Update Pilihanraya Kampus 2012

Tinggalkan komen

Update Pilihanraya Kampus 2012

Tahniah kepada semua calon-calon Pro Aspirasi atas kemenangan terbaru anda semua…

UUM – Pro Aspirasi menang

UMP – Pro Aspirasi menang

UTM – Pro Aspirasi menang

UMS – Pro Aspirasi menang

UPNM – Pro Aspirasi menang

UTHM – Pro Aspirasi menang

UniMAS – pro aspirasi menang

UMT – Pro Aspirasi menang

UM – Pro Aspirasi menang (technically)

UIAM – Pro Aspirasi menang (technically)

eXception dengar khabar bahawa pengundian semula terpaksa diadakan oleh UIAM, sebab tidak berpuas hati dengan keputusan atas alasan tipikal, iaitu masalah pada sistem e-voting. Cheh!!! Pengundian semula akan dilakukan secara manual. Mana tahu mereka akan membawa masuk pengundi hantu pulak, bagi menambahkan undi kepada Pro M… Ha ha ha ha ha… Looooooooooooooooooooserrrrr!!!

Manakala UM juga akan putuskan samaada lakukan pengundian semula atau tidak hari ini. Seperti biasa… Atas alasan tipikal yang sama… Mungkin Anwar dah tabur duit kat pihak pengurusan kedua-dua IPT tersebut, jadi memandangkan undi memihak kepada Pro Aspirasi, maka bila Pro M kalah… Mungkin ada balaci Anwar kat dalam dah panas dan cuba menafikan suara majoriti pelajar…

Advertisements

Tahniah Atas Kemenangan Calon-Calon Pro Aspirasi!!

Tinggalkan komen

Tahniah Atas Kemenangan Calon-Calon Pro Aspirasi!!

eXception ingin mengucapkan sekalung tahniah kepada calon-calon Pro Aspirasi yang telah menang besar dalam pilihanraya kampus 2012 baru-baru ini. Kemenangan calon-calon Pro Aspirasi jelas menunjukkan sokongan mahasiswa terhadap Pro Mahasiswa atau lebih mudah dikenali Pro Pakatan Rakyat terlah merudum.

Isu yang dimainkan oleh Pakatan Rakyat seperti PTPTN telah memakan diri sendiri, apabila kalangan mahasiswa sudah mulai sedar akan perjuangan sempit golongan ini.

Berikut adalah antara IPT yang mana calon Pro Aspirasi telah mencapai kemenangan…

UTeM – Pro Aspirasi menang majoriti

UniSZA – Pro Aspirasi menang 100%,

UiTM – Pro Aspirasi menang 100%

UniMAP – Pro Aspirasi menang majoriti

UTHM – Pro Aspirasi menang majoriti

UPSI – Pro Aspirasi menang majoriti

Ada beberapa IPT masih belum melaksanakan pilihanraya kampus dan akan melaksanakannya dalam masa terdekat. Antaranya termasuklah UM, UKM, UPM dan beberapa IPT lain… Nanti eXception akan update apabila mendapat keputusan…

Tahniah sekali lagi kepada calon Pro Aspirasi dan terutama sekali kepada mahasiswa dan mahasiswi yang mengundi calon Pro Aspirasi.

Dengan kemenangan besar calon Pro Aspirasi telah menambahkan sakit hati juak-juak Pakatan Biawak… Kah kah kah kah kah kah kah!! Kita gelak ramai-ramai!!

Penjelasan Mengenai Isu Pinjaman PTPTN

4 Komen

Penjelasan Mengenai Isu Pinjaman PTPTN

eXception ingin memberikan penjelasan berkenaan PTPTN yang kini dilempar fitnah oleh kalangan mahasiswa yang dulunya merekalah antara yang menerima pinjaman PTPTN dulu… Kini nak mintak hapuskan hutang mereka…

Sebab apa?? Sebab mereka adalah antara pelajar-pelajar yang bermasalah dan tidak mendapat keputusan cemerlang…

Kenapa dari awal semasa belajar mereka tidak menolak sahaja pinjaman PTPTN?

