Mengapa Penunggang Motorsikal Dipersalahkan?

1 Komen

Peningkatan Kemalangan Motorsikal. Wajarkah Penunggang Motorsikal Dipersalahkan Sepenuhnya??


Gambar ihsan Ondscene

KUALA TERENGGANU 31 Okt. – Mulai tahun depan, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan mengadakan operasi secara besar-besaran di seluruh negara memandangkan kadar kemalangan pengguna motosikal semakin kritikal.

Timbalan Ketua Pengarah JPJ, Datuk Ismail Ahmad berkata, perkembangan ini boleh dilihat pada data-data Ops Sikap sempena Hari Raya Aidilfitri baru-baru ini yang menyaksikan kemalangan membabitkan pengguna motosikal meningkat kepada 61.6 peratus berbanding 59.7 peratus pada tahun lepas.

“Kalau kita tengok dalam tempoh 2001-2010, kadar kemalangan maut di kalangan pengguna motosikal ialah 58.2 peratus,” katanya kepada pemberita selepas majlis sambutan Hari Inovasi JPJ Peringkat Negeri Terengganu di sini hari ini.

Ismail berkata, memandangkan masalah motosikal begitu kritikal di Terengganu, negeri itu dipilih sebagai perintis operasi tersebut diikuti negeri-negeri yang lain dari semasa ke semasa.

Beliau berkata, hasrat JPJ untuk mengurangkan kadar peratus kemalangan maut tidak akan berjaya sekiranya ada peningkatan kemalangan di kalangan pengguna motosikal. – Bernama


JPJ kelihatan mahu lepas tangan dengan menyalahkan penunggang motorsikal 100% akibat peningkatan jumlah kemalangan melibatkan motorsikal. Ini kerana dari pengalaman eXception, sikap pemandu kenderaan lain juga harus dipersalahkan terutama sekali pemandu kereta…

Adakalanya sikap pemandu kereta yang tidak menghormati penunggang motorsikal dengan bertindak menghimpit penunggang motorsikal juga penyumbang kepada kemalangan ini.

Malah tindakan pengguna kenderaan meletakkan kenderaan sesuka hati di bahu jalan juga membahayakan penunggang motorsikal. Akan tetapi mengapa JPJ tidak mengambil tindakan menyaman pemandu yang meletakkan kenderaan di bahu jalan sesuka hati tanpa meletakkan papan tanda? Apabila sudah berlaku kemalangan baru JPJ hendak bertindak… Akan tetapi langkah yang dilakukan oleh JPJ langsung tidak berkesan…

Sepatutnya JPJ bertindak mengelakkan perkara ini dari berlaku dengan kerap melakukan rondaan… Bukan hanya musim perayaan baru hendak membuat rondaan? Jika ini sikap JPJ, maka tak hairanlah jumlah kemalangan melibatkan pengguna motorsikal semakin meningkat…

Jika anda lihat video di bawah, jelas menunjukkan betapa Putrajaya juga tak terlepas berlakunya kemalangan… Bukan berpunca kepada penunggang motorsikal 100% tetapi pengguna jalan raya yang lain juga…

Kepada Jabatan Pengangkutan Jalan… Diharap jalankan kerja anda yang sebetulnya… Bukan hanya menuding jari kepada orang lain kemudian duduk goyang kaki… Tugas anda bukan hanya menyaman atau melakukan operasi… Tugas anda juga melibatkan pencegahan kemalangan… Tiada jalan pencegahan, maka segala kempen yang dilakukan adalah GAGAL…

Panas!! Blogger Papa Gomo Nak Berundur Dari Politik!?

Tinggalkan komen

Papa Gomo Fed-Up Dengan Tendang Terajang Dunia Politik Dan Mahu Berehat Panjang

eXception terbaca kenyataan Papa Gomo dalam blog beliau iaitu antaranya menyatakan…

Artikel Gua ni merupakan yang terakhir Gua sentuh bab politik sebelum Gua nak berehat panjang dari dunia politik.

Wah!! Ini merupakan satu berita gembira buat Anwar… Betul tak Bro Anwar??

