Lepas KR1M, Kini Pakatan Biawak Cuba Menyerang Mydin

Tinggalkan komen

Lepas KR1M, Kini Pakatan Biawak Cuba Menyerang Mydin

Pakatan Biawak tidak akan berpuas hati selagi wujudnya KR1M yang diuruskan oleh Mydin Mohamed Holdings Berhad. Maka sedaya upaya mencanang kononnya pertambahan KR1M membunuh pesaing dan mengayakan lagi Mydin Mohamed.

KUALA LUMPUR, Oct 8 — Petaling Jaya Utara MP Tony Pua said today the RM386 million allocation to help reduce prices of consumer items in Sabah and Sarawak is a move to enrich Mydin Mohamed Bhd (Mydin) and kill off competition.

The DAP MP told reporters out of the total amount, RM299 million would be used to ensure price uniformity of goods in the Kedai Runcit 1 Malaysia (KR1M) stores managed by Mydin in east Malaysia with Peninsular Malaysia.

“The question remains as to why is it that this benefit will not be extended to all other shops in Sabah and Sarawak offering these ‘basic necessities’,” Pua (picture) said.

He added that this subsidy given to Mydin was in effect killing off competitors in Sabah and Sarawak and should instead be made available for all retailers in the east.

“There is absolutely no need for the government to sponsor its crony to open up new shops in these areas to compete unfairly and kill off local shop owners,” he said.

Pua said while the opposition supports any measure from the government to reduce prices of goods for east Malaysians, it should not be a mechanism to profit cronies.

“The approach taken by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak is clearly designed to profit only Mydin Mohamed Holdings Bhd as the allocation goes direct to the company to set up these stories,” he added.

Pua also criticised the increased cost in building individual KR1Ms.

“The allocation of RM87 million to set up 57 shops still costs RM1.53 million for each store on average,” he said.

Pua said that this was three times the initial price of RM470,000 per store allocated in the previous budget.

“The costs should be more, about 20 per cent more. Not to the point of costing 200 per cent more,” he added.

During the Budget 2013 tabling, Najib said that the government would allocate funds to bring down prices of goods in east Malaysia through a new initiative dubbed the Price Uniformity Programme, bearing transport costs and building 57 KR1Ms to the tune of RM386 million.

Jadi di sini cuba kita fikirkan… Siapakah ‘pesaing’ yang dimaksudkan oleh Tony Pua… Tak lain tak bukan ialah taukeh-taukeh dari kalangan kaum mata sepet yang menguasai sektor peruncitan di sana…

Tujuan penubuhan KR1M ialah bagi memastikan barangan pengguna yang dijual adalah pada kadar harga yang rendah. Ini jelas akan menyebabkan taukeh-taukeh kaum mata sepet teragak-agak untuk menaikkan harga barangan pengguna seperti gula, beras, tepung gandum dan lain-lain, disebabkan KR1M menjualnya pada harga yang lebih murah. Sudah pastilah rakyat akan membeli barangan tersebut di KR1M berbanding kedai kaum mata sepet yang cekik darah tu.

Jika kita selak balik kes-kes sorok barang pengguna, yang selalu kantoi ialah taukeh-taukeh kaum mata sepet ni la… Sebab diorang yang menguasai sektor pemborongan dan peruncitan, maka mereka mempunyai KUASA untuk menaikkan harga barang ikut suka tekak mereka. Maka bagi Tony Pua, tidak salah jika harga barangan yang dijual MEMBUNUH pengguna asalkan ianya MENGKAYAKAN lagi kaum-kaum dia… Lepas tu dengan mudah disalahkan kerajaan Barisan Nasional punca harga barang naik… Bijak… Bijak…

Advertisements

Kenaikan Harga Menjelang Ramadhan Sudah Dijangka

Tinggalkan komen

Kenaikan Harga Menjelang Ramadhan Sudah Dijangka

TAWAU — Kenaikan harga ayam sehingga 20 peratus di daerah ini sejak seminggu lepas menyebabkan pengguna di Tawau meminta pihak berkuasa memantau keadaan itu.

