Oh My English!! Nizar Lambai Terlalu Idiot Untuk Memahami Idiom!!

Tinggalkan komen

Oh My English!! Nizar Lambai Terlalu Idiot Untuk Memahami Idiom!!

KUALA LUMPUR: Kenyataan berkias bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa “lebih baik (memilih) syaitan yang anda kenali dari malaikat yang anda tidak kenal”, boleh mengelirukan umat Islam.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, kenyataan Mahathir itu juga bertentangan dengan akidah Islam yang mewajibkan setiap muslim percaya dan beriman kepada malaikat seperti termaktub dalam rukun iman, sedang syaitan pula katanya, adalah musuh yang nyata bagi orang Islam.

“Berpegang kepada akidah Islam, kita kena percaya kepada malaikat, dan syaitan itu musuh kita.

“Kenyataan (Mahathir) itu agak mengelirukan. Kalau suruh pilih syaitan, itu tidak boleh,” katanya kepada Harakahdaily.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang berkata demikian ketika diminta mengulas tulisan terbaru Mahathir dalam blognya chedet.cc semalam.

Dalam entri terbarunya itu, Mahathir berkata lebih baik mengundi “syaitan yang dikenali dari malaikat yang anda tidak kenal”.

Katanya, Barisan Nasional (BN) telah terbukti mendengar keluhan rakyat dan banyak perubahan telah dibuat berbanding Pakatan Rakyat yang menjanjikan banyak perubahan tetapi tiada jaminan bahawa janji tersebut akan ditunaikan.

Mahathir juga berkata tindakan memberikan peluang kepada Pakatan Rakyat membentuk kerajaan selama lima tahun boleh mewujudkan kucar-kacir dan memusnahkan negara.

Membidas kenyataan itu, Nizar yang juga Timbalan Ketua Penerangan PAS Pusat berkata, rekod 54 tahun pemerintahan BN sememangnya telah meletakkan Malaysia dalam keadaan kucar-kacir termasuk soal perundangan, ekonomi dan juga politik.

“Saya tak tahu dia (Mahathir) rujuk syaitan dan malaikat itu kepada siapa. Tapi sepertinya Syaitan itu dirujuk kepada Umno BN. Seperti mengatakan Umno itu syaitan.

“Yang penting kita tak boleh pilih syaitan, kita kena percayakan malaikat,” katanya. – Haramjadah Online

Mungkin Nizar Lambai ni terlalu IDIOT untuk memahami IDIOM…

IDIOM merupakan satu ungkapan yang mempunyai maksud tersirat…

Idioms are words, phrases, or expressions that cannot be taken literally. In other words, when used in everyday language, they have a meaning other than the basic one you would find in the dictionary. Every language has its own idioms. Learning them makes understanding and using a language a lot easier and more fun!

Sebagai contoh IDIOM ‘Break a leg’… Yang membawa maksud ‘Good luck’ atau dalam bahasa melayu, semoga berjaya… Bukan suruh patahkan kaki…

Jadi disebabkan Nizar Lambai terlalu IDIOT untuk memahami IDIOM yang disampaikan oleh Tun Dr Mahathir yang berbunyi:

“Better the devil you know than the angel you don’t”

IDIOM ini membawa maksud:

If you have to choose between a familiar but unpleasant situation and an unfamiliar situation, choose the familiar one because the unfamiliar situation may turn out to be worse.

Di dalam bahasa melayu pula…

Jika anda perlu memilih antara keadaan yang sudah terbiasa tetapi tidak menyenangkan dan situasi yang tidak biasa, pilih sahaja yang anda biasa kerana keadaan yang tidak biasa boleh berubah menjadi lebih teruk.

Kepada Nizar Lambai… Harapkan ada kelulusan dalam bidang kejuruteraan ingatkan dia faham le IDIOM ni… Rupa-rupanya IDIOT… Ntah-ntah sijil pun main beli…

Sumber:

Better the devil you know than the devil you don’t know

@mbnizar #OhMyEnglish!!! “Better the devil you know than the angel you don’t” cc @KhalidSamad @DrDzul

Punyalah Bengong Tak Faham Perumpamaan Sampai Tun Mahathir Terpaksa Jelaskan ! ( Video )

Advertisements

Ahli Majlis DAP Nyaris Kena Belasah… Semua Salah Umno… Takdir…

Tinggalkan komen

Ahli Majlis DAP Nyaris Kena Belasah… Semua Salah Umno… Takdir…

Perkara ini tidak bermula sebagai perkauman atau apa. Ia bermula sebagai kekecewaan sekumpulan penduduk yang secara kebetulan majoriti adalah masyarakat India.

