Salam Kemerdekaan Buat Semua Rakyat Malaysia

Tinggalkan komen

Salam Kemerdekaan Buat Semua Rakyat Malaysia

Di sini eXception ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan…

Selamat Menyambut Ulang Tahun Kemerdekaan Malaysia ke 55…

Semoga keharmonian dan keamanan ini kekal untuk kita wariskan kepada generasi akan datang…

Hendak mendapatkan kemerdekaan bukanlah satu perkara yang mudah…

Hendak menghancurkan negara cukup mudah…

Sepanjang nenek-moyang kita berjuang untuk mendapatkan kemerdekaan…

Banyak tragedi dan pertumpahan darah berlaku…

Banyak suka dan duka dilalui oleh nenek-moyang kita…

Terlalu perit untuk mengharungi era penjajahan…

Kemerdekaan, keharmonian dan keamanan bukanlah barang yang boleh digadai dan kemudian ditebus semula…

Harga sebuah kemerdekaan cukup besar…

Timbun sahaja segunung emas sekalipun…

Tak mungkin dapat menebus kembali kemerdekaan yang telah tergadai…

Ingatlah wahai generasi milennium…

Sedarlah dari dibuat mimpi indah…

Jangan terus hanyut hingga ditelan arus masa…

Bangkitlah… Sedarlah…

Advertisements

Bongkar!! Rahsia Logo Kemerdekaan Versi Pakatan Rakyat

Tinggalkan komen

Bongkar!! Rahsia Logo Kemerdekaan Versi Pakatan Rakyat

eXception ingin membongkar rahsia disebalik logo Hari Kemerdekaan Ke 55 versi Pakatan Rakyat…

Pada pandangan kasar korang akan nampak ianya seperti seekor burung…

Tak kisahlaa… Burung apa pun… Burung merpati ke… Burung tiong ke… Burung Anwar ke….

Janji nampak seperti seekor burung yang terbang…

Tetapi tahukah korang rahsia disebalik logo tersebut??

Adakah benar ianya burung atau…. Ianya berbentuk EYE OF HORUS??

Jika kita perhatikan dan bandingkan dengan Eye of Horus di atas ini…

Kita akan nampak ianya hampir sama… Bentuk pun hampir sama…

Jelas di sini elemen Illuminati di dalam logo versi Pakatan Rakyat ini…

Simbol Eye of Horus adalah berkaitan dengan Illuminati dan Freemasonic kaum penyembah Dajjal…

Inilah simbol All Seeing Eyes yang digunapakai dalam Illuminati yang melambangkan Dajjal Laknatullah…

Sememangnya pengaruh Illuminati sudah lama meresap dalam Pakatan Rakyat…

Lihat sahajalah… Bendera PKR…

Ianya juga simbol mata satu syaitan Dajjal Laknatullah…

Pakatan Rakyat Umum Tema Baru Hari Merdeka Ke 55

Tinggalkan komen

Pakatan Rakyat Umum Tema Baru Hari Merdeka Ke 55

Pakatan Rakyat menubuhkan jawatankuasa pemilihan tema Hari Kemerdekaan bagi menukar tema yang diberikan kerajaan, ‘Janji Ditepati’ yang merupakan slogan Barisan Nasional.

Jawatankuasa tersebut akan dipengerusikan oleh Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said dan dianggotai bekas Menteri Kabinet, Tan Sri Kadir Sheikh Fadzil, bekas ahli jawatankuasa kerja Gerakan, Dr Toh Kin Woon dan pengarah eksekutif Women’s Aid Organisation ( WAO), Ivy Josiah.

Menurut Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, jawatankuasa itu akan memilih tema Hari Kemerdekaan yang dicadangkan oleh rakyat, selepas Pakatan membuka ruang kepada sesiapa sahaja untuk berbuat demikian.

