Gangguan Bekalan Air Mulai 11 Malam Ini

Tinggalkan komen

Gangguan Bekalan Air Mulai 11 Malam Ini

KOTA BHARU – Kira-kira 5,000 akaun pengguna bekalan air bersih di sini serta Bachok dijangka mengalami gangguan bekalan air bermula pukul 11 malam ini.

Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB) melalui satu kenyataan media memberitahu, masalah itu ekoran operasi di Loji Rawatan Air Chicha akan tergendala buat sementara waktu.

“Operasi loji ini terhenti berikutan kerja kecemasan pencucian telaga air mentah di loji. Gangguan bekalan air dijangka sehingga pukul 4 pagi esok.

“Justeru orang ramai dinasihat supaya menyimpan air mencukupi dan sebarang pertanyaan boleh menghubungi PINTAS di talian 1300-88-2572,” kata kenyataan itu hari ini.

Menurut kenyataan itu, kawasan yang dijangka terjejas di Kota Bharu termasuk Kampung Tok Ku, Kampung Cherang, Taman Aisyah, Taman Sri Binjai, Taman Sri Permai, Taman Sri Panji, Kampung Lubuk Pukul dan kawasan Sabak.

Manakala antara kawasan di Bachok yang dijangka mengalami gangguan bekalan air bersih adalah Peringat, Perol, Melor, Kok Lanas, Tegayung, Demit dan Panji, kata kenyataan itu lagi. – mynewshub.my

Kepada penduduk yang terlibat. Sila pastikan anda menyimpan air yang mencukupi untuk keperluan anda. Sekiranya ada saudara-mara atau keluarga anda berada dalam kawasan yang terlibat dengan gangguan bekalan air, harap segera dimaklumkan kepada mereka untuk kemudahan dan persiapan.

Advertisements

Antara Royalti Minyak Dan Air Bersih. Mana Pilihan Rakyat Kelantan??

Tinggalkan komen

Antara Royalti Minyak Dan Air Bersih. Mana Pilihan Rakyat Kelantan??

Isu royalti minyak sentiasa dibangkitkan PAS walaupun mereka sedar hakikatnya mereka tidak layak menuntutnya dari segi perundangan.

Malah PAS telah menjaja kononnya royalti minyak ini adalah hak rakyat…

Bukan sahaja PAS, malah Ku Li pun turut tumpang sekaki seronok mengencing rakyat Kelantan…

Tapi hakikatnya yang naaaakkkk sangat royalti tu bukan rakyat Kelantan…

Tetapi yang naaakkkk sangat ialah pemimpin PAS Kelantan umumnya…

Mereka sudah tidak boleh mengharapkan duit hasil balak lagi sebagai dana menampung kempen PRU 13 nanti…

Malah duit dari hasil tabung derma pun banyak disonglap oleh pemimpin-pemimpin PAS…

Lihat sahaja pemimpin PAS semuanya mewah… Ada yang mampu memandu kereta Mercedes, Alphard dan BMW…

Yang kemaruk duit royalti minyak tu diorang sahaja…

Tetapi sungguh menghairankan PERKARA YANG PALING PENTING SEPATUTNYA MEREKA LAKUKAN…

Iaitu menyediakan bekalan air bersih yang secukupnya kepada rakyat Kelantan…

Mereka gagal melakukannya… Tetapi mereka cuba mengalihkan perhatian rakyat kepada royalit minyak…

Bijak bukan??

Bagi mereka isu air bersih perlu diketepikan… Mereka mahukan duit royalti minyak…

Duit tu nanti bukan disalurkan terus kepada rakyat, tetapi akan melalui kerajaan PAS Kelantan jugak…

Derma untuk pembinaan lebuhraya sudah mencapai jutaan ringgit…

Tapi bayang jentera untuk membina lebuhraya rakyat tak kelihatan langsung…

Yang boleh kedengaran nun dalam hutan ialah bunyi gergaji berantai yang rakus membaham batang kayu…

Semua hasil balak masuk ke dalam poket pemimpin PAS…

Ada ke kerajaan PAS Kelantan agih-agihkan duit balak tu kat rakyat??

