#Bajet2013 – Kerajaan BN Zalim!! Bagi Bonus Tiga Kali Kat Kakitangan Awam!?

Tinggalkan komen

Bajet 2013 – Kerajaan BN Zalim!! Bagi Bonus Tiga Kali Kat Kakitangan Awam!?

Satu lagi KEZALIMAN TERBESAR Kerajaan Barisan Nasional terpaksa eXception dedahkan. Sebagai kakitangan awam, eXception cukup marah dengan penganiayaan yang dilakukan terhadap kakitangan awam. Mana tak marah… Dapat bonus setengah bulan gaji sebanyak tiga kali pulak tu… Siapa tak hangin!! Ini dah membebankan kakitangan awam!!

Kezaliman yang dilakukan oleh Kerajaan Barisan Nasional dengan memberikan bonus setengah bulan gaji sebanyak tiga kali, iaitu sebelum sambutan Hari Raya Aidilfitri, bulan Disember depan dan bulan Januari tahun depan, ini sudah cukup menaikkan darah kakitangan awam.

Apakah ini balasan Kerajaan Barisan Nasional kepada segelintir kakitangan awam yang selama ini langsung TAK PERNAH MENYOKONG BN?? Bagi eXception balasan sebegini cukup zalim… Lagi zalim dari Firaun…

Apa yang pasti… Sebagai menunjukkan protes dan kemarahan eXception terhadap KEZALIMAN ini… eXception bersumpah… Pada PRU 13 nanti… eXception tidak sekali-kali akan memangkah… Logo BULAN… Logo MATA SATU… Logo ROKET… Ataupun logo-logo lain… Selain logo DACING…

eXception hanya akan memangkah LOGO DACING PUTIH BERLATAR BELAKANG WARNA BIRU… Jika kezaliman ini yang Kerajaan Barisan Nasional lakukan terhadap kakitangan kerajaan… Nanti sahajalah PRU 13 nanti… eXception akan menunjukkan kuasa sebagai pengundi…

eXception akan mempengaruhi keluarga dan saudara mara untuk tidak memangkah mana-mana logo selain logo DACING sahaja pada PRU 13 nanti… Kita tunggu!! PRU 13 kita akan pastikan parti selain yang ada logo DACING PUTIH BERLATAR BELAKANG WARNA BIRU… TUMBANG!!!

Ingat ya!! Kita pastikan TIDAK akan memangkah parti SELAIN dari parti yang mempunyai logo di bawah ini…

Benarkah Kakitangan Kerajaan Dipaksa Sertai Himpunan Merdeka??

Tinggalkan komen

Benarkah Kakitangan Kerajaan Dipaksa Sertai Himpunan Merdeka??

eXception tak pasti samaada benar atau tidak perkara ini…

Benarkah kakitangan kerajaan dipaksa dan dikerah untuk menyertai himpunan merdeka di Bukit Jalil??

Selama 5 tahun lebih eXception bertugas di jabatan kerajaan, tak pernah lagi menerima arahan kerahan secara paksa ke mana-mana majlis anjuran kerajaan…

Memang eXception ada menerima emel pekeliling daripada Ketua Jabatan untuk secara sukarela memberikan nama tetapi disebabkan eXception mempunyai komitmen dan tanggungjawab yang lain, jadi eXception terpaksa menolaknya…

Memang di dalam emel tersebut menyatakan kehadiran akan direkodkan…

Ada sebab mengapa kehadiran perlu direkodkan…

1) Aktiviti persiapan akan dilakukan pada waktu kerja, ini bagi memastikan mereka yang secara sukarela memberikan nama hadir bagi mengelakkan peserta ponteng.

2) Untuk memudahkan peserta membuat tuntutan perjalanan apabila kehadiran direkodkan.

3) Untuk memudahkan jabatan mencetak sijil penyertaan untuk peserta.

