Kronologi Rampasan Arak Di Selangor

Tinggalkan komen


seperti yang aku janjikan, sementelahan internet pinjaman masih ditangan aku kan dedahkan kronologi lengkap isu rampasan arak di selangor. dalam butiran tarikh dan masa yang akan dipaparkan, akan kedapatan watak-watak hero,pailang,hipokrit maha gila menjustifikasikan agenda tersembunyi IFC .

1) dalam kawasan pentadbiran MBSA terdapat 42 premis perniagaan 7eleven, 24 daripada premis ini menjual minuman keras jenis beer yang mengandungi kadar alkhohol hingga 8.8%.

2) dalam mengatasi permaslahan ini, pihak MBSA telah melakukan inisiatif dengan mengadakan 4 mesyuarat khas mengatasi isu ini. mesyuarat ini berlangsung sejurus perlantikan ahli majlis baru MBSA dilangsungkan. iaitu untuk sesi 2008/2009. aku harus tegaskan disini bahawa ahli majlis baru ini adalah dikalangan penyokong pakatan haram pas,pkr,dap dan kumpulan ngo-k daripada hindraf.

3) pakatan haram di selangor adalah hipokrit.menjanjikan bulan dan bintang sebelum menang pilihanraya,sayang tatkala kuasa berada dalam genggaman perjuangan hilang dan iman pun boleh melayang.

4) 4 mesyuarat perlaksanaan mengharamkan penjualan arak di kawasan melayu berlangsung selama beberapa bulan, iaitu pada tarikh yang dinyatakan dibawah :-

(4a) mesyuarat jawatankuasa perlesenan dan perkhidmatan bandar MBSA kali ke 2 bertarikh 19 ogos 08 dan mesyuarat majlis pada 29 ogos 08.

(4b)mesyuarat jawatankuasa perlesenan dan perkhidmatan bandar MBSA kali ke 3/2008 bertarikh 15 september 08 dan mesyuarat majlis pada 25 september 08 (cabutan kertas)

(4c)mesyuarat jawatan kuasa perlesenan dan perkhidmatan bandar kali ke 4/2009 pada 22 april 2009 (turut dihadiri oleh wakil 7 eleven)

(4d) INI KLIMAKS NYA.KEPUTUSAN TELAH DITETAPKAN. mesyuarat majlis kali ke4 pada 28 mei 09. mesyuarat ini dihadiri oleh kesemua ahli majlis MBSA daripada pakatan haram.antaranya adalah 1)tan ah kow-pkr kota raja 2)tuan mazalan 3)mokhtar hani 4)adnan jambori-pkr shah alam 5)ang leng kiat 6)norhalim sirome -pas kota raja 7)mariam abdul rashid 8)sivarajan 9) haris bin abu bakar -ketua bahagian pkr shah alam 10) adzhar maludin -pkr 11)zukefli bin mohd nani 12) datin norini bt md top 13)ahmad suyuti bin bashiron.

5)pada mesyuarat terakhir ini (mesy ahli majlis 28mei 09) ketetapan penguatkuasaan ke atas penjualan arak dan minuman keras di kedai 7 eleven akan berkuatkuasa pada 1jun 2009.

6)pihak jabatan perlesenan MBSA telah memberikan notis bertarikh 13 julai 2009 kepada pegurusan 7 eleven untuk tidak menjual arak di shah alam bermula daripada seksyen 1 hingga 24.

7)29 hb julai 09, pihak penguatkuasa MBSA telah mengadakan pemeriksaan terhadap sebuah kedai 7 eleven di jalan liku seksyen 8 shah alam. didapati kedai tersebut masih lagi menjual arak dan minuman keras walaupun arahan MELARANG PENJUALAN telah pun berkuatkuasa pada 1 jun 2009.

8)rampasan telah dilakukan pada hari yang sama (28 julai 08 hari rabu) jam 4.30 petang.barang rampasan telah disimpan ditingkat 12 MBSA. asas penguatkuasaan MBSA berdasarkan keputusan mesyuarat seperti di atas.

