Selamat Hari Raya Aidiladha

Tinggalkan komen

Selamat Hari Raya Aidiladha

Salam Aidiladha eXception ucapkan buat semua umat Islam di Malaysia tak kira di mana anda berada…

Pagi ini eXception bersolat sunat Aidiladha di Masjid Sultan Mizan Zainal Abidin, Presint 3, Putrajaya…

Korang pulak bersolat di mana??

Bagi yang pulang ke Kelantan, mungkin masjid agak sesak memandangkan Kelantan kekurangan masjid…

Masjid sedia ada pun sudah uzur… Tak mengapalah… Semuanya salah UMNO…

Kalo UMNO tak tadbir Kelantan, sudah tentu Kelantan tak macam ni…

Bagaimana pula dengan ibadah korban??

Adakah korang mengambil kesempatan untuk turut serta??

Kalangan pemimpin UMNO sudah pun mengagih-agihkan lembu ke kariah masing-masing…

Bagaimana pula dengan pemimpin PR??

Memandangkan pemimpin PR sudah TABOO dengan lembu, apakah mungkin mereka akan menyembelih BABI pula tahun ini??

Advertisements

Selamat Pulang Ke Kampung Halaman…

Tinggalkan komen

, kampung halaman

Selamat Pulang Ke Kampung Halaman…

Pagi ini sudah pastinya ramai warga Kay Eal berbondong-bondong pulang ke kampung halaman…

Ada yang pulang dengan kenderaan sendiri…

Ada juga yang pulang menaiki bas…

Macam eXception, tahun ni balik naik bas lagi la macam tahun-tahun yang lepas…

Maklumlah, loan kereta tak lepas… Huuu… sedey…

Hajat di hati nak beraya dengan kereta baru…

Tapi apakandaya… Bank plak tak bagi lepas…

Jadi yang pulang dengan kenderaan sendiri tu berhati-hatilah ya??

Pandu dengan cermat, tak perlu tergesa-gesa, tak perlu gopoh-gapah…

Korang bawak laju-laju ni nak kejar kampung ke nak kejar kubur??

Berhati-hatilah dengan speed trap… Takut lepas raya muka masam mencuka…

Maklumlah kena bayar saman… Tapi nak salahkan siapa?? Salahkan UMNO ke??

Siapa suruh korang bawak lebih had laju??

Biar lambat asalkan ‘poket selamat’, betul tak??

Apapun… Selamat pulang ke kampung halaman… Pandu cermat… berjimat-cermat…

Takut lepas raya korang plak pokai…

He he he he he he… Chow!!

Syukur!! Perjalanan Pulang Beraya Ke Kelantan Jadi Singkat…

Tinggalkan komen

Syukur!! Perjalanan Pulang Beraya Ke Kelantan Jadi Singkat…

Alhamdulillah syukur…

Itulah yang akan diucapkan oleh anak-anak Kelantan yang merantau ke negeri orang mencari rezeki apabila perjalanan pulang mereka kini menjadi singkat dengan terbinanya lebuhraya rakyat.

Jika masa 3-4 jam diambil untuk sampai di Kota Bharu jika melalui jalan lama, perjalanan anda bakal menjadi singkat 1 jam sahaja…

Tak sia-sia rakyat Malaysia yang prihatin mendermakan duit mereka kepada Tok Garu untuk membina lebuhraya ghaib ini…

Tapi pastikan jika anda mahu menggunakan lebuhraya rakyat ini, anda menggunakan kenderaan di bawah ini…

Bukan apa… laluan yang anda bakal tempuhi sepanjang lebuhraya rakyat ini sangat mencabar… he he he he he…

Cuti Sekolah Berganti Pada 17 Ogos 2012

Tinggalkan komen

Cuti Sekolah Berganti Pada 17 Ogos 2012

Memandangkan Aidilfitri akan menemui umat Islam seluruh Malaysia pada 19 Ogos nanti, Kementerian Pelajaran telah mempertimbangkan rayuan ibu-bapa dengan memberi cuti sekolah berganti 1 hari pada 17 Ogos 2012, bersamaan dengan hari Jumaat bagi memudahkan ibu-bapa membuat persiapan awal untuk menyambut aidilfitri serta pulang ke kampung lebih awal untuk mengelak kesesakan.

Kementerian Pelajaran mencadangkan agar sekolah menggantikan hari persekolahan pada Sabtu, 22 September 2012.

Terima kasih kepada Kementerian Pelajaran terutama sekali kepada Timbalan Perdana Menteri Malaysia, merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana mendengar rayuan ibu-bapa 1 Malaysia… Inilah sebenar-benarnya kerajaan yang menepati janji… Janji Ditepati!!

Wa a’azza Jundah Wahazamal Ahzaaba Wahdah

Tinggalkan komen

Hayati Bait-Bait Takbir Raya Yang Indah

Mari kita hayati bait-bait ayat takbir yang indah ini dengan penuh kesyukuran dan keimanan…

الله اكبر
الله اكبر
الله اكبر

لااله الاالله والله اكبر
الله اكبر ولله الحمد

الله اكبر
الله اكبر
الله اكبر

لااله الاالله والله اكبر
الله اكبر ولله الحمد

الله اكبر كبيرا والحمد لله كثيرا
وسبحان الله بكرة واصيلا
لااله الا الله وحده
صدق وعده
ونصر عبده
وأعزجنده وهزم الاحزاب واحده
لااله الاالله ولانعبد الاإيامخلصين له الد ين
ولو كره الكا فرون
ولو كره المنافقون
ولوكره المشركون
الاالله والله اكبر
الله اكبر ولله الحمد

