Tiada Sebutan Kes Scorpene Di Perancis??

Tinggalkan komen

Tiada Sebutan Kes Scorpene Di Perancis??

Biar betul!! Takde langsung sebutan kes perbicaraan berkenaan Scorpene di Mahkamah Perancis?? Ha ha ha ha ha ha!! Sekali lagi rakyat Malaysia terus ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu dan ditipu lagi oleh Nuar Berahem dan Pakatan Biawak…

KUALA LUMPUR: A prominent French Government prosecutor has denied reports circulating among some Malaysian online news portals of an ongoing trial in France, on allegations of corruption by a French company over the purchase of two French-made Scorpene submarines by Malaysia in 2002.

Yves Charpenel said the media in Malaysia should be able to distinguish between rumours and facts, and between investigations and a trial.

“I am aware about all the fuss kicked up by certain media (organisations) in Malaysia over this matter but what I can say is that this is nothing more than a trial by the media,” he told Bernama here on Monday.

Charpenel, who was a former head of prosecution in France and now a state prosecutor and an executive member of the International Association of Anti-Corruption Authorities (IAACA), was here to attend the four-day IAACA conference and general meeting which ended Sunday.

Following a complaint filed in 2009 by Suaram, a Malaysian human rights non-governmental organisation (NGO), that a French company had allegedly paid bribes to a Malaysian firm for the submarine deal, he revealed that two independent “investigating judges” started their investigations earlier this year.

Charpenel said that in France, as in other countries practising the rule of law, all investigations were done in absolute secret.

He said, it was anybody’s right to file a complaint and due to the secret nature of the investigations, some resorted to complaining to the media.

He explained that for specific cases in France, the Justice Ministry would ask an independent judge, called an “investigating judge”, to investigate.

“He is just an investigator. This is an old system that started from the Napolean era. If the investigating judge wants someone to come to Malaysia, he has to ask from your government because we have what is called the Treaty of Mutual Legal Assistance. And the Malaysian government can say ‘yes’ or ‘no’. It has to be decided by the Malaysian authorities.

“A French investigating judge cannot take his luggage, take a plane and go to Malaysia and ask someone to answer his questions. It is impossible, it is against the French law and it is also against international law,” stressed Charpenel. He pointed out that in France, as elsewhere, the course of justice would not be dictated by the media

“In France, the time of justice is different from the time in media. Of course, the media needs data, information, news. It’s natural but the investigation is quite different. This is exactly the same, whether in France or in Malaysia.

“And, it has to be secret. We are now in the first step, maybe, we got another step, maybe not, and it is quite early to say more.”

Asked about media reports that French lawyers representing Suaram in the suit would be coming to Malaysia to brief their clients, Charpenel said any lawyer from any country was free to do so because he was paid by his clients.

“He can speak freely to the press, that’s freedom or human rights. But he is not a prosecutor. He is not an investigating judge. He is not an official.” In April this year, local Opposition politicians here had even called for Malaysian officials to testify in Paris or risk being ostracised in the European Union.

“A trial is a trial with all the rules. Investigation is another thing,” said Charpenel of the misinformation generated by certain news portals over allegations that a trial was already underway.

Defence Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi also said over the weekend that the Auditor-General had declared the Scorpene deal was done in accordance with legal procedures. – Bernama

Jadi kepada rakyat Malaysia masih belum serik ditipu oleh Anwar, silakan tadah kepala anda untuk dikencing oleh Nuar Berahem dan juak-juaknya kagi pada masa akan datang… Pastikan kepala korang berbau hancing masam dan hanyir sebagai menandakan kejayaan Nuar Berahem dan juak-juaknya menipu anda…. Tahniah!!

Advertisements

Respek Habis Sama Uncle Ni…

Tinggalkan komen

Respek Habis Sama Uncle Ni…

Baca pada tajuk, jangan pulak korang sangka eXception respek sama Uncle lalok tu… eXception cuma respek pada seorang pakcik (uncle) ni yang merupakan seorang pemandu lori perabot kemudian menjumpai wang sejumlah RM 133,000.00 ketika mencari kotak terbuang.

