RON 95 VS RON 97: Mana Yang Mudah Terbakar?

2 Komen

Eksperimen: Benarkah Petrol Ron 95 Lebih Mudah Terbakar?

Banyak pendapat dari yang kurang pakar mengatakan jika kenderaan anda menggunakan petrol Ron 95, risiko kenderaan anda untuk terbakar adalah tinggi berbanding penggunaan petrol Ron 97. Benarkah pendapat ini?

Hari ini eXception nak ajak korang semua buat satu ujikaji sains… Kita nak membuktikan benarkah petrol Ron 95 lebih mudah terbakar berbanding petrol Ron 97… Mula-mula korang dapatkan dua buah tong plastik untuk mengisi minyak. Pergilah ke stesen minyak paling hampir… Tak kiralah Petronas ke, Esso ke, Mobil ke, Shell ke… Satu tong anda isikan penuh dengan petrol Ron 95, manakala satu tong lagi isikan penuh dengan petrol Ron 97. (Ujikaji ni perlu guna duit sendiri. eXception takkan menanggungnya)

Kemudian, anda balik rumah dan dapatkan kenderaan anda (seeloknya kereta). Curahkan atau siram petrol Ron 95 di bahagian hadapan kenderaan anda dan petrol Ron 97 pula di bahagian belakang kenderaan anda… (rujuk gambar di bawah)

Setelah habis petrol anda siram, kemudian dapatkan mancis. Jangan gunakan pemetik api… Nyalakan mancis, kemudian cucuh pada bahagian hadapan dan belakang kenderaan anda, kemudian anda duduk sebentar sambil menikmati teh ais dan roti bakar sambil menyaksikan eksperimen sedang berjalan…

Sekiranya hanya bahagian hadapan kereta anda yang terbakar ini jelas membuktikan bahawa petrol Ron 95 sememangnya mudah terbakar dan tidak digalakkan untuk diisi ke dalam kenderaan anda. Akan tetapi sekiranya kedua-dua belah depan dan belakang terbakar, ini membuktikan bahawa kedua-dua petrol Ron 95 dan Ron 97 adalah mudah terbakar…

Teruskan menikmati teh ais sambil mengalirkan air mata melihat kenderaan anda terbakar. Peringatan: eXception tidak akan bertanggungjawab ke atas kerosakan harta benda dan kehilangan nyawa atas eksperimen ini. Sila dapatkan tunjuk ajar serta nasihat dari orang yang lebih dewasa…

Eksperimen ini dijalankan untuk menutup mulut pihak-pihak yang bukan pakar dalam bidang enjin dan petrol berkenaan petrol Ron 95 adalah petrol mudah terbakar. Hakikatnya semua bahan api berunsur petroleum adalah BAHAN MUDAH TERBAKAR!!

Sila rujuk artikel di bawah untuk mendapatkan cerita yang lebih lanjut:

Teori Konspirasi Mengenai RON 95
Honda City Yang Terbakar Itu Menggunakan Petrol RON 97
Lori Yang Terbakar Ini Menggunakan Diesel

Kredit: Ondscene.my

Zaid Kecewa, Akan Tubuhkan Keadilan Baru

Tinggalkan komen

Kemungkinan Satu Lagi Parti Keadilan Akan Ditubuhkan

Bekas ketua PKR Wilayah Persekutuan, Datuk Zaid Ibrahim mendedahkan bahawa beliau akan menubuhkan ‘Keadilan Baru’ jika dipecat daripada parti itu ekoran pertelagahannya dengan ketua umum Datuk Seri Anwar Ibrahim dan naib presiden Azmin Ali.

Zaid (kanan) berkata beliau tidak akan bersara diri daripada parti politik kerana matlamatnya adalah untuk mencari transformasi politik jangka panjang.

Katanya, apa yang dihadapinya sekarang bukanlah sesuatu yang baru baginya.

