Jangan Pertikai Anwar Pakai Baju Istiadat

Tinggalkan komen

Jangan Pertikai Anwar Memakai Baju Istiadat Ke Mahkamah

eXception cukup hairan dengan rakan-rakan Blogger Pro BN yang sibuk pertikaikan Anwar memakai baju istiadat yang biasa dipakai oleh jemaah menteri. Biarkanlah dia memakai baju tersebut… Mengapa perlu dipersoalkan…

eXception bukanlah mahu menyokong Anwar. Tetapi kasihanilah Anwar… Kerana… Dia sedar bahawa hayat politiknya tidak lama sebelum masuk ke Penjara Sg Buloh… Biarkanlah dia memakai baju istiadat buat kali terakhir… Tak perlu lah kita nak mengata Anwar bikin wayang…

Sebab tidak lama lagi pakaian inilah yang akan menjadi pakaian rasmi Anwar…

Advertisements

Anwar dah dapat bahan bukti. Apa akan jadi lepas tu?

Tinggalkan komen

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini, petang ini membenarkan permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mendapatkan dokumen dan barangan berkaitan kes liwatnya daripada pihak pendakwaan.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah bagaimanapun berkata sampel DNA bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari tidak dibenar diserahkan kepada pihak pembela kerana ia sudah dimeterai selepas dianalisis Jabatan Kimia.

Mahkamah kemudian menetapkan 24 Julai ini untuk sebutan kes bagi permohonan membabitkan tuduhan liwat terhadap Anwar dan perbicaraan utama kes itu.

Sumber: Berita Harian

Kes perbicaraan kes liwat Al-Juburi Wal Liwati ditangguhkan lagi ke 24 Julai. Nampaknya mahkamah tiada belas kasihan langsung terhadap Saiful. Asyik tangguh… lepas tu tangguh dan tangguh… tangguh lagi… dan lagi… dan lagi sekali tangguh, membuatkan rakyat semakin bosan dengan cerekerama yang dimainkan Al-Juburi dengan mahkamah. Kali ini Al-Juburi berjaya memperolehi bukti-bukti seperti yang diminta, tak termasuk sampel DNA Saiful.

Apa akan terjadi selepas Al-Juburi memperolehi semua bukti-bukti ini? Apa lagi, dia akan jaja serata dunia mengatakan bahawa bukti-bukti tersebut telah dimanipulasi oleh pihak berkuasa Malaysia bagi membolehkan dia (tak layak digelar beliau) disumbatkan ke dalam penjara Sungai Buloh.

Al-Juburi seorang yang cukup bijak mempermainkan mahkamah. Satu demi satu penangguhan membuatkan rakyat mulai bosan dengan sistem perundangan di Malaysia ini. Maka lama-kelamaan rakyat mulai pudar kepercayaan terhadap sistem kehakiman Malaysia yang hanya buta menurut apa sahaja yang dituntut oleh seorang PENJENAYAH.

Badan Kehakiman Malaysia sanggup melayan dan menyediakan segala apa yang dipinta oleh Al-Juburi walaupun status Al-Juburi sebagai orang kena tuduh. Jika pesalah-pesalah lain, agaknya tentu tak dilayan langsung permintaan tersebut. Mahkamah juga tidak akan menangguhkan perbicaraan. Malah hakim juga akan menempelak peguam yang asyik meminta penangguhan perbicaraan. Tetapi berbeza dengan peguam Anwar, tiada kata-kata tempelak dari hakim kerana peguam bela cuba melengah-lengahkan perbicaraan.

Jadi 24 Julai nanti adakah akan ada satu lagi penangguhan? Berkemungkinan besar akan terjadi, kerana pada masa itu peguam Al-Juburi akan memainkan peranan dengan melakonkan watak peguam yang tak tahu menahu bahawa anak guamnya tidak hadir ke mahkamah. Kemudian memohon lagi penangguhan atas alasan Al-Juburi ke luar negara atas urusan peribadi. Kemungkinan akan terjadi lagi penangguhan lagi. Siapa tahu?

Penangguhan kes liwat Anwar jejaskan kredibiliti mahkamah – Syed Ali

Tinggalkan komen

Petikan dari blog: UMNO Bhgn Cheras

MUNGKINKAH ada dalang atau tali-barut Anwar Ibrahim di pejabat Peguam Negara ?

Itulah tanda tanya orang ramai apabila perbicaraan kes liwat Anwar yang sepatutnya bermula di Mahkamah Tinggi, Jalan Duta pagi ini telah ditangguhkan pada 15 Julai depan.

Rahsia penangguhan kes tersebut mungkin juga sudah bocor kepada penyokong Anwar apabila tidak ramai yang hadhir di perkarangan Mahkamah Tinggi.

Sebelum ini Angkatan Muda Keadilan (AMK) merancang menghimpunkan 5,000 orang penyokong mereka dengan berpakaian baju T berwarna hitam sebagai tanda simpati kepada Anwar.

“Mungkin ada tali-barut Anwar yang sudah sebarkan maklumat mengenai penangguhan tersebut,” tegas Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee apabila diminta mengulas isu tersebut.

