Ronnie Liu Seorang Hero?

Tinggalkan komen


SUBANG JAYA – “Ronnie Liu boleh diibaratkan masyarakat bukan Islam di negeri ini sebagai ‘hero’ yang menyuarakan suara serta keperluan rakyat,” kata Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan negeri, Teresa Kok Suh Sim.

Beliau ketika mengulas berkenaan rampasan isu arak yang dikaitkan dengan Ronnie berkata, pihaknya dimaklumkan sebahagian masyarakat bukan Islam di negeri ini melahirkan kekecewaan mereka dengan kenyataan Exco Kerajaan Negeri, Datuk Dr Hassan Mohamed Ali, yang mendesak Ronnie digugurkan.

Mengulas lanjut isu berkenaan, Teresa berkata, pihaknya turut menyokong kenyataan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semalam bahawa peniaga seharusnya mempunyai kesedaran sendiri sekiranya menjual arak kepada pelanggan Islam.

“Saya berpendapat kenyataan dan keputusan diambil MB itu munasabah kerana di Selangor masyarakat yang tinggal terdiri daripada pelbagai kaum.

“Kerajaan Negeri perlu mengikut kehendak dan keperluan bangsa-bangsa lain yang bukan beragama Islam kerana seperti yang diketahui arak bukanlah dijadikan minuman semata-mata kerana turut digunakan dalam aktiviti keagamaan dan kematian,” katanya.

Kata beliau, apa yang penting dalam isu ini adalah peniaga itu sendiri melaksanakan ‘self regulation’ ataupun berpandukan kesedaran penjual terhadap permintaan pelanggan Islam.

“Sekiranya mendapati orang Islam datang membeli, peniaga tidak seharusnya menjual minuman keras itu kepada pelanggan mereka.

“Peniaga juga perlu meletakkan papan tanda larangan menjual minuman keras kepada pelanggan Islam di kedai mereka,” katanya yang mendakwa papan tanda berkenaan mudah diperoleh dan digantung di premis-premis perniagaan,” katanya.

Kata Teresa, ramai masyarakat bukan Islam menyuarakan pandangan apa yang dilakukan oleh Ronnie itu betul selepas melihat kepada isu terbabit.

“Kerajaan Negeri belum mengeluarkan garis panduan ketika Ronnie bertindak demikian dan kerana itu kami merasakan tindakannya itu mengikut keputusan Exco.

“Saya sebenarnya kurang memahami apa yang dikatakan masyarakat sesuatu kaum memonopoli sesuatu kawasan kerana jika kita lihat sesetengah tempat di Kuala Lumpur, masih ada penjualan arak walaupun majoriti penduduknya beragama Islam,” katanya.

Wah dasat betul ayam betina tua ni berkokok, dah pun nama Teresa Kok, berkokok le keje dia siang dan malam, kena sumbat dlm reban (lokap) pun berkokok, agaknya campak dlm kubang buaya baru la tak berkokok lagi…

Aku rasa kelakar lak bila ayam tua betina ni kata Ronnie ni Hero… Pandai betul dia mengampu Ronnie, mungkin dengan harapan Chinese New Year nanti Ronnie hantar 10 peti Carlsberg ke rumahnya….

Sudah-sudah la tu ayam betina tua, bawak-bawak le senyap…

Advertisements

DAP dan PR Sepatutnya Belajar Dari " Kes Gadis China Di Lokap Polis " Tidak Lama Dahulu!

2 Komen


Gambar babi betina tua yang menghebohkan kes ketuk-ketampi hingga memalukan Malaysia di China

Masihkah kita ingat lagi ketika kes ” gadis China ” yang dipaksa ketuk ketampi dalam keadaan berbogel di lokap polis dijaja kehulu dan kehilir oleh Teresa Kok bersama kerabat beliau DAP tidak lama dahulu? Sementara siasatan dijalankan, pemimpin DAP menguar-uarkannya menjadi isu besar sehingga menjejaskan imej negara dan polis.