Tidak timbul isu kerahan… Jika isu ini timbul. Mungkin berpunca dari kakitangan awam itu sendiri… Patut salahkan diri sendiri yang secara sukarela memberikan namanya…

Jika tak sanggup jangan bagi nama… Jangan ingat ianya peluang untuk ponteng kerja…

Alhamdulillah!! Bonus Masuk Hari Ini…

Tinggalkan komen

Alhamdulillah!! Bonus Masuk Hari Ini…

Hari ini semua kakitangan awam seluruh Malaysia telah menerima bayaran bonus setengah bulan gaji seperti mana yang diumumkan oleh kerajaan pada minggu yang lepas.

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah SWT kerana menganugerahkan pemimpin negara yang memahami kehendak rakyat. Walaupun cuma setengah bulan dah dikira alhamdulillah syukur… Terima kasih Datuk Seri Haji Najib kerana menjaga kebajikan kami kakitangan awam…

Walaupun begitu masih ada yang tak tahu bersyukur dengan pemberian ini… Bagi yang tak reti nak bersyukur tu, bagi je la kat eXception duit bonus korang tu… Pastu korang pi la tadah buntut kat Anwar tu lagi bagus…

Jadi… Bagaimana pula dengan kakitangan awam di bawah Kerajaan Negeri Selangor?? Sudahkah korang menerima bonus yang dijanjikan Menteri Besar Selangor tu?? Ataupun hanya sekadar JANJI DITABURI!?? Belum kedengaran lagi yang dapat bonus dari kerajaan negeri?? Apa sudah jadi?? Kwang! kwang! kwang! kwang!!!

KUIN Dah Bayar Gaji Kakitangan Ke Belum??

Tinggalkan komen

KUIN Dah Bayar Gaji Kakitangan Ke Belum??

Ni eXception nak tanya kat Ostad Jijan Razak…

Gaji kakitangan KUIN yang tertunggak dah bayar ke belum??

Dah nak raya ni… Kakitangan Awam yang lain semua dah dapat gaji, siap dapat bonus lagi…

Sebagai Lembaga Pengarah KUIN takkan Ostad Jijan tak tahu kot??

Asyik tak tahu jer… Apa benda yang hang tau Ostad Jijan oii??

Tak kesian ke kat kakitangan KUIN yang masih belum menerima gaji diorang??

Diorang pun nak berhari-raya jugak…

Ostad Jijan… Ooo… Ostad Jijan…

Man hang pi lari??

Duit Raya Untuk Kakitangan Awam & Pesara Kerajaan

Tinggalkan komen

Datuk Seri Najib Umum Pemberian Bonus Raya Kepada Kakitangan Awam Serta Insentif Untuk Pesara Kerajaan

KUALA LUMPUR 25 Julai – Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam.

Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan turut mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju memberi Bayaran Khas Kewangan sebanyak RM500 kepada pesara kerajaan.

Bayaran itu akan dibuat pada 9 Ogos ini, katanya dalam kenyataan di sini.

Pemberian bonus dan bayaran khas itu akan memanfaatkan seramai 1.27 juta penjawat awam persekutuan dan 657,000 pesara kerajaan.

Najib berkata pemberian bonus dan bayaran khas kewangan itu dibuat berdasarkan kedudukan dan kemampuan kewangan kerajaan.

Beliau berkata bayaran itu akan melibatkan anggaran perbelanjaan sebanyak RM2.2 bilion. – BERNAMA


Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah SWT… Terima kasih Datuk Seri Najib atas pemberian bonus raya untuk kami semua kakitangan awam… Malah pemberian insentif raya kepada pesara kerajaan juga amat dialu-alukan…

Inilah sebenar-benarnya kerajaan berkebajikan yang menepati janjinya… Tidak seperti kerajaan PR yang hanya pandai menabur janji tapi banyak yang tidak ditepati… Semoga Allah memberikan berkali-ganda rahmat kepada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib dan keluarga…

Adiós!! Sidek Hassan… Bienvenido!! Datuk Seri Ali Hamsa

Tinggalkan komen

Datuk Seri Ali Hamsa – Ketua Setiausaha Negara Baru

Datuk Seri Ali Hamsa, Ketua Setiausaha Negara yang baru

eXception mengalu-alukan perlantikan Datuk Seri Ali Hamsa sebagai Ketua Setiausaha Negara yang baru berkuatkuasa 24 Jun 2012, bagi menggantikan Tan Sri Mohd Sidek Hassan yang akan tamat kontrak perkhidmatannya pada 23 Jun ini.

