Pencacai Pakatan Haram Spin Isu Mobile Unit AES

Tinggalkan komen

Pencacai Pakatan Haram Spin Isu Mobile Unit AES

Seperti biasa, dah resmi pencacai Pakatan Haram, semua isu akan dispin sampai pening… Isu kenderaan Jabatan Pengangkutan Jalan yang mempunyai label Automated Enforcement Mobile Unit disangkanya milik syarikat swasta… Sudah dasar orang bodoh, akan cuba memperbodohkan diri sendiri…

Pemasangan sistem kamera AES sememangnya melibatkan syarikat swasta, tetapi AES Mobile Unit sepenuhnya dikendalikan oleh PDRM dan JPJ.

Beza antara AES Mobile Unit dan AES Kamera Statik ialah Mobile Unit merujuk kepada unit yang akan membawa kamera mudah alih, di mana di kawasan tersebut tidak mempunyai kemudahan bekalan elektrik, liputan komunikasi dan sebagainya.

Sebagai contoh, speed trap konvensional yang memerlukan anggota Polis untuk berada di lokasi untuk merakam kenderaan yang melebihi had laju. Ini adalah contoh mobile unit. Tidak ada kena mengena langsung dengan syarikat swasta. Jelas pencacai Pakatan Haram cuba memperbodohkan diri sendiri dan rakyat Malaysia. Malah pemimpin Pakatan Rakyat juga berjaya memperbodohkan diri sendiri di dalam parlimen.

Cuma bezanya AES dengan speed trap yang lama, di mana lokasi AES adalah tetap. Manakala speed trap yang lama tidak tetap kedudukannya. Sila rujuk portal Jabatan Pengangkutan Jalan untuk maklumat yang lebih jelas…

Sumber Fitnah

Awal-awal Kroni Sudah Besar Kepala, Syarikat Konsesi AES Menyamar Pegawai JPJ

Sumber Fakta

Automated Enforcement System (AES)

Setuju Cadangan Kery Jamban Supaya AES Ditangguhkan

Tinggalkan komen

Setuju Cadangan Kery Jamban Supaya AES Ditangguhkan

Heran dengan lagak seorang UYL A.K.A KPU bernama Kery Jamban ni…

Dulu masa AES dibentangkan, takde pulak dia bising…

AES bukan dilakukan secara tergesa-gesa, tapi perancangan dilakukan sejak tahun 2009 lagi…

Betul ke nak perjuangkan rakyat atau sekadar mencari publisiti murahan??

eXception boleh bersetuju jika AES ditangguhkan…

Tetapi… Dengan bersyarat…

Kery Jamban perlulah membentangkan pelan yang terbaik dalam mengurangkan kenaikan bilangan kemalangan jalanraya…

Itu sahaja… Tak lebih…

Sekiranya idea Kery Jamban bentang itu betul-betul dapat mengurangkan bilangan kemalangan jalanraya sebanyak 80%…

Maka selayaknya Kery Jamban dilantik menjadi Menteri Pengangkutan pada penggal akan datang…

Itupun jika idea tersebut berjaya mengurangkan kemalangan jalanraya laa…

Jangan hanya tahu nak mengkritik…

Jangan hanya tahu menangguk di air yang keruh untuk mendapat publisiti murahan…

Jangan hanya tahu membantah tapi tak pernah memberikan idea yang bernas…

eXception faham… Pemilihan sudah dekat… Inilah masanya nak cari publisiti murahan…

Inilah Antara Sebab Mengapa AES Patut Diteruskan

Tinggalkan komen

Inilah Antara Sebab Mengapa AES Patut Diteruskan

Dah tengok video kat atas??

Apa pendapat korang dengan sikap semberono pemandu Alza ni??