Respek habis dengan pakcik ni… Bukan ramai rakyat Malaysia yang jujur macam pakcik ni… Malah yang berada dalam parti Islam pun TAK SEJUJUR pakcik ni… Mana taknya… Duit tabung Memali pun disebat… Duit KOHILAL pun disebat… Entah ostad mana la agaknya… Nama sahaja Islam… Parti plak Islam… tapi perangai langsung TAK MENCERMINKAN KEISLAMAN… Apa pun tak buleh pakai…

Sikap pakcik ini jelas menunjukkan ciri-ciri sebenar seorang mukmin… Iaitu KEJUJURAN… Tak perlu masuk PAS, lepas tu berceramah sana-sini kutuk orang tu… kutuk orang ni… Semata-mata untuk mendapat label MUKMIN… Tapi bab KEJUJURAN… ZERO…

Panas!! Pendedahan Penyelewangan AKSB Didedahkan??

Tinggalkan komen


Panas!! Pendedahan Penyelewangan AKSB Didedahkan??


Memang panas!! AKSB tak habis-habis dengan skandal… Jika dulu skandal isu air berkarat… Kali ini isu apa pula?? Dikatakan surat di bawah ini ditulis oleh kakiktangan AKSB dan ditujukan kepada MB Kelantan, Tok Garu Nik Aziz…

eXception tak pasti kesahihan dokumen di atas… Tetapi jika benar… Mengapa Nik Aziz mendiamkan diri?? Adakah Allah sudah ampunkan dosa mereka yang bertanggungjawab??

Ini Bukti Di Tangan Saya Penyelewengan Yang Dilakukan UMNO – Al Juburi

Tinggalkan komen

Al Juburi Tunjuk Bukti Penyelewengan UMNO/BN Dalam Ceramah PAS??

Berikut adalah antara isi kandungan ceramah Al Juburi di dalam sebuah ceramah anjuran PAS…

“Tuan-tuan dan puan-puan sekelian. Di tangan saya ini adalah antara BUKTI penyelewengan-penyelewengan yang dilakukan oleh UMNO dan BN semasa zaman Mahathir memerintah. Bukti ini antara dokumen rahsia kerajaan yang berkotak-kotak saya simpan”

Waaaahhh… Ada bukti tu… Awat tak fotostat pastu edar kat semua penonton?? At least diorang akan tahu akan kebenaran dokumen tersebut…

Tapi eXception pasti, Al Juburi takkan dedahkan kandungan dokumen di dalam tangannya kerana sebenarnya dokumen tersebut ialah…

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Kah kah kah kah kah kah!! Sejak dari tahun 2007 lagi dok dengar mende yang sama… Ada dokumen rahsia kerajaan berkotak-kotak… Keh keh keh keh… Mana dokumen tersebut?? Kih kih kih kih kih!! Ke cuma KOTAK KOSONG jer??

Punca Yayasan Selangor Mengalami Defisit

Tinggalkan komen

Penyelenggaraan Kenderaan Milik Yayasan Selangor Punca Defisit?

Dikatakan bahawa perbelanjaan untuk membaiki dan membeli alat ganti kenderaan milik Yayasan Selangor mencecah RM 6 juta bagi tempoh 11 bulan. Logikkah?

Tapi itu sememangnya logik, sekiranya Yayasan Selangor memiliki banyak Ferrari yang mana kita sedia maklum alat gantinya amat mahal dan perlu diimport…

Ataupun Lamborghini…

Ataupun mempunyai bas yang canggih tahap gaban dan futuristik…

Ataupun….

Berkemungkinan ada makhluk yang sama spesis dengan toyol, tetapi menyerupai manusia yang menyonglap duit tersebut??

