Polis Acu Pistol Pada Orang Awam?? @PDRMsia Adakah Ini Ada Dalam SOP??

13 Komen

Polis Acu Pistol Pada Orang Awam?? Adakah Ini Terdapat Dalam SOP

Bertebaran video yang menunjukkan seorang anggota polis trafik mengacukan pistol terhadap demonstran Bersih 3.0

Tindakan anggota Polis ini amat eXception kesali… Sebagai anggota Polis yang beretika, anda tidak boleh sesuka hati mengacukan pistol kecuali anda diancam ataupun nyawa anda terancam… Tetapi berdasarkan video di atas ini, kelihatan motif anggota Polis tersebut adalah untuk menghalau demonstran Bersih…

Anda perlu ingat bahawa demonstran Bersih adalah rakyat… Anda tidak boleh mengacukan pistol sesuka hati, kerana ini jelas melanggar SOP… Anda boleh menggunakan cota, kayu atau besi… Tetapi tidak pistol jika semata-mata hendak menakut-nakutkan demonstran…

eXception minta Ketua Polis Negara menyiasat perkara ini dan anggota Polis terbabit segera diambil tindakan sekiranya tindakan dilakukannya JELAS MELANGGAR ETIKA DAN PROSEDUR…

Advertisements

Salah POLIS?? Salah MAK BAPAK?? Salah SIAPA??

1 Komen

Remaja cuba serang polis ditembak

Beginilah jadinya jika mak-bapak abaikan tanggungjawab masing-masing dan tak didik anak dengan sempurna

KUALA LUMPUR 5 Mei – Sekumpulan remaja yang menyamun sebuah kafe siber di Jalan Genting Klang di sini, awal pagi tadi, menerima padah apabila terserempak dengan dua anggota polis berpakaian preman di premis itu.

Akibatnya seorang daripada suspek itu yang berusia 17 tahun ditembak di paha kanan dan kirinya setelah cuba menyerang polis terbabit dengan gergaji.

Dalam kejadian pada pukul 3.10 pagi itu, dua anggota polis tersebut ditugaskan meronda di kawasan berkenaan dan memasuki tandas di premis tersebut.

Namun sebaik sahaja keluar, kedua-dua mereka terkejut kerana premis itu bertukar kecoh apabila tujuh lelaki menjerit-jerit sambil menghunus dan melibas senjata tajam.

Kesemua mereka menggunakan pelbagai jenis senjata termasuk pedang samurai, parang, pisau pemotong daging, kapak dan gergaji.

Semua suspek turut mengarahkan pelanggan di dalam kafe siber itu supaya bertenang sebelum tiga daripada mereka meluru ke kaunter dan mengarahkan penjaganya menyerahkan semua wang.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, empat lagi suspek berdiri di pintu masuk premis manakala seorang lagi di dalam kereta.

“Kedua-dua anggota itu turut diarahkan oleh semua suspek supaya mendiamkan diri. Selepas beberapa minit, dua anggota itu memperkenalkan diri.

“Terkejut dengan tindakan dua anggota itu, seorang suspek menghampiri mereka lalu menghunus dan melibas gergaji ke arahnya,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Zakaria berkata, berikutan itu, sebagai langkah mempertahankan diri dan pelanggan lain, anggota terbabit telah menembak paha kanan dan kiri suspek.

Katanya, ketujuh-tujuh rakan suspek yang panik bertindak melarikan diri dengan sebuah kereta BMW dan motosikal.

Katanya, semua mereka yang berusia antara 17 dan 24 tahun itu berjaya melarikan wang tunai berjumlah RM1,300.

Beliau memberitahu, suspek yang cedera itu dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) bagi mendapatkan rawatan.

“Kita sedang memburu tujuh lagi rakan suspek termasuk yang berada di dalam kereta,” katanya.

Beliau berkata, pelanggan dan orang ramai yang berada di kawasan kejadian diminta tampil ke balai polis berdekatan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 395 dan 397 Kanun Keseksaan.