Dalam reaksi spontannya beliau berkata, ini semua cubaan untuk melengah-lengahkan kes liwat Anwar dan secara tidak langsung menjejaskan kredibiliti mahkamah.

Beliau tidak menolak kemungkinan ada dalang di pejabat Peguam Negara yang awal-awal lagi sudah membocorkan maklumat tersebut menyebabkan penyokong Anwar tidak ramai yang hadir.

Katanya, hari ini peguambela Suleiman Abdullah sambung cuti sakit menyebabkan kes tersebut ditangguhkan dan tidak mustahil selepas ini Anwar pula yang akan cuti sakit.

“Semuanya adalah perancangan Anwar untuk melambat-lambatkan proses perbicaraan sehingga menjejaskan kredibiliti mahkamah,” jelasnya.

Menurut Syed Ali lagi, peguambela yang mewakili Anwar difahamkan akan menfailkan notis supaya pendakwaan kes tidak diletakkan di bawah Peguam Negara, Ghani Patail.

Rabu depan mahkamah difahamkan akan memutuskan permohonan Anwar untuk dapatkan dokumen kes dan selepas itu barulah kes pertuduhan sebenar (liwat) akan dimulakan.

“Ini hanya akan memakan masa dan dalam tempoh itu, tidak mustahil Anwar akan cari helah lain lagi,” tambahnya.

Menurut beliau, Anwar amat licik permainan politiknya dan beliau menggunakan taktik psikologi supaya kesnya cair di mahkamah sehingga orang ramai termasuk pihak yang mendakwa menjadi bosan.

“Apabila sudah bosan, kes itu tidak lagi menjadi perhatian umum dan Anwar berasa lebih selesa,” katanya.

Sementara itu, Syed Ali menggesa supaya jawatan Anwar sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen dilucutkan serta merta sehingga kes pertuduhan liwatnya selesai.

Beliau mendakwa, kewibawaan Dewan Rakyat turut tercemar kerana mempunyai Ketua Pembangkang yang masih berdepan dengan masalah undang-undang.

Sehubungan itu, beliau mencabar wakil rakyat pembangkang mengemukakan usul supaya jawatan Anwar sebagai Ketua Pembangakang diserahkan kepada mereka yang tidak berdepan dengan masalah di mahkamah.

“Pembangkang masih ada Haji Abdul Hadi Awang, Lim Kit Siang termasuk Ibrahim Ali, mereka boleh dilantik sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen,” ujarnya.

Berkemungkinan kata-kata beliau itu ada kebenarannya juga. Kerajaan perlu siasat sedalam-dalamnya

8 Julai 2009, Mahkamah Jalan Duta

Tinggalkan komen

Huh huh huh, xde yang menarik yang nak aku ceritakan pagi tadi punya hal. Aku jangka yang datang sokong Al-Juburi ada dalam 500,000 orang kalau kurang pun dalam 5000 orang gitu. Tapi aku pelik, mana perginya penyokong-penyokong Al-Juburi lain? Malah para penyokong PAS pun tak kelihatan. Mana perginya mereka? Adakah mereka sibuk di Manek Urai dan tidak mempedulikan langsung keperitan Dewa Al-Juburi mereka ini? Aku tengok tak sampai 300 orang, boleh dikatakan kurang 200 orang penyokong Al-Juburi. Suasana di perkarangan mahkamah juga tenang dan tidak tegang. Brader-brader Polis yang bertugas juga seolah-olah kehairanan dan terpinga-pinga kerana tidak menyangka keadaan setenang begini. Tiada langsung kerumunan penyokong Anwar seramai 500 ribu orang bertindak ganas, membaling botol, kayu, batu dan telur tembelang ke arah Polis. Tiada jeritan dari FRU supaya perusuh bersurai… Itupun para penyokong yang hadir dengan beberapa buah bas tak tahulah diimport dari kandang babi mana, mungkin dari kandang babi Permatang Pauh. Apapun aku tak sempat merakamkan gambar suasana di mahkamah kerana aku tidak membawa kamera langsung. Nak harapkan kamera 2.0 Megapixel pada Sony Ericsson W810i aku ni, memang tak boleh diharap. Sebab kalo ambik pun gambar tetap blur. Apapun tahniah kepada barisan blogger BPN yang turut serta dan tak lupa kepada Parpukari kerana sudi mengajak turun. Kebetulan hari ni aku kerja syift petang, maka aku berkesempatan memecut Wave 100 ke Jalan Duta dengan harapan agar jalan tidak sesak dengan penyokong Al-Juburi yang bertindak ganas. Risau juga tak pasl-pasal kena libas dengan kayu. Apapun sekali lagi kes ditunda ke 15 Julai ini. Kena tunda lagi la nampaknya dan Al-Juburi pun menarik nafas pendek, sebab hari ni tak jadi bicara, next week la nampaknya ye Al-Juburi? Apapun aku harap 15 Julai nanti aku berkesempatan sekali lagi turun. Itupun kalau tak kerja syift pagi lah. He he he he he

Oh ya kalau nak tengok gambar-gambar suasana di Mahkamah Jalan Duta, silakan melawat blog teman seperjuangan aku, Parpukari