Sultan Selangor tolak cadangan guna duit zakat untuk pembangunan

5 Komen

Sultan S’gor tolak guna zakat selain bantu ummah

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini dengan tegas menolak sebarang cadangan untuk menggunakan wang zakat bagi tujuan selain daripada membantu umat Islam dan pembangunan ummah di negeri itu.

“Beta sekali-kali tidak berkenan wang zakat ini diambil, dipinjam atau disalurkan untuk perkara-perkara lain,” titah baginda ketika merasmikan Konvensyen Integriti Pengurusan Zakat Selangor di sini hari ini.

Dalam sidang Dewan Negeri Selangor baru-baru ini, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mencadangkan supaya wang Baitulmal yang diperoleh daripada sumbangan zakat digunakan bagi tujuan pembangunan negeri.

“Beta tidak berkenan mereka yang luar dari pentadbiran Lembaga Zakat Selangor ini campur tangan dalam pengurusan zakat negeri ini,” titah baginda, lapor Bernama.

Baginda juga mahu supaya dijelaskan kepada rakyat mengenai perbelanjanan kutipan zakat pada setiap tahun.

“Pengurusan zakat hendaklah dilakukan dengan betul dan janganlah adanya berlaku penyelewengan dalam pengurusan, kutipan dan pembahagiannya. Mereka yang melakukan penyelewengan maka akan menerima pembalasan dari Allah Subhanahu Wata’ala,” titah Baginda.

Sultan Selangor juga menjelaskan bahawa baginda sangat-sangat mengambil berat dan mengikuti akan pengurusan zakat di negeri itu.

Baginda bertitah bahawa mereka yang terlibat dalam pengurusan zakat di negeri itu telah diberi penuh kepercayaan dan segala kutipan yang telah dibuat hendaklah diserahkan kepada Lembaga Zakat Selangor sepenuhnya untuk diuruskan dengan sempurna.

Konvensyen sehari itu dianjurkan bersama oleh Lembaga Zakat Selangor dan Jabatan Mufti Negeri Selangor.

-Malaysiakini

Kepada Exco-Exco Selangor yang mencadangkan perkara ini, jangan bermimpilah kalo korang nak songlap duit zakat dengan baitulmal pula. Lepas duit rakyat korang songlap melalui projek-projek yang tak munasabah… Perlu diingat, duit zakat bukan digunakan untuk pembangunan tetapi untuk membantu asnaf dan fakir miskin. Macam kitaorang tak tahu niat korang semua… Lepas lulus gunakan duit zakat utk tujuan pembangunan, maka akan disonglap lagi oleh orang-orang yang bernama Ronnie Liu dan Yong Hian Wah…

Pendedahan: Rumah Mewah Pemimpin Pakatan Rakyat

Tinggalkan komen


Bila isu banglo Khir Toyo, ramai kalangan puak jumud pembangkang ini mengatakan ianya hasil rasuah. Ada pula yang merupakan penilai tak bertauliah mengatakan nilai banglo Khir Toyo tu puluhan ribu ringgit… Akan tetapi setelah Khir Toyo menunjukkan bukti bahawa banglo tersebut dibeli melalui pinjaman bank, ramai yang tidak percaya… Malah tetap mengatakan ianya hasil rasuah dan penyelewengan… So bagaimana dengan pemimpin Pakatan Rosak pula? Mereka tak duduk kat banglo mewah ke? Ini aku tunjukkan bagaimana rupa banglo mereka…

Rumah Al-Juburi

Pandangan dari sebahagian sisi rumah baru Anwar No.11, Jalan 3/61, Bukit Segambut Dalam, Kuala Lumpur. Anwar berpindah dari rumah lama di Damansara pada awal Januari 2007. Rumah lama di Damansara bernilai RM2 juta, dan rumah baru (villa), di Bukit Segambut dianggarkan lebih dari 7 juta.

Banglo Mewah Anwar 2

Bagaimana dengan pemimpin Pakatan Rosak lain pula?

Rumah mewah Lim Guan Eng (KM P.Pinang)

Banglo Mewah Lim Guan Eng

Rumah mewah Khalid Gagap (MB Selangor)

Banglo Mewah Khalid Ibrahim

Anwar juga membeli bangunan 10 tingkat di Tropicana, Damansara sebagai ibu pejabat PKR baru.
Tidak dapat dipastikan berapa nilai rumah di Sekyen 16, Petaling Jaya, yang dijadikan pejabat peribadi Anwar. Kondomium misteri yang pernah dimasuki Anwar bernilai RM2.2 juta. Banyak betul duit Anwar, sedangkan beliau hanya berjawatan Ketua Umum PKR.