Pinjaman PTPTN BUKAN PERKARA YANG WAJIB!! Pinjaman PTPTN adalah satu PILIHAN…. Diulangi… PILIHAN…

Pelajar BEBAS samaada nak pinjam dengan PTPTN ke, pinjam dengan BANK ke… pinjam dengan FAMILY ke… pinjam dengan AH LONG ke…

Pihak pengurusan IPT TAK PERNAH memaksa pelajar memohon PTPTN…

Sebaliknya pelajar sendiri yang SECARA SUKARELA mahu meminjam dengan PTPTN…

Kenapa semasa dapat duit dari PTPTN tak mengatakan PTPTN Ah Long?? Kenapa tak kata PTPTN korup??

Kenapa sewaktu pelajaran dah jadi tunggang langgang sebab asyik dok berdemo… Baru nak MENYALAK!!??

Di sini eXception jelaskan kitaran pinjaman PTPTN yang mereka dok kalut mengatakan PTPTN hanya mengayakan pemimpin atasan…

1) Kerajaan memberikan peruntukan tabungan di dalam PTPTN untuk memberikan pinjaman pelajaran kepada pelajar…

2) Pelajar membuat permohonan pinjaman pelajaran dari PTPTN dengan secara SUKARELA bukan PAKSAAN…

3) Pelajar perlu menggunakan duit pinjaman tersebut dengan berhemah… Tetapi ramai yang BOROS…

4) Tamat pengajian… Mana-mana pelajar yang mendapat KEPUTUSAN CEMERLANG akan dipertimbangkan untuk DIJADIKAN PINJAMAN TERSEBUT SEBAGAI BIASISWA…

5) Manakala pelajar yang tidak cemerlang PERLU membayar balik hutang PTPTN…

6) PTPTN TIDAK menggunakan PENDEKATAN MEMAKSA dalam membayar balik hutang seperti AH LONG…

7) PTPTN memberi peluang kepada graduan mendapatkan pekerjaan terlebih dahulu…

8) Apabila graduan mendapat pekerjaan, mereka dibolehkan membayar hutang PTPTN secara BERANSUR-ANSUR mengikut KEMAMPUAN… Jelas PTPTN tidak mengggunakan PENDEKATAN MEMAKSA seperti AH LONG…

9) Hutang-hutang dibayar BUKAN masuk ke dalam poket pemimpin atasan, tetapi akan MASUK semula ke dalam KANTUNG PTPTN untuk ‘recycle’ modal pinjaman untuk generasi seterusnya…

10) Dengan menghapuskan hutang-hutang korang, PTPTN tidak dapat ‘recycle’ modal untuk memberi pinjaman kepada generasi baru…

11) Caj perkhidmatan PTPTN adalah untuk menanggung kos operasi, disebabkan PTPTN BUKAN fully government funded… PTPTN adalah Perbadanan… Bukan Jabatan Kerajaan…

12) AH LONG mengenakan BUNGA YANG TINGGI… PTPTN hanya mengenakan caj kos operasi sebanyak 1%

13) AH LONG menetapkan HUTANG DIBAYAR PADA TARIKH TERSEBUT… JIKA TAK BAYAR… LU MAMPUS…

14) PTPTN tidak menetapkan BILA HUTANG tersebut PERLU DIBAYAR… Sehingga graduan MAMPU untuk membayarnya…

15) Ramai graduan yang sudah berkerja, MAMPU MEMBAYAR HUTANG PTPTN, tetapi SENGAJA melengah-lengahkannya…

Apa akan jadi jika semua hutang graduan tidak mengira yang cemerlang atau tak dihapuskan?? PTPTN terpaksa menadah tangan dari kerajaan untuk menampung permohonan pinjaman baru, atau PTPTN terus ditutup. Maka nasib generasi akan datang untung belajar ke peringkat yang lebih tinggi BERKECAI!!

