Kerenah Birokrasi Punca Murtad?

Tinggalkan komen

Kerenah Birokrasi Dalam Pemberian Bantuan Punca Murtad?


Kes murtad Lina Joy – siapakah dalangnya? Orang kafir!!

Isu murtad bukan satu isu baru, malah ianya sudah berlarutan sejak sekian lama… Malah ada kalangan saudara baru yang memeluk Islam kemudian berpaling semula ke pegangan asal…

Apakah puncanya? Siapakah badan yang bertanggungjawab membantu mereka? Dimanakah badan yang sepatutnya membimbing dan membantu mereka?

Sebenarnya banyak kisah disebalik isu murtad ini. Kebanyakan yang murtad adalah kalangan mereka yang hidup susah dan merempat. Mereka tidak mempunyai tempat bergantung. Maka sudah menjadi tanggungjawab baitulmal membantu mereka… Mengapa baitulmal agak liat menghulurkan bantuan? Adakah duit yang diamanahkan kepada baitulmal itu milik baitulmal?


Birokrasi tak berkesudahan

Antara keluhan yang sering kedengaran ialah kerenah birokrasi dalam baitulmal. Malah ada kalangan pegawai dalam baitulmal yang banyak kerenah dan keberatan untuk membantu, seolah-olah asnaf tersebut satu beban bagi mereka. Mereka anggap tugas yang sepatutnya mereka sandang sebagai beban dan enggan melayani asnaf-asnaf yang memohon bantuan. Malah ada kedengaran cerita yang pegawai baitulmal ini cukup berkira dalam pemberian bantuan. Jika asnaf tersebut memiliki telefon bimbit, peti ais, televisyen… mereka sudah menganggap ianya tanda kemewahan dan asnaf tersebut tidak layak mendapat bantuan…

Pada tahun 2010, Pusat Pungutan Zakat MAIWP membuat kutipan sebanyak RM 275.6 Juta manakala PPZ Selangor pula membuat kutipan sebanyak RM 336.8 Juta. Setiap tahun mereka mengumumkan kutipan yang dicatat, tetapi kemanakah wang tersebut? Mengapa masih ramai asnaf-asnaf tidak dibantu? Mengapakah prosedur baitulmal begitu ketat, seolah-olah kita mahu membuat pinjaman dari bank… Walhal ianya bukan duit baitulmal, cuma baitulmal sebagai pemegang amanah sahaja untuk mengagihkan wang zakat tersebut kepada asnaf…

Cuba kita fikir, pernahkah baitulmal mengiklankan di surat khabar tentang cara memohon bantuan dari mereka? Tidak ada… Pernahkah ada pegawai baitulmal datang ke rumah-rumah membuat bancian? Tidak ada… Jadi apakah sebenarnya tugas mereka? Adakah hanya masuk kerja, punch card, duduk menghadap komputer, kemudian sampai waktu balik, pulang ke rumah?


Duduk dalam pejabat berhawa dingin, bersenang-lenang

Jika kita tanya kepada orang ramai tentang lokasi pejabat baitulmal, adakah mereka boleh membantu menunjukkan arah? Sudah pasti ada yang tidak tahu di mana letaknya pejabat baitulmal. Tidak seperti bank yang mempunyai banyak cawangan di merata-rata tempat. Sedangkan pejabat baitulmal sendiri susah nak mencarinya. Jadi bagaimana asnaf hendak meminta bantuan?

Jadi di sini, kepada pegawai baitulmal yang bertanggungjawab. Di akhirat kelak anda semua bakal ditanya, kemanakah wang zakat tersebut diagihkan… Sebab ianya tanggungjawab anda untuk mengagih-agihkan wang zakat tersebut. Anda hanya tahu duduk bersandar di atas kerusi di dalam bilik berhawa dingin tanpa berusaha untuk mencari dan membantu asnaf. Kemudian jika ada snaf ingin memohon bantuan, anda enggan melayan… Jika sikap ini ditunjukkan, maka ANDA SEMUA WAJIB BERTANGGUNGJAWAB ATAS BILANGAN UMAT ISLAM YANG MURTAD!!

Pautan lain berkaitan:
Pujukan gereja
Kerenah Birokrasi, Dimanakah Silapnya?
Wahai Warga Baitulmal dan Pusat Zakat, Bangunlah!!
Kutipan Zakat Selangor 2010 Berjumlah 336.8 Juta

Sultan Selangor tolak cadangan guna duit zakat untuk pembangunan

5 Komen

Sultan S’gor tolak guna zakat selain bantu ummah

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini dengan tegas menolak sebarang cadangan untuk menggunakan wang zakat bagi tujuan selain daripada membantu umat Islam dan pembangunan ummah di negeri itu.