“Sebelum ini kita beri tempoh seminggu kepada kerajaan untuk tukar tema hari merdeka agar lebih inklusif dan merangkumi semangat kemerdekaan rakyat Malaysia,” kata beliau pada sidang media selepas mesyuarat Majlis Setiausaha Pakatan Rakyat bersama wakil DAP dan PKR.

Beliau berkata, selepas pengumuman tersebut, Pakatan menerima lebih kurang 250 cadangan tema kemerdekaan daripada pelbagai pihak.

“Setakat ini kita terima lebih kurang 250 cadangan tema daripada rakyat, jadi kita tubuhkan jawatankuasa untuk memilih tema yang terbaik,” katanya.

Hadir sama, Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr Hatta Ramli, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, Bukit Bendera, Liew Chin Tong dan bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Fauzi Shaari. – Harakah

Hasil daripada penubuhan jawatankuasa tersebut, pemimpin Pakatan Rakyat sebulat suara memilih tema Hari Kemerdekaan ke 55 yang baru bagi menggantikan tema ‘1 Malaysia Janji Ditepati’. Tema tersebut berbunyi…

1 Malaysia Janji Ditaburi

Di bawah ini ialah lagu tema Hari Kemerdekaan ke 55 yang juga sebulat suara dipersetujui oleh semua pemimpin PR… Bagi eXception lagu di bawah adalah lebih baik daripada versi Rais Yatim… Tahniah kepada pemimpin Pakatan Rakyat… eXception amat mengalu-alukan cadangan pemimpin Pakatan Rakyat ini…

Hari Kemerdekaan Ke 55 Tiada Logo Rasmi?

Tinggalkan komen

Hari Kemerdekaan Ke 55 Tiada Logo Rasmi?

Lepas satu… satu kontroversi yang dibuat oleh Datuk Seri Utama Rais Yatim ni… Naik berpinar mata eXception… Kali ni buat pertama kalinya sambutan Hari Kemerdekaan ke 55 tidak ada logo rasmi… Dafuq is this??

Sudah lah lagu tema Hari Kemerdekaan ke 55 pulak macam hampeh… eXception rasa sepatutnya lagu tema hari Kemerdekaan terbaik pernah eXception dengar ialah, lagu Keranamu Malaysia yang dicipta oleh Pak Ngah dan Siso Kopratasa. Yang mana lagu ini liriknya mudah dan puitis. Malah budak tadika pun boleh menyanyikannya… Entah mengapa seolah-olah Malaysia ni dah ketandusan penggubah lagu sampai lagu tahap sampah dijadikan lagu tema Hari Kemerdekaan… Malah lagu tema Hari Kemerdekaan ke 55 pula menjadi bahan jenaka orang-ramai… Shame on you!!

Nampaknya sudah sampai masa Datuk Seri Utama Rais Yatim mengundurkan diri dan memberikan peluang kepada orang yang lebih kreatif menggantikan Datuk Seri Utama Rais Yatim… Bila otak dah berkarat… Pemikiran sudah tak kreatif, maka terhasilah perkara yang merapu-rapu…

Protokol-Protokol Yahudi & Agenda Mereka Di Malaysia – Bahagian 4

1 Komen

Protokol-Protokol Yahudi & Agenda Mereka Di Malaysia – Bahagian 4

Sambungan dari Bahagian 3…

11) Setiap negara melalui beberapa peringkat perubahan. Peringkat pertama adalah tempoh awal pembentukan negara.


Malaysia mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957

Kemudian menyaksikan keganasan berleluasa di seluruh pelusuk negara…


Peristiwa 13 Mei kemudian tercetus pada tahun 1969

Peringkat kedua adalah lanjutan daripada keadaan itu di mana keadaan kacau-bilau yang tidak dapat dielakkan yang kemudian berjaya melahirkan pemerintah kuku besi yang sebenarnya dikuasai tangan-tangan ghaib yang menggerakkan segala bentuk individu dan ejen.


Bakal pemerintah kuku besi, apabila agenda Yahudi berjaya di Malaysia


Penganjuran Bersih 1.0, Bersih 2.0 dan Bersih 3.0 tak lain tak bukan adalah bagi menjayakan agenda Yahudi di atas.