9)PERJUMPAAN DENGAN RONNIE LIU.
telah berlangsung sehari selepas rampasan iaitu pada 30 julai 09 jam 12.45 tengahari. MBSA telah dipanggil mengadap ke bilik timbalan datuk bandar untuk memberikan penjelasan isu rampasan arak. selain MBSA di dalam bilik tersebut ada 3 orang ahli DAP dan tan ah kow (pkr).

10) selepas perjumpaan jam 12.45 tengahari, sekali lagi MBSA dipanggil mengadap oleh ronie liu pada jam 2 petang.kali ini suasana lebih tegang. didapati 4 orang dap kelihatan di bilik tersebut.MBSA TELAH DIMARAHI DENGAN CUKUP KASAR DAN KERAS OLEH RONNIE LIU !

11) dua kali mesyuarat pada hari yang sama (30julai) iaitu pada jam 12.45 tengahari dan 2 petang…pada jam 4.30 petang MBSA tela diarahkan oleh ronnie liu untuk memulangkan semula arak yang dirampas.

minggu lepas hasan ali bersandiwara, menyuruh agar khalid berahim menggugurkan ronnie daripada portfolio exco pbt. jumaat minggu yang sama khalid berahim menyambut sandiwara hasan ali , khalid kata tiada isu.yang menjadi mangsa adalah MBSA dan yang menjadi hero islam juga MBSA. ahli majlis MBSA yang terbabit sama dalam memutuskan pengharaman penjualan arak membisu.

pas meropakan manusia hipokrit tahap tertinggi senarai pelacur politik jalanan. pas memijakkan hukum quran yang pernah mereka perjuangkan. hukum quran itu kini bawah kaki mereka, disepak dan ditendang mengikut citra politikal semasa. bila berocap didepan penyokon buta mereka, quran tadi diambil semola dari kaki mereka. ‘kita partai perjoangkan islam,umno munafik,umno jahannam’ …. takbir lah mereka menipu ahli jumud pas sekaliannya.

khalid berahim dan pas manifestasi ulangan sejarah. nikmat islam itu telah diangkat dari jiwanya oleh ALLAH SWT. mereka sudah tiada rasa kekesalan kerna terlanjor. kerna sikap kesialan pas inilah, ketua pemuda dap berani menghina islam. penghinaan terbuka kepada islam berponca daripada sikap lacuran politik pimpinan pas sendiri.

khalid berahim menjadi ketua nomor 1 di selangor. pembawaan khalid telah banyak merosakkan islam menjahanamkan bangsa. aku melihat keliling ku, menutup mata sambil memikirkan akan nasib agama dan bangsa. di tangan ku menggenggam erat, tubuh berketar menahan gelojak marah….nabi saw telah lama meninggalkan kita, dan pada kita sahajalah paksi paksi kental yang mampu mempertahankan islam dan bangsa.

hina islam dan bangsa haros ada noktahnya. pkr dan pas selangor haros-harosan segera dilawan dan ditentang ! dengan tangan penuh kudrat, mulut penuh semangat dan hati berkobar akan kami memolakan langkah. sejarah sahabat dalam perang badar dijadikan iktibar, pelepah tamar digunakan menentang kafirin. dan pelepah tamar ini jugalah yang telah melibas-libas tubuh musuh hingga kaku menuju kematian !begitulah ulangan mati pakatan yang ku idamkan !

JIHAD SUDAH BERMOLA ! AYUH KITA BANGKIT DAN LAWAN MEREKA !

Petikan dari blog: Gerakan Anti PKR

Walaupun fakta kukuh serta bukti menunjukkan Ronnie Liu campur tangan dalam urusan MBSA, tetapi Ronni masih cuba menafikan dan lari dari kenyataan. Inilah apabila tersepit dia akan cari jalan mudah untuk keluar. Samaada menafikan atau menuduh fitnah orang lain.