Selain itu, di sekeliling villa itu dipenuhi dengan CCTV. Villa bertingkat-tingkat umpama sebuah mahligai. Rumah beliau juga dilengkapi dengan pondok pengawal keselamatan.
Ciri-ciri rumah beliau seperti ini bukan menggambarkan beliau hidup sederhana sepertimana yang diwar-warkan dalam ceramah-ceramahnya.

Jika kita fikirkan,…dari manakah duit yang diperoleh Anwar serta keluarga untuk mengumpul harta-harta semewah seperti ini???
Adakah dgn cara menjadi Ahli Parlimen (anwar & anaknya) mampu untuk mengumpul wang sebanyak itu???
Adakah dgn kutipan derma wang rakyat melalui ceramah-ceramah perdana beliau di seluruh negara mampu membuatkan beliau begitu kaya???

Pembangkang sibuk mendedahkan kekayaan pemimpin-pemimpin BN sejak akhir-akhir ini,…tetapi pemimpin Pakatan Rakyat juga apa kurangnya???…
Lihat saja harta-harta kekayaan Lim Guan Eng, Anwar Ibrahim, Khalid Ibrahim …dll.
Mereka belumpun sepenggal menjadi EXCO/MP/ADUN….

Petikan dari blog: Suara Demokrasi Malaysia

Apa nak dihairankan, pemimpin Pakatan Rosak ni ligat merompak wang rakyat melalui cara yang agak terhormat tetapi menipu. Contohnya kes penyelewengan DAP Selangor yang mastermindnya Ronnie Liu dan Yong Hian Wah. Mereka memalsukan invois semata-mata mahu mengaut kekayaan mudah.

Yong Hian Wah telah londeh telurnya….

Tinggalkan komen


Yong Hian Wah, Exco DAP Selangor yang dikatakan mempunyai kaitan dengan kes penyelewengan dana kerajaan negeri cuba mengelak kes tersebut mendapat perhatian rakyat dengan cuba membuat laporan polis kononnya terdapat penyalahgunaan dana kerajaan negeri oleh JKKK. Nampak gayanya Yong dah betul-betuk terdesak, cara paling mudah nak alih perhatian rakyat Selangor. Jadi kali ini dia tuduh JKKK pula seleweng dana kerajaan. Baguih dok ada badut gila kepala dongga ni…

Korang boleh baca berita tsb kat sini: http://www.malaysiakini.com/news/109436


Yong dengan gaya muka tak ubah seperti mangkuk tandas menunjukkan laporan polis dibuatnya.

SPRM terima maklumat penyelewengan DAP Selangor

2 Komen


KUALA LUMPUR 24 Julai – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan telah menerima maklumat mengenai sebuah laman blog yang mendedahkan dakwaan penyelewengan seorang Exco kerajaan negeri Selangor yang mempunyai kaitan dengan kematian Teoh Beng Hock.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Abu Kassim Mohamed yang mengesahkan perkara itu bagaimanapun enggan mengulas lanjut.

“Saya ada dimaklumkan berhubung laman blog itu namun saya belum lagi melihatnya,’’ katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Laman blog http://www.t4tbh.blogspot.com dalam pendedahannya hari ini mendakwa berlaku penyelewengan lebih 300 projek kecil bernilai ratusan ribu ringgit di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Exco berkenaan.

Dakwa laman blog itu, Exco berkenaan dikatakan telah mencipta projek, syarikat dan invois palsu bagi membolehkan mereka mengeluarkan peruntukan ADUN sebanyak RM500,000.

“Ini sebenarnya kes kecurian kerana jika rasuah, seseorang itu memperoleh duit secara haram daripada individu yang lain,” dakwa blog itu.

Antara lain, blog itu mendakwa seorang individu telah memperoleh sehingga 84 projek berlainan bernilai lebih RM200,000 secara rundingan terus bagi tahun 2008 di kawasan DUN Exco tersebut.

Penulis blog itu yang hanya mahu dikenali sebagai ‘T4TBH’ atau ‘truth for Teoh Beng Hock (kebenaran untuk Teoh Beng Hock)’ turut mendakwa mendiang telah meninggalkan salinan bukti berupa senarai lebih 300 projek kecil tersebut.

“Bagi menyelamatkan diri, Beng Hock telah membuat salinan semua dokumen, lengkap dengan nama syarikat yang mempunyai kaitan langsung dengan parti pembangkang dan Exco Selangor.

