Inilah Antara Sebab Mengapa AES Patut Diteruskan

Tinggalkan komen

Inilah Antara Sebab Mengapa AES Patut Diteruskan

Dah tengok video kat atas??

Apa pendapat korang dengan sikap semberono pemandu Alza ni??

Sudah la langgar lampu merah, lepas tu rempuh pula penunggung motorsikal…

Lepas tu bukan nak tengok keadaan penunggang motorsikal tu teruk ke tidak…

Dia terkam kereta dia dulu… Takut kereta kemek teruk…

Kalau tak nak kereta kemek teruk, jangan langgar orang…

Kalau tak nak langgar orang, patuhi lampu isyarat…

Inilah antara sebab mengapa AES memang sepatutnya dilaksanakan…

Tiada AES maka pengguna jalan raya sesuka hati melanggar lampu merah…

Terima kasih Datuk Michael Chong (Ketua Biro Pengaduan Awam MCA) kerana merakam aksi bahaya pemandu Alza ini…

Advertisements

Perangai Pelik Warga China Di Atas Jalanraya Di Malaysia

Tinggalkan komen

Perangai Pelik Warga China Di Atas Jalanraya Di Malaysia

Kelakar dan sadis!

Mungkin itu yang penulis boleh katakan.

Ini satu video yang penulis temui di laman You Tube, berjudul, ‘The Wiper Women(Only In Malaysia)’ yang boleh dikatakan masih lagi baru terjadi pada 27 Julai lalu.

Video itu dimuat naik oleh pemilik profil bernama ‘qhairin’.

Kisahnya begini, dua orang Malaysia sedang memandu kereta dan secara tiba-tiba, kereta mereka dilanggar oleh kereta belakang di Cheras.

Jadi, mereka turun dan berjumpa dengan si pelanggar kereta mereka sebabnya mahu cuba selesaikan secara baik.

Tahu sajalah peraturan di Malaysia, kalau kes-kes berlanggar berlaku, kita boleh selesaikan secara baik iaitu dengan membayar ganti rugi atau buat laporan polis.

Rupa-rupanya, si pelanggar itu adalah seorang wanita warga China.

Anda tahu macam mana peraturan di negara China?

Jadi, wanita China itu tidak mahu bertanggungjawab dan mengatakan dua orang rakyat Malaysia ini sedang membulinya di jalanraya.

Dua orang rakyat Malaysia kita ni pun sudah pening dan mahu ke balai polis untuk membuat laporan polis.

Agaknya yang difikirkan oleh wanita China itu yang mereka berdua cuba untuk lari, dia terus melompat naik ke atas kereta dua orang rakyat Malaysia dan melakukan ‘reformasinya’ atau tunjuk perasan.

Apa yang jadi? Tonton sendiri.

Apa-apa pun, memang ‘cool’ dan rileks wanita China tu bertahan atas kereta tu…

Mak cik, ini Malaysia, bukan China!

-MyNewsHub

Kah kah kah kah!! Mental sungguh warga China ni!!

Terserlah sikap ULTRA KIASU iaitu sikap TAK MAHU KALAH…

Walaupun jelas salah sendiri… Tapi sikap kiasu yang menebal dalam diri melebihi segalanya…

Maka tak hairan jika dia sanggup berpaut pada wiper sepanjang jalan…

Kepada kaum cina di Malaysia… Tengoklah camne rupa perangai KIASU warga China…

Belajar dari perangai kiasu warga China ni, jika korang nak jadi ULTRA KIASU….

Jangan marah… Kih kih kih kih kih kih…

Mengapa Penunggang Motorsikal Dipersalahkan?

1 Komen

Peningkatan Kemalangan Motorsikal. Wajarkah Penunggang Motorsikal Dipersalahkan Sepenuhnya??


Gambar ihsan Ondscene

KUALA TERENGGANU 31 Okt. – Mulai tahun depan, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan mengadakan operasi secara besar-besaran di seluruh negara memandangkan kadar kemalangan pengguna motosikal semakin kritikal.

Timbalan Ketua Pengarah JPJ, Datuk Ismail Ahmad berkata, perkembangan ini boleh dilihat pada data-data Ops Sikap sempena Hari Raya Aidilfitri baru-baru ini yang menyaksikan kemalangan membabitkan pengguna motosikal meningkat kepada 61.6 peratus berbanding 59.7 peratus pada tahun lepas.