Advertisements

Ronnie cuba nafikan pula campur tangan isu arak

Tinggalkan komen


Exco kerajaan Selangor Ronnie Liu menafikan berulangkali tuduhan bahawa beliau campurtangan dalam keputusan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) untuk merampas minuman keras dalam satu serbuan yang dilakukan.

Sebaliknya, Liu berkata pembabitannya dalam kontroversi twrsebut hanyalah terhad kepada ‘menasihatkan’ MBSA bahawa serbuan ke atas kedai 7-11 di Seksyen 8, Shah Alam adalah tidak sah dan tidak selari dengan dasar kerajaan negeri.

Menurut Liu, beliau dimaklumkan oleh seorang wartawan bahawa serbuan telah dibuat dan beliau terus menjalankan siasatan, termasuk menyoal pengarah pelesenan MBSA mengenai perkara itu.

“Bila saya bertanya kepada pengarah pelesenan, dia berkata dia tahu yang dia tiada ada kuasa (untuk mengarahkan serbuan tersebut), dan dia mengaku telah melakukan satu kesilapan, tetapi berkata dia bertindak kerana tekanan dari beberapa ahli majlis yang dia tidak mahu menyebut nama mereka.

“Apa yang jelas ialah tidak ada arahan dari datuk bandar, atau setiausaha majlis. Dia buat keputusan sendiri. Rayuan dari ahli majlis tidak boleh dianggap sebagai arahan. Jadi terdapat kesilapan yang dilakukan oleh pengarah pelesenan,” kata Liu.

Liu menjelaskan demikian dalam wawancara ekskulif dengan Malaysiakini Khamus lalu.

‘Satu salah faham’

Mengulas lebih lanjut, Liu berkata undang-undang kecil MBSA tidak melarang penjualan bir, atau pun lesen diperlukan, kecuali bagi penjualan arak (hard liquor)..

Beliau percaya pegawai MBSA atau ahli majlis mungkin salahfaham dengan Akta Eksais 1976, yang menyebut bahawa lesen minuman keras tidak diperlukan bagi menjual minuman dengan kandungan alkohol kurang daripada 8.8 peratus.

“Dalam Bahasa Malaysia, tidak terdapat terjemahan yang tepat bagi minuman keras. (Istilah) bir hanyalah terjemahan terus. Orang Islam mungkin tidak faham istilah ini. Tetapi bukan Islam dapat membezakan bir daripada arak.

“(Dalam istilah perundangan) bir didefinasikan sebagai ‘minuman keras’. Tidak ada deskripsi yang lebih tepat (daripada itu),” kata Liu, yang bidangkuasanya sebagai exco negeri termasuk memantau perjalanan majlis daerah.

Ekoran serbuan tersebut, Liu berkata beliau telah mengadakan pertemuan dengan empat ahli malis MBSA, pengarah pelesenan dan seorang pegawai daripada pasukan yang membuat serbuan tersebut.

Katanya, dalam perjumpaan tersebut, beliau menjelaskan kepada mereka dasar kerajaan negeri dan kesan serbuan tersebut, dan ianya adalah keputusan MBSA sendiri untuk memulangkan bir bernilai RM600 kepada kedai berkenaan.

Isu tersebut telah dianggap oleh sesetengah pihak sebagai satu penghinaan besar terhadap umat Islam, sehingga Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Ali, mendesak supaya Liu digugurkan daripada menjadi exco kerajaan negeri atau ditukar portfolionya kerana didakwa mengganggu bidangkuasa MBSA.

Mengulas mengenainya, Liu berkata, Hassan, yang juga rakan exconya, mungkin menjadi mangsa salahfaham atau tekanan politik dari pihak-pihak tertentu, tetapi berkata hubungan mereka tetap rapat.

“Saya mesti menyatakan bahawa hubungan saya dengan Datuk Hassan adalah amat baik. Insiden tersebut tidak menjejaskan hubungan kami. Beliau adalah kawan dan rakan (exco). Kami akan terus bekerjasama.