Betul la tu… Takkan eXception nak tipu pulak…

Blogger yang hang paling geruni… Yang paling hang benci… Akhirnya mengalah dengan sepak terajang dalam dunia politik dan menyatakan mahu berehat panjang… Ini satu berita baik khusus buat anjing-anjing (blogger-blogger) Pakatan Haram Jadah… Diorang tak perlu lagi nak risau klip-klip video panas Anwar yang seterusnya… Anwar tak perlu lagi risau nak divert issue klip video lagi…

Kalau kita kenangkan kembali… Papa Gomo telah mencipta sejarah dengan menyiarkan 2 klip video seks Anwar… Satu dengan China Doll dan satu lagi dengan Siam Doll… Malah Papa Gomo juga menyatakan…

Dokumen Dokumen Mengenai Pakatan Pembangkang, Video, gambar dan sebagainya biarlah Gua simpan dulu. Kalau takda aral Gua bagi pada rakan Blogger lain untuk dikeluarkan.

Wow!! Ini merupakan satu berita baik untuk CyWar Pakatan Haram Jadah… Apa pula pendapat diorang pula ya??

Apapun… eXception ingin mengucapkan Selamat Berehat Wahai Orang Yang Digeruni Oleh Anwar And The Gang…

Jika Gomo kecewa kerana tidak mendapat perhatian YB BN… eXception boleh bantu promote blog Gomo kat Jabatan-Jabatan Kerajaan…

Jika Gomo kecewa kerana kebanyakan YB BN tidak mahu mendengar teguran kamu… Fikirkanlah… Siapa kita nak tegur diorang…

Jika Gomo kecewa dengan sikap berlagak YB BN… Fikirkanlah… Adakah kita berjuang demi tembolok mereka atau kerana Agama, Bangsa dan Negara??

Sumber:
Konspirasi Bangang Pakatan Pembangkang Ataupun Kerja Bodoh Barisan Nasional?

Nota: Papa Gomo tidak sehebat Allahyarham Noramfaizul… Papa Gomo tidak sehebat pejuang intifada di Palestin… Dengan hanya menjejakkan kaki di Somalia tak bermakna Papa Gomo hebat dan gagah berani… Jika sepak terajang dalam dunia politik Papa Gomo tidak mampu bertahan dan mahu mengalah… Belum lagi layak digelar Blogger Gagah Berani… Gagah kita sebagai seorang blogger ialah dengan keteguhan kita mempertahankan kebenaran dan menangkis fitnah… Berani kita sebagai seorang blogger dengan kesanggupan kita berdepan dengan cabaran dan serangan bertali arus dari CyWar PR…

eXception bukan mahu mendabik dada kerana taraf eXception dengan Gomo ibarat langit dengan bumi… Cuma sekadar memberi nasihat dan panduan kepada seorang rakan seperjuangan… Kepada Papa Gomo… AGI IDUP AGI NGELABAN!!!

Penyu Menangis Di Rantau Orang…

Tinggalkan komen

Negeri Sembilan Juara Piala Malaysia

Negeri Sembilan mencipta sejarah menjulang Piala Malaysia dengan mengalahkan Terengganu 2-1… Walaupun pada awalnya Terengganu mendahului Negeri Sembilan 1-0, tetapi Negeri Sembilan tetap meneruskan perjuangan mereka… Berbekalkan semangat sedia ada, walaupun perlawanan diboikot oleh kebanyakan penyokong akibat kenaikan harga tiket oleh FAM, tetapi Negeri Sembilan tidak patah semangat… Tahniah Jang!!

Walaubagaimanapun, pujian juga harus diberikan kepada penyokong Terengganu yang menerima kekalahan pasukan mereka dengan hati yang terbuka… Tidak kedengaran berlakunya rusuhan serta trak Polis dibakar oleh penyokong Terengganu, seperti mana dilakukan oleh penyokong Kelantan yang boleh dikatakan mempunyai masalah dalam ‘Anger Management’…

Apapun diharap penyokong Terengganu terus menyokong pasukan mereka pada musim akan datang… Tak perlu nak marah-marah lagi… Terimalah kekalahan tersebut dengan hati yang terbuka… Adat perlawanan ada menang dan kalah…

Panas!! Piala Malaysia 2011 Milik Rusa??