Sudah tentu ramai kakitangan awam juga menyambut baik dengan perlantikan Datuk Seri Ali Hamsa. eXception teringin melihat apa perubahan dan pembaharuan yang akan beliau bawa nanti…

Salam tahniah buat Datuk Seri Ali Hamsa… Bienvenido!! (Selamat Datang!!)

Kepada Tan Sri Sidek Hassan… Adiós!! (Selamat Jalan!!)

Sumber: Dr Ali Hamsa Dilantik Ketua Setiausaha Negara

SBPA – Sistem Bodek Pegawai Atasan??

Tinggalkan komen

Isu SBPA – Gerakan Menjatuhkan Kepimpinan Datuk Seri Najib Secara Halus

Sebenarnya eXception malas nak mengulas isu SBPA (Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam) ni, sebab kecewa dengan JPA yang memperkenalkan sistem baru ini secara tergesa-gesa dan memaksa kakitangan awam menandatangani borang opsyen SBPA dengan kadar segera kerana ianya akan dilaksanakan serta-merta pada 1 Januari 2012…

eXception hairan mengapa JPA seperti tergesa-gesa memperkenalkan sistem ini dan menyebabkan ramai kakitangan awam terpinga-pinga dan keliru dengan SBPA ini kerana tidak tahu hujung pangkal. Malah di dalam pembentangan belanjawan yang lepas juga Datuk Seri Najib tidak menyentuh langsung mengenai SBPA…

Kelihatan Datuk Seri Najib juga tidak mengetahui dilema kakitangan awam mengenai SBPA ini. JPA juga seolah-olah memaksa kakitangan awam memilih opsyen tersebut tanpa penerangan yang lebih mendalam. Pada masa yang sama SBPA ini lebih kepada menjaga kepentingan pegawai atasan… Alasannya ialah pegawai atasan banyak membuat keputusan dan menanggung risiko… Ya memang benar pegawai atasan membuat keputusan dan banyak menanggung risiko atas keputusan yang dibuat… Tetapi kebanyakan pegawai atasan akan cuba melepaskan diri dari risiko tersebut dengan menyalahkan kakitangan bawahan dan mahu mereka menanggung kesalahan tersebut.

SBPA ini juga dilihat tidak banyak membantu kakitangan bergred rendah, lebih banyak menjaga kebajikan dan poket kakitangan atasan dan yang bertaraf JUSA C… Ini jelas menunjukkan JPA mahu yang kaya bertambah kaya dan yang miskin bertambah miskin dengan perlaksanaan SBPA ini….

Malah ada khabar mengatakan bahawa ada tangan-tangan ghaib di dalam JPA yang mahu SBPA ini sebagai alasan kakitangan awam menolak kepimpinan Datuk Seri Najib. Sekiranya benar, Datuk Seri Najib harus segera melaksanakan pembersihan besar-besaran di dalam JPA dengan menyingkirkan catur-catur yang berniat serong…

Apapun itu adalah pendapat eXception, bagaimana pula dengan pendapat blogger lain? Blog Sanggah Tok Janggut pula mempunyai pandangan yang serupa… SBPA- usaha tipu Najib, gerakan hasut penjawat awam..

Bagaimanapun eXception ingin mengucapkan terima kasih kepada Cuepacs kerana menemui Datuk Seri Najib dan membincangkan hal SBPA ini dan ketidakpuasan hati kakitangan awam. Terima kasih juga kepada Datuk Seri Najib yang menangguhkan pelaksanaan SBPA yang dibuat secara tergesa-gesa oleh JPA…

Panas!! Anda Antara Kakitangan Awam Yang Akan Diberhentikan??

