimpunan itu pada 1 tengah hari.

Antara pemimpin DAP dan PKR yang turut serta dalam perhimpunan itu adalah Naib Pengerusi DAP M. Kula Segaran, Timbalan Setiausaha-Agung DAP, Profesor P Ramasamy, yang juga Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, Naib Presiden PKR, R. Sivarasa dan Ahli Parlimen Klang, S Manikavasagam. – Bernama

Kenapa PR beriya-iya mahu menghalang niat baik MIC mahu membeli tanah Kg Buah Pala? Apa motif mereka? Bukankah niat MIC itu baik? Inilah PR, apa yang mereka tahu nak bangkang aje… Itu bangkang, ini bangkang… MIC nak bantu nasib penduduk Kg Buah Pala pun nak dihalang. Jika PR benar-benar mahu bantu, penduduk Kg Buah Pala, kenapa tak bantu sejak awal lagi? Aku pun tak faham apa dalam otak mangkuk-mangkuk tingkat ni sebenarnya…

Lim Guan Eng – Ubat tamat tempoh

3 Komen


Keputusan Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengarahkan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) supaya menarik balik kelulusan memajukan tanah seluas 6.5 ekar di Kg. Buah Pala, Pulau Pinang bakal menyebabkan penduduk dan kerajaan terus diserang migraine.

Keputusan menarik balik kelulusan pembangunan kondo mewah yang bernilai hamper RM 200 juta itu hanyalah dianggap sebagai “usaha kerajaan memberikan panadol”, bagi melegakan buat beberapa hari keresahan penduduk.

Ini kerana yang ditarik balik ialah pembangunannya, tetapi “pemaju boleh merobohkan rumah penduduk yang terlibat pada 3 Ogos 2009.” Tanah tersebut tetap menjadi hak milik Kooperasi Pegawai-pegawai Kerajaan Pulau Pinang Berhad yang dibeli secara sah dengan harga RM 3.42 juta.

Guan Eng telah memuktamadkan pembelian tesebut pada 27 Mac 2008, dan menerima baki pembayaran melebih RM 2.47 juta. Jadi, beliaulah sebenarnya patut dipersalahkan kerana tidak “menghalang pertukaran milik tanah tersebut” dan menyempurnakannya.

Dengan penarikan tersebut, Guan Eng seakan ingin melepaskan tanggungjawabnya apabila mengatakan “kerajaan negeri sekarang tidak terlibat dengan sebarang urusan atau kelulusan projek yang dicadangkan dan jika pemaju mahu meneruskan projek itu, mereka perlu mengambil kira aspek sosial penduduk di situ.”

Penyelesaian itu masih dianggap terlalu mudah dan seakan-akan menghampiri bentuk komedi slapstick. Nalar penyelesaiannya menyamai dengan bentuk tindakan awal apabila menyalahkan kerajaan negeri terdahulu menjual tanah tersebut dan kepimpinan terdahulu itulah yang perlu menyelesaikannya.

Kerana nalar pemikiran yang slapstick itulah menyebabkan penduduk mendesak beliau meletakkan jawatan dan kembali ke Melaka, “tidak memahami budaya penduduk Pulau Pinang.” Lantaran itu, penduduk terus mendedahkan sikap sebenar parti-parti pembangkang yang “hanya menangguk diair keruh” ketika berkempen dalam pilihan raya umum lalu.

Dengan membatalkan kelulusan tersebut, apakah Guan Eng telah Berjaya memujuk penduduk agar mempercayainya dan menyokong kepimpinannya? Rasanya masih jauh lagi, kerana masih banyak ujian yang bakal dihadapi oleh Guan Eng berhubung tuntutan penduduk yang masih belum jelas, mengembalikan tanah tersebut kepada mereka.

Untuk membayar balik, Guan Eng sudah tercabar apabila MIC sanggup mengeluarkan sejumlah RM 3.42 juta. Guan Eng sudah malu muka kerana mengatakan “kerajaan negeri tidak ada duit, minta kerajaan pusat membayar.” Tetapi, Perdana Menteri memberikan keputusan, tidak akan melakukannya kerana ia akan menyebabkan banyak lagi tuntutan penduduk dibuat pada masa depan.

Dulu sebelum berkuasa, Guan Eng terlalu sibuk melayani penduduk setinggan yang kawasan mereka diroboh oleh pihak berkuasa tempatan, itupun yang melibatkan penduduk majoritinya ialah Cina. Tapi kali ini kerana majority penduduk adalah India, manakala beberapa keluarga Melayu sudah pun menerima tawaran pemaju dan berpindah, Guan Eng tidak sanggup turun padang berjuang bersama.