Sorry naik lori la kalau nak diberi kat rakyat…

Jadi kepada rakyat Kelantan… Pilihan di tangan anda…

PRU 13 nanti pakat undi Barisan Nasional…

Biar Barisan Nasional kembali mentadbir Kelantan…

Jangankan air bersih… Royalti minyak pun kerajaan boleh bagi terus kepada rakyat…

Tak perlu risau ianya disonglap oleh pemimpin PAS lagi…

InsyaAllah!!

Krisis Air Selangor. Fakta VS Auta

2 Komen

Krisis Air Selangor. Fakta VS Auta

1. Banyak spekulasi telah dibuat mengenai isu air di Selangor.
2. Ada yang mengatakan bahawa benar, sedang berlaku satu krisis air yang agak kritikal. Ada juga yang mengatakan bahawa ia cuma satu permainan politik untuk menggagalkan kerajaan negeri Selangor di bawah pimpinan TS Khalid Ibrahim.
3. Tetapi setelah mendengar sendiri penjelasan yang dibuat oleh pihak Puncak Niaga dan lawatan ke Loji Rawatan Air Sungai Langat di Batu 10, Hulu Langat, banyak pencerahan dapat dibuat dan dikenal pasti.

Latar Belakang

4. Loji Rawatan Air Sungai Langat beroperasi di bawah seliaan Puncak Niaga.
5. Mereka memproses air mentah untuk dijadikan air terawat supaya boleh digunakan oleh orang ramai.
6. Air yang diproses akhirnya akan dijual kepada pihak Syabas. Syabas pula akan menyalurkan air ini kepada isi rumah di kawasan-kawasan tertentu.
7. Loji Rawatan Air Sungai Langat memproses air untuk dibekalkan kepada kawasan Selatan Selangor termasuk Kuala Lumpur.
8. Loji ini secara rekabentuknya mampu memproses 386 MG (million gallon) setiap hari. Tetapi kini beroperasi sehingga 460-470 MG setiap hari, bermakna loji ini beroperasi pada tahap 121% keupayaan.

Krisis Air

9. Krisis air ini berlaku apabila loji ini tidak dapat memenuhi permintaan pengguna atas dasar kapasiti sudah mencapai tahap maksima.
10. Dengan pertumbuhan ekonomi negara yang semakin pesat ini juga menyebabkan kadar penggunaan air bertambah dari masa ke semasa
11. Kadar pertambahan penduduk menyebabkan kadar penggunaan air juga bertambah.
12. Dengan kapasiti yang sedia ada, penggunaan air semakin tinggi tetapi prasarana masih pada keadaan 3, 4 tahun yang lampau.
13. Antara tugas Syabas adalah untuk menasihatkan kerajaan negeri tentang krisis air 3 TAHUN sebelum berlakunya krisis tersebut.
14. Permohonan telah dibuat oleh Syabas dan sudahpun diluluskan oleh kerajaan pusat tetapi belum diluluskan oleh kerajaan negeri sehingga kini. Untuk membolehkan loji baru dibina memerlukan persetujuan daripada kerajaan negeri.

Menjawab Spekulasi

Kenyataan I :

“Air di empangan tinggi, mana ada masalah air!”

Jawapan :

Air di empangan memang tinggi, tetapi masalah bukan bekalan air mentah, tetapi air terawat. Analogi mudah; sebuah ladang lembu mempunyai 5,000 ekor lembu tetapi tukang sembelihnya hanya ada seorang. Kemampuan untuk mengeluarkan daging ke pasaran terletak kepada tukang sembelih dan bukannya berapa banyak lembu yang ada.

Kenyataan II :

“Sepanjang tahun hujan, bekalan air mesti mencukupi!”

Jawapan :

Sekali lagi jawapan adalah sama seperti sebelumnya iaitu masalah bekalan air terawat. Dan tambahan lagi, sekiranya hujan lebat, loji tidak akan mampu memproses air tersebut kerana faktor kekeruhan yang tinggi. Pam loji akan rosak kerana kandungan lumpur yang terlalu tinggi untuk diproses sehingga memaksa loji perlu ditutup.

Kenyataan III :

“Kita akan menggunakan air lombong!”

Jawapan :

Masih lagi jawapan yang sama! Air lombong sekalipun, air tersebut perlu dirawat terlebih dahulu dan perlukan loji untuk merawat.

Kenyataan IV :

“Syabas menangguhkan bayaran kepada loji sebanyak RM 2 billion untuk mencipta krisis air!”