Tinggalkan komen

Separuh Kakitangan Awam Akan Diberhentikan Jika Pakatan Rakyat Memenangi PRU 13?

Berita baik kepada semua rakan-rakan penjawat awam sekelian… Anda merupakan antara calon yang berkemungkinan akan diberhentikan kerja apabila Pakatan Haram Jadah memerintah Malaysia nanti… Ini bukan cerita bohong, ini bukan cerita tipu… Wa talak tipu punya!!! Lu baca sendili maa…

Jika Pakatan Pembangkang memerintah, kakitangan awam akan dikurangkan separuh setiap tahun, termasuk mengambil contoh cara negera China kurangkan kakitangan awam yang berlebihan. Bagi kakitangan awam yang kurang berkesan menjalankan tugas, mereka akan ditempatkan di rumah dan diberi separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat kurangkan perbelanjaan yang begitu besar untuk kakitangan awamnya.

Setiausaha Bahagian Penerangan DAP Tony Pua Kiam Wee berkata, jika Pakatan Pembangkang dapat memerintah kerajaan pusat, Pakatan akan kemukakan satu projek yang dinamakan “Projek Khas Mengurangkan Kakitangan Awam” untuk mengurangkan bilangan kakitangan awam berperingkat-peringkat setiap tahun.

“Pakatan Pembangkang tidak akan gunakan budaya lama yang dilakukan oleh kerajaan membuat pengambilan graduan universiti untuk dimuatkan ke dalam sektor kerajaan, pada masa sama mungkin Pakatan akan buat penambahan kakitangan awam, tetapi penambahan itu perlu berkualiti tinggi, dan memilih kakitangan awam yang punyai daya saing.”

Kakitangan Awam Yang Sudah Berusia Dibiar Bersara Cepat.

Tony Pua berkata, Pakatan akan menggalakkan kakitangan awam yang sudah tua dinasihatkan berhenti kerja. Ia akan ambil contoh cara negera China bagaimana mereka kurangkan kakitangan awam termasuk kakitangan awam yang kurang berprestasi. Kakitangan awam yang diberhentikan ini akan mendapat pampasan separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat kurangkan bebanan dan tanggungan kos untuk membayar gaji kakitangan awamnya.

Tony Pua Kiam Wee berkata demikian semasa menghadiri seminar bertajuk “Ke Mana Perginya Wang Titik Peluh Kita? Beranikan Diri Untuk Bentangkan Bajet 2012” yang diajurkan oleh pemuda DAP negeri Johor. Ucapan dalam seminar politik itu, sebagai membalas soalan-soalan daripada orang ramai terhadap kakitangan awam negara ini yang berlebihan. Dalam seminar itu, selain Tony Pua Kiam Wee, turut hadir juga Teo Nie Ching Timbalan Setiausaha Penerangan DAP, ketua pemuda DAP negeri Johor dan setiausaha DAP negeri Johor. Mereka dapat mengumpulkan seramai 200 peserta yang mengambil berat tentang Bajet 2012.

Tony Pua Kiam Wee juga berkata, buat masa ini kakitangan awam yang berjumlah 1.3 juta orang di negara ini, dengan nisbah 4.6 peratus daripada penduduk negara; jika dibandingkan dengan negara jiran seperti Thailand, Indonesia, Filipina dan Korea, bilangan kakitangan awam mereka hanya 2 peratus daripada jumlah penduduk negara tersebut.