Korang sangka hasil cukai kerajaan dan duit Petronas hanya semata-mata digunakan untuk korang?? Kerajaan perlu menanggung subsidi. Kerajaan perlu membayar gaji kakitangan awam. Kerajaan perlu menanggung kos banduan di penjara. Kerajaan perlu menanggung kos ubat-ubatan di hospital… Kerajaan perlu menanggung kos baik-pulih infrastruktur awam… Kerajaan perlu menanggung kos menaik taraf infrastruktur awam… Kerajaan perlu menanggung kos pembinaan infrastruktur baru… Kerajaan perlu membayar pampasan setiap projek yang terpaksa menggunakan tanah milik persendirian…

Manakala Petronas pula tidak boleh sewenang-wenangnya meleburkan kesemua keuntungannya untuk pelajaran mahasiswa… Melainkan jika mahasiswa tersebut mempunyai rekod cemerlang, maka tak salah Petronas melaburkan keuntungan dengan memberikan biasiswa. Melabur dengan melebur adalah dua makna yang berbeza. Melabur ialah dengan mencagarkan wang untuk mendapatkan keuntungan. Manakala melebur, boleh diistilahkan sebagai cagaran kepada sesuatu yang tidak menguntungkan.

Petronas perlu menanggung kos operasi cari gali minyak. Bukan menelan belanja ribuan ringgit… Tetapi boleh mencecah hingga billion ringgit. Petronas perlu menanggung kos operasi loji penapisan minyak dan gas. Petronas perlu menanggung kos sewa/beli infrastruktur serta peralatan cari gali minyak. Adakah korang fikir Petronas gali minyak ibarat mencangkul tanah tepi longkang?? Main gali ikut suka tekak?? Setiap cari gali perlu dibuat dengan teliti… Bukan semberono…


Sila renungkan hadis di bawah ini…

Dari Abdillah bin Abu Qatadah, dari Abu Qutadah , bahwasannya ia telah mendengar dia menceritakan tentang Rasulullah , bahwasannya beliau telah berdiri di antara para shahabat kemudian menyebutkan, “Sesungguhnya Jihad fi Sabilillah dan Iman kepada Allah itu adalah amal-amal yang paling utama.”

Maka berdirilah salah seorang shahabat kemudian dia berkata: “Wahai Rasulullah bagaimana pendapatmu jika saya terbunuh fi sabilillah, apakah semua dosa- dosa saya terhapus?”

Kemudian Rasulullah menjawab: “Ya, jika engkau terbunuh fi sabilillah sedangkan engkau sabar, semata-mata mencari pahala, maju terus, tidak mundur.”

Kemudian Rasulullah berkata: “Bagaimana tadi apa yang engkau katakan?” Ia bertanya: “Bagaimana pendapatmu jika saya terbunuh fi sabilillah, apakah semua kesalahan saya akan terhapus?

Maka Rasulullah menjawab: “Ya, kecuali hutang (tidakakan terhapus), kerana sesungguhnya Jibril mengatakan demikian kepadaku.” (HR Muslim).

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Jiwa seorang mukmin tergantung kerana hutangnya, sampai hutang itu dilunaskannya.” (HR. At Tirmidzi)

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Orang yang mati syahid diampuni semua dosanya kecuali hutangnya.” (HR. Muslim)

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Demi yang jiwaku ada ditanganNya, seandainya seorang laki-laki terbunuh di jalan Allah, kemudian dihidupkan lagi, lalu dia terbunuh lagi dua kali, dan dia masih ada hutang, maka dia tidak akan masuk syurga sampai hutang itu dilunaskan.” (HR. Ahmad)

Al Qadhi ‘Iyadh Rahimahullah menjelaskan bahwa hak-hak yang terkaitan dengan manusia mesti diselesaikan sesama manusia. (Ikmalul Mu’allim, 6/155. Al Syarh Shahih Muslim, 6/362)

Imam Al Munawi Rahimahullah mengatakan: Maksud hutang di sini adalah semua hak sesama manusia samada berupa darah, harta, dan kehormatan. Hal itu tidak diampuni dengan mati syahid.

Hutang di atas adalah hutang yang dilakukan oleh orang yang tidak berniat untuk melunasinya, padahal dia mampu.

Ada pun bagi yang berniat melunasinya, tetapi ajal menjemputnya, atau orang yang tidak ada harta untuk membayarnya, dan dia juga berniat melunasinya, maka itu dimaafkan bahkan Allah Ta’ala yang akan membayarnya.