“Mendiang kemudiannya meninggalkan maklumat lengkap mengenai aktiviti penyelewengan tersebut yang disimpan di dalam cakera keras kepada seseorang,” dakwa blog itu lagi.

Dalam pada itu, Pengerusi DAP Selangor, Ean Yong Hian Wah menafikan dakwaan beliau terlibat dalam aktiviti mengelapkan wang peruntukan pembangunan ADUN.

Katanya, dakwaan tersebut yang disiarkan dalam laman blog hari ini adalah tidak berasas dan satu cubaan untuk memburukkan imej beliau serta ADUN DAP di Selangor.

“Saya nak jelaskan dakwaan dalam blog mengenai saya adalah tidak benar, tidak berasas dan hanya mahu memburukkan nama saya serta ADUN pakatan pembangkang,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Hian Wah yang juga Exco kerajaan negeri menjelaskan mungkin ada pihak tertentu yang mahu mengenakannya dengan mengambil kesempatan atas kejadian yang menimpa Beng Hock.

Sumber: Penyebar Fikiran Rakyat

Aku pun melawati blog tersebut Truth for Teoh Beng Hock… So apa yang aku boleh kata…. WOW!!! Dasatnya penyelewengan DAP Selangor, patutlah Khalid gagap kata Selangor takde duit… Rupanya ada TOYOL… Tapi toyol ni bukan toyol melayu, tapi toyol cina… Mata sepet… Berpakaian kemas dan segak macam manusia jugak, tapi otak penipu nombor satu… Padan muka Khalid kena tipu dek DAP… Basa kepala nko kena kencing… Giler hape… Melampau-lampau kos satu-satu projek, terutamanya projek yang berkaitan penerangan isu-isu semasa yang memakan kos RM 10 ribu!!! Wa wa wee!! Gile kentang…. Apapun, Ronnie Liu pasti terkencing-kencing sekarang… Tapi Yong Hian Wah pulak cuba kencing media, dalam keadaan dia menahan kucil takut kebenaran terbongkar…

KEMATIAN TEOH BERMOTIFKAN POLITIK: Teoh Saksi Paling Penting Kecelakaan Exco Cina Selangor

Tinggalkan komen

Lihatlah Kerajaan BN, bersangka baik kepada ahli pembangkang dan menyifatkan kematian Teoh sebagai kematian mengejut dan membiarkan polis menyisat semua ini.

Teoh Beng Hock, 30, yang dipanggil ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sejak pukul 5 petang semalam, dipercayai terjatuh dari tingkat 14 pejabat SPRM Selangor di Plaza Masalam.

Siapa Teoh dan mengapa semua ini berlaku kepada dirinya?

Inilah kisahnya…

Ramai yang tahu Teoh ini adalah setiausaha politik dan pegawai khas kepada Ean Yong Hian Wah salah seorang exco kerajaan negeri, tapi ramai yang tak tahu yang Teo ni dulu pernah menjadi pegawai khas kepada MP Petaling Jaya Utara iaitu Tony Pua.

Yang penting Teo ni dah lama menyakitkan hati pemimpin DAP.

Masih ingat lagi pada 25 Mac lepas, Karpal Singh pernah memaki Pemuda UMNO dalam Parlimen dengan ayat “celaka” berikutan dengan kes itu, pemuda umno datang memnuntut penjelasan daripada karpal dan meminta karpal memohon maaf, tapi karpal celaka buat bodoh saje sehinggalah berlaku pertengkaran dan hampir-hampir terjadinya pergaduhan antara pemuda umno dan hero matcha gobinad singh deo.

Dikatakan terdapat 2 rakaman video ketika insiden tu berlaku, rakaman video pertama di percayai di rakam oleh salah seorang ahli DAP dari pada ipoh timur dan satu lagi rakaman video di rakam oleh seorang pegawai khas kepada ahli parlimen petaling jaya utara Tony Pua, rakaman video kedua itu kemudiannya di dowload kedalam youtube, orang yang bertanggung jawab merakam video itu ialah Teo yang baru sahaja mati petang tadi, dalam rakaman video tu, memang jelas yang pemuda umno langsung tidak mengusik karpal yang lumpuh separuh badan.

Bila kepimpinan DAP tahu Teo yang mengedarkan klip video tu, maka si Teo ni diberikan amaran oleh berberapa gangster yang di payung oleh Ronnie Liew dan Teo pula di tukar oleh kepimpinan DAP untuk bertugas di SUK dan Pejabat Adun Sri Kembangan supaya Ronnie dan Ean Yong Hian Wah supaya senang untuk memantau pergerakannya.