Siapakah yang mampu dan cukup kuat bagi menghapus dan mengalahkan tangan-tangan ghaib ini? Inilah kuasa sebenar yang kita (Yahudi) miliki. Orang bukan Yahudi bertindak sebagai penyamar kepada kita dan juga jentera yang membantu mencapai matlamat ini. Akan tetapi modus operandi rancangan kita akan terus kekal misteri tanpa disedari sesiapapun… (Protokol 4 nombor 1)

BERSAMBUNG…

Rujukan: Agenda Yahudi Menakluki Dunia

Saya Nak Pi London, UMNO Takdak Duit…

1 Komen

PERISTIWA ‘GELANG MERDEKA’ MASIH SEGAR DALAM INGATAN

KUALA LUMPUR, 26 0gos (Bernama) — “Wahai para hadirin sekalian sama ada di dalam atau di luar dewan, bangunlah menyumbangkan dana membantu Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj ke London demi perjuangan bangsa dan negara”.

Itulah kata-kata Siti Rahmah Kassim (kini Datuk), Ketua Pergerakan Kaum Ibu Bahagian Rembau pada persidangan Umno di Dewan Hang Tuah Bandar Hilir, Melaka sekitar tahun 1957.

Detik itu merupakan satu daripada peristiwa yang menjadi kenangan seumur hidup Siti Rahmah, 84, srikandi wanita Melayu dan ‘wira tak didendang’ yang sanggup menyerahkan gelang emasnya untuk membiayai perjalanan Tunku Abdul Rahman ke London dalam misi menuntut kemerdekaan.

Mungkin ramai tidak mengetahui ketika Tunku Abdul Rahman bergelut mencari dana untuk ke ke London bagi menuntut kemerdekaan, wanita bersemangat waja itu menjadi insan pertama menyerahkan gelang emas kesayangan pemberian bapanya, semata-mata kerana perjuangan bangsa.

SELENDANG MERAH

Beliau sanggup menghulurkan gelangnya kepada Bapa Kemerdekaan itu dengan meletakkannya ke dalam selendang merah dan ini diikuti anggota Kaum Ibu yang lain yang turut menyerahkan barang kemas mereka.

(Kisah ini turut dipaparkan di dalam filem ‘1957: Hati Malaya’ pada tahun 2007 terbitan Pesona Pictures di mana watak itu dilakonkan Maya Karin).

Ini dilakukan Siti Rahmah disebabkan cinta beliau yang amat mendalam terhadap agama, bangsa dan negara. Begitu terserlah semangatnya termasuk sanggup berbuat apa sahaja dalam memastikan kemerdekaan negara tercapai.

PERISTIWA ‘GELANG MERDEKA’ MASIH SEGAR DALAM INGATAN

“Tunku berangkat ke London bersama Raja Melayu. Tunku berucap dalam loghat Kedah sambil mengalirkan air mata.

Kata Tunku: “Saya ni nak pi London, Umno tak dak duit, saya pun tak dak duit, saya jual istana ayahanda duk murka. Ayahanda suruh saya jadi Raja, saya tak mau, saya nak jadi Presiden Umno, nak bagi Malaya merdeka”.

Menurut Siti Rahmah ketika sebut perkataan “tak dak duit”, Tunku menangis.

“Orang biasa menangis bergenang air mata, tapi Tunku menangis air mata bercucuran membasahi pipi. Saya duduk di depan ketika itu terus bangun sambil berkata, ‘patik menyahut seruan Tunku, patik reda,” katanya kepada Bernama mengimbas kembali peristiwa itu.

Siti Rahmah yang masih aktif dalam Umno dan beberapa pertubuhan sukarela termasuk Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia |(Perkim) itu masih merasakan seakan hanya baru semalam tahun 1957, apabila negara menyambut kemerdekaan selepas dijajah bangsa asing.