Penduduk ikut terpukul apabila dua kali perjumpaan tidak dibenarkan membawa peguam. Dan perjumpaan dilakukan di KOMTAR, dan bukannya di Kg. Buah Pala. Dua hari lepas, rebut kembali melanda KOMTAR apabila pembantu kepada Timbalan Ketua Menteri II ditumbuk oleh pemuda MIC kerana mengeluarkan kata-kata kesat dan mencaci.

Prof Ramasamy memberikan komen bahawa tingkah laku tersebut tidak “mengikut budaya Malaysia”, tetapi beliau mungkin terlupa bahawa memaki hamun juga bukanlah “budaya Malaysia.” Maki hamun ialah budaya baru yang diamalkan oleh parti-parti pembangkang sejak sekian lama bagi mendapat sokongan.

Seharusnya pembantu peribadi atau Prof Ramasamy sendiri yang menerima memorandum tersebut, kerana ia merupakan pandangan dan resolusi yang diwakili mereka. Soal untuk melaksanakannya atau bersetuju dengan tuntutan tersebut, ia adalah isu yang lain. Jika memorandum itu diterima secara terhormat, bukan sahaja insiden itu tidak akan berlaku, beliau sendiri akan dilihat turut simpati dengan penduduk Kg. Buah Pala.

Guan Eng seakan tercabar apabila pemuda MIC sanggup “membeli balik tanah tersebut dengan harga RM 3.42 juta” tetapi sebaliknya menganggap ia adalah “permainan politik” kerana tidak menyerahkan wang tersebut kepada kerajaan negeri. Di sini nampaknya, kerajaan negeri terlalu kemaruk wang kerana jika MIC ingin membayar balik tanah tersebut, ia perlu diserahkakan kepada Kooperasi dan bukannya kerajaan negeri.

Lim Guan Eng berusaha dalam apa cara sekalipun ingin membuktikan “ada keuntungan di pihaknya” termasuk “tidak terlibat dengan pembangunan Kg. Buah Pala” selepas pembatalan kelulusan tersebut.

Guan Eng masih perlu melalui lebih banyak lagi jalan berliku. Antaranya kemungkinan menghadapi tindakan undang-undang kerana membatalkan projek tersebut yang mengakibatkan pemilik dan pemaju mengalami kerugian setelah berbelanja untuk merancang porjek tersebut.

Jika pemaju berkeras untuk memajukan tanah tersebut, dan membenarkan penduduk berada di situ, boleh sahaja menyebabkan sekelompok penduduk asal akan mengalami kegundahan rasa apabila memandang di sebelah sana kondo mewah tersergam angkuh. Pemaju mungkin memberikan ruang untuk mereka tinggal, tetapi ruang-ruang yang lain akan dibangunkan sepenuhnya, maka mungkin pemaju akan berbelanja menyediakan jambatan masuk kepada bakal pembeli.

Penduduk dibenarkan tinggal di bawah, kerana ingin terus kekal di sana bagi membolehkan “kandang lembu” yang menjadi ciri khusus High Chaparal terus kekal. Lembu-lembu tersebut mungkin suatu hari nanti akan menghadapi “kemurungan” kerana terkurung di bawah dan terperangkap dengan bangunan batu.Sedangkan tuannya, masih berada di situ sebagai penduduk setinggan, kerana tanah tersebut tetap menjadi milik sah Kooperasi.

Untuk jangka masa panjang, Kg. Buah Pala mungkin hanya berada di bahagian bawah bangunan, manakala bangunan-bangunan di atasnya akan terus menyebabkan panadol tidak lagi mampu mengubati migraine.Lim Guan Eng tidak akan boleh tidur lena, penduduk asal tetap akan berteriak, bilakah tanah itu akan dikembalikan. Ia adalah warisan kami, yang diamanahkan oleh Tuan Brown, yang membina kekayaan dengan membuka estet koko dan kelapa di Pulau Pinang apabila dasar mercantile diluluskan oleh British bagi menampung keperluan revolusi industri.

Janji tetap janji. Tetapi janji itulah yang menyebabkan Guan Eng terus dilanda migraine. DVD khabarnya telah beredar terus dalam masyarakat, dan kerana itu, jangan hanya pandai berjanji kalau tidak mampu menunaikannya. Manusia dipegang pada janjinya, kerbau dipegang pada talinya.