Menurut sumber, Teo kurang berpuas hati dengan cara pentadbiran berberapa adun DAP di selangor, cara Ronnie dan Hian Wah menggunakan kongsi gelap dalam pentadbiran kerajaan dan dengan suka-suka mengunakan peruntukan kewangan kerajaan negeri membiayai kegiatan kwong si gelap tidak di senangi oleh Teo dan memang betul apa yang di laporkan oleh ahli parlimen wangsa maju YB. Wee Choo Keong yang mana ronnie dan Hian wah menggunakan kongsi gelap, dan pejabat Exco telah digunakan sebagai tempat bermesyuarat mereka yang dikatakan mempunyai kaitan dengan peniagaan haram dan aktiviti haram.

Mungkin tidak tahan dengan kerenah kongsi gelap yang selalu turun naik pejabatnya maka Teo mula mengugut Ronnie dan Hian Wah supaya memberhentikan segera kegiatan itu tapi tidak di endahkan oleh dua ekor exco itu. sudah tidak tahan dengan keadaan itu maka Teo dengan beraninya membuat laporan kepada SPRM tentang kegiatan ronnie dan Hian Wah.

Bagaimana pula ADUN Kampung Tunku, Lau Weng San.Selain Ean dan Lau, Teresa Kok (Kinrara), Hannah Yeoh (Subang), Elizabeth Wong (Bukit Lanjan), Dr Cheah Wing Yin (Damansara Utama) and Edward Lee (Bukit Gasing) turut terlibat?

Perlu di ingat, fail-fail kes adun-adun yang lain tu telah lama berada dalam simpanan SPRM dan hanya menunggu masa sahaja untuk di bongkar. Mungkin SPRM melihat ini lah masa yang sesuai, maka SPRM pun bertindak. Kalau diperhatikan betul-betul adun-adun cina yang kantoi tu, mereka ni berkongsi satu majlis perbandaran yang sama, sebagai contoh, Teressa dan Hannah berkongsi sama PBT iaitu Majlis Perbandaran Subang Jaya, Wing Yin, Elizabeth, Edward dan Lau Weng San pula berkongsi Majlis Bandaraya Petaling Jaya.

Maka diatas percaturan dan sifat tamak mereka ni yang menjadi mangsa ialah Teo.

Perlu di ingat, kesemua ADUN cina di selangor menggunakan kongsi gelap untuk menjaga mereka dan Ah Long pula menjadi banker mereka,

Jadi, ADUN-ADUN ini pasti terikat dengan perjanjian bersama dengan Ah Long dan Kongsi Gelap tadi.

Satu bala besar akan menimpa ADUN Cina selepas Teoh dipanggil oleh SPRM.

Kematian Teoh pasti ada kaitan dengan Kongsi Gelap tadi maka inilah masanya Teoh perlu dihapuskan dari muka bumi ini.

Jadi Teoh telah ditolak dari tingkat 14 bangunan tersebut.

Kenapa pejabat SPRM pula dijadikan tempat pembunuhan?

Mudah sahaja, supaya SPRM boleh dituduh sebagai defenden pertama dan itulah yang menyebabkan Ronnie Liu sekarang ini menyerang SPRM. Seterusnya menjadikan kerajaan BN sebagai defenden kedua. Perarakan yang dianjurkan oleh puak Cina DAP ini adalah bukti petuduhan mereka kepada orang tidak terlibat.

Puak cina celaka ini kononya bijak, namun mereka yang selama ini suka mencipta musuh telah disepak punggung mereka oleh musuh mereka tadi dan pastinya mereka tidak dapat lari dari sebuah kebenaran.

Semoga SPRM tabah menyiasat kes ciptaan Cina pembangkang ini dan semoga kebenaran disebalik kematian orang yang mampu membongkarkan ketidaktelusan ADUN Pembangkang selangor akan terungkai.

Wallahhualam.

Sumber: Empayar Melaka

CSI:Segambut – Kronologi Kes Kematian S/U Politik

1 Komen


KRONOLOGI KES…

Ini mungkin tidak sama dengan sebenar. Tetapi berdasarkan apa yang terjadi dan dilaporkan.

