Anwar Sudah Kena Checkmate!!?

3 Komen

Percaturan Anwar Tidak Menjadi?

Hari ini Mahkamah Tinggi membebaskan DSAI dari tuduhan meliwat Saiful Bukhari Azlan. Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah telah memutuskan membebaskan Anwar dari dakwaan tersebut.

Bagi eXception, keputusan yang dibuat oleh Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah, merupakan satu checkmate kepada Anwar, di mana Anwar kerap mendakwa tidak ada lagi keadilan dalam sistem penghakiman negara. Malah turut mendakwa kerajaan turut campur tangan di dalam kes perbicaraan tersebut.

Akhirnya dakwaan DSAI ibarat meludah ke langit, yang mana air liur bertepek ke muka sendiri… Agaknya apa lagi modal Anwar lepas ni… Adakah mahu mengatakan sistem keadilan mahkamah negara tidak adil lagi? Adakah mahu mengatakan kerajaan campur tangan dalam keputusan mahkamah?? Kini Anwar termalu sendiri di hadapan macai-macainya… Tetapi perlu diingatkan di sini bahawa macai-macai Anwar adalah seperti lembu dicucuk hidung… Biarpun berapa kali Anwar mengencengi mereka hingga hancing satu badan, mereka tetap memuja Anwar… Apapun eXception, teringat satu ayat lama… Si Luncai terjun dengan labu-labunya… Biarkan…

Ramai kalangan blogger pro BN yang kecewa dengan keputusan mahkamah, bagi eXception keputusan ini sudah cukup membuatkan pandangan serong media luar negara yang menganggap sistem keadilan mahkamah kita berat sebelah seperti yang didakwa oleh Anwar ternyata salah… Ini akan menyebabkan pandangan serong media antarabangsa akan teralih kepada Anwar pula… Kerana banyak menipu mereka…

eXception agak kecewa dengan tahap keselamatan semasa perhimpunan di Mahkamah Tinggi Jalan Duta tadi, yang mana menyaksikan berlaku letupan bom di luar mahkamah. Sepatutnya PDRM melakukan tapisan keselamatan sejak dipintu masuk lagi bagi mengelakkan penyeludupan bahan letupan ke dalam kawasan mahkamah… Dilihat tapisan keselamatan yang dibuat PDRM agak longgar… PDRM juga sepatutnya melakukan pemeriksaan segenap kawasan mahkamah sehari sebelum hari perbicaraan bagi memastikan tidak ada barangan merbahaya diseludup masuk secara curi-curi… Di sini eXception agak kecewa sedikit…

Bagaimanapun kemungkinan Pendakwaraya akan mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Tinggi untuk membatalkan keputusan tersebut. Bagi eXception tidak perlu buat rayuan lagi… Walaupun agak kecewa kerana keadilan terhadap Saiful Bukhari Azlan tidak ditegakkan walaupun jelas berlaku aktiviti liwat dan peguam bela Anwar sendiri mengakui bahawa liwat terjadi atas suka sama suka…

Apapun, keputusan telah pun dibuat… Dengan pembebasan ini dijangka bakal mencalarkan lagi imej Anwar yang banyak menghentam Sistem Keadilan negara di mata rakyat Malaysia… Apa yang boleh eXception ucapkan kepada Anwar Ibrahim….

ANWAR!! LU SUDAH KENA CHECKMATE!!

Advertisements

Penangguhan kes liwat Anwar jejaskan kredibiliti mahkamah – Syed Ali

Tinggalkan komen

Petikan dari blog: UMNO Bhgn Cheras

MUNGKINKAH ada dalang atau tali-barut Anwar Ibrahim di pejabat Peguam Negara ?

Itulah tanda tanya orang ramai apabila perbicaraan kes liwat Anwar yang sepatutnya bermula di Mahkamah Tinggi, Jalan Duta pagi ini telah ditangguhkan pada 15 Julai depan.

Rahsia penangguhan kes tersebut mungkin juga sudah bocor kepada penyokong Anwar apabila tidak ramai yang hadhir di perkarangan Mahkamah Tinggi.

Sebelum ini Angkatan Muda Keadilan (AMK) merancang menghimpunkan 5,000 orang penyokong mereka dengan berpakaian baju T berwarna hitam sebagai tanda simpati kepada Anwar.

“Mungkin ada tali-barut Anwar yang sudah sebarkan maklumat mengenai penangguhan tersebut,” tegas Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee apabila diminta mengulas isu tersebut.

Dalam reaksi spontannya beliau berkata, ini semua cubaan untuk melengah-lengahkan kes liwat Anwar dan secara tidak langsung menjejaskan kredibiliti mahkamah.

Beliau tidak menolak kemungkinan ada dalang di pejabat Peguam Negara yang awal-awal lagi sudah membocorkan maklumat tersebut menyebabkan penyokong Anwar tidak ramai yang hadir.