Jawapan :

Loji ini sudahpun beroperasi pada tahap 121%. Dan semua air yang diproses dijual terus kepada Syabas. Tangki 4 iaitu di Balakong yang boleh memuatkan 4 MG habis digunakan. Apabila air di tangki tersebut sudah mencapai tahap 3-4 inci ataupun setinggi buku lali, tangki tersebut tidak lagi mempunyai tekanan yang cukup untuk menyalurkan air ke isi rumah. Setiap kali air sampai ke tangki 4 ini, habis terus digunakan.

Kenyataan V :

“Kerajaan BN berpakat dengan Syabas untuk tutup bekalan air untuk mencipta krisis air!”

Jawapan :

Sekiranya benar, maka loji air tersebut tidak perlu untuk memproses air pada tahap 121% keupayaan. Loji-loji air yang sedia ada sudahpun beroperasi lebih daripada kadar yang sepatutnya. Jika benar Syabas tutup bekalan air, maka melimpah-limpahlah air di setiap tangki simpanan air yang ada di seluruh Selangor.

Penyelesaian :

1. Cara penyelesaian yang terbaik adalah dengan membina lebih banyak loji-loji rawatan air si sekitar Selangor.
2. Syabas sudahpun menasihatkan kerajaan negeri 3 tahun yang lalu tentang krisis air yang akan berlaku.
3. Loji Rawatan Air Langat 2 tidak perlu dipolitikkan oleh PKR dan perlu dibina segera untuk menyelesaikan masalah rakyat. Pentingkan rakyat dan bukannya politik parti sahaja.
4. TS Khalid Ibrahim dan Exco Kerajaan Negeri Selangor perlu faham dengan jelas krisis air yang dihadapi dan bukannya bercakap dengan sembrono sahaja.
5. Mengikut pandangan profesional dari Puncak Niaga sendiri, sekiranya keadaan ini tidak berubah dan tiada tindakan selanjutnya diambil, Selangor secara keseluruhannya akan mengalami masalah krisis air ini dalam tempoh 10-12 bulan lagi.
6. Masalah bukan tentang air banyak di empangan, tetapi air terawat yang dikeluarkan oleh loji.

Terima Kasih: Norazniza Abdul Karim

Nik Aziz Tidak Tahu Krisis Air Di Pasir Mas?

Tinggalkan komen

Nik Aziz Tidak Tahu Krisis Air Di Pasir Mas?

KOTA BHARU – “Kalau khusus pasal masalah di Pasir Mas itu wallahu a’lam, kalau tempat tertentu itu tidak kerja saya, itu kerja pihak dan pegawai yang berkenaan yang jaga tempat itu bertanggungjawab.”

Itu reaksi ‘biasa’ Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika ditanya mengenai krisis air yang melanda daerah Pasir Mas sejak kira-kira lima hari lalu selepas kuliah mingguannya di depan Pejabat Pas Kelantan di sini hari ini.

Malah Nik Abdul Aziz juga tidak mahu ambil pusing mengenai ancaman saman yang dibuat oleh Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali terhadap kerajaan Pas Kelantan dan Air Kelantan Sdn Bhd sekiranya masalah air masih belum selesai.

“Itu dia punya pasal (saman), kita sudah ikhtiar habis- habisan untuk jaga air dan kita sekarang buat jawatankuasa

khusus bagi tiap-tiap jajahan, ada jawatankusa masing-masing.

“Ikhtiar kita habis-habisan, baki lagi mungkin kerana tidak cukup kakitangan, itu nanti kita tengoklah keadaan,” katanya,

Daripada kenyataan ini amat jelas menunjukkan bahawa Nik Abdul Aziz tidak ambil peduli tentang masalah yang dihadapi oleh rakyat.

Biarpun mempunyai pegawai dan kakitangan sewajarnya Musyidul Am Pas itu ambil tahu apa yang berlaku dan berusaha untuk mencari jalan yang terbaik untuk menyelesaikannya.

Sekiranya perkembangan politik tanah air Nik Aziz boleh ambil tahu jadi apa salahnya masalah rakyat juga diambil tahu.
Jangan terlalu sibuk berpolitik sehingga rakyat terus diabaikan.

