Lepas KR1M, Kini Pakatan Biawak Cuba Menyerang Mydin

Tinggalkan komen

Lepas KR1M, Kini Pakatan Biawak Cuba Menyerang Mydin

Pakatan Biawak tidak akan berpuas hati selagi wujudnya KR1M yang diuruskan oleh Mydin Mohamed Holdings Berhad. Maka sedaya upaya mencanang kononnya pertambahan KR1M membunuh pesaing dan mengayakan lagi Mydin Mohamed.

KUALA LUMPUR, Oct 8 — Petaling Jaya Utara MP Tony Pua said today the RM386 million allocation to help reduce prices of consumer items in Sabah and Sarawak is a move to enrich Mydin Mohamed Bhd (Mydin) and kill off competition.

The DAP MP told reporters out of the total amount, RM299 million would be used to ensure price uniformity of goods in the Kedai Runcit 1 Malaysia (KR1M) stores managed by Mydin in east Malaysia with Peninsular Malaysia.

“The question remains as to why is it that this benefit will not be extended to all other shops in Sabah and Sarawak offering these ‘basic necessities’,” Pua (picture) said.

He added that this subsidy given to Mydin was in effect killing off competitors in Sabah and Sarawak and should instead be made available for all retailers in the east.

“There is absolutely no need for the government to sponsor its crony to open up new shops in these areas to compete unfairly and kill off local shop owners,” he said.

Pua said while the opposition supports any measure from the government to reduce prices of goods for east Malaysians, it should not be a mechanism to profit cronies.

“The approach taken by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak is clearly designed to profit only Mydin Mohamed Holdings Bhd as the allocation goes direct to the company to set up these stories,” he added.

Pua also criticised the increased cost in building individual KR1Ms.

“The allocation of RM87 million to set up 57 shops still costs RM1.53 million for each store on average,” he said.

Pua said that this was three times the initial price of RM470,000 per store allocated in the previous budget.

“The costs should be more, about 20 per cent more. Not to the point of costing 200 per cent more,” he added.

During the Budget 2013 tabling, Najib said that the government would allocate funds to bring down prices of goods in east Malaysia through a new initiative dubbed the Price Uniformity Programme, bearing transport costs and building 57 KR1Ms to the tune of RM386 million.

Jadi di sini cuba kita fikirkan… Siapakah ‘pesaing’ yang dimaksudkan oleh Tony Pua… Tak lain tak bukan ialah taukeh-taukeh dari kalangan kaum mata sepet yang menguasai sektor peruncitan di sana…

Tujuan penubuhan KR1M ialah bagi memastikan barangan pengguna yang dijual adalah pada kadar harga yang rendah. Ini jelas akan menyebabkan taukeh-taukeh kaum mata sepet teragak-agak untuk menaikkan harga barangan pengguna seperti gula, beras, tepung gandum dan lain-lain, disebabkan KR1M menjualnya pada harga yang lebih murah. Sudah pastilah rakyat akan membeli barangan tersebut di KR1M berbanding kedai kaum mata sepet yang cekik darah tu.

Jika kita selak balik kes-kes sorok barang pengguna, yang selalu kantoi ialah taukeh-taukeh kaum mata sepet ni la… Sebab diorang yang menguasai sektor pemborongan dan peruncitan, maka mereka mempunyai KUASA untuk menaikkan harga barang ikut suka tekak mereka. Maka bagi Tony Pua, tidak salah jika harga barangan yang dijual MEMBUNUH pengguna asalkan ianya MENGKAYAKAN lagi kaum-kaum dia… Lepas tu dengan mudah disalahkan kerajaan Barisan Nasional punca harga barang naik… Bijak… Bijak…

Advertisements

Harga Simen Pula Naik? Semua Salah UMNO… Takdir…

Tinggalkan komen

Harga Simen Pula Naik? Semua Salah UMNO… Takdir…

KUALA LUMPUR 27 Julai – Persatuan Pemborong Binaan Malaysia (MBAM) hari ini mendakwa senarai harga simen akan meningkat bermula 1 Ogos ini.

Peningkatan ini berikutan salah satu pengeluar utama simen di Lembah Klang menaikan harga bahan tersebut.

Presidennya, Matthew Tee Kai Woon berkata, perkara tersebut telah dimaklumkan oleh ahlinya dan meminta kerajaan khususnya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk mengkaji perkara itu dengan serta-merta.

“Harga simen yang disenaraikan mengikut beg naik kepada RM17.75 daripada harga terdahulu RM16.75 manakala harga simen pukal yang disenaraikan mengikut tan naik kepada RM340 berbanding RM320.

“Kenaikan harga akan meningkatkan kos pembinaan,” katanya dalam satu kenyataan disini hari ini.