Bermula dari pendedahan ADUN Wangsa Maju, Wee Chee Keong (PKR) yang mendedahkan di dalam blognya ada kalangan Ahli Exco Selangor menaja kumpulan kongsi gelap, ah long serta taukeh-taukeh rumah urut.

http://weechookeong.wordpress.com/
http://parpukari.blogspot.com/2009/07/rpk-bantu-gangster-ronnie-liu-lawan-bk.html
http://rockybru.com.my/2009/07/yb-shit-stirrer.html

Kemudian diikuti oleh serbuan oleh SPRM pada 15 Julai 2009 ke pejabat Exco Selangor, Ean Yong Hian Wah. Kemudian Teoh Beng Hock ditahan bagi membantu siasatan berhubung dakwaan salahguna peruntukan untuk DUN di Selangor. SPRM merampas laptop dan CPU milik pejabat Exco tersebut. Pada jam 3.45 pagi 16 Julai 2009 Teoh Beng Hock dibebaskan oleh SPRM. Tetapi Teoh Beng Hock, dilihat masih kelihatan berlegar-legar di bangunan SPRM sekitar jam 6.00 pagi.

16 Julai 2009 Teoh Beng Hock ditemui mati diperkarangan bangunan SPRM. Mayatnya ditemui pada sekitar jam 1.30 petang.

Ronnie Liu datang ke pejabat SPRM mengamuk dan menyumpah-nyumpah kakitangan di sana setelah mengetahui kematian Teoh Beng Hock.

Ahli Majlis Perbandaran Kajang, Tan Boon Hwa memberitahu bahawa dia adalah orang terakhir bertemu dengan Teoh Beng Hock dan menyatakan bahawa mereka di dera oleh pegawai SPRM.

Ramai penyokong Pakatan Rakyat menuduh SPRM membunuh Teoh. Malah pemimpin DAP dan PKR juga sepakat menuduh SPRM dan UMNO sebagai dalang tersebut.

Di sini terdapat kesangsian di dalam kes tersebut.

Jika benar SPRM atau UMNO membunuh Teoh, mengapa di dalam kawasan premis SPRM? Kenapa tak campak sahaja di dalam hutan, sungai atau laut?

Mengapa Teoh tidak pulang selepas selesai soal-siasat? Sedangkan SPRM telah membebaskan Teoh sekitar jam 3.45 pagi. Teoh juga dilihat masih berkegar-legar di bangunan SPRM. Teoh tunggu siapa? Kenapa tiada orang menjemputnya? Atau dia takut untuk pulang ke rumah?

Mengapa ada kesan kelaran pada tangan Teoh sedangkan seperti didakwa oleh pemimpin Pakatan Rakyat, Teoh ditolak ke luar tingkap oleh pegawai SPRM?

Adakah Teoh membunuh diri demi melindungi perbuatan bosnya dan enggan menjadi saksi utama siasatan SPRM? Logikkah jika mati kerana orang lain?

Adakah ianya konspirasi di dalam DAP?

Kemungkinan ianya konspirasi dalaman parti itu mungkin ada kebenarannya juga

http://parpukari.blogspot.com/2009/07/konspirasi-dap-terhadap-sprm-ciptaan.html
http://www.gomounited.com/2009/07/saksi-sprm-jatuh-bunuh-diri-atau.html
http://theunspinners.blogspot.com/2009/07/mystery-mengapa-tangan-teoh-ada-kesan.html
http://theunspinners.blogspot.com/2009/07/blog-motif-ronnie-liu-dan-hian-wah.html
http://theunspinners.blogspot.com/2009/07/mystery-adakah-teo-being-hock-ahli.html

Motif pembunuhan…

Jika yang membunuh Teoh adalah SPRM, apakah motif yang sebenarnya? Adakah teoh bermusuhan dengan SPRM? Tidak, kerana Teoh lah satu-satunya saksi utama di dalam kes siasatan SPRM ini.

Bagaimana dengan Ronnie Liu dan Ean Yong Hian Wah? Apakah motif mereka pula?

Kedua-duanya mempunyai motif. Kerana mereka berada di kedudukan terancam. Terancam maksud aku ialah kegiatan mereka berdua akan terancam. Apabila SPRM menyoal siasat Teoh pasti Teoh akan pecah lubang. Maka segala aktiviti haram kedua-dua exco ini akan terbongkar. Oleh itu bagi mengelakkan Teoh membuka mulut, salah satu cara ialah dengan menutup mulut. Jika mereka memberi rasuah kepada Teoh supaya menutup mulut, sudah tentu Teoh akan mintak lagi dan lagi dan lagi… Jadi jalan terakhir ialah menutup mulut Teoh untuk selama-lamanya. Dead man tells no tales. Orang mati tidak akan berkata-kata lagi.