Memang benar fenomena alam adalah faktor penyebab krisis air di Pasir Mas tetapi sekiranyan Nik Aziz dan pegawai cekap mengurus, mereka boleh merancang lebih awal dan masalah ini sudah tentunya dapat diselesaikan. – Detik Perubahan

Apa punya Menteri Besar la macam ni punya baghal…

Hang dah dilantik sebagai MB Kelantan… Patut hang ke tau la…

Ni boleh kata dia tak tahu pulak masalah bekalan air kat Pasir Mas…

Mungkin kena tadah tabung melo pakat kutip duit untuk perbaikinya…

Mungkin juga Nik Aziz dilantik sebagai MB hanya untuk jaga tabung melo kot?

@NajibRazak, Bagaimana Sepatutnya Malaysia Mengajar Singapork…

Tinggalkan komen

Diplomat Singapork Campur Tangan Urusan Politik Malaysia… Singapork Perlu Dihukum…

Isu diplomat Singapork yang suka campur tangan dalam hal ehwal urusan politik Malaysia sememangnya menjadi topik hangat di kalangan para blogger…

Tak perlu nak dihairankan lagi sememangnya cita-cita PAP dan DAP adalah satu… Mereka adalah adik beradik, cuma DAP lahir kemudian setelah PAP diharamkan di Malaysia…

Cita-cita kaum kiasu dalam DAP, mahu meruntuhkan Kerajaan Malaysia dan menubuhkan Kerajaan Republik di Tanah Melayu ini sememangnya sudah disedari sejak awal. Tetapi di kalangan menteri masih lagi menganggap SIngapork ini teman yang setia…

Sudah banyak kali Singapork cuba mengancam keselamatan negara, antara tindakan Singapork ialah pencerobohan ruang udara Malaysia, tuntutan bertindih terhadap Pulau Batu Putih serta penambakan dan tebus guna laut yang menyempitkan lagi Selat Tebrau… Malah niat Singapork enggan membenarkan Malaysia merobohkan Tambak Johor juga diragui niat mereka…

Hanya satu sahaja cara UNTUK MENGHUKUM KERAJAAN SINGAPORK INI… Iaitu…

Hentikan bekalan air bersih ke Singapura… Biarkan mereka minum air kumbahan yang mereka bangga-banggakan, iaitu… NEW WATER…

Gangguan Bekalan Air. Syabas Keluarkan Amaran Kod Merah!!

Tinggalkan komen

Gangguan Bekalan Air Akibat Pencemaran Sungai Selangor

Tiga Juta Pengguna Hadapi Gangguan Air Akibat Pencemaran Teruk Sungai Selangor

SHAH ALAM, 5 DIS : Kira- kira tiga juta pengguna di Selangor dan Kuala Lumpur menghadapi risiko gangguan bekalan air berikutan pencemaran ”luar biasa” Sungai Selangor yang menjejaskan bekalan kepada empat loji rawatan air utama di negeri itu.

”Kejadian pencemaran air mentah seumpama ini amat membimbangkan pihak SYABAS sekiranya tempoh masa pengurangan pengeluaran loji rawatan air ini berterusan melepasi jam 8.00 malam hari ini,” kata Syabas dalam satu kenyataan.

”Ianya akan mengakibatkan gangguan bekalan air bersih kepada lebih kurang 700,000 akaun bekalan air atau kira-kira 3 juta pengguna di sekitar Selangor dan Kuala Lumpur, selain daripada pengguna komersial dan industri,” tambah kenyataan itu.

Menurut Syabas, pihaknya terpaksa mengaktifkan Pelan Tindakan Kecemasan (ERP) Kod Merah di Kuala Lumpur, Petaling, Gombak, Klang, Hulu Selangor, Kuala Selangor, Kuala Langat dan Sabak Bernam pada jam 4.00 petang tadi ekoran pengurangan pengeluaran air oleh empat buah loji rawatan air.

Loji berkenaan adalah Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 1 (SSP1), Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 2 (SSP2), Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 3 (SSP3), dan Loji Rawatan Air Rantau Panjang.

Langkah itu terpaksa diambil kerana kandungan kekeruhan (turbidity) luar biasa yang dikesan di muka sauk keempat-empat loji berkenaan mulai jam 10.30 pagi hari ini.