Jerat tidak pernah lupa kepada pelanduk, tetapi pelanduk seringkali lupa akan jerat.

Petikan dari blog: Selamba-U

Lim Guan Eng boleh diibarat sebagai ubat yang dah luput tarikh. Seperti Lim Kit Siang juga. Lim Guan Eng cuma memberi ubat yang dah expired kepada penduduk Kg Buah Pala. Tindakan yang kononnya mahu selesaikan masalah penduduk kampung tersebut, hanyalah penyelesai masalah dia sendiri sahaja. Lepas tu dia akan cuci tangan dan cari kampung lain sebagai mangsa. So kepada rakyat Pulau Pinang, next PRU, pangkahlah lagi DAP. Maka tanah-tanah milik orang melayu juga termasuk tanah pusaka akan dirampas oleh DAP… Mereka akan lakukan seperti mana Singapura memperlakukan kepada keturunan raja-raja melayu di sana. Ingatlah, pelanduk boleh melupakan jerat, tetapi jerat tidak pernah melupakan pelanduk. Hari ni boleh terlepas, esok lusa belum tahu lagi…

Lim Guan Eng tak mampu tangani isu Kampung Buah Pala?

2 Komen

Kerajaan Pulau Pinang akan menulis surat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi meminta bantuan daripada kerajaan persekutuan untuk mengambil alih tanah di Kampung Buah Pala.

Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata kerajaan negeri mengakui tidak mampu untuk mengambil alih tanah di kampung itu daripada sebuah koperasi dan pemaju untuk membolehkan 23 keluarga terus tinggal di situ kerana kosnya terlalu tinggi.

“Kita boleh ambil alih tanah itu melalui Akta Pengambilan Tanah, kita harap kerajaan pusat boleh beri bantuan,” katanya kepada pemberita hari ini, lapor Bernama.

Lim berkata walaupun kerajaan negeri prihatin terhadap nasib penduduk berkenaan yang diarahkan keluar dari kawasan itu, namun kos untuk mengambil alih semula tanah itu adalah terlalu tinggi memandangkan status tanah itu adalah pegangan bebas dan telah diluluskan untuk tujuan pembangunan.

Lim bagaimanapun, tidak menyatakan kos untuk mengambil alih tanah itu.

Beliau berharap kerajaan persekutuan dapat membantu kerajaan negeri mengambil balik tanah itu daripada Koperasi Pegawai Kerajaan Pulau Pinang dan membayar pampasan kepada pemaju, Nusmetro Ventures (P) Sdn Bhd.

Penduduk Kampung Buah Pala terpaksa berpindah setelah Mahkamah Persekutuan menolak rayuan mereka untuk kekal di tanah yang mereka duduki sejak sekian lama bagi memberi laluan kepada pemaju untuk membangunkan kawasan itu.

Bagaimanapun penduduk berkenaan enggan berpindah dan meminta kerajaan negeri membantu menyelesaikan masalah mereka itu.

Sumber: Malaysiakini

Kesian penduduk Kampung Buah Pala, harapkan pagar, pagar makan padi. Nampaknya Khalifah Lim Guan Eng cuba lepas tangan dan mahu serahkan bulat-bulat isu Kampung Buah Pala ini kepada Kerajaan Persekutuan. Apa punya Ketua Menteri dah. Tak boleh pakai langsung. Satu sen pun tak guna. Harap cakap dan menipu je banyak, tapi habuk pun takde. Inilah dia contoh pemimpin yang tak boleh diharap sama sekali. Sepatutnya Lim Guan Eng wajib menyelesaikan sendiri isu Kampung Buah Pala ini tanpa meminta bantuan Kerajaan Persekutuan. Mintak tolong kat Anwar ke. Oh ya lupa pulak, Anwar pun dua kali lima je dengan Lim Guan Eng. Semua kaki kelentong. Harap kokok je berderai-derai, tapi ekor bergelumang tahi. Apa nak jadi tak tahulah. Apapun aku harap Datuk Seri Najib tidak melayan permintaan Lim Guan Eng, jangan kita campuri urusan Kerajaan Pakatan Rakyat yang kononnya lebih berkebajikan dari Kerajaan Persekutuan. Biar mereka uruskan sendiri dan biar rakyat tengok sendiri kemampuan atau kemampusan Kerajaan Pakatan Rakyat yang mereka bangga-banggakan sangat.