Sebelum ini pun, katanya, beliau telah meninggalkan Umno, melepaskan jawatan menteri, serta meninggalkan firma guaman terbesar yang memberi banyak wang kepadanya.

Bercakap kepada kira-kira 100 orang hadir pusat pusat khidmat Kedah Tengah Kedah di Sungai Petani malam tadi, Zaid berkata, beliau telah mengorbankan dirinya tetapi beliau tidak mahu membesar-besarkannya “kerana saya mempunyai agenda politik jangka panjang.


Ha ha ha ha ha… Buruk rupa orang tua merajuk tapi itu lah apabila Zaid kecewa dengan corak pentadbiran PKR… Baru sekarang dia sedar? Kitaorang dah tau lama dah…

Apapun terpulang lah kat Zaid nak tubuhkan parti apa, asalkan perjuangan dan matalamat asal tak menyimpang…

DAP Kata PAS Monyet. PAS Diam Membisu…

Tinggalkan komen

PAS Bacul. R.S.N Rayer Dakwa Ahli PAS Monyet. PAS Membisu.

Semalam R.S.N Rayer DAP (ADUN Seri Delima) dan Ng Wei Aik (ADUN Komtar) apabila melabelkan rakyat Pulau Pinang yang membuat demonstrasi di Dewan Undangan Negeri sebagai monyet yang diikat.

Tapi siapakah sebenarnya ‘monyet’ yang dikatakan mereka itu?

Ohh… Rupa-rupanya monyet yang dikatakan mereka itu adalah ahli PAS sendiri iaitu… Ariff Ibrahim…

Dikatakan Ariff Ibrahim ni merupakan bekas pekerja kepada ADUN Komtar, Ng Wei Aik. Hai sampai macam tu sekali Ng Wei Aik. Takkan tak kenal muka bekas pekerja sendiri kot??

Malah Ahli Dewan Undangan Negeri Permatang Berangan, Shahbudin Yahya juga mendakwa salah seorang penyokong demonstrasi yang mengoncang pintu pagar pada Selasa lalu itu adalah anggota Pas dan bukannya anggota UMNO seperti yang dituduh oleh pemimpin DAP yang juga ADUN Seri Delima R.S.N Rayer.

Beliau berkata Rayer telah mengelar orang yang mengoncang pintu pagar itu sebagai seekor monyet UMNO tetapi rupa-rupanya itu adalah anggota Pas.


“Itu bukan monyet UMNO, itu monyet Pas kerana Ariff telah mengaku kepada sebuah surat khabar tempatan baru-baru ini bahawa beliau adalah ahli dari parti Pas,”
katanya.

Ha ha ha ha… Jadi mengapa PAS masih membisu apabila DAP sesuka hati menggelarkan ahli PAS sebagai monyet? Adakah PAS akui mereka memang berperangai seperti monyet??
Baculkah PAS?

Apapun dakwaan DAP mengatakan PAS adalah monyet sememangnya tepat. Malah lebih tepat sekali jika aku katakan dua-dua adalah monyet… Lihat sahaja gambar di bawah ni…

Dan gambar di bawah ini pulak monyet dari PAS…

Maka lebih tepat lagi jika R.S.N Reyer mengaku dua-dua parti tersebut, iaitu DAP dan PAS dianggotai oleh MONYET!!

Inilah jadinya jika ‘monyet’ dapat bawak kereta… Terbalik terus…

Ini pula barisan monyet-monyet dari Perak… Monyet DAP dan monyet PAS…

Apabila Bercakap Tidak Menggunakan Otak

Tinggalkan komen

300,000 RELA bakal selamatkan BN di S’gor?


Inilah muka pemimpin bebal yang taunya bercakap tapi tak pernah gunakan otak

PAS berharap sasaran membuat penambahan mendadak anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) kepada 300,000 di Selangor menjelang 2011 tidak mempunyai kaitan dengan agenda BN yang didakwa cuba menawan Selangor melalui undi pos.

