Kerajaan BN Meminggirkan Sekolah Agama Rakyat?

Tinggalkan komen

Benarkah Dakwaan Kerajaan Barisan Nasional Meminggirkan Sekolah Agama Rakyat Dari Menerima Peruntukan?

Banyak kedengaran fitnah-fitnah yang dijaja oleh puak yang kononnya memperjuangkan Islam kononnya Kerajaan BN meminggir SAR dari menerima peruntukan… Semua fitnah hanya main ikut sedap mulut dan ikut sedap hati agar orang yang membaca marahkan Kerajaan Barisan Nasional…

Fitnah sudah menjadi kebiasaan bagi puak-puak PAS ni, ibarat makan nasik, sehari tak fitnah rasa tak lengkap hidup… Di sini eXception tunjukkan antara muka-muka yang kerjanya dok tabur fitnah… Lepas tu bila fitnah tersebut dipangkah dan ditunjukkan bukti, tukang fitnah terus spin cerita lain… Kemudian memutar belitkan kenyataan eXception… Macam lahanat perangai…

Nama budak ni dalam Facebook ialah Afif Cakka… Budak ni eXception tengok tak berapa pakar sangat dalam bab memfitnah ni… Sebab apa yang difitnahnya mudah sahaja dipangkah balik dengan fakta yang benar…

Inilah perangai sebenar juak-juak PAS… Mereka akan sedaya upaya cuba spin satu-satu kenyataan untuk divert issue… Mereka juga sedaya upaya mempertahankan fitnah yang mereka lemparkan dengan apa cara sekalipun… Supaya ianya nampak benar…

Berikut adalah bukti bahawa kerajaan Barisan Nasional tak pernah meminggirkan SAR…

Tiada batasan politik salur bantuan kepada SAR

Peruntukan RM43.3j kepada sekolah agama

SAR dapat peruntukan RM95j

Bajet 2012:Yuran Pendidikan Di Sekolah Rendah Dan Menengah Kerajaan Dimansuhkan

Dalam Bajet 2012 juga ada peruntukan untuk semua sekolah:

Dalam Belanjawan 2012, sektor pendidikan diperuntukkan RM50.2 bilion.

Najib berkata bagi Kementerian Pelajaran,
peruntukan pembangunan sebanyak RM1.9
bilion akan dibelanjakan untuk semua jenis sekolah
terdiri daripada
Sekolah Kebangsaan, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil, Sekolah Mubaligh
dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan.

Kenyataan DS Najib dalam Bajet 2012, semua jenis sekolah akan dapat peruntukan… Cuma DS Najib tidak highlight Sekolah Agama Rakyat. Ianya tidak bermakna SAR dipinggirkan… Sedangkan dalam Bajet 2011 sudah ada peruntukan untuk SAR…

Soalnya sekarang… Bagaimanakah PAS membelanjakan peruntukan yang diberikan Kerajaan BN untuk SAR… Adakah benar-benar untuk pembangunan SAR atau untuk ini?

Atau ini?

Kepada Afif Cakka, teruskanlah menyebarkan fitnah… Anda merupakan role model cyber trooper PAS yang sememangnya kaki fitnah…

Panas!! Akhbar Fitnah Sold Out!!?

Tinggalkan komen

Akhbar Fitnah Habis Di Pasaran??

Puas eXception memusing cari akhbar Utusan Malaysia yang di cap sebagai akhbar fitnah oleh blogger-blogger PR. Malah digelar sebagai Utusan Meloya oleh kalangan anjing-anjing ini… Pelik… Akhbar ini cepat habis, padahal baru jam 8 pagi… Ini mesti penangan Bajet 2012 yang dibentangkan semalam…

Hairan… Akhbar telus 100% seperti Harakah yang tak pernah buat cerita fitnah dan Suara Keadilan masih berlonggok lagi… Macam tak luak… Apa kes? Kenapa akhbar yang dicop sebagai akhbar fitnah ini jugak jadi pilihan rakyat Malaysia? Mengapa tidak Harakah yang sentiasa jujur melaporkan berita? Mengapa tidak Suara Keadilan yang sentiasa telus menyampaikan berita? Mengapa? Mengapa??