Sudah la langgar lampu merah, lepas tu rempuh pula penunggung motorsikal…

Lepas tu bukan nak tengok keadaan penunggang motorsikal tu teruk ke tidak…

Dia terkam kereta dia dulu… Takut kereta kemek teruk…

Kalau tak nak kereta kemek teruk, jangan langgar orang…

Kalau tak nak langgar orang, patuhi lampu isyarat…

Inilah antara sebab mengapa AES memang sepatutnya dilaksanakan…

Tiada AES maka pengguna jalan raya sesuka hati melanggar lampu merah…

Terima kasih Datuk Michael Chong (Ketua Biro Pengaduan Awam MCA) kerana merakam aksi bahaya pemandu Alza ini…

Apabila Blogger Bangang Berbicara Mengenai Perlaksanaan AES

Tinggalkan komen

Apabila Blogger Bangang Berbicara Mengenai Perlaksanaan AES

eXception ingin sekali menyelar sikap blogger bangang sorang ni yang tak khatam lagi pasal info kamera AES ni kemudian meroyan lebih-lebih dalam blognya. Siapa lagi jika bukan blogger RBF di dalam artikelnya bertajuk: BR1M Duit Untuk Rakyat , SR1M Kaut Duit Rakyat

Inilah jadinya apabila seorang blogger MALAS mencari maklumat berkenaan AES dan hanya bercerita berdasarkan hear say atau cakap-cakap orang. Bukan susah pun nak cari maklumat pasal AES ni, dalam portal Jabatan Pengangkutan Jalan ada maklumatnya.

Pertama sekali eXception nak betulkan tanggapan RBF bahawa KEBANYAKAN KEMALANGAN BERLAKU AKIBAT MEMANDU MELEBIHI HAD LAJU!! Mungkin RBF dah terbiasa memandu laju sampai 120 KM/J sampai rasa masih perlahan… Ye lah jiwa muda la katakan, mesti nak tekan pedal minyak sampai cecah ke lantai… Maka natijahnya… Inilah jadinya…





Gambar-gambar di atas merupakan antara kes kemalangan yang melibatkan memandu melebihi had laju yang dibenarkan lalu menyebabkan hilang kawalan kemudian terjadi kemalangan.

Mungkin blogger RBF tidak pernah belajar fizik berkaitan dengan had laju dan momentum… RBF perlu sedar bahawa semakin laju kenderaan kita pandu, semakin mudah kita akan hilang kawalan terhadap jentera kita pandu itu.

Berkenaan dengan AES, RBF perlu bukak mata luas-luas… Setiap lokasi yang dipasang kamera pengawasan telah dipacak papan tanda amaran dalam lingkungan 2 kilometer sebelum lokasi kamera bagi kamera perangkap had laju, manakala lingkungan 50 hingga 500 meter bagi kamera lampu isyarat. Bermakna, kemera AES ini bukanlah seperti kamera speedtrap biasa yang mana anggota Polis trafik terpaksa menyorok dalam semak atau dalam longkang. Kamera AES ini tidak disorok malah ianya mudah disedari pengguna jalanraya dengan adanya papan tanda kuniNg besar yang bertulis ‘ZON OPERASI KAMERA’.

Kedua, pemasangan kamera AES bukan hanya merakam kenderaan yang dipandu laju, tetapi juga merakam kenderaan yang melanggar lampu isyarat merah.

Satu lagi RBF perlu tahu, had laju di lebuhraya ialah 110 KM/J, bukan 90 KM/J seperti RBF dakwa. Mungkin RBF tak pernah tengok papan tanda had laju di lebuhraya-lebuhraya. Manakala had laju di jalan persekutuan, jalan negeri barulah had lajunya ialah 90 KM/J. Manakala had laju di jalan bandar pula adalah 60 KM/J. Bermakna RBF boleh pecut kenderaan sampai 109 KM/J tanpa kena saman dilebuhraya.

Di Putrajaya ni walaupun jalanraya adalah dua lorong, kemalangan tetap berlaku. Jangan RBF sangka Putrajaya ni bebas kemalangan. Kebanyakan kemalangan yang berlaku di Putrajaya adalah disebabkan memandu melebihi had laju. Jangan disalahkan jalan pula, sebab keadaan jalanraya di Putrajaya ini elok-elok sahaja.