Al Qadhi ‘Iyadh mengatakan: Hal ini berlaku bagi orang yang memiliki sesuatu (mampu) untuk melunasi hutangnya. (Al Ikmal, 6/155).

Berkata Imam As Syaukani Rahimahullah: Ini terikat pada siapa saja yang memiliki harta yang dapat melunasi hutangnya. Ada pun orang yang tidak memiliki harta dan dia bertekad melunaskannya, maka telah ada beberapa hadits yang menunjukkan bahwa Allah Ta’ala akan menolong melunaskan untuknya. (Nailul Authar, 4/23)

Juga dikatakan oleh Imam Ash Shan’ani Rahimahullah: Yang demikian itu bagi siapa saja yang berhutang namun dia tidak berniat untuk melunasinya. (Subulus Salam, 3/51)

Ini juga dikatakan Imam Al Munawi: Perbincangan tentang ini berlaku pada siapa saja yang ingkar terhadap hutangnya. Ada pun bagi orang yang berhutang dengan cara yang dibenarkan dan dia tidak melanggar perjanjinya, maka dia tidaklah terhalang dari syurga. (Faidhul Qadir, 6/ 559)

Ringkasan :

1. Orang yang ada hutang tidak akan dapat masuk syurga.

2. Jangan ada niat untuk TIDAK MAHU BAYAR hutang.

Sumber: Bahaya Tidak Mahu Bayar Hutang


Artikel-artikel yang berkaitan: Isu PTPTN

Seorang sahabat juga menyiarkan artikel berkaitan: Buasir Otak: Demo mansuh PTPTN

Inikah Pendidikan Percuma Yang Diperjuangkan Pakatan Rabak??

2 Komen

Pendidikan Percuma Hanyalah Retorik Semata-Mata

Janji berpuluh macam janji telah ditabur semata-mata untuk mengabui mata rakyat… Kini Pakatan Rabak cuba mengabui mata mahasiswa dengan retorik pendidikan percuma… Pendidikan percuma yang dilaung-laungkan Pakatan Rabak hanyalah sekadar retorik… Tidak ada bukti sepanjang Pakatan Rabak mentadbir Selangor, bidang pendidikan diberi keutamaan… Kenapa baru sekarang??

Jika korang masih ingat… Bagaimana kerajaan Selangor menutup Institut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) di Sungai Besar… Apa alasan kerajaan Selangor pada masa itu?? Alasan mereka berikan ialah IKYS tidak memberikan keuntungan kepada mereka…


IKYS kini tinggal kenangan

Macam ni ke nak ke nak bagi pendidikan percuma?? Sedangkan IKYS ditutup hanya semata-mata tidak menguntungkan mereka… Inikan pula nak beri pendidikan percuma… Jangan harap!!

Selepas IKYS, Asrama Yayasan Selangor di Kuala Lumpur pula menjadi mangsa seterusnya… Tanpa sebab dan alasan yang kukuh, asrama yang banyak berjasa itu mahu mereka tutup… Inikah pendidikan percuma yang mereka laung-laungkan sedangkan asrama ini pun tidak terurus… Malah mahu menutupnya pula…

Bukan itu sahaja… Pengarah Strategi PKR juga berdolak-dalik apabila desakan mahu kerajaan Selangor menanggung hutang PTPTN anak Selangor…

“Pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli berkata kerajaan PKR tidak boleh menampung hutang peminjam PTPTN daripada kalangan anak Selangor kerana ia tertakluk bawah tanggungjawab dan bidang kuasa kerajaan pusat.

Katanya, pembiayaan pendidikan oleh negeri tidak boleh dibuat sewenang-wenangnya kerana ia terikat kepada akta tertentu, seperti akta pinjaman dan akta pencegahan pengubahan wang haram.”