Katanya, hari ini peguambela Suleiman Abdullah sambung cuti sakit menyebabkan kes tersebut ditangguhkan dan tidak mustahil selepas ini Anwar pula yang akan cuti sakit.

“Semuanya adalah perancangan Anwar untuk melambat-lambatkan proses perbicaraan sehingga menjejaskan kredibiliti mahkamah,” jelasnya.

Menurut Syed Ali lagi, peguambela yang mewakili Anwar difahamkan akan menfailkan notis supaya pendakwaan kes tidak diletakkan di bawah Peguam Negara, Ghani Patail.

Rabu depan mahkamah difahamkan akan memutuskan permohonan Anwar untuk dapatkan dokumen kes dan selepas itu barulah kes pertuduhan sebenar (liwat) akan dimulakan.

“Ini hanya akan memakan masa dan dalam tempoh itu, tidak mustahil Anwar akan cari helah lain lagi,” tambahnya.

Menurut beliau, Anwar amat licik permainan politiknya dan beliau menggunakan taktik psikologi supaya kesnya cair di mahkamah sehingga orang ramai termasuk pihak yang mendakwa menjadi bosan.

“Apabila sudah bosan, kes itu tidak lagi menjadi perhatian umum dan Anwar berasa lebih selesa,” katanya.

Sementara itu, Syed Ali menggesa supaya jawatan Anwar sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen dilucutkan serta merta sehingga kes pertuduhan liwatnya selesai.

Beliau mendakwa, kewibawaan Dewan Rakyat turut tercemar kerana mempunyai Ketua Pembangkang yang masih berdepan dengan masalah undang-undang.

Sehubungan itu, beliau mencabar wakil rakyat pembangkang mengemukakan usul supaya jawatan Anwar sebagai Ketua Pembangakang diserahkan kepada mereka yang tidak berdepan dengan masalah di mahkamah.

“Pembangkang masih ada Haji Abdul Hadi Awang, Lim Kit Siang termasuk Ibrahim Ali, mereka boleh dilantik sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen,” ujarnya.

Berkemungkinan kata-kata beliau itu ada kebenarannya juga. Kerajaan perlu siasat sedalam-dalamnya

8 Julai 2009, Mahkamah Jalan Duta

Tinggalkan komen

Huh huh huh, xde yang menarik yang nak aku ceritakan pagi tadi punya hal. Aku jangka yang datang sokong Al-Juburi ada dalam 500,000 orang kalau kurang pun dalam 5000 orang gitu. Tapi aku pelik, mana perginya penyokong-penyokong Al-Juburi lain? Malah para penyokong PAS pun tak kelihatan. Mana perginya mereka? Adakah mereka sibuk di Manek Urai dan tidak mempedulikan langsung keperitan Dewa Al-Juburi mereka ini? Aku tengok tak sampai 300 orang, boleh dikatakan kurang 200 orang penyokong Al-Juburi. Suasana di perkarangan mahkamah juga tenang dan tidak tegang. Brader-brader Polis yang bertugas juga seolah-olah kehairanan dan terpinga-pinga kerana tidak menyangka keadaan setenang begini. Tiada langsung kerumunan penyokong Anwar seramai 500 ribu orang bertindak ganas, membaling botol, kayu, batu dan telur tembelang ke arah Polis. Tiada jeritan dari FRU supaya perusuh bersurai… Itupun para penyokong yang hadir dengan beberapa buah bas tak tahulah diimport dari kandang babi mana, mungkin dari kandang babi Permatang Pauh. Apapun aku tak sempat merakamkan gambar suasana di mahkamah kerana aku tidak membawa kamera langsung. Nak harapkan kamera 2.0 Megapixel pada Sony Ericsson W810i aku ni, memang tak boleh diharap. Sebab kalo ambik pun gambar tetap blur. Apapun tahniah kepada barisan blogger BPN yang turut serta dan tak lupa kepada Parpukari kerana sudi mengajak turun. Kebetulan hari ni aku kerja syift petang, maka aku berkesempatan memecut Wave 100 ke Jalan Duta dengan harapan agar jalan tidak sesak dengan penyokong Al-Juburi yang bertindak ganas. Risau juga tak pasl-pasal kena libas dengan kayu. Apapun sekali lagi kes ditunda ke 15 Julai ini. Kena tunda lagi la nampaknya dan Al-Juburi pun menarik nafas pendek, sebab hari ni tak jadi bicara, next week la nampaknya ye Al-Juburi? Apapun aku harap 15 Julai nanti aku berkesempatan sekali lagi turun. Itupun kalau tak kerja syift pagi lah. He he he he he

Oh ya kalau nak tengok gambar-gambar suasana di Mahkamah Jalan Duta, silakan melawat blog teman seperjuangan aku, Parpukari