Tinggalkan komen

Perlawanan Akhir Piala Malaysia Negeri Sembilan VS Terengganu

Malam ni malam penentuan perlawanan akhir bola sepak Piala Malaysia yang menemukan Skud Rusa dan Skuad Penyu… Mampukah rusa menanduk penyu kembali ke dalam laut? Atau mampukah penyu menanam rusa ke dalam pasir bersama telur-telurnya?

Persoalan itu bakal terjawab malam ini… Oleh itu sama-samalah kita turun ke stadium… Stadium Putra Bukit Jalil bakal bergema dengan sorakan penyokong Negeri Sembilan dan Terengganu…

Tentu korang tertanya-tanya pasukan manakah yang eXception sokong… Negeri Sembilan kah, atau Terengganu? Persoalan tersebut bakal terjawab bila korang tengok video kat bawah ni… Ni tanda sokongan eXception tanpa belah bahagi… He he he he he…

Dari sawah turun padang
Kini kau dah pandai nondang
Kali ini mesti monang
Bukan susah cukup sonang

Hoben jang hoben
hoben jang hoben
hoben jang hoben
hoben jang hoben

Sumbek gol banyak-banyak
Bia sampai jaring kuyak
Main mesti hati-hati
Jangan masuk gol sendighi..sendighi

Hoben jang hoben
hoben jang hoben
hoben jang hoben

1 – 0 kocik bonar
4 – 1 sonyum lebar
Kalau boleh 7 – 0,
Biar dio balik molopong
Molopong-molopong

Hoben jang hoben
hoben jang hoben
hoben jang hoben

Yam Tuan sokong kito
Montoghi Bosar sokong kito
Undang luak sokong kito
Jangan buek malu muko

Hoben jang hoben
hoben jang hoben
hoben jang hoben

Bukan main bola lisut
Bukan main bola tampar
Biar orang terkojut
Kito monang piala Malaysia

Hoben jang hoben
hoben jang hoben
hoben jang hoben

Kali ini kalau kalah
Balik kamgpung potong gotah
Kito jangan menggelabah
Sokong pialo, kito punggah
Punggah!! punggah!!

Hoben jang hoben
hoben jang hoben
hoben jang hoben

Gaddafi – Mangsa Kelicikan Agenda Zionis

Tinggalkan komen

Agenda Licik Zionis Berjaya Membunuh Muammar Gaddafi

eXception ingin mengulas sedikit mengenai insiden pembunuhan Muammar Gaddafi, bekas Presiden Libya yang boleh dikatakan menjadi mangsa percaturan agenda licik Zionis… Mengapa eXception mengatakan sebegitu, sebab Muammar Gaddafi merupakan duri dalam daging yang harus dicabut segera oleh Zionis dan sekutunya Amerika… eXception tidak menyebut Yahudi tetapi Zionis kerana bukan semua bangsa Yahudi itu sukakan keganasan…

Antara fakta yang menyokong pendapat eXception ini ialah dengan apa yang terjadi pada pemimpin Islam yang menjadi mangsa Zionis dan sekutunya Amerika… Pertama sekali kita imbas kembali tragedi 11 September 2011… Di mana dua buah pesawat penumpang (dikatakan bukan pesawat penumpang, tetapi sebuah pesawat tentera yang diubahsuai menjadi pesawat penumpang) telah melanggar tingkat atas bangunan World Trade Centre New York, Amerika Syarikat yang menyebabkan kedua-dua bangunan tersebut menyembah ke bumi menjadi abu… Amerika menuduh serangan tersebut adalah serangan kumpulan pengganas Al-Qaeda dipimpin Osama Bin Laden…

Sebenarnya ada pendapat mengatakan bahawa insiden 11 September itu bukan didalangi oleh Al-Qaeda, tetapi Amerika sendiri dengan bantuan Zionis… eXception bersetuju dengan pendapat itu kerana terdapat banyak fakta yang diberitakan bahawa kononnya pesawat tersebut membawa sebuah bom… Banyak dakwaan yang mengatakan peristiwa 11 September merupakan rancangan Amerika sendiri… Bagaimanapun, Amerika berjaya menggunakan alasan tersebut untuk menyerang Afghanistan… Sungguh menghairankan serangan dilakukan di kawasan penempatan penduduk, sedangkan mereka mendakwa Osama Laden mungkin bersembunyi di pergunungan Tora Bora… Inilah kelicikan agenda jahat mereka…