Bila anak dah terjebak kes jenayah kemudian ditembak Polis. Siapa harus dipersalahkan? Polis juga yang harus dipersalahkan?? Jika anak dah terjebak dengan kes ragut, ugut dan buli dan ditahan Polis. Siapa harus dipersalahkan? Polis jugak? Bila anak dah pandai membunuh dan merampas nyawa orang lain, kemudian ditahan Polis dan di dakwa. Siapa harus dipersalahkan? Polis jugak?? Bila anak dah pandai bikin dadah, lepas tu kaut keuntungan hasil jual dadah kat anak orang lain. Siapa harus dipersalahkan? Masihkah Polis perlu dipersalahkan??

Inilah sikap mak-bapak zaman sekarang… Salah diri sendiri tak nak mengaku. Salah sendiri silap didik anak, dibebankan kesalahan tersebut kepada pihak Polis. Tak kiralah korang tu artis ke, YB ke, Menteri ke atau Wali sekalipun… Jika anak korang dah bersalah, tetap bersalah. Jangan pertikaikan tugas Polis. Polis ada tanggungjawab mereka sendiri. Korang juga sebagai MAK BAPAK juga ada tanggungjawab sendiri. Jika sendiri abaikan tanggungjawab, jangan masuk campur hal tanggungjawab orang lain!!!

INGAT!! DIDIK ANAK-ANAK ANDA DENGAN BETUL!! SAYANGKAN ANAK ROTAN-ROTANKAN…

Salah POLIS?? Salah MAK BAPAK?? Salah SIAPA??

Tinggalkan komen

Remaja cuba serang polis ditembak

Beginilah jadinya jika mak-bapak abaikan tanggungjawab masing-masing dan tak didik anak dengan sempurna

KUALA LUMPUR 5 Mei – Sekumpulan remaja yang menyamun sebuah kafe siber di Jalan Genting Klang di sini, awal pagi tadi, menerima padah apabila terserempak dengan dua anggota polis berpakaian preman di premis itu.

Akibatnya seorang daripada suspek itu yang berusia 17 tahun ditembak di paha kanan dan kirinya setelah cuba menyerang polis terbabit dengan gergaji.

Dalam kejadian pada pukul 3.10 pagi itu, dua anggota polis tersebut ditugaskan meronda di kawasan berkenaan dan memasuki tandas di premis tersebut.

Namun sebaik sahaja keluar, kedua-dua mereka terkejut kerana premis itu bertukar kecoh apabila tujuh lelaki menjerit-jerit sambil menghunus dan melibas senjata tajam.

Kesemua mereka menggunakan pelbagai jenis senjata termasuk pedang samurai, parang, pisau pemotong daging, kapak dan gergaji.

Semua suspek turut mengarahkan pelanggan di dalam kafe siber itu supaya bertenang sebelum tiga daripada mereka meluru ke kaunter dan mengarahkan penjaganya menyerahkan semua wang.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, empat lagi suspek berdiri di pintu masuk premis manakala seorang lagi di dalam kereta.

“Kedua-dua anggota itu turut diarahkan oleh semua suspek supaya mendiamkan diri. Selepas beberapa minit, dua anggota itu memperkenalkan diri.

“Terkejut dengan tindakan dua anggota itu, seorang suspek menghampiri mereka lalu menghunus dan melibas gergaji ke arahnya,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Zakaria berkata, berikutan itu, sebagai langkah mempertahankan diri dan pelanggan lain, anggota terbabit telah menembak paha kanan dan kiri suspek.

Katanya, ketujuh-tujuh rakan suspek yang panik bertindak melarikan diri dengan sebuah kereta BMW dan motosikal.

Katanya, semua mereka yang berusia antara 17 dan 24 tahun itu berjaya melarikan wang tunai berjumlah RM1,300.

Beliau memberitahu, suspek yang cedera itu dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) bagi mendapatkan rawatan.

“Kita sedang memburu tujuh lagi rakan suspek termasuk yang berada di dalam kereta,” katanya.

Beliau berkata, pelanggan dan orang ramai yang berada di kawasan kejadian diminta tampil ke balai polis berdekatan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 395 dan 397 Kanun Keseksaan.