Syabas berkata empat loji rawatan air ini membekalkan air bersih 2,460 Juta Liter Sehari (JLH) kepada 60 peratus penduduk di Selangor dan Kuala Lumpur.

Berikutan pencemaran Sungei Selangor, jumlah pengeluaran air terawat di keempat-empat loji dikurangkan dari 2,460 JLH ke 1,000 JLH setelah kekeruhan luar biasa yang mencatatkan lebih 6,000 NTU (Nephelometric Turbidity Unit) berbanding 300 NTU pada waktu biasa.

”Sekiranya gangguan bekalan air dengan skala besar ini berterusan melebihi lapan jam, pihak SYABAS akan memaklumkan perkara ini kepada Kerajaan Persekutuan dan kerajaan Negeri Selangor agar bersiap sedia untuk tindakan kecemasan, tambah Syabas.

”Pihak operator loji masih belum mendapat kepastian berhubung punca pencemaran Sungai Selangor dan pihak berkuasa termasuk Lembaga Urus Air Selangor (LUAS), Jabatan Alam Sekitar (JAS) dan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) masih menjalankan siasatan berkenaan perkara ini,” tambah Syabas.

Syarikat itu telah menyediakan sebanyak 42 buah lori tangki dan 230 tangki statik untuk dihantar ke kawasan-kawasan yang kritikal mengikut keutamaan.

Walau bagaimanapun, bantuan bekalan air yang disediakan ini tidak mampu untuk menampung keperluan bagi semua pengguna yang terlibat.

Pengguna di kawasan terlibat dinasihatkan agar menggunakan air secara berhemah sepanjang tempoh gangguan tersebut, kata Syabas.

Sumber: Tiga Juta Pengguna Hadapi Gangguan Air Akibat Pencemaran Teruk Sungai Selangor


Inilah hadiah terbesar Kerajaan Pakatan Haram Jadah Selangor buat seluruh rakyat Selangor dan Lembah Kelang… Syabas pernah memberi amaran berkenaan gangguan bekalan air besar-besaran akan berlaku… Tetapi MB Selangor yang bongok dan bebal enggan percaya dan menunjukkan keegoan serta kebahlolan dengan tidak meneruskan projek Loji Rawatan Air Sungai Langat 2…

Kini mimpi ngeri penduduk Selangor dan Lembah Kelang bakal bermula apabila gangguan bekalan air berperingkat mula berlaku sekitar Lembah Kelang hari ini. Diharap anda bangun pagi nanti kawasan anda masih belum terlibat dengan gangguan ini. Sudah pastinya pagi nanti penggunaan air tahap maksima akan berlaku di mana satu Malaysia akan bangun pagi untuk bersolat dan keluar berkerja…

eXception pasti ramai yang akan menyumpah-nyumpah kepada Syabas akibat gangguan tersebut. Tetapi sedarkah anda bahawa orang yang perlu bertanggungjawab ialah MB Selangor sendiri. Dengan adanya Loji Rawatan Air Sungai Langat 2, ianya dapat menampung keperluan air sekitar Lembah Kelang sekiranya loji-loji rawatan air Syabas yang lain mengalami gangguan.

Apapun nak maki pun sudah tidak ada gunanya… Sebab korang sendiri yang pangkah MB bebal macam tu… Jadi korang sendiri la rugi dan tanggung… Boleh dikatakan banyak keputusan MB Selangor dibuat secara terburu-buru dan semberono tanpa kajian mendalam… Maka natijahnya apa yang anda dapat sekarang…

Pada 2 Disember lalu Kajang mengalami banjir kilat yang paling buruk dalam sejarah. Juga disebabkan keputusan bebal MB Selangor membatalkan projek Canal City yang melencongkan aliran air dari Sg Langat ke Sg Kelang sekiranya berlakunya banjir.

Berita Berkaitan:

Kerajaan Negeri Tidak Akan Akur Tekanan Pusat Bina Loji Rawatan Air Langat

Loji Langat 2: Selangor tak akan tunduk tekanan Putrajaya

Rakyat Lembah Kelang Bakal Mati Kering Disebabkan Kerakusan Khalid Ibrahim

Projek Langat 2 mesti disegera

Kerajaan Negeri Selangor Bakal Disaman?

Rujukan Maklumat Gangguan Bekalan Air Syabas

Twitter: Puspel

Facebook: Puspel