“Kalau kita tengok dalam tempoh 2001-2010, kadar kemalangan maut di kalangan pengguna motosikal ialah 58.2 peratus,” katanya kepada pemberita selepas majlis sambutan Hari Inovasi JPJ Peringkat Negeri Terengganu di sini hari ini.

Ismail berkata, memandangkan masalah motosikal begitu kritikal di Terengganu, negeri itu dipilih sebagai perintis operasi tersebut diikuti negeri-negeri yang lain dari semasa ke semasa.

Beliau berkata, hasrat JPJ untuk mengurangkan kadar peratus kemalangan maut tidak akan berjaya sekiranya ada peningkatan kemalangan di kalangan pengguna motosikal. – Bernama


JPJ kelihatan mahu lepas tangan dengan menyalahkan penunggang motorsikal 100% akibat peningkatan jumlah kemalangan melibatkan motorsikal. Ini kerana dari pengalaman eXception, sikap pemandu kenderaan lain juga harus dipersalahkan terutama sekali pemandu kereta…

Adakalanya sikap pemandu kereta yang tidak menghormati penunggang motorsikal dengan bertindak menghimpit penunggang motorsikal juga penyumbang kepada kemalangan ini.

Malah tindakan pengguna kenderaan meletakkan kenderaan sesuka hati di bahu jalan juga membahayakan penunggang motorsikal. Akan tetapi mengapa JPJ tidak mengambil tindakan menyaman pemandu yang meletakkan kenderaan di bahu jalan sesuka hati tanpa meletakkan papan tanda? Apabila sudah berlaku kemalangan baru JPJ hendak bertindak… Akan tetapi langkah yang dilakukan oleh JPJ langsung tidak berkesan…

Sepatutnya JPJ bertindak mengelakkan perkara ini dari berlaku dengan kerap melakukan rondaan… Bukan hanya musim perayaan baru hendak membuat rondaan? Jika ini sikap JPJ, maka tak hairanlah jumlah kemalangan melibatkan pengguna motorsikal semakin meningkat…

Jika anda lihat video di bawah, jelas menunjukkan betapa Putrajaya juga tak terlepas berlakunya kemalangan… Bukan berpunca kepada penunggang motorsikal 100% tetapi pengguna jalan raya yang lain juga…

Kepada Jabatan Pengangkutan Jalan… Diharap jalankan kerja anda yang sebetulnya… Bukan hanya menuding jari kepada orang lain kemudian duduk goyang kaki… Tugas anda bukan hanya menyaman atau melakukan operasi… Tugas anda juga melibatkan pencegahan kemalangan… Tiada jalan pencegahan, maka segala kempen yang dilakukan adalah GAGAL…

Nia Ramadani Mati Dalam Kemalangan?

1 Komen

Dua maut dalam dua kemalangan


Gambar Sekadar Hiasan. Tiada Kena Mengena Dengan Aktres Nia Ramadhani Ini… Nama Je Dekat-Dekat Sama… He… He… He…

SEREMBAN 9 Okt. – Seorang kanak-kanak perempuan maut selepas motosikal yang dinaiki bersama ibunya terjatuh lalu digilis oleh sebuah lori di persimpangan Kota Seriemas, Nilai dekat sini hari ini.

Jurucakap polis berkata, dalam kejadian pukul 12.30 tengah hari itu, Farah Shazwani Zahari, 7, bersama ibunya, Asmah Mustapha, 44, dikatakan dalam perjalanan ke Nilai.

“Motosikal jenis Yamaha Lagenda dinaiki dua beranak itu dikatakan terjatuh selepas dipercayai hilang kawalan menyebabkan kedua-dua mangsa tercampak ke atas jalan raya.

“Kemudian mereka digilis oleh sebuah lori muatan pasir,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Sementara itu, dalam satu lagi kemalangan berhampiran Taman Sri Pulai, Sikamat, seorang kanak-kanak perempuan warga Indonesia yang berusia setahun, maut dipercayai dilanggar lari oleh sebuah kereta pagi ini.

Jurucakap polis memberitahu, mangsa Nia Ramadani, 1, bersama ibunya yang masih belum dikenali identitinya dipercayai sedang melintas jalan ketika dalam perjalanan ke kedai berdekatan kira-kira pukul 10 pagi sebelum mereka dirempuh kereta berkenaan.