Bila anak dah terjebak kes jenayah kemudian ditembak Polis. Siapa harus dipersalahkan? Polis juga yang harus dipersalahkan?? Jika anak dah terjebak dengan kes ragut, ugut dan buli dan ditahan Polis. Siapa harus dipersalahkan? Polis jugak? Bila anak dah pandai membunuh dan merampas nyawa orang lain, kemudian ditahan Polis dan di dakwa. Siapa harus dipersalahkan? Polis jugak?? Bila anak dah pandai bikin dadah, lepas tu kaut keuntungan hasil jual dadah kat anak orang lain. Siapa harus dipersalahkan? Masihkah Polis perlu dipersalahkan??

Inilah sikap mak-bapak zaman sekarang… Salah diri sendiri tak nak mengaku. Salah sendiri silap didik anak, dibebankan kesalahan tersebut kepada pihak Polis. Tak kiralah korang tu artis ke, YB ke, Menteri ke atau Wali sekalipun… Jika anak korang dah bersalah, tetap bersalah. Jangan pertikaikan tugas Polis. Polis ada tanggungjawab mereka sendiri. Korang juga sebagai MAK BAPAK juga ada tanggungjawab sendiri. Jika sendiri abaikan tanggungjawab, jangan masuk campur hal tanggungjawab orang lain!!!

INGAT!! DIDIK ANAK-ANAK ANDA DENGAN BETUL!! SAYANGKAN ANAK ROTAN-ROTANKAN…

Muhamad Azamuddin Omar Berbohong?

8 Komen

Muhamad Azamuddin Omar Berbohong?


Muhamad Azamuddin Omar menunjukkan kecederaan yang tak seberapa yang kononnya dibelasah oleh lebih 5 orang anggota Polis. Logikkah?

SHAH ALAM: Seminggu selepas kejadian seorang remaja, Aminulrasyid Amzah, 15, mati terkena tembakan polis, rakannya semalam tampil membuat penjelasan dan menceritakan detik cemas yang dilalui sebelum Allahyarham terbunuh.

Muhamad Azamuddin Omar, 15, yang menaiki Proton Iswara dipandu Allahyarham pada hari kejadian awal pagi, 26 April lalu, menjelaskan peristiwa itu bermula selepas kereta Aminulrasyid bergesel dengan sebuah kereta berhampiran restoran di Seksyen 7 di sini ketika dalam perjalanan pulang ke rumah di Seksyen 11.

Berikutan kejadian itu, katanya, beberapa penunggang motosikal mengejar mereka menyebabkan Aminulrasyid terpaksa memecut kerana ketakutan.

Muhamad Azamuddin berkata, Aminulrasyid juga tidak mahu terbabit dengan sebarang masalah kerana Allahyarham memandu kereta kakaknya tanpa kebenaran dan mahu pulang terus ke rumah.

“Saya tidak menyangka Aminulrasyid boleh memandu kereta sehingga dia menjemput saya untuk keluar minum di sebuah restoran berhampiran rumah kami, kira-kira jam 12 malam itu.

“Kami kemudian ke Seksyen 7 untuk membantu seorang rakan yang motosikalnya rosak,” katanya pada sidang media di rumah keluarga Aminulrasyid di sini. Pelajar itu bagaimanapun hanya menjawab beberapa soalan sebelum beredar dengan diiringi beberapa lelaki dan seorang wanita dikenali, Monaliza Mokhtar, yang mendakwa wakil Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sebuah sekolah.

Muhamad Azamuddin berkata, kumpulan penunggang itu mengejar mereka sehingga di Bulatan Kayangan, Seksyen 12, apabila sebuah motosikal terlanggar belakang kereta berkenaan sebelum penunggangnya terjatuh.

Katanya, Aminulrasyid bagaimanapun terus memecut kerana takut dan apabila sampai di Kompleks PKNS, kereta dipandu Allahyarham memotong sebuah kereta peronda polis yang kemudian bertindak mengejar mereka.