Sumber: Sinchew Daily News m/s 9, 1 November 2011

Waaaahhh banyak langsi la ini Tony Pua Chu Kang… Tapi bagi kakitangan awam yang menyokong PR anda jangan harap anda boleh terlepas, sebab dengan sikap ‘RASIS’ DAPig terhadap bangsa melayu… Maka tidak hairanlah jika separuh kakitangan yang bakal diberhentikan ialah kita, bangsa melayu… Manakala selebihnya terdiri dari kaum bukan melayu… Iaitu cina, india dan kaum pribumi dari Sabah dan Sarawak… Malah jika korang nak terus kekal dalam sektor awam, korang mungkin dikehendaki memeluk Kristian… Jika tidak, karier korang akan berakhir…

Kita sedia maklum bahawa gerakan pemurtadan dan kristianisasi di dalangi oleh sebilangan ahli DAPig terutamanya di Selangor yang menyaksikan peristiwa pemurtadan beramai-ramai di DUMC… Malah DAPig antara babi-babi yang paling kuat menyalak menentang Islam… Dan mereka juga yang turut kuat menyalak kepada Datuk Hassan Ali yang mengarahkan pemeriksaan dilakukan di DUMC bersama JAIS dan Polis…

Oleh itu nasihat eXception… Jika korang masih sayangkan karier korang… Jika korang masih sayangkan akidah korang… Maka hentikanlah dari menyokong Pakatan Haramjadah pada PRU 13 akan datang… Silap undi akan membawa kesengsaraan, bukan kepada anda sahaja… Tetapi anak cucu anda nanti… Ayuh rakan-rakan sekelian, kita kambus DAPig dalam lubang sampah dalam PRU 13 nanti… Jangan kita bagi satu undi pun kepada mereka… Jika anda masih setia dengan DAPig dan sanggup menggadaikan akidah anda demi karier… Anda bakal dilaknat oleh Allah serta para Malaikat seumur hidup anda jika anda memilih memeluk Kristian demi menyelamatkan karier anda…

Kepada Tony Phua Chu Kang… Lu menyalak sangat kuat… Serupa anjing!!

P/S: Ramai yang dok menyokong tindakan Tony Phua Chu Kang ini… Kebanyakan ialah rakyat Malaysia yang bodoh dan secara membuta-tuli menyokong anjing ini… Mereka tidak tahu bahawa kakitangan awam merupakan penyumbang terbesar produktiviti negara… Bukan semua kakitangan bertugas di front-end… Ramai yang bertugas dibalik tabir… Apa akan jadi Malaysia apabila separuh dari produktiviti dikurangkan? Hutang akan bertambah… Malaysia bakal muflis seperti Greece…

Gaji Kakitangan Awam Dijangka Akan Dinaikkan?

Tinggalkan komen

Gaji Kakitangan Awam Naik? Siapa Paling Gembira?

KUALA LUMPUR: Kakitangan sektor awam dijangka sekali lagi menikmati kenaikan gaji tahun ini, dan kemungkinan perkara itu antara berita baik yang akan diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam Bajet 2012 di Dewan Rakyat, 7 Oktober ini.

Antara tuntutan CUEPACS sebelum ini ialah pemberian bonus dua bulan, umur persaraan dinaikkan daripada 58 kepada 60 tahun dan penghapusan Gred 1 hingga 16 dalam skim perkhidmatan bagi membolehkan kakitangan awam peringkat rendah menikmati gaji lebih tinggi.

Bagaimanapun, sumber menyatakan masih tidak diketahui berapa peratus kenaikan gaji yang bakal diperoleh oleh kakitangan kerajaan kerana pada 2007 mereka menikmati kenaikan gaji antara 7.5 hingga 35 peratus.

Turut tidak dipastikan lagi sama ada Najib yang juga Menteri Kewangan akan memberi dua bulan bonus atau sebulan bonus saja dan ura-ura mengenai perkhabaran ini sudah tersebar dengan meluas di kalangan kakitangan awam.

Ketika pembentangan Bajet 2011 tahun lalu, bantuan khas kewangan RM500 diberikan kepada penjawat awam Gred 54 dan ke bawah termasuk pegawai kontrak dan pesara kerajaan bagi meringan beban mereka dalam menampung perbelanjaan persiapan sekolah anak-anak.

Baru-baru ini, CUEPACS yang mewakili lebih sejuta kakitangan awam di negara ini, mengemukakan beberapa cadangan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dalam usaha memperbaiki kebajikan anggota kerajaan di samping meningkatkan kualiti perkhidmatan awam.