Tinjauan di Pasar Tanjung di sini mendapati rata-rata pengguna menyifatkan kenaikan harga ayam dari RM8 kepada RM10 sekilogram itu agak membebankan lebih-lebih lagi ketika menjelang bulan puasa dan Hari Raya Aidilfitri.

Abd Rajak@Kassim Mohd. Ali, 55, berkata, kenaikan harga ayam sehingga 20 peratus itu tidak wajar dan menganggapnya sebagai cubaan peniaga untuk mengaut keuntungan lebih.

“Saya minta pihak kerajaan serta Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan tidak memandang perkara ini hanya sebelah mata,” katanya.— BERNAMA


Kenaikan harga bahan keperluan menjelang Ramadhan dan Raya adalah satu perkara yang eXception sudah jangka sejak dulu lagi…

Tidak ke korang rasa pelik, bila time sambutan Tahun Baru CIna jarang kedengaran kekurangan bekalan gula, minyak masak malah berlaku kenaikan harga ayam…

Tup… Tup… Bila masuk sahaja bulan Ramadhan dan Raya… Akan berlaku kehabisan stok minyak masak la… Gula habis la… Ayam nak harga laa… Game play lanun-lanun lahanat bermata sepet ini sudah dihidu, tapi apa boleh buat… Mereka yang kontrol sektor ternakan, peruncitan dan pemborongan…

Tak percaya?? Tunggulah dekat nak raya nanti, akan berlaku kekurangan stok tepung, gula dan minyak masak… Lepas lanun-lanun lahanat bermata sepet ini akan menjualnya dengan harga dua kali ganda… Kemudian lanun-lanun ini akan menyalahkan kerajaan BN atas kenaikan harga barang… Bijak bukan??

Cuma masih ramai kalangan rakyat Malaysia tak reti nak berfikir dan berterusan menyalahkan kerajaan atas kenaikan harga ini… Kerajaan hanya menetapkan harga siling, tetapi lanun-lanun inilah yang mampu memanipulasi stok barang dan harga ikut kemahuan mereka…

Sebab itu apabila kerajaan mahu memperkenalkan Kedai Rakyat 1 Malaysia, lanun-lanun ini cukup marah… Mereka menuduh kerajaan zalim dan menindas peniaga… Sedangkan KR1M bukan dibuka dekat dengan premis mereka pun… Malah masalah kekurangan bekalan gula, tepung dan minyak masak takkan berlaku apabila adanya KR1M… Ini kerana yang menguruskan KR1M adalah orang yang mempunyai pengalaman luas dalam sektor ini… Inilah sebenarnya yang ditakuti oleh lanun-lanun bermata sepet ini…

Kebodohan Melampau Pencacai Pakatan Rakyat

Tinggalkan komen

Anjing Pakatan Tak Senang Duduk Dengan BR1M

Bacalah kenyataan bodoh di atas… Kenyataan bebal seekor anjing dari Pakatan Rakyat… Ha ha ha ha ha ha!! eXception pakat gelak berguling-guling bila baca mende ni…

Adakah dengan menerima bantuan RM 500 itu kita akan dikenakan cukai pendapatan?? Sedangkan sudah jelas ianya merupakan bantuan kewangan diberi oleh kerajaan…

Kenyataan bodoh ini jelas sekali terlalu dangkal dan semberono tanpa mengkaji dan membaca betul-betul… Jika benar begitu, maka bonus untuk kakitangan awam yang diberi oleh kerajaan bulan ini juga bakal dikenakan cukai pendapatan juga lah… Ha ha ha ha ha…

Kenyataan di atas merupakan rentetan kenyataan-kenyataan bebal termasuk kenyataan PAS yang mengatakan duit bantuan tersebut HARAM… Padahal… Puak-puak lahanat dan musibat ni lah yang hari pertama lagi dah hantar borang… Muka tak tahu malu!!