Sumber: Utusan Malaysia Online

P/S: Berita di atas tiada kene mengena langsung dengan aktres dari seberang iaitu Nia Ramadhani yang terkenal dengan sinetron Bawang Putih Bawang Merah. Hanya kebetulan sahaja nama dekat sama. Gambar sekadar hiasan semata-mata… Pesan eXception, berhati-hatilah ketika menunggang motosikal… Mari sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah kepada mangsa kemalangan di atas (yang beragama Islam sahaja)… Al-Fatihah…

Masam Muka Bila Bayar Saman

5 Komen

Saman Oh Saman… Mengapa Kerajaan Harus Dipersalahkan?

Pagi ni aku terbaca dalam akhbar Utusan Malaysia berkenaan luahan hati seorang pengguna jalanraya yang marah apabila terkena saman ekor. Beliau melahirkan rasa tak puas hati dan marah apabila terpaksa menghabiskan RM 600 untuk membayar saman ekor. Beliau mengatakan akan meluahkan kemarahan tersebut pada pilihanraya umum yang akan datang dan yang pasti beliau akan memangkah parti lain.

Itulah yang sering terjadi apabila rakyat tidak berpuas hati dengan kerajaan. Serba-serbi tak puas hati… Itu tak puas hati, ini tak puas hati… Aku tak taulah apa yang boleh memuaskan hati rakyat Malaysia… Mungkin petrol percuma? rumah percuma? api dan air percuma? Mungkin itu yang rakyat Malaysia mahu?

Salah siapa jika kita kena saman? Ketika dijalanraya, kita terlupa akan adanya Polis yang memerhatikan kita. Kita anggap kitalah raja di jalanraya boleh memecut sesuka hati biarpun sampai meter cecah bawah pun takpe.

Kita tak sedar Polis sedang melakukan speed-trap, dan sedar-sedar surat saman sampai di rumah. Ketika itu kita tak ingat kita bawak laju macam tak ingat dunia… Yang kita tahu ialah marah pada Polis dan kerajaan sebab kena saman…

Bila sampai masa nak bayar saman, mulalah muka masam mencuka, aku rasa cuka tengok muka dia pun takut… Hati penuh dengan perasaan marah, bengang, tak puas hati dan dendam… Mulalah berkira-kira nak melakukan protes pada pilihanraya akan datang…

Begitu juga sekiranya terjadinya kemalangan. Harus dipersalahkan kerajaan… Design jalan tak betul lah… Terlalu lurus laa… Selekoh tajam sangat la… Jalan licin la… Jalan kesat la…

Tetapi hakikatnya apa yang berlaku atas kita adalah kesilapan diri sendiri… KIta kena saman, salah sendiri juga sebab memecut melebihi had laju, melanggar lampu merah… Tetapi kita lupa, asyik nak salahkan orang lain… Sampai bilakah rakyat Malaysia nak sedar dari tidur!?

Muhamad Azamuddin Omar Berbohong?

8 Komen

Muhamad Azamuddin Omar Berbohong?


Muhamad Azamuddin Omar menunjukkan kecederaan yang tak seberapa yang kononnya dibelasah oleh lebih 5 orang anggota Polis. Logikkah?

SHAH ALAM: Seminggu selepas kejadian seorang remaja, Aminulrasyid Amzah, 15, mati terkena tembakan polis, rakannya semalam tampil membuat penjelasan dan menceritakan detik cemas yang dilalui sebelum Allahyarham terbunuh.

Muhamad Azamuddin Omar, 15, yang menaiki Proton Iswara dipandu Allahyarham pada hari kejadian awal pagi, 26 April lalu, menjelaskan peristiwa itu bermula selepas kereta Aminulrasyid bergesel dengan sebuah kereta berhampiran restoran di Seksyen 7 di sini ketika dalam perjalanan pulang ke rumah di Seksyen 11.

Berikutan kejadian itu, katanya, beberapa penunggang motosikal mengejar mereka menyebabkan Aminulrasyid terpaksa memecut kerana ketakutan.

Muhamad Azamuddin berkata, Aminulrasyid juga tidak mahu terbabit dengan sebarang masalah kerana Allahyarham memandu kereta kakaknya tanpa kebenaran dan mahu pulang terus ke rumah.

“Saya tidak menyangka Aminulrasyid boleh memandu kereta sehingga dia menjemput saya untuk keluar minum di sebuah restoran berhampiran rumah kami, kira-kira jam 12 malam itu.