Kedua… Amerika menuduh Iraq menyimpan senjata pemusnah besar-besaran dan menggunakan alasan tersebut untuk menyerang Iraq… Hingga kini, selepas kematian Saddam Hussein, senjata pemusnah besar-besaran yang didakwa Amerika masih belum menampakkan bayangnya… Oleh itu sebagai menghalalkan tindakan mereka membunuh Saddam Hussein, maka tersebarlah cerita kononnya Saddam Hussein juga merupakan ahli Freemason… Tujuannya supaya umat Islam seluruh dunia mempercayainya dan membenci Saddam Hussein… Hal yang sama juga berlaku kepada Osama Laden yang mana kononnya terdapat cerita mengatakan Osama Laden itu tidak wujud… Jika benar Osama tidak wujud, mengapa Amerika beriya-iya memburu Osama Laden? Tujuannya satu sahaja. Iaitu mengelirukan umat Islam seluruh dunia…

Kemudian agenda Amerika berubah nada selepas Obama menjadi Presiden… Kini Amerika dengan bantuan Zionis menukar taktik… Taktik peperangan yang digunapakai oleh George W Bush kini ditukar kepada taktik serangan saraf… Melalui media yang dikuasai mereka seperti CNN, Reuters, AFP, BBC, Al-Jazeera dan lain-lain lagi… Mereka mengada-adakan cerita kononnya berlaku kekejaman ataupun salah laku yang dilakukan oleh pemimpin ini…

Media Amerika akan sentiasa memutarkan berita-berita palsu supaya dunia percaya berlaku perkara tersebut… Kita boleh lihat media yang dikuasai oleh pihak Zionis di Malaysia sentiasa memaparkan berita-berita berunsur fitnah bertujuan untuk mempengaruhi rakyat… Akan tetapi syukurlah Malaysia mempunyai ramai cybertrooper yang menyebelahi pihak kerajaan dan segera menangkis fitnah-fitnah tersebut… Tanpa bantuan cybertrooper ini, kemungkinan Malaysia bakal menjadi seperti Mesir dan Libya…

Amerika dan Zionis mampu membuat pakatan dengan melakukan satu pembunuhan… Kemudian mereka segera menuduh pemimpin ini melakukan perbuatan tersebut… Apabila lepas satu… satu insiden berlaku, maka rakyat mula menaruh syak kepada pemimpin… Rakyat mula memberontak…

Selain itu, Amerika dan Zionis juga mampu mengawal harga makanan seluruh dunia… Jika mereka mahu harga makanan satu-satu negara itu dinaikkan, maka mereka akan menggerakkan jentera mereka untuk menjadikan harga makanan melambung naik hingga menaikkan kemarahan rakyat kepada pemimpin…

Kita jangan rasa selesa dengan keadaan negara kita yang aman damai… Kerana musuh di dalam dan di luar negara sentiasa mencari peluang… Musuh di dalam negara sentiasa mencari peluang untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada dan musuh di luar negara pula sentiasa memberi dana kepada musuh-musuh di dalam selimut ini… Malah BERSIH 2.0 juga tak kurangnya menerima dana dari agensi yang dikuasai Amerika dan Zionis…

Ramai rakyat Malaysia yang menyokong secara semberono tindakan Amerika dan Zionis itu… Terutama sekali kalangan anjing-anjing pembangkang… Ini disebabkan kebodohan dan ketololan mereka memahami agenda sebenar… Mereka juga berharap Amerika segera menyerang Malaysia… Dahsyat sungguh, sampai sanggup mintak perang berlaku kat negara kita… Mereka langsung tidak sedar dek kerana hati sudah dibutakan dengan fahaman politik sempit… eXception pasti jika berlaku perang di Malaysia nanti, merekalah antara orang pertama yang lari lintang-pukang serta melutut merayu-rayu di kaki tentera penceroboh… Pada masa itu segala penyesalan sudah tidak ada gunanya lagi…

Jangan Hentam Ahli Parlimen PAS Kuala Selangor!!

Tinggalkan komen

Tindakan Ahli Parlimen Kuala Selangor Memaki-Hamun Adalah Wajar!!