Malah kenyataan dangkal musibat dari PAS juga mendakwa bantuan yang disifat sementara itu juga tidak membantu memandangkan rakyat terus menanggung kenaikan haraga barang… Mungkin musibat ini tak sedar bahawa musibat kafir harbi yang selalu disanjung-sanjung adalah dalang kenaikan harga barang… Kerajaan dah memperkenalkan Kedai Rakyat 1 Malaysia, Menu Rakyat 1 Malaysia dan yang terbaru Kedai Ikan Rakyat 1 Malaysia… Yang mana menjual produk-produk pada harga yang lebih murah dari yang dijual di kedai-kedai runcit…

Akan tetapi musibat kafir harbi yang merupakan sahabat sebantal PAS pula berterusan menyerang KR1M bertujuan untuk menyabotaj KR1M… Lihatlah sahaja kenyataan Tony Pua dan Nurul Izzah… Hingga kini laporan kononnya produk susu dari Kedai Rakyat 1 Malaysia mengandungi bakteria e-coli tidak dikemukakan… Apabila ditanya, mereka akan mengelak untuk menunjukkan laporan tersebut… Inilah manusia yang bersifat dengki dan iri hati dan pada masa yang sama membelakangkan kepentingan rakyat demi survival politik…

Artikel Berkaitan:

BABI PUNYA PAKATAN!!! BORANG BR1M DIPALSUKAN SUPAYA BN DIBABIKAN!!!

Nota: Dengar khabar ada orang yang menjual borang BR1M di Kedah… Borang yang sepatutnya diberi percuma tetapi dijual dengan harga RM 20.00

Nurul Izzah Buat Tak Nampak E-Coli Di Kelantan

1 Komen

E-Coli Di Kelantan. Mana Pergi Tony Pua? Mana Pergi Nurul Izzah? Tak Nak Buat Sidang Akhbar?

Beberapa minggu yang lepas kecoh sekejap kononnya dakwaan oleh Nurul Izzah yang mengatakan bahawa susu yang dijual di KR1M mengandungi bakteria E-Coli… Kenyataan semberono yang main hentam keromo itu bakal menjadi satu masalah bagi Nurul Izzah dan Tony Pua kerana bakal disaman oleh syarikat yang mengeluarkan produk yang didakwa mereka mengandungi bakteria E-Coli itu…

Bila ditanya makmal manakah ujian dibuat, mereka seolah-olah mahu merahsiakan atau takut terkantoi sekiranya makmal tersebut menafikan ada membuat uji-kaji tersebut… Serupa jugalah halnya dengan jam Omega Papa Hebat… Apabila ditanya mana jam tersebut, akan dikatanya ada di rumah… Apabila mintak ditunjuk, mengelak pula… Ha ha ha ha ha… Inilah sifat orang yang menipu… Apabila berkata-kata tak boleh nak membuktikannya… Maka sentiasa berdolak-dalik dan menacri alasan…

Akan tetapi selain di KR1M, mengapa Nurul Izzah dan Tony Pua tak mahu buat sidang akhbar mengenai penemuan bakteria e-coli di dalam air paip di Kelantan? Oh ya, eXception lupa bahawa Kelantan di bawah PAS, bukan di bawah Kerajaan BN… Jika Kelantan di bawah Kerajaan BN akan habis satu dunia dijajanya mengatakan Kerajaan BN tak menjaga kebajikan dan kesihatan rakyat… Mereka juga akan kata Kerajaan BN kejam kerana mahu membunuh rakyat Kelantan…

Seperti kita sedia maklum bahawa sikap Pakatan Bodoh ini yang akan sentiasa melindungi antara satu sama lain… Tak kiralah perkara tersebut kecik atau besar… Ataupun membahayakan kesihatan rakyat… Kerana bagi mereka Kerajaan Berkebajikan yang diwar-warkan adalah retorik semata-mata…

Jika benar mereka Kerajaan Berkebajikan, mengapa penduduk Kg Buah Pala dihalau dari tanah mereka duduki? Mengapa penduduk Kg Sg Kerandang dihalau dari tanah mereka? Mengapa madrasah yang berusia 100 tahun hendak dirobohkan untuk memberi laluan pembinaan pusat membeli belah? Inilah sikap sebenar Pakatan Laknat ni… Jika boleh hal ini mereka tidak akan ulas sehingga ianya menjadi angin… Malah blogger-blogger anjing Pakatan Laknat ini sedikit pun tak mengutuk tindakan pemimpin mereka…

Kesihatan rakyat Kelantan terancam

Air disahkan tercemar bakteria E.coli

Mydin… You Are The Best Among The Best!!