“Orang yang mahu mengambil kesempatan daripada situasi tersebut, seperti bekas menteri besar (Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo), harus berhenti daripada bermimpi kerana kami akan terus bekerjasama,” tegas Liu.

Beliau juga berterima kasih kepasa Dewan Pemuda PAS Selangor yang mengambil inisiatif untuk mengadakan pertemuan dengannya Selasa lalu untuk mendengar sendiri daripadanya mengenai kontroversi tersebut.

Liu berkata, dialog seumpama itu akan terus diadakan pada masa akan datang.

Dewan Pemuda PAS Selangor telah mengancam untuk mengadakan demonstrasi terhadapi Liu tetapi dibatalkan pada saat-saat akhir.

Bila keadaan makin panas serta melibatkan soal sensiviti masyarakat beragama Islam. Jadi sebagai cara melepaskan diri, penafian sahaja caranya. Orang yang sudah buat salah ini akan menyalahkan pihak lain pula. Sikap pembangkang ni sudah boleh baca awal-awal. Jika gagal menyelesaikan satu-satu masalah, maka akan disalahkan orang lain pula. Jika tersepit dengan tindakan sendiri, maka penafian sahaja jala keluar. Takde rasa tanggungjawab. Begini ke orang yang nak memimpin negara? Lepas tangan dalam segala hal bila dah tersepit?

Hassan Ali dipanggil mengadap Pas Pusat

1 Komen

Pas Pusat akan dapatkan penjelasan Hasan

KUALA LUMPUR – Pas Pusat akan mendapatkan penjelasan daripada Pesuruhjaya Pas Selangor Datuk Dr Hasan Mohamed Ali berhubung desakan beliau agar kedudukan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan Selangor, Ronnie Liu dikaji semula.

Naib Presidennya, Salahuddin Ayub berkata, penjelasan tersebut penting supaya tidak timbul salah faham dan kekeliruan mengenai maksud sebenar desakan itu.

Katanya, beliau akan bertemu dengan Hasan dalam waktu terdekat bagi mendengar sendiri dalam kontek apakah desakan itu dibuat.

“Saya akan dapatkan penjelasan daripada beliau (Dr Hasan) tentang kenyataan itu. Kita perlu dapatkan mengesahan dan dengar sendiri daripada mulut beliau apa yang sebenarnya dicakapkan.

“Pas juga perlu dapat penjelasan dalam kontek apa dia cakap. Ini penting supaya tidak timbul salah faham daripada kenyataan dikeluarkannya,” katanya.

Ketika ditanya mengenai kewajaran desakan yang dibuat Hasan, Salahuddin berkata, beliau tidak boleh ulas secara mendalam kerana perlu terlebih dahulu mendengar penjelasan daripada Hasan sendiri.

Sementara itu Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar ketika diminta mengulas mengenai tindakan Hasan itu berkata, terpulanglah kepada Tan Sri Khalid Ibrahim untuk menangani isu tersebut kerana ia berada di bawah bidang kuasa beliau sebagai Menteri Besar.

Mahfuz berkata, Pas Pusat tidak akan campur tangan kerana soal pelantikan seseorang Exco dan keputusan mengenai portfolio yang dipegang terletak di bawah bidang kuasa Menteri Besar.

Keputusan itu, katanya,. bagaimanapun terlebih dahulu dibincang dan dipersetujui bersama di kalangan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat dan sebarang tindakan berkaitan desakan tersebut semuanya terpulang kepada Menteri Besar Selangor.

“Saya tak nak komen sama ada betul atau tidak tindakan tersebut. Semua portfolio di bawah bidang kuasa Menteri Besar dan terpulang kepadanya untuk membuat keputusan tetapi bagi isu-isu seperti mencampuri urusan pihak berkuasa tempatan (PBT) perlu dibawa berbincang sesama rakan Pakatan agar tidak timbul sebarang masalah di kemudian hari,” katanya. – Bernama

PAS tidak campur isu arak di S’gor

PAS di peringkat pusat tidak akan mencampuri urusan urusan pentadbiran kerajaan Selangor dalam isu pengharaman alkohol, tegas setiausaha agungnya Datuk Mustafa Ali hari ini.