Mengapa buku Jingga tidak mendapat sambutan, walhal dalam buku Jingga terkandung Bajet yang lebih hebat dari Bajet yang dibentang oleh Datuk Seri Najib?? Pelik?? Mengapa Utusan Malaysia jugak yang dicari-cari? Bajet yang dibentangkan Datuk Seri Najib taklah hebat mana berbanding bajet yang dibentangkan oleh Anwar Ibrahim… Yang mana bajet yang dibentang Datuk Seri Najib dikatakan dicedok dari buku Jingga? Yang pelik buku Jingga masih tak laku-laku… Utusan Malaysia jugak yang laku…

Patutlah pemimpin PR cukup tak senang hati dengan Utusan Malaysia. Malah mereka sanggup mengadalan kempen boikot Utusan Malaysia seluruh negeri bawah PR… Tetapi mengapa rakyat di negeri PR masih membaca Utusan Malaysia? Atau mereka sengaja membelinya kemudian menjadikan tempat alas kucing beranak?

Apapun… Bravo buat Utusan Malaysia kerana akhbar anda laku hari ini macam goreng pisang panas… Satu Putrajaya dengan Cyberjaya eXception meronda cari Utusan Malaysia… Semuanya sudah habis seawal jam 7 pagi lagi… Dahsyat… Dahsyat… Masih ramai lagi yang percayakan Utusan Malaysia ni rupanya… Takpelah… Dapat beli Berita Harian pun dah kira bagus…

Panas!! Ringkasan Intipati Belanjawan 2012

4 Komen

Ringkasan Intipati Belanjawan 2012

Berikut adalah ringkasan pembentangan belanjawan 2012 yang dibentangkan oleh Datuk Seri Najib semalam… Apa yang eXception boleh kata… Syukur alhamdulillah… Ada kenaikan gaji kakitangan awam serta bonus setengah bulan gaji…

1. Kenaikan gaji tahunan kakitangan awam ditingkatkan mengikut gred antara RM 80 – RM 320.

2. Tambahan bonus setengah bulan gaji kepada kakitangan awam minimum RM 500. Akan dibayar bulan Disember 2011.

3. Pelarasan pencen pesara sebanyak 2 peratus bermula 2013 serta bayaran khas sebanyak RM 500.

4. Melanjutkan usia persaraan kakitangan awam kepada 60 tahun.

5. Pemansuhan yuran tambahan sekolah bermula tahun 2012, pemberian bantuan RM100 kepada semua pelajar daripada tahun satu hingga tingkatan lima, selain baucar buku RM200 kepada semua pelajar warga Malaysia daripada tingkatan enam hinggalah ke universiti.

6. Peruntukan RM1 bilion yang diwujudkan melalui Tabung Khas Pembinaan, Penambahbaikan dan Penyelenggaraan Sekolah khusus bagi keperluan mendesak untuk membaik pulih bangunan sekolah, penyelenggaraan, pembelian peralatan dan pembinaan blok tambahan juga boleh membantu sekolah terutama di luar bandar dan pedalaman untuk membaiki infrastruktur yang sedia ada.

7. Pemberian sumbangan RM3,000 kepada setiap bekas anggota polis khas, polis tambahan, duda dan balu mereka yang semuanya berjumlah 62,000 orang.

8. Pengecualian golongan warga emas daripada membayar caj pendaftaran pesakit luar di hospital atau klinik kerajaan.

9. Pemberian suntikan Human Papilloma Virus (HPV) percuma kepada kaum wanita.

10. Melanjutkan pengecualian duti import dan duti eksais bagi kenderaan hibrid/elektrik.

11. Skim Amanah Rakyat Malaysia untuk isi rumah berpendapatan RM 3000 ke bawah.

12. Peruntukkan RM400 juta bagi kerja-kerja menaik taraf infrastruktur bekalan air secara berperingkat di kawasan-kawasan Felda yang terpilih.

13. Bantuan yuran pengajian kepada penjawat awam untuk menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi secara separuh masa.

14. Peruntukan khas sebanyak RM 200j dan RM 442j untuk menaik taraf perkhidmatan dan perbelanjaan pembangunan PDRM.

15. Peruntukkan RM500 juta di bawah program Army Care untuk menaik taraf dan menyelenggarakan kem dan kuarters tentera di seluruh negara.

16. Insentif sebanyak RM 50j untuk pesara tentera menceburi bidang perniagaan.

17. Meningkatkan pengeluaran makanan seperti beras, daging, sayur-sayuran dan buah-buahan.

18. Langkah mengurangkan beban rakyat akibat kenaikan harga barang, kerajaan akan menambah bilangan Kedai Rakyat 1Malaysia ke seluruh negara, membuka 30 unit Agro Bazaar Kedai Rakyat di seluruh negara bagi memasarkan produk pertanian dan barangan berjenama 1Malaysia, memperluaskan penjualan produk 1Malaysia di semua kedai di bawah Program Transformasi Kedai Runcit (TUKAR), kedai Felda dan kedai serbaneka stesen minyak seluruh negara dan memperluas dan mempromosi Menu Rakyat 1Malaysia yang menawarkan pakej menu makanan popular pada harga yang berpatutan iaitu maksimum RM 2 bagi sarapan pagi dan RM 4 bagi makan tengah hari.