Kepada rakyat Malaysia dan mahasiswa-mahasiswi sekelian… Tak perlulah kalian percaya dengan manusia yang tahunya menabur janji, tetapi culas sekali untuk mengotakan janji mereka… Hanya bos mereka sahaja, Anwar Ibrahim yang berjaya… Itupun hanya berjaya ‘mengotey’ China Doll… Itu sahaja kejayaan mampu dikecap…

Tepuk dada tanya selera… Jangan terpedaya kepada janji manis Pakatan Rabak…

Artikel berkaitan:

Isu Mansuh PTPTN: Pakatan Rabak Kena Checkmate!!!

IKYS di tutup, Anwar masih sembang besar

Konon Nak Bagi Pendidikan Percuma, Tapi Tutup Institut Kemahiran Selangor Atas Sebab Rugi!!!

Yayasan Selangor Tutup Asrama Sebab Dah Nak Bankrap?

Isu Mansuh PTPTN: Pakatan Rabak Kena Checkmate!!!

7 Komen

Pakatan Rabak Kena Checkmate Apabila Berdolak-Dalik Soal Tanggung Hutang PTPTN Anak Selangor

“Pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli berkata kerajaan PKR tidak boleh menampung hutang peminjam PTPTN daripada kalangan anak Selangor kerana ia tertakluk bawah tanggungjawab dan bidang kuasa kerajaan pusat.

Katanya, pembiayaan pendidikan oleh negeri tidak boleh dibuat sewenang-wenangnya kerana ia terikat kepada akta tertentu, seperti akta pinjaman dan akta pencegahan pengubahan wang haram.”

Ha ha ha ha ha ha ha!! Pandai la nko Rafizi, putar belit… Macam-macam la ko pusing, pengubahan wang haram laa… BULLSHIT!! Kalau tak mampu cakap je la tak mampu!! Toksah la nak pusing-pusing sampai ke akta pencegahan penggubahan wang haram…

Nko nak menipu mahasewel boleh laa… Tapi kalo nak tipu mahasiswa, kita mintak maaf laa… Penipuan nko tak berhasil langsung!! Kenapa nak kaitkan pinjaman PTPTN dengan akta pencegahan penggubahan wang haram?? Adakah duit PTPTN tu adalah duit HARAM?? Iaitu dari hasil rasuah, judi, rompakan, penyelewengan, pembiyaan keganasan, skim cepat kaya… Toksah nak kelentong la Rafizi…

Kalo tak mampu nak biaya, cakap je terus terangan “BAHAWA KERAJAAN SELANGOR SEJUJURNYA TIDAK MAMPU UNTUK MEMBIAYAI HUTANG PTPTN MAHASISWA KALANGAN ANAK SELANGOR”. Cukup sekadar ayat itu… Tak perlu nak pusing-pusing keliling… Bila dah tau diri tak mampu dok pusing-pusing cerita… Kah kah kah kah kah!!

Memang elok la nko jadi balaci Anwar… Bos kaki putar alam, balaci pun kaki putar alam…

Kepada mahasiswa-mahasiswa anak Selangor… Korang tengoklah… Betapa penipunya Rafizi Ramli…

Sumber:
Rafizi: Tampung hutang PTPTN bidang kuasa pusat

Rujukan:
BNM: Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001

SC: AMLA Guidelines

PTPTN: Wajarkah Pendidikan Pengajian Tinggi Pun Kerajaan Tanggung??

6 Komen

PTPTN: Wajarkah Pendidikan Pengajian Tinggi Pun Kerajaan Tanggung??

Cai-cai Pakatan Rabak, terutama sekali di kalangan mahasiswa yang singkat akal (mahasewel) masih dok mati-mati mengatakan kerajaan mampu membiayai pengajian semua mahasiswa di IPTA dan IPTS… Tapi bila disuruh calculate… Dia pusing cerita lain… Macam haram jadah…

Last-last bila dah takleh nak pusing… Jalan selamat ialah blah dengan cara yang amat pondan… Tu baru 2 orang yang bantai… Terkedu terus mamat tu… Tak tau nak pusing apa… Inilah contoh mahasewel cai PR yang malas nak berfikir…

Di sini eXception terangkan calculation yang diterangkan dalam perbualan di atas…