Mereka mendakwa sudah empat tahun mengadu masalah rumah mereka retak kepada Majlis Perbandaran Puchong, namun tidak dilayan.

Sudah empat tahun, rumah mereka semakin rosak, pastinya mereka akan marah.

Hanya bila mereka datang beramai-ramai berserta dengan pihak media, baru pihak majlis terhegeh-hegeh nak keluar buat-buat tanya apa yang berlaku.

Masa itu baru hendak kata tidak dapat dokumen apa semua.

Namun, pada peringkat itu keadaan masih terkawal sehinggalah seorang Ahli Majlis DAP dengan terang-terangan bertindak menghina kumpulan yang hadir itu dengan memperolokkan bahasa ibunda mereka.

Siapa yang mampu bersabar lagi dalam keadaan itu? Sudah la aduan mereka diabaikan, ditambah pula dengan menghina bahasa mereka.

Cuma ironisnya, yang menghina yakni lelaki tua itu, baik bahasa Melayu mahupun bahasa Inggerisnya boleh disifatkan berada di tahap longkang jika dibandingkan dengan kumpulan masyarakat India yang hadir itu.

Kumpulan lelaki India berkenaan bukan sahaja fasih berbahasa Melayu, namun tahap penguasaan dan percakapan bahasa Inggeris mereka jauh lebih baik dari ahli-ahli Majlis DAP yang segak bergaya tapi yang bila buka mulut boleh dengar bunyi macam Winston Of Amalica.

Bukan apa, tengok diri sendiri sebelum menghina orang. Sudah la kerja yang diamanahkan tak buat, lepas itu hendak menyindir orang yang tengah panas hati.

Sumber: MyNewsHub: Ahli Majlis DAP Sindir Bahasa Tamil Nyaris Kena Belasah


Hambek ko ubat… Kwang hajo lagi… Seb baik tak arwah kat situ…

Ha ha ha ha ha ha ha… Woi!! Cina DAP!! Hangpa ingat hangpa hebat sangat kaa??

Piiiraaahhh!!

Akhbar Indon Penipu Tahap Tak Ingat…

2 Komen

Wartawan Indon Yang Bodoh Berayun-Ayun

Tahniah kepada pasukan Malaysia kerana mempamerkan aksi perlawanan yang sangat hebat… Atas aksi tersebut maka wajarlah Malaysia dianugerahkan 3 gol berbalas 0… Tahniah kepada skuad K. Rajagopal… Buktikan kemampuan pasukan Malaysia di Bung Karno nanti…

Hari ini, kecoh dalam akhbar Indon, TribunNews.com yang menunjukkan gambar sinaran laser yang kononnya semasa perlawanan antara Malaysia dan Indonesia semalam (26 Disember 2010)… Sila tengok gambar di bawah.

Kemudian sila baca berita dari akhbar bebal Indon ini pulak: Ini Dia Foto Laser yang Menghebohkan Itu?

Dari gambar ni korang boleh lihat kebanyakan penonton memakai baju warna putih berbanding penyokong Malaysia yang memakai baju warna kuning…

Korang baca pulak berita ni: Fifa 2010: Spectators target coach Maradona, Messi & other players with laser

Jelas sekali wartawan Indon sengaja mahu mencetuskan api kemarahan kalangan penyokong Indonesia dan mengapi-apikan permusuhan antara Malaysia dan Indonesia dengan harapan agar berlakunya huru-hara dan pergaduhan besar melibatkan antara penyokong Malaysia dan penyokong Indonesia… Niat wartawan TribunNews jelas mempunyai agenda tersembunyi…

Apapun dah nama wartawan Indon, macam tu lah perangainya… Penipu besar dan tak boleh dipercayai langsung…

Begitu juga dengan dakwaan penjaga gol Indon semalam… Kononnya ada sinaran laser menyuluh matanya… Dakwaan hanyalah dakwaan untuk melengah-lengahkan perlawanan dan membakar api kemarahan penonton Indonesia sekaligus memburukkan nama penyokong Malaysia…

Adakah penyokong Indonesia tak suluh laser kat muka penjaga gol Malaysia? Korang tengok video ni yang dirakam semasa perlawanan Malaysia dan Indonesia yang mana Malaysia kalah 1 – 5 kepada Indonesia… Ada kitaorang bising satu dunia pasal laser ni?? Korang tengok rakaman minit 4.06 dan seterusnya… Korang akan lihat laser hijau dihalakan ke muka penjaga gol Malaysia…

Terima kasih:

[ GAMBAR ] Penyokong Malaysia Menyuluh Goal Keeper Indon Dengan Laser

Gambar Sinar Laser di Bukit Jalil PALSU

Apabila Bercakap Tidak Menggunakan Otak

Tinggalkan komen

300,000 RELA bakal selamatkan BN di S’gor?