19 Kerajaan akan menyediakan peruntukan RM 1.2 bilion untuk program Kebajikan Rakyat 1Malaysia atau KAR1SMA yang merangkumi bantuan kepada warga emas miskin sebanyak RM300 sebulan, bantuan kanak-kanak miskin RM100 sebulan, dengan had maksimum RNM450 sebulan serta bantuan dan elaun kepada Orang Kurang Upaya (OKU) antara RM 150 hingga RM 300 sebulan.

20. Penambah baikkan Skim Rumah Pertamaku, kerajaan mencadangkan had maksimum harga rumah dinaikkan daripada RM 220,000 kepada RM 400,000. Penambahbaikan ini boleh dinikmati oleh pembeli rumah melalui pinjaman bersama suami isteri bermula Januari 2012.

21. Kerajaan telah menubuhkan Perumahan Rakyat 1Malaysia atau PR1MA sebagai satu agensi tunggal yang berperanan untuk membangun dan menyelenggarakan perumahan mampu milik berkualiti khusus untuk memenuhi keperluan golongan berpendapatan sederhana.

22. Kerajaan akan meneruskan pelaksanaan Program Perumahan Rakyat (PPR) di seluruh negara dengan membina lebih 75,000 unit rumah mampu milik di bawah RMK10. Bagi tahun 2012, RM 443 juta diperuntukan bagi membina hampir 8,000 unit PPR disewa dan lebih 7,000 unit PPR dimiliki.

23. Peruntukkan RM15 bilion untuk perbelanjaan mengurus dan RM 1.8 bilion bagi perbelanjaan pembangunan, melibatkan pembinaan dan menaik taraf hospital termasuk di Bera, Kuala Krai, Dungun, Sri Aman dan Tuaran serta menambah baik blok bersalin di Hospital Putrajaya. Kerajaan juga akan menambah baik 81 klinik kesihatan luar bandar di seluruh negara dan membuka 50 klinik 1Malaysia.

24. Peruntukan sebanyak RM 350j untuk menaiktaraf perkhidmatan dan penambahan bangunan baru untuk Hospitak Kuala Lumpur.

25. Elaun Khas Waktu Bekerja Fleksi sebanyak RM 600 sebulan berkuat kuasa 1 September 2011 serta kenaikan elaun on-call semalaman antara RM 30 hingga RM 80 berkuat kuasa pada tarikh yang sama, khusus untuk pegawai perubatan dan doktor.

26. Kerajaan akan memperuntukkan RM200 juta bagi program pembangunan usahawan dan kontraktor Bumiputera di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

27. Pengecualian 100 peratus duti eksais dan cukai jualan ke atas pembelian teksi baru buatan tempatan, pengecualian bayaran balik duti eksais dan cukai jualan ke atas teksi yang berusia lebih dari tujuh tahun yang dijual atau ditukar milik, pemansuhkan cukai jalan ke atas teksi bajet milik persendirian, pemberian subsidi kadar faedah dua peratus ke atas pinjaman penuh untuk memiliki teksi baru buatan tempatan. Skim pinjaman ini yang diuruskan oleh BSN akan ditawarkan untuk tempoh dua tahun bermula 1 Januari 2012. Pemberian bantuan RM 3,000 bagi melupuskan teksi lama yang berusia melebihi tujuh tahun tetapi kurang daripada 10 tahun. Bagi teksi yang berusia 10 tahun dan ke atas, bantuan RM 1,000 akan diberikan. Bantuan ini ditawarkan bagi pembelian kereta baru buatan tempatan untuk tempoh dua tahun mulai 1 Januari 2012.

Itu sahaja yang termampu eXception catatkan, selebihnya korang boleh rujuk dalam akhbar Harakah atau Suara Keadilan… Ha ha ha ha ha… Ye lah… Takkan nak baca Utusan kot? Korang jugak kata Utusan ni fitnah… Jadi carilah paper yang eXception sebutkan tu… Kalo ada…

– Sumber: Utusan Malaysia (Paper yang korang kata banyak buat fitnah tu)

P/S: Kepada rakan-rakan kakitangan awam yang lebih cenderung kepada pembangkang, anda diminta meletakkan jawatan anda seberapa segera dan sila isi borang untuk jawatan kosong kerajaan Selangor, Kedah dan Pulau Pinang… Itupun kalo ada… Selagi korang masih berada dalam kerajaan dan pada masa yang sama menyokong pembangkang… Anda layak digelar…. ANJING!!! Sebab kebiasaan perangai ANJING yang akan menggigit tangan tuannya yang memberikannya makan… Jika korang tak nak digelar sebegitu, elok letak la jawatan ya?

