Najib Belanjakan Berbillion Ringgit Untuk Siapa??

Tinggalkan komen

Najib Bagi Sepuluh Sen, Belanja Berbilion Untuk Rakyat… Nuar Diberi Seringit, Berbillion Lesap…

Kerajaan Barisan Nasional, bagi sepoloh sen (10 sen), Kerajaan Barisan Nasional belanja berbilion RM nak bantu rakyat..

Kerajaan Pakatan Pembangkang bagi sehengget (RM1.00) kat Anwar Ibrahim, Kerajaan Pakatan Pembangkang merugi wang rakyat lagi.. Pasir hilang.. duit berjuta di rembat.. Nak bagi air pun.. air lombong.. itu ker dinamakan ‘air free’ yeop.. Alahai..

DIKALA negara serantau terutama Indonesia menaikkan harga minyak, negara kita yang tercinta ini mengekalkan harga produk petroluem tersebut dengan menambah 10 sen bagi setiap satu liter. Jumlah itu nanti di darabkan lah dengan jumlah keseluruhan liter penggunaan minyak dalam negara kita.

Silap-silap kosnya mau memakan bilion.

Sudah tentu pembangkang akan kata tindakan ini untuk memancing undi – macamlah yang depa janji segala bulan dan bintang dalam buku Jingga dan luar buku Jingga itu bukan sebab nak pancing undi. Pancing undi juga tapi sebab depa yang buat, taklah mahu digambarkan begitu.

Pedulilah pancing undi atau tidak, yang penting kerajaan BN sekarang laksana apa yang dia janji dan cakap, sementara puak-puak pakatan harami ini janji, buatnya belum tentu. Kalau Selangor dijadikan contoh, dari 31 janji manifesto 2008, yang baru dilaksanakan hanya 1, itupun sedang mengalami banyak masalah sekarang ini.

Dari bekalan yang hampir tidak cukup, sehingga kepada pemberian yang tidak menyeluruh (rumah pangsa tak dapat).

Keupayaan kerajaan BN pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menguruskan ekonomi dengan baik inilah yang rakyat perlu timbang dan ambil berat. Disebalik segala macam pemberian yang dijanjikan dalam pembentangan Bajet 2011, Oktober tahun lepas, kerajaan masih berjaya mengekalkan pemberian subsidi dan manfaat sedia ada.

Kalau kerajaan bagi BR1M tapi kurangkan bantuan penerima dibawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) umpamanya, itu cerita lain, masalahnya sekarang ini BR1M beri juga, wang bantuan dibawah JKM tak kurang sesen pun.

Jangan kita baca apa pembangkang tulis, semua pun rugi, semua pun tak jadi, penyelewengan sana sini dan sebagainya.

Itu kata mereka tapi rakyat boleh nilaikanlah sendiri macam mana kebolehan dan kebijakan kerajaan BN ini menguruskan kewangan negara dengan baik.

Memang penulis akui, minyak kita tidak akan kekal selamanya murah seperti sekarang, itu adat. Sama juga, tidak akan ada sesiapa pun yang rela gajinya sama setelah bertahun-tahun berkhidmat. Sampai satu masa kerajaan akan mengkajinya semula tapi percayalah kerajaan akan memastikan rakyat mempunyai wang untuk menampung kenaikan tersebut.

Pembangkang pun tak berani nak janji harga minyak akan kekal selamanya pada paras mana yang mereka janjikan sekarang. Kalau depa berani, dah lama disebut dalam buku Jingga yang harga minyak akan dikekalkan pada paras sekian-sekian, selama mereka jadi kerajaan.

Tak berani nak janji pun, gebang sementara belum dapat bolehlah.

Yang penting, ekonomi perlu ada keseimbangan dan keseimbangan itulah yang berjaya diuruskan dengan baik oleh kerajaan BN sekarang. Lihatlah apa yang berlaku di Pulau Pinang dibawah DAP, negeri itu hampir menjadi Singapura kedua kerana tanahnya yang terlalu mahal, tidak mampu dibeli orang tempatan melainkan rakyat dari republik tersebut.

Sedangkan BN, walaupun mengakui orang yang ada duit berhak membeli hartanah yang bersesuaian dengan pendapatan masing-masing, tapi hak rakyat yang kurang berkemampuan tidak diketepikan. Ini yang penulis sebutkan keseimbangan. Itu baru mengambil rumah sebagai contoh, yang lain lagi?

Adakah kerja ini mudah? Sudah tentu tidak tapi kerajaan BN berjaya mengawalnya dengan baik. Maka itu, undilah BN, tolak PAS, DAP dan PKR.

