Selamat Pulang Ke Kampung Halaman…

Tinggalkan komen

, kampung halaman

Selamat Pulang Ke Kampung Halaman…

Pagi ini sudah pastinya ramai warga Kay Eal berbondong-bondong pulang ke kampung halaman…

Ada yang pulang dengan kenderaan sendiri…

Ada juga yang pulang menaiki bas…

Macam eXception, tahun ni balik naik bas lagi la macam tahun-tahun yang lepas…

Maklumlah, loan kereta tak lepas… Huuu… sedey…

Hajat di hati nak beraya dengan kereta baru…

Tapi apakandaya… Bank plak tak bagi lepas…

Jadi yang pulang dengan kenderaan sendiri tu berhati-hatilah ya??

Pandu dengan cermat, tak perlu tergesa-gesa, tak perlu gopoh-gapah…

Korang bawak laju-laju ni nak kejar kampung ke nak kejar kubur??

Berhati-hatilah dengan speed trap… Takut lepas raya muka masam mencuka…

Maklumlah kena bayar saman… Tapi nak salahkan siapa?? Salahkan UMNO ke??

Siapa suruh korang bawak lebih had laju??

Biar lambat asalkan ‘poket selamat’, betul tak??

Apapun… Selamat pulang ke kampung halaman… Pandu cermat… berjimat-cermat…

Takut lepas raya korang plak pokai…

He he he he he he… Chow!!

Advertisements

Masam Muka Bila Bayar Saman

5 Komen

Saman Oh Saman… Mengapa Kerajaan Harus Dipersalahkan?

Pagi ni aku terbaca dalam akhbar Utusan Malaysia berkenaan luahan hati seorang pengguna jalanraya yang marah apabila terkena saman ekor. Beliau melahirkan rasa tak puas hati dan marah apabila terpaksa menghabiskan RM 600 untuk membayar saman ekor. Beliau mengatakan akan meluahkan kemarahan tersebut pada pilihanraya umum yang akan datang dan yang pasti beliau akan memangkah parti lain.

Itulah yang sering terjadi apabila rakyat tidak berpuas hati dengan kerajaan. Serba-serbi tak puas hati… Itu tak puas hati, ini tak puas hati… Aku tak taulah apa yang boleh memuaskan hati rakyat Malaysia… Mungkin petrol percuma? rumah percuma? api dan air percuma? Mungkin itu yang rakyat Malaysia mahu?

Salah siapa jika kita kena saman? Ketika dijalanraya, kita terlupa akan adanya Polis yang memerhatikan kita. Kita anggap kitalah raja di jalanraya boleh memecut sesuka hati biarpun sampai meter cecah bawah pun takpe.

Kita tak sedar Polis sedang melakukan speed-trap, dan sedar-sedar surat saman sampai di rumah. Ketika itu kita tak ingat kita bawak laju macam tak ingat dunia… Yang kita tahu ialah marah pada Polis dan kerajaan sebab kena saman…

Bila sampai masa nak bayar saman, mulalah muka masam mencuka, aku rasa cuka tengok muka dia pun takut… Hati penuh dengan perasaan marah, bengang, tak puas hati dan dendam… Mulalah berkira-kira nak melakukan protes pada pilihanraya akan datang…

Begitu juga sekiranya terjadinya kemalangan. Harus dipersalahkan kerajaan… Design jalan tak betul lah… Terlalu lurus laa… Selekoh tajam sangat la… Jalan licin la… Jalan kesat la…

Tetapi hakikatnya apa yang berlaku atas kita adalah kesilapan diri sendiri… KIta kena saman, salah sendiri juga sebab memecut melebihi had laju, melanggar lampu merah… Tetapi kita lupa, asyik nak salahkan orang lain… Sampai bilakah rakyat Malaysia nak sedar dari tidur!?