Gaji Kakitangan Awam Dijangka Akan Dinaikkan?

Tinggalkan komen

Gaji Kakitangan Awam Naik? Siapa Paling Gembira?

KUALA LUMPUR: Kakitangan sektor awam dijangka sekali lagi menikmati kenaikan gaji tahun ini, dan kemungkinan perkara itu antara berita baik yang akan diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam Bajet 2012 di Dewan Rakyat, 7 Oktober ini.

Antara tuntutan CUEPACS sebelum ini ialah pemberian bonus dua bulan, umur persaraan dinaikkan daripada 58 kepada 60 tahun dan penghapusan Gred 1 hingga 16 dalam skim perkhidmatan bagi membolehkan kakitangan awam peringkat rendah menikmati gaji lebih tinggi.

Bagaimanapun, sumber menyatakan masih tidak diketahui berapa peratus kenaikan gaji yang bakal diperoleh oleh kakitangan kerajaan kerana pada 2007 mereka menikmati kenaikan gaji antara 7.5 hingga 35 peratus.

Turut tidak dipastikan lagi sama ada Najib yang juga Menteri Kewangan akan memberi dua bulan bonus atau sebulan bonus saja dan ura-ura mengenai perkhabaran ini sudah tersebar dengan meluas di kalangan kakitangan awam.

Ketika pembentangan Bajet 2011 tahun lalu, bantuan khas kewangan RM500 diberikan kepada penjawat awam Gred 54 dan ke bawah termasuk pegawai kontrak dan pesara kerajaan bagi meringan beban mereka dalam menampung perbelanjaan persiapan sekolah anak-anak.

Baru-baru ini, CUEPACS yang mewakili lebih sejuta kakitangan awam di negara ini, mengemukakan beberapa cadangan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dalam usaha memperbaiki kebajikan anggota kerajaan di samping meningkatkan kualiti perkhidmatan awam.

Menurut sumber itu lagi, antara perubahan yang dijangka berlaku terhadap Sistem Saraan Malaysia (SSM) ialah kemungkinan membabitkan beberapa perkara seperti struktur gaji; elaun; peningkatan peluang kerjaya dan syarat perkhidmatan.
Kali terakhir semakan struktur gaji dan beberapa perkara lain secara menyeluruh membabitkan sistem sektor awam ialah pada 1992, cuma sebelum ini kerajaan beberapa kali mengumumkan pelarasan gaji.

Kita difahamkan Perdana Menteri akan mengumumkan berita baik kepada kakitangan kerajaan pada 7 Oktober ini… sudah tiba masanya untuk kerajaan melakukan satu perubahan drastik secara menyeluruh pada sektor perkhidmatan awam, katanya kepada Berita Harian, semalam.

Sebelum ini, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menjelaskan pelarasan gaji kakitangan awam dilakukan sebanyak enam kali dalam tempoh 15 tahun sejak 1992 hingga 2007, diberikan setiap tiga hingga lima tahun iaitu pada 1992, 1995, 2000, 2002 (dua kali) dan 2007.

Sistem Saraan Baru (SSB) dilaksanakan sejak Januari 1992, sebagai langkah strategik untuk meningkatkan keupayaan perkhidmatan awam sebelum dikaji semula dan digantikan dengan SSM.

Dalam pada itu, Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman, berkata semua perkara yang dibangkitkan oleh kesatuan sekerja berkenaan kini sedang dikaji secara terperinci oleh JPA.

Melihat kepada beberapa pengumuman menarik yang dilakukan oleh Perdana Menteri sebelum ini, CUEPACS juga amat yakin bahawa beliau (Najib) akan turut membuat satu kejutan pada 7 Oktober ini, katanya.

Sumber: Berita Harian


Pasti kalangan kakitangan awam gembira mendengar berita ini termasuk eXception juga. Dengan kenaikan gaji ini di harap dapat menampung hidup seiring dengan peningkatan kos sara hidup. Walaupun ianya hanya jangkaan tetapi kita masih boleh mengharapkan ianya menjadi kenyataan lebih-lebih lagi menjelang PRU 13 nanti.

Walaupun begitu disebalik kegembiraan kakitangan awam, ada lagi yang lebih gembira apabila mendengar khabar ini… Iaitu… Kalangan pemborong, pembekal dan peruncit yang terdiri dari kalangan kaum cha ya nun alif…