Menurut sumber itu lagi, antara perubahan yang dijangka berlaku terhadap Sistem Saraan Malaysia (SSM) ialah kemungkinan membabitkan beberapa perkara seperti struktur gaji; elaun; peningkatan peluang kerjaya dan syarat perkhidmatan.
Kali terakhir semakan struktur gaji dan beberapa perkara lain secara menyeluruh membabitkan sistem sektor awam ialah pada 1992, cuma sebelum ini kerajaan beberapa kali mengumumkan pelarasan gaji.

Kita difahamkan Perdana Menteri akan mengumumkan berita baik kepada kakitangan kerajaan pada 7 Oktober ini… sudah tiba masanya untuk kerajaan melakukan satu perubahan drastik secara menyeluruh pada sektor perkhidmatan awam, katanya kepada Berita Harian, semalam.

Sebelum ini, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menjelaskan pelarasan gaji kakitangan awam dilakukan sebanyak enam kali dalam tempoh 15 tahun sejak 1992 hingga 2007, diberikan setiap tiga hingga lima tahun iaitu pada 1992, 1995, 2000, 2002 (dua kali) dan 2007.

Sistem Saraan Baru (SSB) dilaksanakan sejak Januari 1992, sebagai langkah strategik untuk meningkatkan keupayaan perkhidmatan awam sebelum dikaji semula dan digantikan dengan SSM.

Dalam pada itu, Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman, berkata semua perkara yang dibangkitkan oleh kesatuan sekerja berkenaan kini sedang dikaji secara terperinci oleh JPA.

Melihat kepada beberapa pengumuman menarik yang dilakukan oleh Perdana Menteri sebelum ini, CUEPACS juga amat yakin bahawa beliau (Najib) akan turut membuat satu kejutan pada 7 Oktober ini, katanya.

Sumber: Berita Harian


Pasti kalangan kakitangan awam gembira mendengar berita ini termasuk eXception juga. Dengan kenaikan gaji ini di harap dapat menampung hidup seiring dengan peningkatan kos sara hidup. Walaupun ianya hanya jangkaan tetapi kita masih boleh mengharapkan ianya menjadi kenyataan lebih-lebih lagi menjelang PRU 13 nanti.

Walaupun begitu disebalik kegembiraan kakitangan awam, ada lagi yang lebih gembira apabila mendengar khabar ini… Iaitu… Kalangan pemborong, pembekal dan peruncit yang terdiri dari kalangan kaum cha ya nun alif…

Benarkah Kerajaan Barisan Nasional Zalim Kepada Rakyat?

1 Komen

Benarkah BN Menzalimi Rakyat?

Pelik betul… Bila bukak je Facebook page berkenaan politik, ramai yang kata BN zalim… UMNO zalim… eXception tak faham apa yang BN dan UMNO buat kepada rakyat? Maka di sini eXception nak siasat… Benarkah dakwaan mereka Kerajaan Barisan Nasional ini zalim…


Gambar Sekadar Hiasan

eXception berdiri di tengah-tengah kesibukan kota… Suasana memang sibuk dengan kenderaan di atas jalan… tak boleh nak cakap lah… eXception masuk kompleks membeli-belah… Memang ramai… Rakyat Malaysia tu, bukan rakyat Rwanda, bukan rakyat Somalia… eXception pelik… Jika benar Kerajaan Barisan Nasional ni zalim, sudah tentu rakyat Malaysia kena perintah berkurung. Tak boleh keluar rumah atau pergi ke pusat membeli belah mahupun memiliki kenderaan sendiri. eXception tergaru-garu kepala… Apa kezaliman Kerajaan Barisan Nasional buat?