“Patik sanggup, patik redha dan ikhlas dengan pemberian gelang emas ini. Saya kemudian menyuruh dua wanita pegang selendang merah. Saya buka gelang pemberian hadiah perkahwinan daripada ayah dan meletaknya di dalam selendang. Tunku turun pentas mengambil gelang. Selepas itu saya berjalan keliling dewan.

“Orang lelaki bagi tongkat berkepala emas, cincin, jam emas dan golongan ibu pula bukan sahaja serah barang kemas, tapi bagi kerongsang baju dan pin baju juga.

“Memang saya tabik, wanita ketika itu langsung tidak sayangkan harta, mereka buka rantai, subang, cincin dan ada seorang wanita itu sanggup buka kancing bajunya dan pegang baju sampai habis majlis,” kata Siti Rahmah menyambung cerita itu yang masih segar di dalam ingatannya.

Beliau berkata rentetan peristiwa itu, beberapa akhbar pada ketika itu melaporkan berita tentang peristiwa bersejarah itu di muka hadapan bertajuk ‘Gelang Merdeka’ dan “wanita sanggup berkorban apa sahaja walau tiada pin di baju demi bangsa dan tanah air,” katanya.

Menurutnya, pada masa kini gelang emas miliknya itu jika dinilai boleh mencecah harga RM2,000.


Petikan Filem 1957 Hati Malaya yang menggambarkan peristiwa di atas…

SRIKANDI MUDA YANG SENTIASA BERJUANG SEHINGGA KINI

Wanita kelahiran Batu Hampar, Negeri Sembilan itu berkata beliau merasakan dirinya masih seorang srikandi muda yang berusia 24 tahun apabila bercerita tentang sejarah menuntut kemerdekaan negara.

Beliau telah menempuhi empat era pemerintahan iaitu Penjajahan British, Jepun, Bintang Tiga (Komunis) dan sehingga mencapai kemerdekaan pada tahun 1957.

Siti Rahmah mendapat pendidikan awal di Sekolah Perempuan Melayu Sungai Star, Parit Buntar, Perak dan lulus darjah tujuh dan seterusnya menyambung pelajaran di Sekolah Agama (Arab) Madrasah Al-Huda sehingga lulus 4 Thanawi.

Beliau terlibat secara langsung dalam politik sewaktu awal penubuhan Umno pada 1946 dan pernah memegang jawatan Ketua Pergerakan Kaum Ibu Bahagian Rembau selama 17 tahun.

Pada pilihan raya 1959, beliau bertanding bagi kawasan Terentang, Rembau atas tiket Perikatan dan menjadi wakil rakyat kawasan itu untuk dua penggal berturut-turut iaitu antara tahun 1959 dan 1969.

“Sejak aktif Umno dari 1945, saya tidak pernah berhenti berjuang demi bangsa, agama dan negara walau sehari dua…darah merah perjuangan sentiasa membara dari menuntut kemerdekaan negara sehingga kini kita perlu mempertahan kemerdekaan itu dan menyokong kerajaan Barisan Nasional,” katanya.

Sehingga kini, beliau memegang jawatan sebagai Ketua Umno Bahagian Tementang, Rembau dan tidak pernah ketinggalan mengikuti Perhimpunan Agung Umno sejak 1946.

Menurut ibu kepada lima anak dan enam cucu itu, suami tercinta, Allahyarham Mohd Majzud Yunus yang meninggal dunia akibat sakit tua pada 1983 lepas sentiasa memberi sokonga moral untuknya berjaya dalam bidang politik.

PERJUANGAN DULU TIDAK SEMUDAH KINI

Siti Rahmah yang masih kuat daya ingatannya dan bertenaga untuk berkongsi kisah sejarah kemerdekaan negara mampu menceritakan setiap peristiwa.

Beliau yang akan menyambut ulang tahun kelahiran ke-84 pada 6 Sept, berkata perjuangan menuntut kemerdekaan walau tanpa peperangan dan pertumpahan darah pada masa dahulu tidak semudah kini.