Ketua penerangan parti itu Idris Ahmad berkata angota pasukan itu tidak harus menjadi “tiket untuk mereka didaftar sebagai pengundi pos” dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan datang.

“PAS memang meragui kewibawaan undi pos dalam setiap kali pilihan raya kerana ia adalah simpanan tetap BN.

“Sudah lama PAS menuntut undi pos dihapuskan kerana kita mempunyai bukti daripada bekas anggota tentera yang bertugas selama ini tidak tahu siapa yang undi kertas mereka,” kata Idris (kiri).

Kelmarin, RELA Selangor dilaporkan mensasarkan peningkatan sekali ganda keahliannya untuk mencapai 300,000 orang menjelang akhir tahun ini berbanding 153,000 orang pada masa ini.

Pengarah RELA negeri Khairi Mohd Alwee dilaporkan berkata, pelbagai usaha telah dilakukan termasuk menggerakkan Briged Muda RELA di kesemua sembilan daerah di negeri itu.

Dalam satu kenyataan hari ini, Idris memberikan teguran keras kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya “telus dan jangan menjadi tali barut BN” ketika mengendalikan urusan pilihan raya.

Katanya, sebelum ini, mengejutkan apabila 18,493 pemilih, khususnya di negeri Pakatan Rakyat, ‘hilang layak undi awam’ dalam rang daftar pemilih suku ketiga 2010.

“PAS menganggap ini adalah tindakan untuk mengepung supaya tembok Umno-BN tidak runtuh dan diserbu oleh Pakatan Rakyat di negara ini,” katanya.

Sehubungan itu, Idris mengingatkan jentera pilihan raya PAS dan Pakatan di Selangor pada semua peringkat sentiasa mengambil berat berkaitan isu daftar pemilih serta memerhatikan senario pertambahan anggota RELA itu.

“Modus operandi untuk (BN) tawan Terengganu 2004 dahulu dengan menambah pengundi sedang berjalan di Selangor.

“BN terlalu mengidam Selangor, berbanding negeri-negeri lain, kerana Selangor lubuk emas dan balang oksigen Umno,” kata Idris lagi.


Inilah pemimpin yang dipuja-puja oleh totok PAS… Pemimpin yang bila bercakap tak pernah gunakan otak. Cakap main hentam jer. Semuanya kerana nak publisiti murahan berlebihan… Ye lah, Tok Garu dah dapat publisiti meluas hingga banner Tok Garu ‘memberi zakat’ kepada orang asli di Galas tersebar… Dah tentu Idris Ahmad ni iri hati dan mahukan publisiti jugak…

Kebelakangan ni ulama-ulamak atau lebih layak kalo aku gelarkan pukimak-pukimak dalam PAS lebih menyukai publisiti murahan… Antaranya termasuklah Mr Bean Mahfuz Omar.

Aku rasa Idris Ahmad ni dengan Mahfuz Omar memang takde kelayakan langsung memegang sebarang jawatan dalam parti dek kerana kebebalan dan kebodohan yang melampau… Di sini aku nak bagitau kat Idris Ahmad… RELA bukan macam Polis dan Tentera yang perlu undi pos… BONGOK!!! Keanggotaan RELA adalah dari kalangan penduduk kawasan itu sahaja… RELA bukan macam PDRM dan ATM yang mana terpaksa ditugaskan jauh dari kampung halaman…

Beginilah jadinya apabila orang BEBAL cuba mencari publisiti tetapi secara tak langsung mendedahkan kebebalannya… Itulah, baca Harakah tiap-tiap hari… Pasal RELA pun satu hapah tak tahu… Buta maklumat!! Pemimpin PAS BODOH!!!

Apabila Bercakap Tidak Menggunakan Otak

3 Komen

300,000 RELA bakal selamatkan BN di S’gor?


Inilah muka pemimpin bebal yang taunya bercakap tapi tak pernah gunakan otak

PAS berharap sasaran membuat penambahan mendadak anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) kepada 300,000 di Selangor menjelang 2011 tidak mempunyai kaitan dengan agenda BN yang didakwa cuba menawan Selangor melalui undi pos.