eXception menjenguk pula food court, mana tahu kot-kot Kerajaan Barisan Nasional ni menyekat rakyat dari makan dengan bebas…. eXception pelik… Food court pun penuh… eXception jenguk Mc Donalds, pun penuh… Jenguk KFC, pun penuh… eXception garu kepala lagi… Semua rakyat Malaysia bebas menikmati makanan kegemaran mereka tanpa sekatan… Apa yang zalimnya?? Pelik…

Mungkin Kerajaan Barisan Nasional menyekat hiburan… Jadi eXception menjenguk pula pusat hiburan di dalam pusat membeli belah tersebut. Pelik… eXception boleh jumpa ramai rakyat Malaysia yang seronok bermain roller coaster, buaian berayun dan macam-macam permainan lagi… Mereka bermain tanpa sekatan… Tanpa risau ditangkap oleh Polis…


Gambar Sekadar Hiasan

Mungkin Kerajaan Barisan Nasional menyekat kebebasan rakyat Malaysia untuk mengamalkan agama dan kepercayaan masing-masing… Oleh itu eXception menjejakkan kaki ke sebuah masjid… Selepas mengambil wuduk, eXception pandang kiri dan kanan, risau takut ada Polis memerhati… Tetapi tidak ada… Kemudian eXception mendirikan solat… Selesai mendirikan solat, eXception pandang kiri dan kanan… Para jemaaah bersolat dengan selamba tanpa rasa was-was dan takut ditangkap oleh Polis… Mereka bebas bersolat dari Zohor sampai ke Subuh… Tidak ada sekatan… Cuma dari pemerhatian eXception, kurangnya anak muda yang menjejak kaki ke masjid… Adakah anak-anak muda disekat dari hadir ke masjid? Tidak… Yang menyekat mereka adalah diri mereka sendiri… Mereka yang menyekat diri sendiri dari beribadah kepada Allah… Kerajaan Barisan Nasional tak pernah sekat pun, malah Kerajaan Barisan Nasional membina tempat beribadat yang luas dan selesa… Adakah ianya satu kezaliman? Mungkin Kerajaan Barisan Nasional menyekat ibadat kepercayaan lain…

eXception menjenguk ke sebuah tokong Buddha… Ramai kalangan penganut agama Buddha keluar dan masuk ke dalam tokong tersebut tanpa rasa risau dan takut… eXception memerhatikan di seberang jalan, terdapat sebuah kereta peronda Polis… Adakah Polis tersebut hendak menangkap mereka yang beribadah di dalam tokong? Tidak… Malah anggota Polis tersebut mengawal lalulintas yang sesak ketika itu… Pelik… Jika Kerajaan Barisan Nasional ni zalim, sudah tentu mereka di dalam tokong tersebut akan disumbatkan ke dalam trak Black Maria dan ditahan… Tetapi tidak ada apa-apa yang berlaku… Mereka boleh beribadat dengan bebas…

eXception menjenguk pula sebuah kuil Hindu… eXception lihat ramai penganut agama hindu di dalam sedang beribadat tanpa rasa risau atau takut… eXception pelik… Mereka boleh pula beribadat tanpa sekatan… Kata Kerajaan Barisan Nasional ni zalim… eXception meninggalkan tempat tersebut dan pulang ke rumah dengan seribu satu macam persoalan… Kezaliman Kerajaan Barisan Nasional tak seperti yang digambarkan…

Keesokan pagi, eXception ada misi untuk melihat samaada Kerajaan Barisan Nasional menyekat anak-anak kita dari menimba ilmu… Tiba di tepi sebuah sekolah… eXception lihat ramai pelajar yang sedang berhimpun… Kenapakah mereka berhimpun ramai-ramai? Adakah mereka ditahan kerana datang ke Sekolah? Kemudian berkumandang lagu Negaraku nyanyian pelajar-pelajar yang berhimpun… Oh… terdetik dalam fikiran eXception… Rupanya perhimpunan pagi… Anak-anak kita tidak pula mempunyai masalah menimba ilmu… Malah Kerajaan Barisan Nasional membina banyak sekolah… Jadi di sini, apakah kezaliman Kerajaan Barisan Nasional??