Nampaknya taukeh-taukeh yang menguasai industri simen ni mula naik tocang… Kini mereka sesuka hati menaikkan harga simen menyebabkan peningkatan kos pembinaan…

Sudah semestinya kalangan taukeh-taukeh ini adalah terdiri daripada puak mata sepet yang tamak haloba… Apabila berlaku kenaikan harga barang, maka PR akan salahkan UMNO dan Barisan Nasional pula…

Siapa Sebenarnya Lanun!!??

Tinggalkan komen

Lim Kit Siang Dakwa Raja-Raja Melayu Semuanya Adalah Lanun.

Gambar di atas merupakan screen shot dari akhbar Selangor Kita yang merujuk kepada komen Lim Kit Siang yang mengatakan bahawa Raja-Raja Melayu adalah lanun…

Siapa sebenarnya LANUN, Mr Lim Kit Siang??

Hang tak sedar diri ke Lim Kit Siang…

Bukan ke hang yang sebenarnya yang LANUN??

Puaka Manakah Yang Suka Sorok Dan Naikkan Harga Barang?

Tinggalkan komen

Misteri Di Sebalik Ghaibnya Barang Keperluan Dan Kenaikan Harga Menjelang Musim Perayaan

Hairan Bin Ajaib… Ini bukan tajuk lagu XPDC, tapi ini apa yang eXception rasakan… Mengapa? Mengapa? Mengapa dan Mengapa??

Mengapa setiap kali menjelang Ramadhan dan Syawal pasti akan kedengaran stok tepung, gula, minyak masak dan lain-lain ghaib dari pasaran? Jika kita lihat sebelum ini molek tersusun rapi di pasaraya, masih banyak… Kemanakah hilangnya? Spesis puaka manakah yang membawa lari stok-stok ini semua?

Jangan panik, stok-stok ini tidak ghaib kemana-mana, ianya ada… Cuma ianya disorok… Hairan bukan, mengapa setiap kali Tahun Baru Cina agak sukar kita dengar berlakunya kenaikan harga barang mendadak serta kes-kes keputusan bekalan barangan keperluan? Mengapa ianya berlaku sewaktu bulan Ramadhan? Mengapa berlaku menjelangnya Syawal? Tidakkah korang rasa pelik??

Kita sentiasa diomongkan dengan kata-kata seperti, ‘undi BN harga barang naik’… Benarkah itu? Kita hanya pakat percaya sahaja omongan tersebut tanpa dolak dan dalik, tanpa mengkaji dahulu akar umbi permasalahan ini… Allah anugerahkan kita dengan akal dan fikiran… Supaya kita boleh berfikir, bukan hanya main angguk-angguk… Omongan tersebut sering kedengaran dari rungutan kaum-kaum lahanat ni… Kaum ni adalah spesis kaum yang tak sedar diri, sudahlah nenek-moyang mereka datang merempat ke Tanah Melayu, kemudian anak cucu mereka pula tunjuk belang… Memang lahanat kaum ni… Malah jika korang nak tahu, majoriti sektor peruncitan dan pemborongan dikuasai oleh kaum lahanat ini…

Menjelang musim di mana kita memerlukan barangan keperluan seperti tepung, gula dan minyak masak dalam kuantiti yang banyak pastinya akan berlaku insiden kekurangan bekalan gula, tepung dan minyak masak… Sedarkah semua ini adalah permainan licik kaum-kaum lahanat ini? Sedarkah korang apabila menjelang perayaan mereka sahaja, tidak kedengaran langsung bekalan barang ini kurang… Tetapi menjelang perayaan kita sahaja pasti berlaku kekurangan bekalan, kemudian mereka dengan bijaknya menjual barangan tersebut dengan harga 2 kali ganda, dek kerana mereka tahu kita memerlukan barangan tersebut…

Mereka sangat bijak dan licik, tidak macam bangsa kita yang BODOH yang hanya pakat percaya apa yang orang kata… Rakyat pasti akan marah apabila berlakunya kekurangan bekalan dan kenaikan harga barang dan kemudian akan menyalahkan kerajaan… Semua kerana percaya omongan ‘undi BN harga barang naik’, tujuan mereka tak lain ialah supaya pada PRU akan datang kita akan buat undi protes terhadap BN dan bertindak memangkah DAP atau PKR…

Cara mereka memang licik, mereka akan sorok barangan keperluan kita dan menghadkan penjualan kepada pelanggan… Kemudian mereka akan mengenakan syarat jika nak lebih kena bayar dengan harga yang mahal… Ini taktik licik mereka yang kita tak sedar… Padahal negara kita pengeluar minyak sawit terbesar, mana mungkin bekalan minyak masak boleh berkurangan, malah kita juga mempunyai kilang memproses gula yang masih beroperasi, mana mungkin bekalan gula berkurangan… Malah tepung gandum juga sentiasa mencukupi…