Kontroversi terbaru muncul antara Pesuruhjaya PAS negeri Datuk Dr Hasan Ali, juga exco agama Selangor, yang mahu menegaskan pengharaman minuman itu di kalangan orang Islam dan turut meminta seorang exco lagi, yang juga pemimpin DAP, Ronnie Liu agar tidak campur tangan.

Mustafa juga menjelaskan PAS Pulau Pinang telah memutuskan tiga nama calon untuk disenaraipendek oleh mesyuarat jawatankuasa pusat PAS hujung minggu ini bagi pilihanraya kecil DUN Permatang Pasir.

Sumber: Malaysikini

Nampaknya PAS Pusat sendiri tiada minat untuk campur tangan dalam kes ini. seolah-olah PAS Pusat merestui tindakan Khalid mempertahankan kafir harbi, Ronnie Liu. Walaupun Khalid sebagai MB Selangor, PAS berhak campur tangan kerana PAS juga mempunyai kerusi di Selangor. Sedangkan urusan-urusan negeri lain yang dibawah pentadbiran Barisan Nasional, PAS boleh kacau daun, inikan pula Selangor.

Di sini kita boleh nampak tiada kesungguhan oleh PAS Pusat mengatasi isu ini. Malah tiada kecaman terhadap Ronnie Liu, akan tetapi Hassan Ali pula dipanggil mengadap PAS Pusat. Jika PAS Pusat meminta penjelasan Hassa Ali sudah pastinya, mereka akan bebankan kesalahan tersebut pada bahu Hassan Ali.

Inilah PAS sekarang. PAS yang hanya menjadi boneka Anwar Ibrahim dan DAP. PAS dulu sudah berbeza dengan PAS sekarang. Tiada langsung kesungguhan menegakkan Islam jika ianya berkaitan dengan DAP. Jika BN, pastinya PAS dengan lantang mengecam dan mengutuk tindakan BN.

Ronnie dipertahankan Islam dilacurkan.

4 Komen


MB Selangor Khalid Ibrahim menolak gesaan PAS supaya portfolio Ronnie Liu ditukar. Malahan Khalid Ibrahim terus mempertahankan kepala gangster selangor itu dalam mesyuarat Exco selangor yang berlangsung hari ini.

Khalid malah memuji Ronnie sebagai seorang Exco yang kuat bekerja. Dia juga menyatakan kerja keras Exco itu wajar dicontohi oleh Exco yang lain.

Soal cerita Ronnie bertelagah dengan kakitangan kerajaan, kata khalid itu cuma persepsi awam, tiada bukti perkara itu berlaku dan Ronnie juga telah menafikannya.

Menurut sumber, mesyuarat Exco hari ini juga agak panas apabila ada Exco yang menghentak meja kerana tak puas hati dengan keputusan khalid.

PAS pula terus menerus berlakon dan nampak macam dah kerat rotan dengan Ronnie. Nampak je macam real, tapi semua orang tahu ini LAKUNAN belaka.

Ada yang menyatakan tak mungkin Hassan Ali sanggup meletakkan jawatan sebagai Exco kerana ini semua perut lebih penting dari pegangan agama dan idealisme. Gaji dan elaun Exco hampir 20 ribu. Semua Exco berlakun demi perut masing-masing.