Muhamad Azamuddin berkata, walaupun diarah berhenti, Aminulrasyid terus memecut dan setiba di simpang berhampiran sebuah stesen minyak di Seksyen 11, dia terdengar bunyi tembakan sebelum menyedari tayar kereta itu pancit.

Katanya, polis kemudian melepaskan satu lagi tembakan yang mengenai belakang kepala Aminulrasyid selepas Allahyarham masih enggan memberhentikan keretanya.

“Tubuhnya terus rebah di riba saya, manakala kereta terus bergerak kerana kaki Aminulrasyid masih menekan pedal minyak sehingga ia terbabas dan melanggar tembok sebuah rumah,” katanya.

Muhamad Azamuddin mendakwa, sebaik kereta itu berhenti, dia keluar dari kenderaan untuk menyerah diri tetapi diterajang serta dibelasah oleh lebih lima anggota polis, selain diacu dengan senjata.

“Saya bagaimanapun dapat lari dengan melalui sebuah sekolah berhampiran untuk pulang ke rumah,” katanya yang turut menunjukkan kesan kecederaan yang dialaminya di tangan kanan dan beberapa bahagian tubuh lain.

Muhamad Azamuddin berkata, laporan polis mengenai kejadian itu hanya dibuatnya pada malam hari kejadian.

“Petang itu, saya melihat berita di televisyen melaporkan saya dan Aminulrasyid adalah suspek yang terbabit dengan kes samun. Saya rasa tidak puas hati kerana laporan itu tidak benar. Oleh itu, saya membuat laporan polis untuk menjelaskannya,” katanya.

Sumber: Berita Harian


Aku agak ragu-ragu dengan kenyataan Muhamad Azamuddin Omar yang menyatakan dirinya dibelasah oleh Polis. Punca keraguan aku bersebab bukan main hentam keromo…

Di sini aku catatkan keraguan aku terhadap kenyataan Muhamad Azamuddin Omar yang melampaui logik akal…

1) Muhamad Azamuddin Omar menyatakan dia dibelasah oleh lebih 5 orang anggota Polis, persoalannya, bagaimana dia boleh melarikan diri?

2) Muhamad Azamuddin Omar juga menunjukkan kononnya kecederaan akibat dibelasah oleh lebih 5 orang anggota Polis yang pastinya kecederaan ringan. Jika dia dibelasah oleh Polis dan ditendang oleh Polis, sudah pastinya Muhamad Azamuddin Omar sudah terlantar di hospital dan terpaksa makan melalui tiub. Lebih 5 orang anggota Polis belasah tetapi masih boleh survive dan boleh bercakap? Pelik…

3) Bertambah pelik, Muhamad Azamuddin Omar menyatakan anggota Polis telah mengacukan pistol. Tetapi bagaimana dia boleh melarikan diri? Sedangkan jika kita diacukan pistol pun dah rasa macam nak terkencing… Bodoh sangat ke Polis tu biarkan Muhamad Azamuddin Omar melarikan diri?

Mungkinkah ada dalang di sebalik kenyataan Muhamad Azamuddin Omar itu? Siapa dalangnya??

Lim Kit Siang cadangkan Ketua Kongsi Gelap jadi Ketua Polis Negara??

6 Komen


Wah… biar betul, Lim Kit Siang (Lim Suka Ungkit Siang-2) ni cadangkan Bapak Kongsi Gelap Selangor ni jadi Ketua Polis Negara??

Ha ha ha ha ha… Aku nak tergelak dengan cadangan orang tua nyanyuk ni… Aku rasa jika cadangan tu diterima Anwar lagilah besar gelak aku… Jika cadangan tersebut direstui Nik Aziz, mmg aku pakat gelak berguling-guling…

Ada ke patut Bapak Gangster Selangor ni jd IGP. Bukan makin kurang jenayah. Makin berlambak la jenayah kat Malaysia ni. Dengan kes-kes rasuah dan penyelewengan menimbun-nimbun. Yang pastinya segala kongsi gelap, ah long dan penjenayah di Malaysia ni akan bersorak kegembiraan

Selanjutnya bacalah blog ni: UNSPIN: LKS whacking IGP Musa Hasan to get Anwar’s man in?