Terjemahan dalam Bahasa Melayu…

Allah Maha Besar
Allah Maha Besar
Allah Maha Besar
Tiada Tuhan Melainkan Allah Dan Allah Maha Besar
Allah Maha Besar
Segala Puji-Pujian Bagi Allah

Allah Maha Besar
Allah Maha Besar
Allah Maha Besar
Tiada Tuhan Melainkan Allah
Allah Maha Besar
Allah Maha Besar
Segala Puji-Pujian Bagi Allah

Allah Maha Besar
Allah Maha Besar
Allah Maha Besar
Allah Maha Besar, Maha Agung
Segala Puji Bagi Allah
Maha Suci Allah Pada Waktu Pagi Dan Petang

Tiada Tuhan Melainkan Allah
Hanya KepadaNya Kita Sembah Dengan Penuh Ikhlas Dan Beriman
Walaupun Orang Kafir Membenci
Walaupun Orang Munafik Membenci
Walaupun Orang Musyrik Membenci
Tiada Tuhan Melainkan Allah Yang Esa
Janji Allah Tetap Benar
Dia Menolong HambaNya
Dan Allah Memuliakan TenteraNya
Dia Mengalahkan Tentera Kafir Tanpa Bantuan Sesiapapun

Tiada Tuhan Melainkan Allah Dan Allah Maha Besar
Allah Maha Besar
Segala Puji-Pujian Bagi Allah

P/S: Al-Fatihah Kepada Allahyarham Ustaz Mohd Asri Ibrahim… Semoga Roh Beliau Di Tempatkan Di Kalangan Orang Beriman…

Salam Merdeka Raya Dari eXception

Tinggalkan komen

Selamat Hari Raya Aidilfitri Dan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke-54


Image Courtesy Perpustakaan Undang-Undang Jabatan Peguam Negara Malaysia

Di sini eXception ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada pengunjung blog ini serta rakan-rakan seperjuangan yang berada di mana-mana sahaja.

eXception juga ingin mengambil kesempatan ini juga ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke-54…

Kepada yang berhari-raya di kampung halaman… eXception mengucapkan selamat berhari raya dengan keluarga yang tercinta… Bagi yang tidak dapat pulang demi kerana tugas… bersabarlah… eXception juga tidak dapat pulang ke Pahang tahun ni, demi kerana tugas… Terpaksa beraya seorang diri tanpa isteri di sisi… Apapun eXception teguhkan semangat demi tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan…

Kepada remaja-remaja sekelian, berhati-hatilah ketika bermain mercun… Semoga jari-jemari kita yang dianugerahkan sempurna oleh Allah menjadi cacat akibat kelalaian sendiri… eXception malas hendak menegah, kerana sudah lumrah sikap remaja zaman sekarang sukar menerima teguran orang lain. Hanya apabila sudah terkena barulah insaf, itupun setelah hilang jari…

Kenaikan Harga Yang Tidak Munasabah Menjelang Aidilfitri

Tinggalkan komen

Harga Kad Raya Melambung Naik??

Menjelang Aidiltfitri kita pasti berhadapan situasi kenaikan harga barang keperluan, seperti tepung, gula, minyak masak dan lain-lain…

Tetapi terfikirkah kita selain dari barang keperluan, kad raya juga mengalami kenaikan harga yang tidak munasabah…

Kisahnya eXception singgah di Pusat Membeli Belah Carrefour Alamanda, Putrajaya untuk mencari kad raya untuk dikirim kepada orang yang tersayang… eXception memilih kad yang biasa sahaja, tidaklah besar mana… Tidak ada muzik irama lagu raya apa lagi lampu berkelip-kelip… Cuma kad biasa… eXception beli 3 keping, satu untuk isteri yang berada di kampung, keluarga eXception di kampung juga dan keluarga mertua…

Ketiga-tiga keping adalah kad biasa… Tapi harga untuk ketiga-tiga kad adalah LUAR BIASA!!! Jumlah harga ketiga-tiga kad ialah RM 30.90… Yang mana… Sekeping berharga RM 16.80 kemudian mendapat diskaun harganya menjadi RM 15.10… Sekeping lagi berharga RM 8.80 yang mana mendapat diskaun menjadi RM 7.90…


Di atas ini adalah kad yang berharga RM 16.80 kemudian selepas diskaun menjadi RM 15.10


Beginilah rupa kad tersebut. Takde muzik. Takde lampu berkelip-kelip. Kat biasa…


Lihat pada bawah bar kod, tercatat +1680HR bermaksud harganya RM 16.80

Kad di atas ini eXception nak kirim kepada isteri yang berada di kampung, manakala kad di bawah ini pula untuk keluarga dan keluarga mertua…


Ini adalah kad yang biasa, takde muzik, takde lampu berkelip-kelip


Sungguh tidak munasabah sekali jika kad ini berharga RM 8.80


Pada bawah bar kod tercatat +880HR bermakna harganya RM 8.80 selepas diskaun menjadi RM 7.90

Di bawah ini adalah resit pembelian ketiga-tiga keping kad ini…

Jadi di sini eXception tertanya-tanya apakah punca kenaikan harga ke tahap tidak munasabah kad-kad raya ini semua? Adakah kad-kad ini semua bersalut emas? Adakah kad-kad ini diperbuat dari akar ginseng? Adakah kad-kad ini merupakan edisi terhad yang mana hanya dikeluarkan terhad dalam dunia ni?

Kad-kad ini semua adalah dari jenama Memory Lane… Oleh itu petang ini eXception bercadang untuk memulangkan semula kad ini dan mencari kat lain… Ini kerana harga kad ini sungguh tidak munasabah, kerana harga sekeping kad bermuzik adalah RM 6.90…