Katakan di Malaysia mempunyai 100 buah IPTA dan IPTS…

Kemudian katakan setiap IPTA/IPTS mempunyai 1000 orang pelajar…

Katakan dalam 1000 pelajar hanya 800 orang sahaja yang membuat pinjaman PTPTN…

Katakan setiap pelajar mendapat pinjaman berjumlah RM 20,000.00

Maka… 800 orang pelajar didarab dengan 100 buah IPT = 80,000 orang pelajar…

Maka 80,000 orang pelajar mendapat pinjaman PTPTN RM 20,000.00 = RM 1,600,000,000.00 (1 billion 6 ratus juta) setahun…

Itu baru setahun… Kalo 5 tahun… RM 1,600,000,000.00 x 5 tahun = 8,000,000,000 (lapan billion)

Kalo 10 tahun pulak… RM 1,600,000,000.00 x 10 tahun = 16,000,000,000 (enam belas billion)

Itu baru anggaran, bukan kiraan keadaan sebenar…

Jika dalam keadaan sebenar, mungkin dalam Malaysia ada lebih dari 100 buah IPT??

Jika dalam sebuah IPT, mungkin ada 5000 orang pelajar??

Jika pinjaman PTPTN maksima seorang pelajar boleh mencecah RM 50,000.00??

Satu soalan eXception nak tanya, berapakah hasil kutipan cukai oleh kerajaan dalam setahun??

Adakah kesemua hasil kutipan cukai perlu menanggung pendidikan percuma secara sepenuhnya??

Kerajaan perlu membayar gaji jutaan kakitangan awam…

Kerajaan perlu memberi bonus kepada jutaan kakitangan awam…

Kerajaan perlu salurkan peruntukan pada setiap negeri…

Kerajaan perlu salurkan peruntukan untuk pembinaan infrastruktur baru….

Kerajaan perlu salurkan peruntukan untuk menambah baik infrastruktur sedia ada…

Kerajaan perlu salurkan peruntukan untuk menambah baik penyampaian perkhidmatan awam…

Kerajaan perlu salurkan peruntukan untuk setiap Kementerian…

Kerajaan perlu tanggung subsidi untuk rakyat….

Adakah kita fikirkan semua itu??

Tak pernah bukan??

Sebab kita tak nak ambil tahu langsung…

Sebab kita hanya mendengar dari pakar ekonomi yang langsung tidak mempunyai kelulusan dalam bidang ekonomi…

Sebab kita hanya berminat dengan persepsi berbanding fakta….

Sebab kita MALAS BERFIKIR!!!

Reaksi Anjing-Anjing PAS Bila Utusan Malaysia Kena Koyak…

4 Komen

Reaksi Anjing-Anjing PAS Bila Utusan Malaysia Kena Koyak…

Baru-baru ini kecoh seketika di Putrajaya apabila UMNO Putrajaya bertindak mengoyakkan lidah bercabang rasmi PAS iaitu HARAMJADAH… Eh… silap… HARAKAH…

Seperti dijangka ramai anjing-anjing PAS yang BUTTHURT dengan tindakan UMNO Putrajaya yang disifatkan mereka sebagai KURANG AJAR kerana mengoyak kitab suci PAS itu… Anjing-anjing PAS tidak kisah jika Al-Quran dikoyak atau dipijak… tetapi JANGAN PIJAK ATAU KOYAK HARAKAH!!

Tapi apabila Utusan Malaysia dikoyak dan dipijak, seekor pun anjing-anjing PAS tak menyalak langsung… Malah suka apabila melihat mahasewel mengoyakkan dan menginjak-nginjak Utusan Malaysia…

Jika nak menggambarkan sikap PAS… Mungkin imej di bawah boleh menggambarkannya… Entahlah…

Bila Utusan Malaysia Dikoyak Dan Dipijak, Reaksi Anjing-Anjing PAS

Bila Harakah Dikoyak Dan Dipijak, Reaksi Anjing-Anjing PAS

Kepada anjing-anjing PAS yang membaca artikel ini, jangan BUTTHURT yaa??

Sumber:

Mahasiswa koyak, pijak Utusan tanda bantah

Umno Putrajaya koyak Harakah, tak jadi bakar

Pegawai kumpulan Profesional terlibat koyak Harakah

Older Entries