Malah kerajaan kita ketika itu di lihat tergesa-gesa menghantar menteri meminta maaf kepada kerajaan China. Tetapi apabila siasatan mendapati mangsa ketuk ketampi itu adalah Gadis Melayu rakyat tempatan, DAP terutamanya Teresa Kok senyap dan sedikitpun tidak berasa malu dengan tindakan mereka. Kerajaan pula hanya berdiam dan tidak pula bertindak terhadap kerosakkan maruah negara dan polis. Tidakkah Teresa Kok dan DAP terfikir untuk meminta maaf kepada kerajaan Malaysia dengan tindakan mereka?

Penulis turut bersimpati diatas kematian Teoh Beng Hock, Setiausaha Politik kepada Exco Selangor, Ean Yong Hian dalam satu kejadian yang menggemparkan pada hari Khamis lalu. Mayatnya dijumpai di koridor luar tingkat 5, bangunan Plaza Masallam, Shah Alam, dipercayai terjatuh dari tingkat 14 pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM ), dibangunan yang sama.

Insiden itu berlaku selepas Beng Hock disoal siasat oleh pegawai SPRM menimbulkan tandatanya apakah beliau membunuh diri dengan bertindak terjun, terjatuh atau menjadi mangsa sebarang salah laku? Walau apapun sekali puncanya, kita mengucapkan takziah kepada keluarga Beng Hock. Dalam kita memberikan simpati yang mendalam, kita berharap semua pihak khususnya pihak pembangkang supaya bertenang dan tidak membuat sebarang rumusan awal yang diwarnai sentimen.

Anehnya, jika kita lihat tindak-tanduk pembangkang khususnya DAP dan PKR didalam isu kematian Beng Hock nampaknya sudah keterlaluan. Mereka sudah membuat pelbagai tuduhan liar terhadap SPRM biarpun siasatan baru bermula. DAP dan PKR turut mengatur demonstrasi bagi menyemarakkan sentimen anti kerajaan. Mereka sudah lupa dengan apa yang telah mereka lakukan dengan kes ” Gadis China ” sebelum ini dengan memasukkan bukan lagi setitik nila kedalam sebekas susu, malah ” seketul nila ” untuk merosakkan segala-galanya?

Janganlah bertindak melulu selagi kita belum jelas dan pasti dengan hasil siasatan. Apakah SPRM merupakan punca kematian Beng Hock sedangkan mendiang bukan suspek, cuma seorang saksi yang dipanggil untuk membantu siasatan dan sudah tentu SPRM memerlukan kerjasamanya lagi? Seandainya ada berlaku salah laku di peringkat SPRM, kita yakin ia tidak akan ditutup dan yang bersalah perlu diheret ke mahkamah. Tapi bagaimana pula jika ianya adalah kes bunuh diri yang mana kita tidak boleh tolak kemungkinannya? Berkemungkinan juga dan siapa tahu? Walaubagaimanapun, apa-apa juga spekulasi, kita harap pihak yang berwajib dapat menyelesaikan kes ini dengan baik tanpa ada apa-apa gangguan? Dan diharap pihak pembangkang dapat bertenang sehingga siasatan selesai.

Suara Politik
Taminsari

Petikan dari blog: Belantan

Babi betina tua di dalam gambar atas bernama Teressa Kok. Babi ini telah melumurkan lumpur kubang babi ke muka menteri yang terpaksa menebalkan muka meminta maaf kepada kerajaan China, akhirnya bila terbukti bahawa bukan gadis cina, tetapi gadis melayu. Babi ini terus buat bodoh, macam takde apa-apa berlaku. Memang sial babi ni…

DAP dan PR Sepatutnya Belajar Dari ” Kes Gadis China Di Lokap Polis ” Tidak Lama Dahulu!