“Beta sekali-kali tidak berkenan wang zakat ini diambil, dipinjam atau disalurkan untuk perkara-perkara lain,” titah baginda ketika merasmikan Konvensyen Integriti Pengurusan Zakat Selangor di sini hari ini.

Dalam sidang Dewan Negeri Selangor baru-baru ini, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mencadangkan supaya wang Baitulmal yang diperoleh daripada sumbangan zakat digunakan bagi tujuan pembangunan negeri.

“Beta tidak berkenan mereka yang luar dari pentadbiran Lembaga Zakat Selangor ini campur tangan dalam pengurusan zakat negeri ini,” titah baginda, lapor Bernama.

Baginda juga mahu supaya dijelaskan kepada rakyat mengenai perbelanjanan kutipan zakat pada setiap tahun.

“Pengurusan zakat hendaklah dilakukan dengan betul dan janganlah adanya berlaku penyelewengan dalam pengurusan, kutipan dan pembahagiannya. Mereka yang melakukan penyelewengan maka akan menerima pembalasan dari Allah Subhanahu Wata’ala,” titah Baginda.

Sultan Selangor juga menjelaskan bahawa baginda sangat-sangat mengambil berat dan mengikuti akan pengurusan zakat di negeri itu.

Baginda bertitah bahawa mereka yang terlibat dalam pengurusan zakat di negeri itu telah diberi penuh kepercayaan dan segala kutipan yang telah dibuat hendaklah diserahkan kepada Lembaga Zakat Selangor sepenuhnya untuk diuruskan dengan sempurna.

Konvensyen sehari itu dianjurkan bersama oleh Lembaga Zakat Selangor dan Jabatan Mufti Negeri Selangor.

-Malaysiakini

Kepada Exco-Exco Selangor yang mencadangkan perkara ini, jangan bermimpilah kalo korang nak songlap duit zakat dengan baitulmal pula. Lepas duit rakyat korang songlap melalui projek-projek yang tak munasabah… Perlu diingat, duit zakat bukan digunakan untuk pembangunan tetapi untuk membantu asnaf dan fakir miskin. Macam kitaorang tak tahu niat korang semua… Lepas lulus gunakan duit zakat utk tujuan pembangunan, maka akan disonglap lagi oleh orang-orang yang bernama Ronnie Liu dan Yong Hian Wah…

Duit zakat selangor akan masuk kantung DAP?

4 Komen

Dulu adun kota damansara Dr. Nasir dalam sidang dun meminta kerajaan negeri menyalurkan wang zakat kepada semua kaum, semua kaum tu bermaksud wang zakat orang islam turut juga di nikmati oleh kaum cina dan kaum india.

Tapi itu cerita setahun lalu, kini Ronnie Liew ketika dalam mesyuarat exco kerajaan negeri mengusulkan supaya wang zakat di gunakan untuk membailout berberapa anak syarikat kerajaan negeri yang hampir mampos, permintaan ronnie tu turut di sokong oleh berberapa adun cina dan india, xavier jayakumar adun seri andalas meminta kerajaan negeri melalui baitumal dan jabatan agama islam selangor memulangkan atau menukar status tanah-tanah wakaf yang terbiar kepada kerajaan negeri selangor untuk di kormesialkan.

Setelah tanah-tanah wakaf ini di tukar statusnya mereka juga meminta untuk di jual tanah-tanah ni sekiranya ia mempunyi nilai kormesil, wang itu boleh digunakan untuk membayar elaun-elaun ahli majlis seluruh selangor yang kini tertunggak mencecah puluhan ribu ringgit.

Desakan ini sebenarnya datangnya dari berberapa exco pakatan haram yang bukan beragama islam, mereka melihat terdapat banyak tanah-tanah wakaf orang islam yang terletak di kawasan stratigik, sekiranya di jual boleh mendatangkan keuntungan yang lumayan kepada kerajaan negeri selangor.

Rodziah yang juga adun batu tiga pernah membuat janji-janji pilihanraya kepada penduduk ladang midland untuk memberikan tanah wakaf milik orang islam kepada berberapa persatuan hindu, alasannya ialah, “ia hanya status, wakaf hanya terletak pada perkataan sahaja, kalau kita tukar statusnya maka tanah itu sudah menjadi tanah kormesil”, korang bayangkan la kalau seorang adun melayu sanggup bagi tanah wakaf orang islam kepada hindu, ape nak jadi dengan nasib orang melayu kalau pakatan haram dapat perintah malaysia.