Gambar Sekadar Hiasan

eXception singgah disebuah kafe siber berhampiran. Masuk sahaja ke dalam kafe siber tersebut, eXception terpaku seketika… Begitu ramai pelajar yang memakai uniform sekolah di dalam kafe siber ini. Mereka tak bersekolahkah? Atau mereka ponteng sekolah? Fahamlah eXception sekarang… Kerajaan Barisan Nasional menyediakan sekolah untuk kita belajar, tetapi kita ponteng… Apabila kita gagal dalam peperiksaan, ibu-bapa menyalahkan kerajaan pula… Sedangkan mereka tak mendidik anak mereka dengan betul… Jadi di sini siapakah yang zalim sebenarnya? Atau mereka yang menzalimi diri sendiri?


Gambar Sekadar Hiasan


Gambar Sekadar Hiasan

eXception singgah sebentar di sebuah kompleks kerajaan. eXception lihat ramai kalangan orang melayu berkerja di dalam jabatan kerajaan… Biar betul, jika Kerajaan Barisan Nasional ni zalim, sudah tentu mereka tidak dibenarkan berkerja… eXception lepak sebentar di sebuah warung mamak, di situ eXception lihat beberapa kakitangan awam masih berada di kedai mamak walaupun jam sudah menunjukkan jam 11 pagi… Jika diikutkan ini bukan waktu untuk makan, tetapi waktu untuk berkerja… eXception memasang telinga cuba mendengar perbualan mereka… Salah seorang dari mereka merungut kerana Kerajaan tidak memberikan bonus kepada kakitangan awam. Kecewa benar dia bila Kerajaan tak beri bonus. Yang member seorang lagi sibuk mengapi-apikan rakannya dengan mengatakan Kerajaan kita ni zalim. Jika PR memerintah, tiap-tiap bulan kakitangan kerajaan dapat bonus. Bersungguh-sungguh betul dia bercerita…


Gambar Sekadar Hiasan

Kemudian seorang lagi pun mengiayakan apa yang member dia cakap… Kemudian mencelah dan mengiayakan bahawa Kerajaan Barisan Nasional ni zalim. eXception pelik, jika Kerajaan Barisan Nasional ni zalim, dah tentu mereka bertiga ni takkan dapat sebarang pekerjaan. Yang lebih pelik, apabila sudah mendapat pekerjaan tetapi tak pula menjalankan amanah yang diberikan… Berjam-jam duduk di kedai kopi bersembang sampai melanggar waktu berkerja… Agaknya jika Ketua Jabatan mereka memberikan surat amaran baru nak sedar? Pokok pangkalnya di sini siapakah yang zalim? Ataupun mereka yang menzalimi diri sendiri… Jika begini sikap kakitangan awam, bagaimana Kerajaan nak bagi bonus?? Bila tak diberi bonus, dikatakan Kerajaan zalim… Bila diberi pekerjaan tak tahu nak bersyukur… Adakah mereka ini adalah kalangan golongan-golongan orang yang menzalimi diri sendiri dan kalangan orang-orang yang kerugian seperi yang difirmankan oleh Allah dalam Al-Quran?

eXception tak tahulah apakah yang Kerajaan Barisan Nasional buat sehingga dicop sebagai ZALIM oleh rakyat. Kerajaan beri kebebasan untuk kemana sahaja… Kerajaan beri kebebasan untuk membeli dan memilih kereta idaman… Kerajaan beri kebebasan untuk menyekolahkan anak di sekolah kebangsaan atau sekolah vernekular… Kerajaan beri kebebasan memilih perkerjaan samaada swasta atau awam… Kerajaan beri kebebasan menikmati makanan kegemaran tanpa sekatan… Kerajaan beri kebebasan beragama dan menganuti sebarang kepercayaan serta mengamalkannya tanpa sebarang sekatan… Kerajaan beri kebebasan untuk memiliki harta tanpa sebarang sekatan… Adakah ini masih hendak dikatakan ZALIM!!?

Older Entries