Kredit: Gerbang Tempur Puteri

Sumber: Tambah Subsidi Minyak, Bukti Kerajaan Tidak Bankrap

Advertisements

Rakyat Malaysia @ Bazar Ramadhan

5 Komen

Gelagat Rakyat Malaysia Di Bazar Ramadhan : Selera VS Nafsu

Sebagai dijanjikan eXception dalam komentar artikel yang disiarkan dalam blog House PK: PANAS BERAPI! BENARKAH KUASA MEMBELI RAKYAT MALAYSIA BEGITU TERUK SEKALI?, di sini eXception siarkan gambar-gambar gelagat rakyat Malaysia di bazar Ramadhan di lokasi Presint 2, Putrajaya…

eXception tiba di sana dalam jam 16.45 PM, bagi mengelakkan sesak, memandangkan semalam (1 Ogos 2011) dalam jam 6 petang, bazar Ramadhan di sana sudah mulai sesak… Lihatlah gelagat rakyat Malaysia di bazar Ramadhan ini… Bebas membeli apa yang berkenan dengan tekak… Janji dalam dompet, duit mesti ada… Ada juga yang datang cuci mata…

Kita boleh lihat di sini adakah ‘KUASA MEMBELI’ rakyat Malaysia begitu teruk seperti yang didakwa saudara House PK? Apa yang saudara House PK dakwa ada kebenarannya… Ramai kalangan rakyat Malaysia yang membeli melampaui selera mereka… Nafsu sahaja lebih, lepas berbuka mungkin banyak kuih-muih yang tidak terhabis sebab terlalu kenyang… Maka akibat terlalu kenyang, sampai rasa malas pula hendak terawih… Hai macam-macam…

Apapun, jika kita lihat di sini jelas menunjukkan bahawa keadaan ekonomi kita sangat stabil berbanding dengan dakwaan sesetengah pihak yang baru jadi bidan terjun dalam hal ehwal ekonomi mendakwa kononnya ekonomi Malaysia sangat teruk… Jika ekonomi Malaysia teruk, maka tidak terlihat keadaan seperti dalam gambar ini…

Jika di negara-negara Somalia, Rwanda… Ramai yang mati sebab tak cukup makan, tetapi di Malaysia ramai yang mati sebab terlebih makan… Maka ramailah yang meninggal dunia akibat kencing manis, darah tinggi, sakit jantung, sakit buah pinggang dan macam-macam jenis penyakit lagi yang berpunca dari makan…

Suka di sini eXception ingin memetik satu komen dalam blog House PK yang amat kena dengan sikap rakyat Malaysia ketika ini…


Bila difikirkan,orang yg mengeluh sana- sini menentang demo bagai nak rak, kalau ditelek dan diteliti, orang2 ni juga:

1. Yang tiap2 hari sibuk beli juadah berbuka kat Pasar Ramadhan (tak masak kat rumah)

2. Yang genggam handphone Blackberry, iPhone,tapi kalau barang naik gula naik spluh sen dua posen menjerit terpekik sana-sini.

3. Yang pakai keta besar2 tapi bila minyak naik sploh sen dua posen pun dah macam org gila meroyan.

3. Yang ada TV besar (LCD 42 inci, 32 inci) tapi bila letrik naik, marahnya sampai nak melompat ke siling.

4. Yang ada rumah besar tapi sibuk nak air free (yang rumah kecik macam flat pakai meter pukal takde pulak dapat)

5. Yang belajar pakai duit kerajaan, loan biasiswa tapi bazir duit beli handphone mahal/ beli motor.

6.Yang sibuk nak kerja kerajaan (jadi cikgu ke dan sebagainya) tapi kutuk kerajaan kejam, zalim…

Banyak manusia kufur nikmat tapi tak sedar2.

Semoga di bulan Ramadhan datanglah hidayah dan keberkatan kepada mereka2 yang disebutkan diatas..

Apapun, bagi eXception tak salah membeli, tetapi biarlah kena pada tempat dan masa. Takut nanti jadi pembaziran pula… Selain sikap pembeli, sikap peniaga juga eXception ingin sentuh… Ramai kalangan peniaga mengambil kesempatan dengan meletakkan harga sesuka hati semata-mata mengejar untung berganda… Malah ada juga yang sanggup menipu seperti menjual makanan yang telah basi dan rosak dan menjual makanan lebihan jualan semalam. Sikap ini yang eXception tidak gemar, kerana mencemarkan kesucian Ramadhan…

Apapun, sebelum membeli ingin eXception pesan di sini… Tepuk Dada, Tanyalah Selera… Bukan tanya nafsu yaa??

Selamat Berbuka Puasa dan Selamat Mengerjakan Ibadah Terawih…

Assalamualaikum…