Petikan Blog: warisan2057

Sekalung tahniah buat MB Selangor kerana sanggup memlacurkan Islam dengan mempertahankan seorang kafir harbi yang bernama Ronnie Liu. Aku percaya tindakan beliau ini pasti mendapat sambutan hangat dari Blogger Pembela Negara dengan kutukan yang berkontena-kontena… Oleh itu aku juga tak mahu melepaskan peluang untuk MENGUTUK TINDAKAN KHALID IBRAHIM MEMPERTAHANKAN RONNIE LIU. Aku percaya, Khalid sebenarnya dalam keadaan ditelan rasa taik Anwar, diludah pun rasa taik Anwar gak. Nak buang sayang, tak telan rasa kelat masin-masin dan masam. Macam tu lah Khalid. Jika ikuti artikel sebelum ini, sebenarnya Anwar dah berura-ura mahu gantikan Khalid dengan Azmin. Tetapi kedegilan Khalid mengundang kemurkaan Anwar. Oleh itu sebagai meredakan kemurkaan Anwar tu, maka Khalid terpaksa menjual Agama Islam sekaligus menjilat buntut Ronnie Liu sebagai tanda mempertahankan tindakan gila kuasa Ronnie Liu dengan mengarahkan rampasan arak oleh MBSA dipulangkan semula. Maka MBSA seperti anjing yang dimarahi tuan, dengan bercawat ekor dan muka tebal sepuluh inci terpaksa memulangkan balik beer yang dikatakan bukan minuman keras oleh Ronnie (mungkin bagi Ronnie Beer tu macam Coke, Pepsi atau air mineral)… Walaupun yang berkuasa di Selangor ialah Sultan dan kedua ialah pemerintah, tetapi Ronnie punya kuasa melebihi Sultan dan MB sendiri. Takde sorang boleh lawan Ronnie. Jika Sultan Selangor tegur Ronnie, pasti akan dikatakan Sultan Murtad oleh penyokong PR yang jumud dan berlumut otaknya. Malah kereta dinaiki Sultan juga pasti akan dihujani dengan batu-batuan. Malah kereta Sultan juga akan dihalang oleh penjilat jubur Anwar…. Inilah Anwar, siapa pun tak boleh kacau program dia. Hatta Sultan sekalipun dia berani sanggah…

Dr Hassan Ali, kami Blogger Pembela Negara mencabar kamu meletakkan jawatan serta keluarkan PAS dari PR Selangor jika kamu benar-benar seorang Islam!!!

MBSA akhirnya tunduk kepada kehendak Ronnie…

Tinggalkan komen

Hairan, rampasan MBSA dipulang

SHAH ALAM – Menghairankan apabila tidak sampai tempoh 24 jam Bahagian Pelesenan dan Penguatkuasaan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) merampas 70 tin termasuk botol minuman beralkohol dari sebuah kedai serbaneka di Jalan Liku D 8/D, Seksyen 8 dekat sini, Rabu lalu, namun pihak terbabit memulangkan barangan tersebut petang kelmarin.

Difahamkan, dalam serbuan kira-kira jam 4.30 petang itu, dua pegawai MBSA merampas kesemua minuman beralkohol setelah menerima aduan daripada penduduk setempat sejak beberapa bulan yang lalu bahawa premis tersebut menjual minuman haram itu kepada pembeli beragama Islam.

Rentetan aduan itu, MBSA melakukan serbuan dan merampas sebilangan minuman beralkohol pelbagai jenama yang dipercayai mengandungi lebih lima peratus kandungan alkohol.

Berdasarkan keputusan Mesyuarat Majlis kali keempat 2009, Majlis telah memutuskan satu dasar mengenai aktiviti penjualan minuman keras di bawah kadar lima peratus kandungan alkoholnya di premis kedai serbaneka, pasar mini dan kedai runcit di seluruh kawasan pentadbiran MBSA.

Dasar tersebut adalah larangan menjual minuman keras di kawasan pentadbiran Majlis dari Seksyen 1 hingga Seksyen 24 dan di kawasan majoriti penduduknya beragama Islam.

Penguatkuasaan ke atas penjualan minuman keras di premis kedai serbaneka, pasar mini dan kedai runcit dikuatkuasakan pada 1 Jun lalu.

Timbul tanda tanya di sini apabila anggota MBSA memulangkan semula minuman beralkohol itu kira-kira jam 4 petang kelmarin iaitu tidak sampai tempoh 24 jam barangan itu dirampas.