Cuba RBF congak jumlah kemalangan jalanraya akibat memandu melebihi had laju sejak tahun 2000 hingga 2012…

Jadi… Lain kali sebelum RBF meroyan tak tentu pasal, sila selidik dulu. Allah bagi kita akal supaya kita berfikir dan mencari maklumat. eXception minta maaf kalau terkasar bahasa. Ye lah eXception ni bukan blogger OTAI macam RBF yang jadi WANTED pencacai Pakatan Rakyat sampai lebam kena belasah. eXception ni blogger biasa sahaja… Boleh dikatakan blogger tepian longkang ajer…

Maklumat lanjut berkaitan AES:

AES Akan Beroperasi Bermula Hari Ini

FAQ Automated Enforcment System – AES

Lokasi Terkini AES

Lokasi AES – Had Laju

Lokasi AES – Lampu Isyarat

Antara Kemalangan Akibat Melebihi Had Laju

Kerana kemalangan, kereta itu putus dua

KEMALANGAN MAUT DI PUTRAJAYA

GAMBAR: Bila Nissan GTR Dan Skyline ‘Hentam’ Pokok Di Kuantan, 4 Maut

4 maut 2 parah

Maut Rempuh Pokok

Kereta baru remuk dirempuh

Padah Pandu Laju

Pemandu Maut – Kereta Terbabas Rempuh Lori


Mitsubishi Lancer Terjun Tak Menjadi…

Akibat Melanggar Lampu Merah

Ammar Kristal Terselamat – Kemalangan 3 Kereta, 1 Maut

2 Maut – Waja Rempuh Wira Di Persimpangan Lampu isyarat

Mangsa Kenderaan Lain Yang Dipandu Laju

Dua beranak maut, satu parah – Kemalangan ngeri libatkan tiga kenderaan di Jalan Jelatek

Mari Belajar Tentang Fizik Momentum

:: Fizik | Momentum ::

Nota: Cadangan RBF untuk memasukkan subjek undang-undang jalanraya sejak sekolah amat melucukan, sedangkan kelas undang-undang jalanraya yang diajar semasa kita hendak mengambil lesen L pun orang boleh buat-buat lupa inikan pula apa yang diajar semasa sekolah.

Nak elak kena saman, patuhi undang-undang jalanraya. JPJ takkan saman orang yang bawak tak melebihi dari had laju yang dibenarkan. JPJ juga takkan saman orang yang tidak melanggar lampu merah.

AES Akan Beroperasi Bermula Hari Ini

Tinggalkan komen

AES Akan Beroperasi Bermula Hari Ini


Smile!!! You are on candid camera!!

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan melaksanakan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di 14 lokasi panas sekitar Perak, Selangor, Putrajaya dan di ibu negara berkuat kuasa esok.

Pelaksanaan kamera berteknologi tinggi itu merupakan fasa pertama yang terdiri daripada 10 lokas
i bagi merakam kesalahan memandu melebihi had laju dan empat lokasi lagi merakam kesalahan melanggar lampu isyarat.

Pelaksanaan AES adalah satu langkah serius kerajaan untuk mengurangkan kadar kematian akibat kemalangan jalan raya.

“Orang ramai harus melihat pelaksanaan AES sebagai cara untuk mendidik pengguna jalan raya, bukan untuk memberi lebih kuasa kepada JPJ untuk keluarkan saman,”

Pengguna jalan raya boleh mengetahui lokasi pemasangan kamera AES melalui papan tanda yang dipasang sebelum mereka memasuki zon operasi kamera tersebut. Kamera yang merakam kesalahan memandu melebihi had laju, papan tanda akan diletakkan dalam lingkungan dua kilometer dari lokasi kamera AES dipasang.

“Bagi kesalahan melanggar lampu isyarat pula, papan tanda akan dipasang dalam lingkungan 50 hingga 500 meter dari persimpangan lampu isyarat.

“Selain itu, orang ramai juga boleh merujuk senarai lokasi pemasangan kamera AES di laman web JPJ iaitu http://www.jpj.gov.my,”

Pemilik kenderaan yang menerima notis saman AES boleh mengajukan pertanyaan dengan menghubungi Pusat Kawalan AES di talian 03-7846 4400 bagi negeri Perak dan 03-7628 8268 untuk negeri Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur.


Lokasi AES seluruh Malaysia


Nota: Pemasangan sistem AES ini bukanlah mahu membebankan rakyat, tetapi ianya mahu mendidik rakyat supaya mematuhi undang-undang jalanraya. Sekurang-kurangnya ianya dapat mengurangkan lagi kes kemalangan akibat kenderaan dipandu melebihi had laju. Jika banyak berlaku kes kemalangan, kerajaan juga akan dipersalahkan. Bila kerajaan bertegas dengan penguatkuasaan undang-undang, kerajaan dikata zalim pula.