Tinggalkan komen

Mydin Mohamed Holdings, Syarikat Pertama Yang Beri Komitmen Terhadap KR1M

eXception nak beri tabik spring namblas kali kat Mydin Mohamed, pengasas rangkaian pasaraya borong Mydin… Komitmen yang diberikan oleh Mydin dalam menyokong dan membantu KR1M amat dibanggakan…

Tidak seperti anjing-anjing chauvinist kat luar sana yang berterusan menuduh kewujudan KR1M bakal menjadikan pasaraya dan kedai runcit gulung tikar… Akan tetapi Mydin Mohamed mengambil langkah berani dengan menyokong KR1M dan memberikan komitmen terhadap KR1M…

eXception sangat puji dengan Mydin yang tidak mengambil endah soal untung-rugi dek persaingan KR1M, berbeza dengan taikun-taikun chauvinist yang sedia maklum bahawa puak-puak mereka memang suka sorok barang dan naikkan harga barang sesuka hati… Mereka tahu dengan adanya KR1M sudah cukup menyusahkan mereka untuk menyorok barangan seperti gula, tepung, minyak masak dan beras… Mereka tidak akan ada alasan lagi kononnya kenaikan harga adalah berpunca dari kerajaan, sedangkan barangan tersebut di KR1M masih banyak… Mereka juga tidak akan ada alasan untuk menaikkan harga barangan disebabkan KR1M pasti mengekalkan harga sedia ada…

Sebagai orang Islam, adalah wajar bagi eXception mengajak rakan-rakan sekelian berikan sokongan kepada Mydin Mohamed atas komitmen yang diberikannya… Kita doakan semoga perniagaan beliau terus diberkati Allah…

Dengar cerita Petronas juga menunjukkan minat untuk meletakkan produk 1 Malaysia di setiap stesen minyak yang mempunyai Kedai Mesra… Baguslah tu… eXception yakin… Produk 1 Malaysia bakal menjadi pilihan rakyat Malaysia… KR1M bakal menjadi lokasi membeli-belah pilihan suatu hari nanti… InsyaAllah… eXception yakin, anjing-anjing PR akan terus kepanasan mendengar hal ini…

Artikel Berkaitan:

Panas!! Ismail Sabri Berjaya Melempang Anjing PR??

Tony Pua & Izzah Barua Cirit Birit..

Panas!! Ismail Sabri Berjaya Melempang Anjing PR??

2 Komen

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Berjaya Melempang Anjing-Anjing Pakatan Haram

TIDAK habis-habis. Satu demi satu projek untuk manfaat kehidupan harian masyarakat Malaysia diserang parti pembangkang.

Mulanya, program transformasi kedai runcit (TUKAR), kemudian beralih ke Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) dan seterusnya Menu Rakyat 1Malaysia. Terbaru, dikatakan ‘menjangkit’ ke projek pembangunan bengkel automatif (ATOM).

‘Pening kepala’ dibuatnya menteri berkenaan untuk bertarung di satu lagi ‘gelanggang politik’ pembangkang. Tetapi Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mungkin ‘alah bisa tegal biasa’. Matlamat kementerian berjiwa besar untuk rakyat ini hanyalah semata-mata untuk kesenangan orang ramai mengharungi cabaran kos hidup yang meningkat kala ini.

Namun lain ceritanya di pihak sana. Sampaikan kedengaran ura-ura ‘melobi’ oleh pihak terbabit untuk menerajui kementerian Ismail Sabri, tentunya selepas pilihan raya umum nanti.

Ini gara-gara tidak puas hati dengan projek rakyat kelolaan kementerian Ismail Sabri yang lebih dikenali KPDNKK atau nama penuhnya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan. Ia dikatakan merugikan ‘pihak industri’. Pernah seorang peneraju dewan perniagaan yang dikatakan memiliki lebih 20,000 anggota hadir berbincang dengan Ismail Sabri dan disaran menyertai sahaja program KR1M, yakni sama seperti komitmen yang ditunjukkan Mydin. Dalam mesyuarat (perundingan) itu, semuanya nampak baik belaka, berjalan lancar dan penutupnya, wakil dewan berkenaan menyatakan semuanya okey, okey dan okey untuk KR1M. Tetapi beberapa hari kemudian, habis dibantainya Ismail Sabri dalam akhbar mereka.