Ketua penerangan parti itu Idris Ahmad berkata angota pasukan itu tidak harus menjadi “tiket untuk mereka didaftar sebagai pengundi pos” dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan datang.

“PAS memang meragui kewibawaan undi pos dalam setiap kali pilihan raya kerana ia adalah simpanan tetap BN.

“Sudah lama PAS menuntut undi pos dihapuskan kerana kita mempunyai bukti daripada bekas anggota tentera yang bertugas selama ini tidak tahu siapa yang undi kertas mereka,” kata Idris (kiri).

Kelmarin, RELA Selangor dilaporkan mensasarkan peningkatan sekali ganda keahliannya untuk mencapai 300,000 orang menjelang akhir tahun ini berbanding 153,000 orang pada masa ini.

Pengarah RELA negeri Khairi Mohd Alwee dilaporkan berkata, pelbagai usaha telah dilakukan termasuk menggerakkan Briged Muda RELA di kesemua sembilan daerah di negeri itu.

Dalam satu kenyataan hari ini, Idris memberikan teguran keras kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya “telus dan jangan menjadi tali barut BN” ketika mengendalikan urusan pilihan raya.

Katanya, sebelum ini, mengejutkan apabila 18,493 pemilih, khususnya di negeri Pakatan Rakyat, ‘hilang layak undi awam’ dalam rang daftar pemilih suku ketiga 2010.

“PAS menganggap ini adalah tindakan untuk mengepung supaya tembok Umno-BN tidak runtuh dan diserbu oleh Pakatan Rakyat di negara ini,” katanya.

Sehubungan itu, Idris mengingatkan jentera pilihan raya PAS dan Pakatan di Selangor pada semua peringkat sentiasa mengambil berat berkaitan isu daftar pemilih serta memerhatikan senario pertambahan anggota RELA itu.

“Modus operandi untuk (BN) tawan Terengganu 2004 dahulu dengan menambah pengundi sedang berjalan di Selangor.

“BN terlalu mengidam Selangor, berbanding negeri-negeri lain, kerana Selangor lubuk emas dan balang oksigen Umno,” kata Idris lagi.


Inilah pemimpin yang dipuja-puja oleh totok PAS… Pemimpin yang bila bercakap tak pernah gunakan otak. Cakap main hentam jer. Semuanya kerana nak publisiti murahan berlebihan… Ye lah, Tok Garu dah dapat publisiti meluas hingga banner Tok Garu ‘memberi zakat’ kepada orang asli di Galas tersebar… Dah tentu Idris Ahmad ni iri hati dan mahukan publisiti jugak…

Kebelakangan ni ulama-ulamak atau lebih layak kalo aku gelarkan pukimak-pukimak dalam PAS lebih menyukai publisiti murahan… Antaranya termasuklah Mr Bean Mahfuz Omar.

Aku rasa Idris Ahmad ni dengan Mahfuz Omar memang takde kelayakan langsung memegang sebarang jawatan dalam parti dek kerana kebebalan dan kebodohan yang melampau… Di sini aku nak bagitau kat Idris Ahmad… RELA bukan macam Polis dan Tentera yang perlu undi pos… BONGOK!!! Keanggotaan RELA adalah dari kalangan penduduk kawasan itu sahaja… RELA bukan macam PDRM dan ATM yang mana terpaksa ditugaskan jauh dari kampung halaman…

Beginilah jadinya apabila orang BEBAL cuba mencari publisiti tetapi secara tak langsung mendedahkan kebebalannya… Itulah, baca Harakah tiap-tiap hari… Pasal RELA pun satu hapah tak tahu… Buta maklumat!! Pemimpin PAS BODOH!!!