Tetapi kita bodoh… Sebab terpedaya dengan taktik licik kaum lahanat ini dan menganggap kenaikan harga adalah disebabkan mereka undi BN… Jika nak harga turun, kena undi protes bagi BN jatuh… Jadi lepas kerajaan BN jatuh, adakah korang rasa harga barangan akan turun?? Tidak… Sebab mereka masih memonopoli sektor peruncitan dan pemborongan, malah jika kerajaan BN tumbang… Ekonomi Malaysia juga kan runtuh kerana hilangnya keyakinan pelabur untuk melabur di Malaysia…

Manakala kenaikan harga ayam lain pula ceritanya, penternak ayam majoritinya terdiri dari kaum lahanat ini dan mempunyai persatuan penternak mereka sendiri… Maka mereka akan menuntut dan mendesak kerajaan supaya membenarkan harga ayam dinaikkan atau mereka akan tahan bekalan ayam dari keluar ke pasaran… Mereka cukup bijak dan menggugut kerajaan supaya permintaan mereka diterima atau satu Malaysia akan mengalami kekurangan stok ayam… Bijak bukan kaum lahanat ni?

Kenaikan harga sayur pula kita perlu lihat dari segenap aspek, ada sayur yang diimport dari luar negara… Ada pula yang ditanam di Malaysia… Jadi siapakah yang mengimport serta membuka ladang sayuran ini? Kaum lahanat inilah… Jika mereka mahu harga dinaikkan mereka akan mendesak kerajaan melalui persatuan mereka juga, seperti persatuan penternak tadi… Bijak… Bijak…

Manakala harga ikan pula ditentukan mengikut musim. Kita perlu sedar bahawa setiap kali musim tengkujuh nelayan tidak dapat turun ke laut kerana laut bergelora, adakah kita mahu memaksa nelayan ini turun juga ke laut dan meredah badai gelora? Berbanding dengan yang di atas, majoriti nelayan adalah dari bangsa melayu… Mereka mempunyai persatuan juga, tetapi tidak pernah TAMAK macam persatuan milik kaum lahanat di atas….

Di sini eXception ingin pesan, Allah berikan kita otak supaya kita berfikir… Mengkaji logik dan tidak logik… Mencari kebenaran sesuatu cerita, bukan main pakat percaya sahaja… Ingatlah, taktik keji kaum lahanat ini mesti dihentikan… Caranya sokonglah perniagaan orang Islam… Beli barang keperluan dari kedai runcit orang Islam, kita tunjukkan kepada kaum lahanat ini bahawa kita tidak menyokong mereka… InsyaAllah apabila kita kuat, maka kaum lahanat ini pasti akan tunduk kepada kita…

Artikel Berkaitan Sebelum Ini:

Lagi-Lagi Pasal Gula
Benarkah Bekalan Gula Malaysia Kritikal?

Puaka Manakah Yang Suka Sorok Dan Naikkan Harga Barang?

Tinggalkan komen

Misteri Di Sebalik Ghaibnya Barang Keperluan Dan Kenaikan Harga Menjelang Musim Perayaan

Hairan Bin Ajaib… Ini bukan tajuk lagu XPDC, tapi ini apa yang eXception rasakan… Mengapa? Mengapa? Mengapa dan Mengapa??

Mengapa setiap kali menjelang Ramadhan dan Syawal pasti akan kedengaran stok tepung, gula, minyak masak dan lain-lain ghaib dari pasaran? Jika kita lihat sebelum ini molek tersusun rapi di pasaraya, masih banyak… Kemanakah hilangnya? Spesis puaka manakah yang membawa lari stok-stok ini semua?

Jangan panik, stok-stok ini tidak ghaib kemana-mana, ianya ada… Cuma ianya disorok… Hairan bukan, mengapa setiap kali Tahun Baru Cina agak sukar kita dengar berlakunya kenaikan harga barang mendadak serta kes-kes keputusan bekalan barangan keperluan? Mengapa ianya berlaku sewaktu bulan Ramadhan? Mengapa berlaku menjelangnya Syawal? Tidakkah korang rasa pelik??