Ismail Sabri yang ditemui penulis di Putrajaya Jumaat lalu percaya pembangkang tidak suka melihat rakyat mendapat harga barang yang murah menerusi siri program anjuran kementeriannya. Ini kerana ia akan mempopularkan kerajaan. Lebih-lebih lagi dianggap satu kelebihan buat BN menjelang pilihan raya umum ke-13 yang hangat diperkatakan saat ini.

“Kerajaan hapuskan ISA, dia tak suka pula sebab kerajaan dah buat dulu. Yang uar-uarkan pembohongan ini pun adalah individu sama yang dikatakan nak ‘pecat’ atau kurangkan bilangan ramai kakitangan kerajaan.

“Tidak setakat itu juga, yang terbaru mereka mahu musnahkan ATOM pula,” kata Ismail Sabri. ATOM, menurutnya, diperkenalkan bagi mengelakkan berlaku penipuan dalam jualan alat-alat ganti tulen kereta. Kadang-kala orang ramai terbeli kereta potong atau gear box yang rosak. Maka ATOM lah antara jawapan dalam meleraikan permasalahan ini.

Kerana itu, Ismail Sabri di Putrajaya tempoh hari menghuraikan fakta dalam menjawab dakwaan bahawa produk KR1M kononnya lebih mahal dari Carrefour. Berikut intipati penjelasannya:

1. Perbandingan harga tidak dibuat dengan produk yang setaraf dengannya (apple to apple).

l Perbandingan mestilah merupakan ‘apple to apple’ ataupun barangan yang benar-benar sama sahaja baik dari segi berat, pembungkusan dan yang paling utama adalah kualiti. Di sini, perbandingan yang dibuat adalah tidak sama.

2. Perbandingan harga KR1M sepatutnya dengan jenama antarabangsa dan bukan dengan house/store brand.

l KR1M menunjukkan penjimatan di antara 30%-50% apabila dibandingkan dengan jenama popular ataupun jenama antarabangsa (misalnya Nestle, P&G dan Unilever). Pembangkang pula telah membandingkan jenama KR1M dengan jenama persendirian pasar raya lain (dalam kes iniu adalah jenama persendirian Carrefour Big Savers).

3. Perbandingan 23 barangan berkenaan tidak mengira aspek kualiti dan kuantiti.

a) Kualiti produk: Misalnya di antara Teh Ceylon KR1M telah dibandingkan dengan Teh Hitam dari Carrefour yang mana Teh Ceylon adalah dari Sri Lanka sepenuhnya dan lebih berkualiti dibandingkan dengan Teh Hitam yang merupakan gabungan sumber daripada Indonesia dan Sri Lanka.

b. Isi kandungan (berat dan isipadu). Misalnya di antara pekatan pencuci pinggan dan mangkuk KR1M (400g berharga RM1.90) dan Carrefour Savers (350g) yang berlainan isipadu, di samping kualiti pembungkusan pencuci pinggan mangkuk dari Carrefour adalah kurang bermutu justeru dapat mengurangkan kos. Carrefour Savers 400g adalah berharga RM2.15 yang jelas lebih mahal.

c. Maklumat khasiat. Misalnya di antara susu pekat KR1M dan krimer manis Carrefour di mana khasiat protein bagi produk KR1M adalah 2.0 manakala Carrefour adalah 1.6 menunjukkan kandungan protein jenama KR1M lebih berkhasiat.

d. Produk berlainan jenis. Misalnya seperti KR1M Chilled Fruit Juice Assorted 1Liter dengan kandungan 35% jus buah yang didinginkan berbanding produk Carrefour Delite 1Liter (5% kandungan jus) yang dijual pada suhu bilik sahaja.

e. Promosi. Misalnya peluntur pakaian Carrefour merupakan pek promosi (harga seunit R2.55) dan hanya untuk masa yang terhad sahaja/sementara stok masih ada. Produk KR1M pula berharga RM1.90 seunit dan adalah mengekalkan harga yang sama sepanjang masa.