Terkini: Amaran Hujan Lebat Di Kedah, Kelantan & Terengganu

Tinggalkan komen

Amaran Hujan Lebat Di Kedah, Kelantan dan Terengganu

Amaran hujan lebat telah dikeluarkan oleh Jabatan Meteorologi Malaysia hari ini dan dijangka banjir gelombang kedua akan melanda Kedah dan Kelantan.

Di bawah adalah jadual sukatan hujan sehingga jam 9 malam tadi bagi Kedah, Kelantan dan Terengganu. Hujan tahap jingga dan merah disukat di beberapa tempat. Paras air sungai di Kedah juga meningkat semula terutamanya Sungai Padang Terap yang semalam menunjukkan penurunan…

Sila perhatikan bahagian yang dibulatkan pada setiap jadual. Kepada mereka yang tinggal berhampiran atau di kawasan yang dibulatkan diingatkan bersedia. Sila letak barangan berharga di tempat yang selamat. Ikut arahan pihak keselamatan sekiranya berlaku banjir.

Kedah

Kelantan
Terengganu
Paras Air Sungai Utama Kedah

TERKINI!! Alor Setar, Mergong, Bakar Bata, Pumpong Sudah Dinaiki Air…

Untuk melihat laporan sukatan hujan dan paras air sungai, sila ke laman ini:
Info Banjir JPS
atau untuk mengetahui jalan yang ditutup akibat banjir, ke laman ini:
Info Bencana Alam

P/S: Sila SKIP AD untuk ke laman seterusnya

Dr. Xavier Jayakumar Kerugian RM 70,000

Tinggalkan komen

Rumah dipecah masuk, Exco Selangor rugi RM70,000

KLANG 8 Nov. – Seorang exco kerajaan negeri Selangor kerugian lebih RM70,000 selain hilang sebuah peti besi yang mengandungi barangan berharga, selepas rumahnya di Taman Klang Jaya di sini dimasuki pencuri, tengah hari tadi.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr. A. Xavier Jayakumar berkata beliau percaya kejadian itu berlaku antara 12.30 tengah hari dan 3.30 petang, ketika semua anggota keluarganya tidak berada di rumah.

“Kejadian disedari oleh anak lelaki saya, Dev Arul yang pulang dari sekolah kira-kira pukul 3.30 petang, apabila melihat keadaan empat bilik yang berselerak dengan semua laci meja terbuka dan peti besi hilang.

“Beliau kemudian menghubungi isteri yang memaklumkan kejadian ini kepada saya,” katanya ketika ditemui hari ini.

Xavier yang bergegas pulang dari persidangan Dewan Undangan Negeri berkata, kejadian itu merupakan yang pertama sejak 21 tahun menetap di kawasan tersebut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Klang ACP Mohamad Mat Yusop ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian tersebut.

“Siasatan lanjut sedang dijalankan dari pelbagai sudut bagi mengenal pasti suspek dalam kejadian itu,” katanya. – Bernama


Hairan bin ajaib… Seorang Exco boleh simpan RM 70 ribu di dalam rumahnya. Kenapa duit tersebut tidak disimpan di dalam bank? Adakah duit RM 70 ribu itu hasil dari rompakan wang rakyat Selangor yang dilakukan dengan cara terhormat?

Adakah wang tersebut telah diisytiharkan? RM 70 ribu bukan sedikit, banyak… Wajarkah seorang Exco mempunyai wang sebanyak itu? Dari mana datangnya wang itu?

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) WAJIB menyiasat perkara ini. SPRM perlu siasat mana datangnya wang tersebut. Adakah pendapatan seorang Exco boleh mencecah RM 70 ribu?? Adakah Dr Xavier sudah mengisytiharkan wang tersebut?

Andaikata perkara ini terjadi pada Exco BN, sudah pasti kalangan totok PR mengatakan duit hasil rasuah, duit hasil rompakan wang rakyat… Sekarang ini berlaku pada Exco Pakatan Rakyat… Dari sumber manakah datangnya duit tersebut? Turun dari langitkah? Harta karunkah?

Older Entries