2 Komen


Gambar babi betina tua yang menghebohkan kes ketuk-ketampi hingga memalukan Malaysia di China

Masihkah kita ingat lagi ketika kes ” gadis China ” yang dipaksa ketuk ketampi dalam keadaan berbogel di lokap polis dijaja kehulu dan kehilir oleh Teresa Kok bersama kerabat beliau DAP tidak lama dahulu? Sementara siasatan dijalankan, pemimpin DAP menguar-uarkannya menjadi isu besar sehingga menjejaskan imej negara dan polis.

Malah kerajaan kita ketika itu di lihat tergesa-gesa menghantar menteri meminta maaf kepada kerajaan China. Tetapi apabila siasatan mendapati mangsa ketuk ketampi itu adalah Gadis Melayu rakyat tempatan, DAP terutamanya Teresa Kok senyap dan sedikitpun tidak berasa malu dengan tindakan mereka. Kerajaan pula hanya berdiam dan tidak pula bertindak terhadap kerosakkan maruah negara dan polis. Tidakkah Teresa Kok dan DAP terfikir untuk meminta maaf kepada kerajaan Malaysia dengan tindakan mereka?

Penulis turut bersimpati diatas kematian Teoh Beng Hock, Setiausaha Politik kepada Exco Selangor, Ean Yong Hian dalam satu kejadian yang menggemparkan pada hari Khamis lalu. Mayatnya dijumpai di koridor luar tingkat 5, bangunan Plaza Masallam, Shah Alam, dipercayai terjatuh dari tingkat 14 pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM ), dibangunan yang sama.

Insiden itu berlaku selepas Beng Hock disoal siasat oleh pegawai SPRM menimbulkan tandatanya apakah beliau membunuh diri dengan bertindak terjun, terjatuh atau menjadi mangsa sebarang salah laku? Walau apapun sekali puncanya, kita mengucapkan takziah kepada keluarga Beng Hock. Dalam kita memberikan simpati yang mendalam, kita berharap semua pihak khususnya pihak pembangkang supaya bertenang dan tidak membuat sebarang rumusan awal yang diwarnai sentimen.

Anehnya, jika kita lihat tindak-tanduk pembangkang khususnya DAP dan PKR didalam isu kematian Beng Hock nampaknya sudah keterlaluan. Mereka sudah membuat pelbagai tuduhan liar terhadap SPRM biarpun siasatan baru bermula. DAP dan PKR turut mengatur demonstrasi bagi menyemarakkan sentimen anti kerajaan. Mereka sudah lupa dengan apa yang telah mereka lakukan dengan kes ” Gadis China ” sebelum ini dengan memasukkan bukan lagi setitik nila kedalam sebekas susu, malah ” seketul nila ” untuk merosakkan segala-galanya?

Janganlah bertindak melulu selagi kita belum jelas dan pasti dengan hasil siasatan. Apakah SPRM merupakan punca kematian Beng Hock sedangkan mendiang bukan suspek, cuma seorang saksi yang dipanggil untuk membantu siasatan dan sudah tentu SPRM memerlukan kerjasamanya lagi? Seandainya ada berlaku salah laku di peringkat SPRM, kita yakin ia tidak akan ditutup dan yang bersalah perlu diheret ke mahkamah. Tapi bagaimana pula jika ianya adalah kes bunuh diri yang mana kita tidak boleh tolak kemungkinannya? Berkemungkinan juga dan siapa tahu? Walaubagaimanapun, apa-apa juga spekulasi, kita harap pihak yang berwajib dapat menyelesaikan kes ini dengan baik tanpa ada apa-apa gangguan? Dan diharap pihak pembangkang dapat bertenang sehingga siasatan selesai.

Suara Politik
Taminsari

Petikan dari blog: Belantan

Babi betina tua di dalam gambar atas bernama Teressa Kok. Babi ini telah melumurkan lumpur kubang babi ke muka menteri yang terpaksa menebalkan muka meminta maaf kepada kerajaan China, akhirnya bila terbukti bahawa bukan gadis cina, tetapi gadis melayu. Babi ini terus buat bodoh, macam takde apa-apa berlaku. Memang sial babi ni…