Tak payah buat amal, pandang je gambar terus dapat pahala free

Tinggalkan komen


Di petik dari blog PaKMie

SEKALI PANDANG DAPAT PAHALA,BERKALI-KALI PANDANG DAPAT APA?

Satu fenomena baru, pandang sahaja dapat pahla. Kalau pengang macamana? sudah tentu lagi banyak pahlanya. Kecoh di Manik Urai berkaitan dengan “bila pandang sahaja terus dapat pahala”. Berita baik khasnya kepada penampal-penampal poster.Sudah tentu ramai orang yang pandang poster-poster yang ditampalkan. Senangnya dapat pahla. Tetapi kita kena faham, situasi itu bukan sebarangan gambar untuk kita mendapat pahla. Gambar-gambar yang berkaitan dengan Nik Aziz semasa menghadapi pilihan raya Di PRK Manik Urai sahaja.

“Tengok muka dapat pahala? Ini kira ajaran sesat…kata seorang penduduk di Manik Urai. Pahala itu bergantung pada amal maaruf, pahala itu kita buat kebaikan, kita sembahyang dan buat kebajikan ihsan, itu pahala. Tapi tengok gambar… tidak ada nas dalam Al-Quran atau Hadis, saya tidak tahulah, saya pahla tu untuk dapat undi kot? maklumlah budaya bahasa kiasan juga hebat kedengaran disana sini diperbincangkan di kedai-kedai kopi di Manik Urai.

Katanya lagi…”Saya tidak baca mana-mana kitab yang kata, tengok gambar dapat pahala. Ini macam puja, kira tidak betullah pada pandangan atau ilmu yang ada pada saya. Saya tidak pernah dengar tengok gambar tokoh dapat pahala…”

Pakmie berpendapat kenapa pemimpin-pemimpin pas bersungguh-sungguh sangat pasal pahla. Iklaskah jika kita membuat sesuatu terus memikirkan pahla? Baik kita memikirkan dosa-dosa yang kita lakukkan. Di Manik Urai bualan orang ramai tentang Nik Aziz kedengaran disana sini. Percakapan kiasan Nik Aziz membuatkan orang ramai jadi keliru. Paling top dan terbaru ” Kenapa Nik Aziz menyamakan Umno dengan ajaran sesat ayah Pin dan berfahaman kumunis…” Ada juga dikalangan pemimpin Pas mengatakan Nik Aziz sengaja mewujudkan kata-kata seperti itu semata-mata untuk mengalih tumpuan dan mencari untung dalam pilihan raya. Selagi ramai orang bercakap tentang Nik Aziz selagi itulah Nik Aziz menyukainya.

Disini Pakmie kurang faham (Sesiapa yang tahu tolong sms Pakmie). Jika bahasa kiasan itu semata-mata untuk menggelirukan orang ramai dan umat Islam adakah ianya tidak berdosa? lainlah kalau bahasa kiasan itu kearah untuk kebaikan. Tidak kah Allah SWT telah berkata ” JIka kamu ada sedikit ilmu yang aku berikan dan jika kamu mengguna ilmu itu untuk tujuan sesuatu kepertingan tertentu dan menggelirukan orang ramai kamu dahulu akan masok api neraka? Tidakkah dalam al_quraan mengatakan kerana mulut dan kata-kata manusia itu ramai menjadi penghuni neraka? apakah mengata orang itu tidak menjurus kepada fitnah? Ini yang Pakmie tahu, jika silap sila perbetulkan.

Tanggongjawab pemimpin besar. Sesiapa yang memegang jawatan wakil rakyat akan menghadapi tanggongjawab yang besar yang akan dipersoalkan oleh Allah SWT nanti. Tidak cukup dengan berkerja keras siang malam berceramah sana sini, mengata orang sana sani lepas pilihanraya terus diam. Sudah selesaikah kerja-kerja Nik Aziz sebagai MB dan Musyidul am pas dengan bahasa kiasan itu? apakah tugas nik Aziz sebenar-benarnya, akhirat esok Nik Aziz akan dipersoalkan oleh Allah SWT. Adakah dengan cara ajak berdebat bila DS Najib menolak sudah selesai masaalah Nik Aziz dengan rakyat dan Allah SWT? Iklaskan diri mu wahai Nik Aziz…berjuanglah mengikut landasan yang betul demi agama, bangsa dan negara. Cukuplah menyesatkan sesama islam di negara ini dengan kiasan-kiasan yang munafik.

eXception: Itulah budaya PAS… Tak perlu dihairankan… Siapa yang percaya, memang bodoh la…

Advertisements

Poster Nik Aziz ‘bernilai komersil tinggi?