Kita sentiasa diomongkan dengan kata-kata seperti, ‘undi BN harga barang naik’… Benarkah itu? Kita hanya pakat percaya sahaja omongan tersebut tanpa dolak dan dalik, tanpa mengkaji dahulu akar umbi permasalahan ini… Allah anugerahkan kita dengan akal dan fikiran… Supaya kita boleh berfikir, bukan hanya main angguk-angguk… Omongan tersebut sering kedengaran dari rungutan kaum-kaum lahanat ni… Kaum ni adalah spesis kaum yang tak sedar diri, sudahlah nenek-moyang mereka datang merempat ke Tanah Melayu, kemudian anak cucu mereka pula tunjuk belang… Memang lahanat kaum ni… Malah jika korang nak tahu, majoriti sektor peruncitan dan pemborongan dikuasai oleh kaum lahanat ini…

Menjelang musim di mana kita memerlukan barangan keperluan seperti tepung, gula dan minyak masak dalam kuantiti yang banyak pastinya akan berlaku insiden kekurangan bekalan gula, tepung dan minyak masak… Sedarkah semua ini adalah permainan licik kaum-kaum lahanat ini? Sedarkah korang apabila menjelang perayaan mereka sahaja, tidak kedengaran langsung bekalan barang ini kurang… Tetapi menjelang perayaan kita sahaja pasti berlaku kekurangan bekalan, kemudian mereka dengan bijaknya menjual barangan tersebut dengan harga 2 kali ganda, dek kerana mereka tahu kita memerlukan barangan tersebut…

Mereka sangat bijak dan licik, tidak macam bangsa kita yang BODOH yang hanya pakat percaya apa yang orang kata… Rakyat pasti akan marah apabila berlakunya kekurangan bekalan dan kenaikan harga barang dan kemudian akan menyalahkan kerajaan… Semua kerana percaya omongan ‘undi BN harga barang naik’, tujuan mereka tak lain ialah supaya pada PRU akan datang kita akan buat undi protes terhadap BN dan bertindak memangkah DAP atau PKR…

Cara mereka memang licik, mereka akan sorok barangan keperluan kita dan menghadkan penjualan kepada pelanggan… Kemudian mereka akan mengenakan syarat jika nak lebih kena bayar dengan harga yang mahal… Ini taktik licik mereka yang kita tak sedar… Padahal negara kita pengeluar minyak sawit terbesar, mana mungkin bekalan minyak masak boleh berkurangan, malah kita juga mempunyai kilang memproses gula yang masih beroperasi, mana mungkin bekalan gula berkurangan… Malah tepung gandum juga sentiasa mencukupi…

Tetapi kita bodoh… Sebab terpedaya dengan taktik licik kaum lahanat ini dan menganggap kenaikan harga adalah disebabkan mereka undi BN… Jika nak harga turun, kena undi protes bagi BN jatuh… Jadi lepas kerajaan BN jatuh, adakah korang rasa harga barangan akan turun?? Tidak… Sebab mereka masih memonopoli sektor peruncitan dan pemborongan, malah jika kerajaan BN tumbang… Ekonomi Malaysia juga kan runtuh kerana hilangnya keyakinan pelabur untuk melabur di Malaysia…

Manakala kenaikan harga ayam lain pula ceritanya, penternak ayam majoritinya terdiri dari kaum lahanat ini dan mempunyai persatuan penternak mereka sendiri… Maka mereka akan menuntut dan mendesak kerajaan supaya membenarkan harga ayam dinaikkan atau mereka akan tahan bekalan ayam dari keluar ke pasaran… Mereka cukup bijak dan menggugut kerajaan supaya permintaan mereka diterima atau satu Malaysia akan mengalami kekurangan stok ayam… Bijak bukan kaum lahanat ni?

Kenaikan harga sayur pula kita perlu lihat dari segenap aspek, ada sayur yang diimport dari luar negara… Ada pula yang ditanam di Malaysia… Jadi siapakah yang mengimport serta membuka ladang sayuran ini? Kaum lahanat inilah… Jika mereka mahu harga dinaikkan mereka akan mendesak kerajaan melalui persatuan mereka juga, seperti persatuan penternak tadi… Bijak… Bijak…

Manakala harga ikan pula ditentukan mengikut musim. Kita perlu sedar bahawa setiap kali musim tengkujuh nelayan tidak dapat turun ke laut kerana laut bergelora, adakah kita mahu memaksa nelayan ini turun juga ke laut dan meredah badai gelora? Berbanding dengan yang di atas, majoriti nelayan adalah dari bangsa melayu… Mereka mempunyai persatuan juga, tetapi tidak pernah TAMAK macam persatuan milik kaum lahanat di atas….

Di sini eXception ingin pesan, Allah berikan kita otak supaya kita berfikir… Mengkaji logik dan tidak logik… Mencari kebenaran sesuatu cerita, bukan main pakat percaya sahaja… Ingatlah, taktik keji kaum lahanat ini mesti dihentikan… Caranya sokonglah perniagaan orang Islam… Beli barang keperluan dari kedai runcit orang Islam, kita tunjukkan kepada kaum lahanat ini bahawa kita tidak menyokong mereka… InsyaAllah apabila kita kuat, maka kaum lahanat ini pasti akan tunduk kepada kita…

Artikel Berkaitan Sebelum Ini:

Lagi-Lagi Pasal Gula
Benarkah Bekalan Gula Malaysia Kritikal?