Sebagai sebuah pentadbiran yang mendahulukan rakyat, segala sumpah janji dan khidmat diabdikan tidak lain tidak bukan, adalah untuk melihat kesejahteraan serta kemakmuran dinikmati semua pihak tanpa sebarang pengecualian

CUKAI

* Pelepasan cukai pendapatan individu dinaikkan kepada RM9,000 daripada RM8,000.

* Pengurangan kadar cukai maksimum individu daripada 27 peratus kepada 26 peratus.

* Pelepasan cukai langganan jalur lebar sehingga RM500 setahun pada 2010 hingga 2012.

KAKITANGAN AWAM

* Bayaran khas RM500 kepada penjawat Gred 41 hingga Gred 54 serta pesara wajib kerajaan pada Disember ini.

* Pinjaman pembelian komputer setiap tiga tahun berbanding lima tahun sekali sekarang.

RUMAH

* 74,000 unit rumah kos rendah disediakan untuk disewa kepada rakyat pada 2010.

KWSP

* Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia diuruskan oleh KWSP untuk yang tiada pendapatan tetap termasuk pemandu teksi, petani dan penjaja. Setiap RM100 caruman, kerajaan menyumbang 5 peratus tertakluk kepada jumlah RM60 setahun.

* Pelepasan cukai individu untuk caruman KWSP dan premium insurans hayat dinaikkan RM1,000 kepada RM7,000.

* Caruman KWSP dinaikkan semula kepada 11 peratus.

KWSP

* Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia diuruskan oleh KWSP untuk yang tiada pendapatan tetap termasuk pemandu teksi, petani dan penjaja. Setiap RM100 caruman, kerajaan menyumbang 5 peratus tertakluk kepada jumlah RM60 setahun.

* Pelepasan cukai individu untuk caruman KWSP dan premium insurans hayat dinaikkan RM1,000 kepada RM7,000.

* Caruman KWSP dinaikkan semula kepada 11 peratus.

PENDIDIKAN

* Menukar pinjaman PTPTN kepada biasiswa bagi pelajar mendapat ijazah kelas pertama.

* 30 pelajar terbaik menerima Biasiswa Nasional di universiti tersohor.

* Pakej ‘netbook’ termasuk perkhidmatan jalur lebar dengan bayaran RM50 sebulan untuk dua tahun.

* Diskaun 50 peratus perkhidmatan kereta api jarak jauh kepada pelajar dengan kad diskaun pelajar 1Malaysia.

Terima kasih tak terhingga kepada Datuk Seri Najib atas pembentangan belanjawan yang mesra rakyat ini. Nampaknya tiada kenaikan pada sebarang cukai rokok. Ini amat melegakan hati perokok tegar. Kepada perokok tegar, ingatlah tidak tahun 2010, 2011 pasti cukai rokok akan naik. Nasihat aku berhentilah merokok. Bukan sahaja membahayakan kesihatan malah membazirkan duit sahaja.

Kepada yang tak berpuas hati dengan pemberian bonus kepada kakitangan kumpulan sokongan pada Aidilfitri yang lalu, Disember ini kerajaan akan memberikannya pula kepada kakitangan kumpulan pengurusan professional gred 41 ke atas… Harap tiada lagi rungutan selepas ini.

Sebelum pembentangan ini banyak juga aku dengar khabar angin yang bertiup dari mulut ke mulut yang mengatakan ada kenaikan gaji, bonus RM 2000… Akan tetapi ianya lebih sekadar penyedap cerita… Apapun aku tetap bersyukur ke hadrat Ilahi kerana pembentangan belanjawan ini banyak memberi manfaat kepada semua.

Kepada yang masih tak tahu hendak bersyukur tu, aku tak tau lah nak cakap apa. Terpulang lah kat korang… Oh ya kepada Encik Langsi, minta maaflah, aku tiada masa hendak melayan kehendak kau… Aku menulis kat blog ni pun bukan sebab nak melayan semua soalan dan pertanyaan kau… Sekian…

Advertisements