Apapun alasan, kita tak pasti lagi mana perginya wang sebanyak itu… Wallahu’alam…

Sultan Selangor tolak cadangan guna duit zakat untuk pembangunan

5 Komen

Sultan S’gor tolak guna zakat selain bantu ummah

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini dengan tegas menolak sebarang cadangan untuk menggunakan wang zakat bagi tujuan selain daripada membantu umat Islam dan pembangunan ummah di negeri itu.

“Beta sekali-kali tidak berkenan wang zakat ini diambil, dipinjam atau disalurkan untuk perkara-perkara lain,” titah baginda ketika merasmikan Konvensyen Integriti Pengurusan Zakat Selangor di sini hari ini.

Dalam sidang Dewan Negeri Selangor baru-baru ini, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mencadangkan supaya wang Baitulmal yang diperoleh daripada sumbangan zakat digunakan bagi tujuan pembangunan negeri.

“Beta tidak berkenan mereka yang luar dari pentadbiran Lembaga Zakat Selangor ini campur tangan dalam pengurusan zakat negeri ini,” titah baginda, lapor Bernama.

Baginda juga mahu supaya dijelaskan kepada rakyat mengenai perbelanjanan kutipan zakat pada setiap tahun.

“Pengurusan zakat hendaklah dilakukan dengan betul dan janganlah adanya berlaku penyelewengan dalam pengurusan, kutipan dan pembahagiannya. Mereka yang melakukan penyelewengan maka akan menerima pembalasan dari Allah Subhanahu Wata’ala,” titah Baginda.

Sultan Selangor juga menjelaskan bahawa baginda sangat-sangat mengambil berat dan mengikuti akan pengurusan zakat di negeri itu.

Baginda bertitah bahawa mereka yang terlibat dalam pengurusan zakat di negeri itu telah diberi penuh kepercayaan dan segala kutipan yang telah dibuat hendaklah diserahkan kepada Lembaga Zakat Selangor sepenuhnya untuk diuruskan dengan sempurna.

Konvensyen sehari itu dianjurkan bersama oleh Lembaga Zakat Selangor dan Jabatan Mufti Negeri Selangor.

-Malaysiakini

Kepada Exco-Exco Selangor yang mencadangkan perkara ini, jangan bermimpilah kalo korang nak songlap duit zakat dengan baitulmal pula. Lepas duit rakyat korang songlap melalui projek-projek yang tak munasabah… Perlu diingat, duit zakat bukan digunakan untuk pembangunan tetapi untuk membantu asnaf dan fakir miskin. Macam kitaorang tak tahu niat korang semua… Lepas lulus gunakan duit zakat utk tujuan pembangunan, maka akan disonglap lagi oleh orang-orang yang bernama Ronnie Liu dan Yong Hian Wah…

Video Palsu!! Penderaan terhadap Teoh oleh SPRM

4 Komen

Baru-baru ini tersebar video palsu yang mengatakan rakaman soal-siasat SPRM. Yang jelas video seolah-olah sengaja dirakam untuk menfitnah SPRM. Lakonan mereka di dalam video ini sungguh menjengkelkan. Apa yang pasti, Tan Boon Hwa sendiri mengakui bahawa dia orang terakhir bertemu dengan Teo Beng Hock. Jika dia orang terakhir, sudah pasti Tan bertemu Teo selepas sesi soal-siasat. Kualiti video juga kurang baik, serta wajah orangyang didera sengaja disembunyikan. Apa yang pasti itu bukan Teo Beng Hock. Dan mereka yang lain itu juga bukan pegawai SPRM. Kenapa video ini disebarkan? Sudah tentulah mereka yang bertanggungjawab mahu imej SPRM tercalar. Siapa yang bertanggungjawab melakukan perkara ini? Sudah tentulah mereka yang tak mahu kes penyelewengan mereka disiasat oleh SPRM.

Apa-pun, pesan aku tengok boleh, tapi percaya jangan….

Older Entries