“Generasi muda perlu dipupuk dengan semangat juang sejak remaja dan pada peringkat akar umbi. Mereka perlu diberi pendedahan tentang sejarah Melayu dan paling penting faham erti perjuangan demi agama, bangsa dan negara.

“Semangat juang semua orang ada, cuma kadang kala tidak tulen ,” katanya. Beliau berharap generasi hari ini mengimbau kembali sejarah perjuangan tokoh-tokoh negara dalam menuntut kemerdekaan agar mereka insaf dan sedar kepentingan mempertahan kemerdekaan tanah air.

“Kerajaan hari ini berjaya menunaikan tanggungjawab memajukan negara dengan pesat, aman dan makmur…kita boleh melihat kemakmuran itu dengan pertambahan universiti dalam melahirkan modal insan,” katanya.

Sumber: ‘Gelang Kemerdekaan’ – Pengorbanan Siti Rahmah

Usaha UMNO Mendapatkan Kemerdekaan Bukan Satu Perjuangan?

Tinggalkan komen

Adakah Perjuangan Bermakna Perlu Mengangkat Senjata Dan Berperang?

eXception mahu tergelak apabila ramai kalangan anjing-anjing kurap PR (blogger) yang sedaya upaya mempertahankan kenyataan Mat Sabu yang menyatakan komunis itu adalah pejuang kemerdekaan…

Malah lebih melucukan, usaha Tunku Abdul Rahman mendapatkan kemerdekaan bukan satu perjuangan tetapi perundingan… eXception tak faham apakah di dalam otak kuning anjing-anjing ini… Adakah penuh dengan cecair lendir hanyir busuk yang pekat? Adakah satu-satu perjuangan menuntut kita mengangkat senjata?


Tidak sama sekali!! Jika anjing-anjing ini melabelkan usaha Tunku Abdul Rahman dan UMNO mendapatkan kemerdekaan bukan satu perjuangan, mereka salah!! Perjuangan bukan semata-mata termaktub dengan mengangkat senjata ataupun berhimpun membuat tunjuk perasaan dan sebagainya yang menampakkan kebodohan diri sendiri… Konteks perjuangan boleh dikategorikan dalam banyak maksud, bukan hanya semata-mata mengangkat senjata…

Usaha Dato’ Onn Jaafar, Tunku Abdul Rahman merupakan satu perjuangan yang murni kerana tidak ada setitik darah pun yang mengalir dalam usaha UMNO mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu dari British… Malah usaha Tunku Abdul Rahman adalah sangat bijak kerana menuntut kemerdekaan secara diplomasi dengan British.

British merupakan sebuah negara yang mempunyai peradaban, jika kita menuntut kemerdekaan secara keras dari British, sampai bila kita takkan menikmati kemerdekaan seperti sekarang… Oleh itu cara Tunku Abdul Rahman menuntut kemerdekaan secara diplomasi adalah lebih beradab tanpa perlu menumpahkan darah… Hasilnya kini sudah 54 tahun kita merdeka…

Sedihnya sudah 54 tahun kita merdeka, masih ada lagi kalangan anjing-anjing yang tak sedar diri mempertikaikan cara Tunku Abdul Rahman menuntut kemerdekaan… Kalangan anjing-anjing yang dok menyalak 24 jam ini bukanlah antara golongan yang berjuang bersama-sama Tunku Abdul Rahman menuntut kemerdekaan, tetapi mereka adalah kalangan dari generasi baru yang tidak sedarkan diri dan bodoh… Mereka anggap perjuangan komunis adalah perjuangan yang suci…

Adakah perjuangan tersebut suci jika ramai yang mati dibunuh komunis? Kebanyakan yang mati adalah kalangan mereka yang tidak berdosa… Fikirkanlah… Jangan nanti kita menyesal di kemudian hari… Untuk membina sebuah negara mengambil masa yang amat panjang… Tetapi untuk memusnahkannya sekelip mata pun boleh…

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke 54…