Wartawan Malaysiakini Dihalau Keluar?? Apa Kes??

2 Komen

Wartawan Malaysiakini Dihalau Keluar?? Apa Kes??

Siang tadi berlangsung Konvensyen Media Sosial 1 Malaysia peringkat Wilayah Persekutuan di Regency Hotel, Kuala Lumpur…

Antara wartawan yang turut hadir, termasuklah wartawan Malaysikini (lelaki berambut panjang di dalam gambar). Walaupun dari portal berita pembangkang, wartawan tersebut tetap dijemput untuk membuat liputan serta diberi makan dan minum seperti peserta yang lain.

Akan tetapi petang tadi, salah seorang sekretariat telah mengesan putar belit dalam portal pembangkang itu yang mana, Malaysiakini telah memutar belitkan ucapan Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Malaysia, Datuk Mohd Zaini Hassan.

Datuk Mohd Zaini dalam ucapannya memberitahu kepada para peserta, sebarang berita sebenarnya boleh digunakan untuk menimbulkan persepsi. Kaedah itulah yang digunakan oleh Jentera Propaganda Pakatan Rakyat selama ini sehinggakan blatant-lie atau penipuan terang-terangan.

Bagaimanapun Malaysiakini memutar belitkan kenyataan tersebut kononnya Datuk Mohd Zaini berkata, pengamal media dibolehkan “memutar” fakta untuk membentuk gambaran yang diingini kepada khalayak. Langkah itu adalah “serangan berhemah” kepada pembangkang yang kini menguasai persepsi umum sehingga menyebabkan kerajaan BN “dibicarakan” dalam ruang politik negara.

Ucapan Datuk Mohd Zaini telah disaksikan oleh ribuan peserta Konvensyen Media Sosial 1 Malaysia, termasuklah eXception sendiri… Ternyata perangai wartawan Malaysiakini sebijik macam anjing… Sudah diberi makan… Sudah diberi minum… Sudah diberi masuk… Tapi masih lagi mahu menggigit…

Setelah menyedari laporan putar belit yang dikeluarkan oleh Malaysiakini, Pengarah konvensyen itu, Mohammad Rafi Awang Kechik kemudian bertindak menghalau wartawan Malaysiakini itu… Wartawan tersebut segera lari meninggalkan majlis tersebut seperti anjing bercawat ekor kerana bimbang dihentak secara bergotong-royong…


Wartawan Utusan ajar ‘putar’ fakta

Nota: Nasib kau la… Kalo ko dah kena pegang ramai-ramai tadi, memang eXception akan tinggalkan kesan tapak kasut kat belakang ko tu… Sebagai kenangan abadi untuk pengajaran anak cucu ko nanti… Lu mau ka!!??

Advertisements

Wartawan RTM VS Al-Juburi

Tinggalkan komen

Al-Juburi Gagal Menjawab Soalan Dari Wartawan RTM

Melihat tajuk Wartawan RTM VS Al-Juburi, bukan bermakna ianya perlawanan bola sepak, tetapi ianya merupakan topik yang agak hangat di mana Al-Juburi gagal menjawab soalan yang dikemukakan oleh Wartawan RTM dengan fakta sebaliknya memutar-mutar dengan isu PKFZ, Scorpene, Eurocopter…

Kebangangan Anwar terserlah apabila cuba memprovokasi Wartawan RTM. Apapun tindakan Al-Juburi ini boleh dianggap sebagai bebal. Anwar menganggap Wartawan RTM ini kerjanya cuba mencari kesalahannya. Pusing demi pusing dan putar demi putar jawapan Al-Juburi berikan dan satu pun tak tepat dan berfakta… Asyik putar benda yang sama… Pandai betul Al-Juburi ni main wayang kan?

Kalangan wartawan tersenyum simpul mendengar jawapan Al-Juburi yang asyik berputar-putar… Patutlah Al-Juburi anti sangat dengan wartawan akhbar arus perdana… Rupa-rupanya inilah yang ditakutinya… Apabila soalan yang dikemukakan gagal untuk dijawab secara berfakta… Asyik spin benda yang sama, maka tak hairanlah Al-Juburi digelar sebagai kaki spin.

Apapun sekalung tahniah dan bravo kepada wartawan tersebut kerana berjaya mendedahkan sikap sebenar Al-Juburi yang hanya pandai spin cerita tapi takde fakta langsung. Soalan wartawan tersebut adalah berkaitan cabaran Datuk Seri Zahrain terhadapa Al-Juburi supaya mendedahkan mengenai klip video porno Eli, akan tetapi lain pulak yang Al-Juburi spin dan sedaya-upaya untuk mengelak menjawab soalan tersebut. Kepada Al-Juburi, teruskan spin anda, rakyat sedang memerhatikan sikap sebenar anda…

Apapun keputusan rasminya…

Wartawan RTM – 1
Al-Juburi – 0