“Kami kemudian ke Seksyen 7 untuk membantu seorang rakan yang motosikalnya rosak,” katanya pada sidang media di rumah keluarga Aminulrasyid di sini. Pelajar itu bagaimanapun hanya menjawab beberapa soalan sebelum beredar dengan diiringi beberapa lelaki dan seorang wanita dikenali, Monaliza Mokhtar, yang mendakwa wakil Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sebuah sekolah.

Muhamad Azamuddin berkata, kumpulan penunggang itu mengejar mereka sehingga di Bulatan Kayangan, Seksyen 12, apabila sebuah motosikal terlanggar belakang kereta berkenaan sebelum penunggangnya terjatuh.

Katanya, Aminulrasyid bagaimanapun terus memecut kerana takut dan apabila sampai di Kompleks PKNS, kereta dipandu Allahyarham memotong sebuah kereta peronda polis yang kemudian bertindak mengejar mereka.

Muhamad Azamuddin berkata, walaupun diarah berhenti, Aminulrasyid terus memecut dan setiba di simpang berhampiran sebuah stesen minyak di Seksyen 11, dia terdengar bunyi tembakan sebelum menyedari tayar kereta itu pancit.

Katanya, polis kemudian melepaskan satu lagi tembakan yang mengenai belakang kepala Aminulrasyid selepas Allahyarham masih enggan memberhentikan keretanya.

“Tubuhnya terus rebah di riba saya, manakala kereta terus bergerak kerana kaki Aminulrasyid masih menekan pedal minyak sehingga ia terbabas dan melanggar tembok sebuah rumah,” katanya.

Muhamad Azamuddin mendakwa, sebaik kereta itu berhenti, dia keluar dari kenderaan untuk menyerah diri tetapi diterajang serta dibelasah oleh lebih lima anggota polis, selain diacu dengan senjata.

“Saya bagaimanapun dapat lari dengan melalui sebuah sekolah berhampiran untuk pulang ke rumah,” katanya yang turut menunjukkan kesan kecederaan yang dialaminya di tangan kanan dan beberapa bahagian tubuh lain.

Muhamad Azamuddin berkata, laporan polis mengenai kejadian itu hanya dibuatnya pada malam hari kejadian.

“Petang itu, saya melihat berita di televisyen melaporkan saya dan Aminulrasyid adalah suspek yang terbabit dengan kes samun. Saya rasa tidak puas hati kerana laporan itu tidak benar. Oleh itu, saya membuat laporan polis untuk menjelaskannya,” katanya.

Sumber: Berita Harian


Aku agak ragu-ragu dengan kenyataan Muhamad Azamuddin Omar yang menyatakan dirinya dibelasah oleh Polis. Punca keraguan aku bersebab bukan main hentam keromo…

Di sini aku catatkan keraguan aku terhadap kenyataan Muhamad Azamuddin Omar yang melampaui logik akal…

1) Muhamad Azamuddin Omar menyatakan dia dibelasah oleh lebih 5 orang anggota Polis, persoalannya, bagaimana dia boleh melarikan diri?

2) Muhamad Azamuddin Omar juga menunjukkan kononnya kecederaan akibat dibelasah oleh lebih 5 orang anggota Polis yang pastinya kecederaan ringan. Jika dia dibelasah oleh Polis dan ditendang oleh Polis, sudah pastinya Muhamad Azamuddin Omar sudah terlantar di hospital dan terpaksa makan melalui tiub. Lebih 5 orang anggota Polis belasah tetapi masih boleh survive dan boleh bercakap? Pelik…

3) Bertambah pelik, Muhamad Azamuddin Omar menyatakan anggota Polis telah mengacukan pistol. Tetapi bagaimana dia boleh melarikan diri? Sedangkan jika kita diacukan pistol pun dah rasa macam nak terkencing… Bodoh sangat ke Polis tu biarkan Muhamad Azamuddin Omar melarikan diri?

Mungkinkah ada dalang di sebalik kenyataan Muhamad Azamuddin Omar itu? Siapa dalangnya??

PR – Pakatan Membunuh Rakyat Malaysia

Tinggalkan komen


Tentera terbunuh berlanggar dengan kereta Tian Chua

Seorang anggota tentera terbunuh apabila motosikal yang ditungganginya berlanggar dengan kereta yang dinaiki ahli parlimen Batu, Tian Chua di KM49, Jalan Johor Baru-Mersing dekat Hutan Lipur Pantai, dekat Kota Tinggi semalam.