Kepada blogger-blogger UMNO… Di sini eXception ingin memberi teguran kepada korang semua… Korang tak boleh hentam tindakan Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzukefly Ahmad memaki-hamun dengan menyebut ‘memang babi’ di dalam parlimen…

Korang sepatutnya sedar bahawa sudah keluar fatwa yang mengatakan kita boleh mencarut dan memaki-hamun… Fatwa ini telah dikeluarkan oleh Ular-mak Tersohor Waliul Al-Terompahi Murshitool Ham-PAS atau lebih dikenali sebagai Pok Nik…

Pok Nik pernah mengeluarkan fatwa bahawa ‘Allah juga mencarut’ bagi membolehkan kita, umat Islam mencarut… Oleh itu tindakan Ahli Parlimen Kuala Selangor tidak boleh dihentam atau dikutuk kerana beliau mengikut fatwa Pok Nik… Bukan macam korang yang tak mengikut Mazhab Al-Ham-PASi Wal-Mam-PUSi… Yang berkiblatkan roket dan dajjal mata satu…

Di bawah ini adalah teks perbahasan yang menimbulkan kontroversi…

eXception harap, blogger-blogger UMNO sekelian yang dok hentam PAS pasal hudud PAS yang membolehkan liwat isteri, supaya korang segera melutut dan menjilat buku lali Pok Nik dan segera mengisi borang keahlian PAS atau korang TAKKAN DITERIMA MASUK SYURGA… Korang perlu tahu, PAS perlu membenarkan liwat isteri kerana rata-rata ahli PAS yang kurang mampu berkahwin lebih dari satu, tak macam MB Kedah, Ostad Azizan yang mampu memetik pucuk muda…

Jadi sekiranya isteri mereka dalam keadaan uzur, baru sahaja lepas melahirkan anak atau apa sahaja keadaan tidak mengizinkan isteri mereka melakukan hubungan seks secara normal, maka DIHALALKAN mengikut jalan belakang… Ini juga salah satu sunnah… Tapi ianya bukan sunnah Nabi… Tapi sunnah B.A.B.I (Brader Anwar Bin Ibrahim) yang sangat pakar dalam bab bermain depan dan belakang… Ini juga sekaligus dapat mengelakkan kes zina dengan bini orang di dalam bilik hotel ataupun di dalam koc keretapi…

Ayuh Ber-HIMPUN Hari Ini!!

Tinggalkan komen

Perhimpunan Sejuta Ummah Selamatkan Aqidah

Ayuh sahabat-sahabat sekelian kita turun ke Stadium Shah Alam hari ini untuk menyertai HIMPUN… Tak perlu korang takut, sebab perhimpunan ini merupakan perhimpunan aman… Dijamin bebas dari halangan pihak Polis… Tetapi tak tau la kot kerajaan negeri arahkan Polis menghalang pulak…

Kita tinggalkan sementara perbezaan fahaman politik kat rumah… Korang hadir ke stadium bukan kerana UMNO… Bukan kerana PAS… Bukan kerana PKR… Bukan kerana DAP… Ehhh… DAP Islam kerr?? Korang semua hadir adalah sebagai UMAT ISLAM yang berjuang mahu menyelamatkan aqidah umat Islam yang lain…

Bagi yang meminggirkan perhimpunan HALAL ini, eXception tak boleh nak kata apa sebab korang memang suka benda yang haram macam khinzir, arak dan BERSIH… Apapun eXception doakan supaya umat Islam yang enggan menyertai HIMPUN atas dasar politik sempit atau atas kerana tunduk kepada kafirin… Mudah-mudahan Allah bukakan pintu hati anda untuk menyertai HIMPUN… Tak perlu takut kepada kafirin… Terutama sekali dengan DAP yang jelas menentang HIMPUN tetapi menyokong BERSIH…

Kepada yang mengatakan bahawa HIMPUN ini anjuran UMNO, ternyata anda silap… Jika benar ianya anjuran UMNO, kami sudah pasti mengadakan HIMPUN ini di Stadium Bukit Jalil yang lebih besar dan luas… Atau di PWTC yang selesa dan berhawa dingin… Tetapi ianya dianjurkan oleh UMAT ISLAM yang sayangkan Agama dan Umatnya…

Older Entries