Soalnya sekarang ini, boleh ke tanah wakaf di tukar statusnya menjadi tanah industri? bolehkah wang zakat orang islam di gunakan untuk membailout anak syarikat kerajaan negeri yang status perniagaannya dan pelaburannya boleh di ragui? sedangkan beribu lagi orang islam di selangor ni masih memerlukan bantuan wang zakat, apa keuntungan yang orang islam dapat sekiranya tanah wakaf ini di kormesilkan? dan adakah tindakkan ini mendapat tentangan dari pada exco atau adun pakatan haram yang beragama islam?

Petikan Dari Blog: Darul Ehsan Today

Ha ha ha bagus Khalid Gagap. Ko ikut la cakap dua orang kafir tu. Maka perjalanan anda ke neraka kelak lebih mudah. Nanti guna la duit baitulmal, duit anak yatim dan duit kerajaan lagi. Pastu tak cukup mintak kat Kerajaan Persekutuan lagi.

Khalid Gagap Nak Guna Duit Baitulmal?

Tinggalkan komen

DUIT BAITULMAL PUN KHALID NAK AMBIL UNTUK TAMPUNG KOS PENTADBIRAN KERAJAAN NEGERI???

SHAH ALAM 21 Julai – Cadangan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mahu menggunakan dana Baitulmal untuk menampung kos pentadbiran negeri dilihat sebagai satu tindakan untuk memburuk-burukan Barisan Nasional (BN).

Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Selangor, Datuk Noh Omar berkata, apabila gagal mentadbir negeri, Menteri Besar mencari jalan dan helah dengan memainkan sentimen rakyat bagi meraih simpati.

“Strategi itu akan memperlihatkan kerajaan BN begitu zalim hingga kerajaan negeri terpaksa menggunakan dana Baitulmal untuk mentadbir negeri,” katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat majlis tersebut di sini hari ini.

Abdul Khalid pada sidang DUN baru-baru ini memberitahu, penggunaan wang dana Baitulmal itu membolehkan kerajaan negeri membiayai kos-kos berkaitan termasuk membina infrastruktur seperti jambatan baru yang menghubungkan Sungai Kelang untuk manfaat rakyat.

Katanya, langkah itu ditimbulkan kerana kerajaan negeri ketika ini tidak menerima sebarang peruntukan daripada Kerajaan Pusat sebanyak RM300 hingga RM500 juta setahun.

Bagaimanapun, jelas beliau, perancangan itu akan dikemukakan kepada Mufti Selangor, Datuk Seri Mohd. Tamyes Abdul Wahid terlebih dahulu sebelum ia dilaksanakan.

Tegas Noh, idea Menteri Besar itu menempelak dirinya sendiri yang dianggap sebagai tokoh korporat berjaya tetapi hakikatnya tidak mampu mentadbir negeri dengan baik.

Menurutnya, kerajaan negeri berhadapan dengan sumber kewangan kerana apa yang mereka janjikan tidak dapat ditunaikan malah sumber kewangan dari jual pasir didakwa boleh memberi sebanyak RM150 juta tetapi sebenarnya kurang daripada itu.

Katanya, begitu juga hasil premium tanah kononnya boleh memberi kerajaan negeri sebanyak RM400 juta tetapi yang dapat hanya RM80 juta sahaja.

“Saya sedih, semiskin-miskin Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat tidak pernah menggunakan dana Baitulmal untuk mentabdir negerinya,” tambah beliau.

Noh memberitahu, BN walaupun tewas tetapi janji-janji semasa pilihan raya dulu tetap ditunaikan menerusi saluran mewujudkan pejabat sendiri bagi menguruskan dana-dana itu supaya ia sampai kepada kumpulan sasaran.

Sumber: Penyebar Fikiran Rakyat
Lihat post yang berkaitan dari blog lain: KHALID MB SELANGOR NAK GUNA DUIT BAITULMAL BAGI MENAMPUNG KOS PENTADBIRAN NEGERI???

Aku pelik dan hairan. Selangor adalah antara negeri yang terkaya. Mempunyai sumber penadapat dari hasil cukai dari kilang-kilang terutamanya kilang yang paling mereka banggakan iaitu Guinness Anchor Bhd dan Carlsberg. Malah sumber-sumber dari PBT-PBT di bawah tadbiran kerajaan negeri. Tak cukup lagi ke? Kenapa masih mahu menagih peruntukan dari Kerajaan Persekutuan? Sedangkan semasa Selangor di bawah Khir Toyo juga tiada kedengaran langsung Khir Toyo mahu gunakan duit Baitulmal. Malah hasil kewangan kerajaan negeri juga cukup banyak. Apa sudah jadi? Dey tambi Gagap… Apa kes?