Tinggalkan komen

Seorang ahli strategi PAS Datuk Wan Rahim Wan Abdullah berkata poster Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat “bernilai komersil yang tinggi” bagi menarik pengundi DUN Manek Urai.

Ahli parlimen Kota Bharu, yang juga penasihat jentera operasi pilihanraya kecil tersebut, dilaporkan berkata “hanya poster Tok Guru Nik Aziz sahaja mempunyai nilai untuk menarik pengundi”.

“Jadi dalam hal ini kita hanya menilai dari sudut komersil sebagai cara menarik pengundi di Manek Urai. Kita betul-betul eksploit gambar Tok Guru untuk pancing undi,” katanya kepada Harakahdaily, Sabtu lalu.

Malaysiakini minggu lepas melaporkan PAS Kelantan mengambil keputusan mengejut tidak menaikkan poster Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan alasan untuk “melokalisasi” kempennya.

Seperti kenyataan timbalan pengarah pilihanraya PAS negeri, Nasir Daud pada Khamis lepas, Wan Rahim juga menafikan ketiadaan poster Abdul Hadi itu berkaitan dengan isu kerajaan perpaduan.

Dua tokoh besar PAS itu sering bergeser secara terbuka di media berhubung wajar atau tidak diadakan perbincangan PAS-Umno dalam isu muzakarah dan kerajaan perpaduan.

Laman rasmi kempen PAS di Manek Urai (prkn41.pas.org.my) bagaimanapun memuatkan imej kedua-dua pemimpin ulama itu yang sedang tersenyum.

Menurut akhbar web PAS itu lagi, Wan Rahim dilaporkan mengakui menteri besar Kelantan memang mempunyai tarikan tersendiri di kawasan DUN tersebut sehingga “seorang imam di masjid mukim Manek Urai menganggap seolah-olah mendapat pahala apabila memandang poster Nik Aziz”.

“Inilah bukti gambar Tok Guru (Nik Aziz) mempunyai nilai yang tinggi di kalangan rakyat beliau,” katanya.

Wan Rahim juga menjelaskan kesemua jentera PAS Kelantan mula bergerak aktif di Manek Urai sejak 13 Jun lalu, manakala jentera parti dari negeri-negeri lain tiba peringkat demi peringkat.

“Kita tidak menggesa jentera negeri untuk datang awal sampai akhir ia terlalu lama. Jadi mungkin jentera negeri akan hadir kemudian sikitlah memandangkan jentera parti Kelantan sudah berkampung,” katanya lagi. (Sumber – Malaysiakini)

Wah… Korang dengar? Poster Nik Aziz bernilai tinggi. Agaknya kalo kita kutip poster Nik Aziz tu, pastu gadai kat kedai pajak korang agak laku ke tak? Apa guna kalau postermuka dia bernilai tinggi kalau moral tahap thirteen class… Bukan third class lagi. Tak guna katakan poster muka dia bernilai tinggi, asalkan moral, akhlak dan budi pekerti tinggi dah cukup. Sebenarnya alasan ni digunakan PAS bagi mengelakkan persoalan kenapa poster Hj Hadi tidak dinaikkan. Cara PAS kononnya bijak dan cuba sembunyikan bangkai gajah di bawah tempurung kelapa. Bau melantung semerbak satu kampung. PAS seolah-olah cuba sembunyikan hakikat bahawa parti tersebut di ambang perpecahan. Oleh itu PAS cuba mendendangkan pelbagai cerita karut dan marut kononnya cerita tersebut adalah fitnah UMNO yang dengkikan PAS. Siapa dengkikan PAS? UMNO pun tak hairan dengan PAS sebab PAS berdiri sekarang pun atas ihsan dua batang tongkat yang satunya diberi oleh Anwar dan satu lagi diberi oleh Lim Kit Siang. Kalau salah satu tongkat diambil balik, maka rebahlah PAS. Hidup PAS sekarang ni bukan kerana menegakkan Agama Islam. Berdiri PAS sekarang ni kerana mempermainkan Agama Islam untuk tujuan politik. Sedarlah penyokong PAS sekelian. Parti yang kamu puja-puja ini sudah terpesong dari hala tuju yang sebenar. PAS dulu dan PAS sekarang sudah berbeza sama sekali. Fitnah dan caci-maki menjadi kebiasaan. Jika dipertikaikan, maka dijawablah dengan yakin, Allah pun mencarut. MasyaAllah… Insaflah…