4. Berkemungkinan terdapat penipuan pada harga barangan Carrefour yang sengaja direndahkan.

a. Krimer pekat manis 505g menyatakan harga RM2.25 manakala senarai yang diberikan pihak pembangkang adalah bernilai RM2.

b. Begitu juga dengan daging kisar lembu jenama Ramly yang menyatakan harga di resit sebanyak RM5.95 manakala senarai menunjukkan RM5.29.

c. Kentang goreng KK (1kg) di resit menunjukkan harga RM5.90 manakala senarai menunjukkan harga RM4.35.

d. Tisu tandas 200×10 di resit menunjukkan harga RM5.09 manakala senarai pembangkang menunjukkan RM4.90.

e. Minuman berkarbonat di resit menunjukkan harga RM2.05 manakala senarai pembangkang adalah RM1.95.

Pembangkang, kata Ismail Sabri akan terus memburukkan kerajaan – tidak kira sama ada siri sesuatu projek atau program bertujuan untuk manfaat orang ramai.

“Ini tidak pasal-pasal menuduh produk KR1M dicemari bakteria e-coli, tapi bila tanya makmal mana yang buat analisis ini, dia kata ada lah…ada lah tu di mana…tunjukkanlah bukti,” kata beliau.

Utusan Malaysia


Wah ha ha ha ha ha… Terbaeekkk laa Datuk Seri Ismail Sabri…

Datuk Seri Ismail Sabri berjaya memberi lempangan (tamparan) kepada anjing-anjing Pakatan Haram yang kebelakangan ni dok menyalak kat KR1M… eXception harap, lepas ni anjing-anjing tersebut diam terus la… Tapi kalo berbunyi lagi… Nampaknya satu cara sahaja boleh diamkan anjing ni terus… Suntikan beracun…!! Ha ha ha ha ha!!

Tak habis-habis anjing-anjing ni dok meroyan kat KR1M… Entah apa yang ditakutkannya pada KR1M tu tak taulah…

Apapun di sini eXception nak jelaskan…

BUKAN SEMUA TEMPAT ADA CARREFOUR, BUNGUKS!!!

Diulangi…

BUKAN SEMUA TEMPAT ADA CARREFOUR, BUNGUKS!!!

Jika barangan Carrefour murah sekalipun, tetapi tidak dibina pasaraya Carrefour di kawasan tersebut, bagaimana rakyat nak membelinya? Melainkan KR1M yang dalam perancangan meluaskan lagi premisnya hingga ke luar bandar… Lebih-lebih lagi KR1M tidak memerlukan tapak yang besar seperti Carrefour…

Lagipun di dalam KR1M ada juga produk bukan jenama 1 Malaysia yang dijual…

Kepada anjing-anjing yang tak mahu mampus-mampus tu… eXception ingatkan… Nak menyalak lain kali, biarlah merdu sikit… Ini tidak… Pitching lari… (sumbang) Tempo tak kena (tak kena tempat)… Sengau (menipu)…

Artikel Sebelum Ini

Anjing Pakatan Haram Mula Menyalak Lagi Pada KR1M

Panas!! Siapa Dalang Punca Kenaikan Harga Barang!?

Artikel Berkaitan

KR1M – TONY PUAKA…MEMANG PUAKA!

Tony Pua berjaya jadikan Melayu barua?

KR1M… Tony Puaka Mewakili Peniaga Cina Rasis..! Nurul Izaah Ialah Baruanya..

Dasar Cina Komunis…

KR1M..Perbandingan Sebenar…!!!

Pakatan serang Kedai Rakyat 1Malaysia lagi. Siapa di sebalik agenda ini?

LINTAH DARAH DENGKI DENGAN KEDAI RAKYAT 1MALAYSIA!!!

ISMAIL SABRI TAK PERLU GENTAR DENGAN GERTAKAN ACCIM !

Sampai bila darah rakyat nak dibiarkan disedut peniaga Cina?

Nota: *BUNGUKS = BONGOK