Kedai serbaneka tersebut difahamkan telah diberi notis pemberitahuan dan larangan kepada premis terbabit sebanyak dua kali iaitu pada Mei dan Julai lalu termasuk 42 cawangan lain premis itu di seluruh kawasan pentadbiran MBSA.

Sementara itu, Datuk Bandar Shah Alam, Mazalan Md Noor berkata, beliau mengesahkan rampasan minuman beralkohol dan penyerahan semula bara-ngan itu kepada pihak terbabit.

“Dasar majlis yang telah diputuskan tidak akan ada pembaharuan namun kita akan memberhentikan seketika operasi itu sehingga mendapat arahan daripada Kerajaan Negeri,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Tinjauan Sinar harian di kedai serbaneka, pasar mini dan kedai runcit di Seksyen 18, 19, 20 dan 24 mendapati masih terdapat beberapa premis menjual minuman beralkohol walhal kesemua peniaga telah dimaklumkan berhubung keputusan dasar majlis yang melarang penjualan minuman beralkohol.

Sumber: Sinar Harian
http://www.sinarharian.com.my/selangor/content/story3007149.asp

Ronnie Liu Arah MBSA Pulangkan Rampasan Arak?

Tindakan Exco kerajaan negeri, Ronnie Liu mengarahkan anggota penguat kuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) memulangkan semula minuman keras yang dirampas daripada sebuah kedai serbaneka di sini kelmarin akan dibincangkan dalam Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri minggu depan.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pihaknya akan menyiasat kejadian itu dan mendapatkan penjelasan daripada Ronnie yang merupakan Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan negeri tentang apa yang sebenarnya berlaku.

“Saya akan menyiasat perkara ini dan mendapatkan penjelasan daripada Exco terbabit,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Falak Selangor 2009 di Auditorium Sirim di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Ronnie yang mengarahkan anggota penguat kuasa MBSA memulangkan semula minuman keras yang dirampas daripada sebuah kedai serbaneka di Seksyen 8 di sini kelmarin.

Mengulas isu penjualan minuman keras di bandar raya ini yang menimbulkan perbezaan pendapat antara wakil rakyat Pas dan DAP, Khalid berkata, minuman keras masih boleh dijual di premis di bandar raya ini tetapi perlu mempunyai lesen dan dibuat secara tertutup.

Bagaimanapun ujar beliau, kerajaan negeri masih dalam proses untuk menentukan garis panduan supaya penjualan minuman keras dibuat secara tertib dan berhemah bagi mengelak kesan sampingan khususnya kepada orang Islam.

Jelasnya, asas kepada peraturan yang masih dalam kajian itu ialah orang Islam diharamkan membeli dan menjual arak dan penjualan minuman keras kepada bukan Islam pula perlu dibuat secara tertib.

“Kita baru mengadakan perjumpaan dengan operator dan pengendali premis yang beroperasi di sini kira-kira dua bulan lalu. Kita jangka dalam tempoh tiga dan empat bulan akan datang baru kita boleh buat keputusan.

“Kita perlu melihat dan faham apa peraturan yang dibuat di negeri lain termasuk yang dipraktikkan di Kuala Lumpur,” jelasnya.

Sebelum ini, beberapa wakil rakyat Pas dan DAP berbeza pendapat mengenai peraturan penjualan minuman keras di bandar raya ini berikutan Pas mahu kerajaan negeri mengharamkan penjualan minuman keras di kawasan yang majoriti penduduk beragama Islam.

Bagaimanapun cadangan itu mendapat bantahan keras wakil rakyat DAP dengan alasan peraturan itu tidak adil bagi orang bukan Islam.

Tindakan Ronnie jelas tidak menghormati MBSA. Malah undang-undang dibuat oleh Kerajaan Selangor sendiri juga tak dipatuhi. Inilah jika Khalid Gagap jadi Pak Turut aje. Akhirnya Kerajaan Selangor ditimpa masalah tanpa henti, akibat samseng tua sorang ni… Khalid Gagap, elok nko berhentilah jadi MB, biar je Ronnie jadi MB Selangor…