Ketua polis daerah Kota Tinggi, Supt Osman Mohamad Sebot berkata kemalangan itu berlaku kira-kira jam 9 pagi ketika anggota tentera berkenaan Mohd Salleh Hamdan, 22, dari Kem Iskandar, Mersing dalam perjalanan ke Kota Tinggi, manakala Tin Chua pula menuju ke arah Mersing selepas menghadiri satu majlis di Kota Tinggi.

Pemandu kereta yang dinaiki Tian Chua – Zaharuddin Ayob, 45 – dipercayai hilang kawalan dan terbabas ke dalam lorong sebelahnya dan berlanggar dengan motosikal tersebut, katanya

Zaharuddin dan Tian Chua tidak cedera.

Sebuah lagi motosikal yang datang dari arah Mersing, turut terlanggar motosikal Mohd Sallah tetapi penunggangnya, Mohd Zairi Mansor, 29, hanya cedera ringan

Bernama

Satu lagi YB PR (Pakatan Membunuh Rakyat Malaysia) terlibat dengan kes kemalangan, kali ini kemalangan melibatkan maut. Jika bulan lepas Mohd Bakri dilanggar oleh Ng Suwey Lim, kali ni seorang anggota tentera pula dilanggar oleh kereta Tian Chua Phu Kang…

Akan tetapi berita yang dilaporkan oleh Bernama dan turut disiarkan dalam Malaysiakini adalah berbeza dengan berita yang keluar dalam Suara Keldaian. Dalam Suara Keldaian, anggota tentera tersebut dikatakan memotong sebuah bas kemudian melanggar kereta Tian Chua Phu Kang.

Jika ingin kesahihan berita dari Suara Keldaian tsb, sila baca di sini: Tian Chua Kemalangan Di Kota Tinggi

Seolah-olah Tian Chua Phu Kang cuba menyalahkan mangsa dan enggan mengakui kesalahan pemandunya. Ini kes kedua yang melibatkan YB PR (Pakatan Membunuh Rakyat Malaysia) selepas Ng Suwey Lim melanggar Mohd Bakri hingga menyebabkan pemuda itu koma. Apa akan jadi pada rakyat Malaysia nanti apabila PR (Pakatan Membunuh Rakyat Malaysia), menerajui Malaysia?

Sudah tentu ramai kalangan rakyat yang tak berdosa dilanggar sesuka hati oleh YB PR (Pakatan Membunuh Rakyat Malaysia) ini kemudian meletakkan kesalahan tersebut ke atas mangsa. Apakah ini keadilan yang korang agung-agungkan? Keadilan untuk rakyat atau keadilan untuk korang sendiri? Jika inilah sikap YB-YB PR (Pakatan Membunuh Rakyat Malaysia), maka rakyat Malaysia takkan selamat lagi…

Kepada pihak Polis segera jalankan siasatan… Tegakkan keadilan untuk mangsa dan keluarga mangsa terutamanya ibu mangsa yang kehilangan anak yang disayangi. Kepada rakyat Malaysia sekelian, teruskan memangkah PR (Pakatan Membunuh Rakyat Malaysia) dalam pilihanraya akan datang dan anda akan lihat anak-anak anda seterusnya menjadi mangsa dilenyek kenderaan YB-YB PR (Pakatan Membunuh Rakyat Malaysia) ini nanti… Mereka melenyek rakyat sepeti melenyek seekor kucing yang melintas di atas jalan… Seolah-olah tidak meninggalkan kudis pun bagi mereka.

Andaikata jika kes kemalangan ini melibatkan YB-YB BN, sudah tentu YB-YB PR (Pakatan Membunuh Rakyat Malaysia) akan menjerit terpekik terlolong macam orang disampuk polong mengatakan BN membunuh rakyat. Apabila terjadi pada diri sendiri, dengan mudah mereka mencampakkan kesalahan mereka kepada mangsa…

Apapun kepada keluarga Allahyarham Mohd Salleh Hamdan, eXception di sini ingin menyampaikan ucapan takziah. Semoga roh Allahyarham d tempatkan di kalangan para mukmin di akhirat kelak. Al-Fatihah…

Older Entries