Inilah muka pemimpin bebal yang taunya bercakap tapi tak pernah gunakan otak

PAS berharap sasaran membuat penambahan mendadak anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) kepada 300,000 di Selangor menjelang 2011 tidak mempunyai kaitan dengan agenda BN yang didakwa cuba menawan Selangor melalui undi pos.

Ketua penerangan parti itu Idris Ahmad berkata angota pasukan itu tidak harus menjadi “tiket untuk mereka didaftar sebagai pengundi pos” dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan datang.

“PAS memang meragui kewibawaan undi pos dalam setiap kali pilihan raya kerana ia adalah simpanan tetap BN.

“Sudah lama PAS menuntut undi pos dihapuskan kerana kita mempunyai bukti daripada bekas anggota tentera yang bertugas selama ini tidak tahu siapa yang undi kertas mereka,” kata Idris (kiri).

Kelmarin, RELA Selangor dilaporkan mensasarkan peningkatan sekali ganda keahliannya untuk mencapai 300,000 orang menjelang akhir tahun ini berbanding 153,000 orang pada masa ini.

Pengarah RELA negeri Khairi Mohd Alwee dilaporkan berkata, pelbagai usaha telah dilakukan termasuk menggerakkan Briged Muda RELA di kesemua sembilan daerah di negeri itu.

Dalam satu kenyataan hari ini, Idris memberikan teguran keras kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya “telus dan jangan menjadi tali barut BN” ketika mengendalikan urusan pilihan raya.

Katanya, sebelum ini, mengejutkan apabila 18,493 pemilih, khususnya di negeri Pakatan Rakyat, ‘hilang layak undi awam’ dalam rang daftar pemilih suku ketiga 2010.

“PAS menganggap ini adalah tindakan untuk mengepung supaya tembok Umno-BN tidak runtuh dan diserbu oleh Pakatan Rakyat di negara ini,” katanya.

Sehubungan itu, Idris mengingatkan jentera pilihan raya PAS dan Pakatan di Selangor pada semua peringkat sentiasa mengambil berat berkaitan isu daftar pemilih serta memerhatikan senario pertambahan anggota RELA itu.

“Modus operandi untuk (BN) tawan Terengganu 2004 dahulu dengan menambah pengundi sedang berjalan di Selangor.

“BN terlalu mengidam Selangor, berbanding negeri-negeri lain, kerana Selangor lubuk emas dan balang oksigen Umno,” kata Idris lagi.


Inilah pemimpin yang dipuja-puja oleh totok PAS… Pemimpin yang bila bercakap tak pernah gunakan otak. Cakap main hentam jer. Semuanya kerana nak publisiti murahan berlebihan… Ye lah, Tok Garu dah dapat publisiti meluas hingga banner Tok Garu ‘memberi zakat’ kepada orang asli di Galas tersebar… Dah tentu Idris Ahmad ni iri hati dan mahukan publisiti jugak…

Kebelakangan ni ulama-ulamak atau lebih layak kalo aku gelarkan pukimak-pukimak dalam PAS lebih menyukai publisiti murahan… Antaranya termasuklah Mr Bean Mahfuz Omar.

Aku rasa Idris Ahmad ni dengan Mahfuz Omar memang takde kelayakan langsung memegang sebarang jawatan dalam parti dek kerana kebebalan dan kebodohan yang melampau… Di sini aku nak bagitau kat Idris Ahmad… RELA bukan macam Polis dan Tentera yang perlu undi pos… BONGOK!!! Keanggotaan RELA adalah dari kalangan penduduk kawasan itu sahaja… RELA bukan macam PDRM dan ATM yang mana terpaksa ditugaskan jauh dari kampung halaman…

Beginilah jadinya apabila orang BEBAL cuba mencari publisiti tetapi secara tak langsung mendedahkan kebebalannya… Itulah, baca Harakah tiap-tiap hari… Pasal RELA pun satu hapah tak tahu… Buta maklumat!! Pemimpin PAS BODOH!!!

Apabila Bercakap Tidak Menggunakan Otak

3 Komen

300,000 RELA bakal selamatkan BN di S’gor?


Inilah muka pemimpin bebal yang taunya bercakap tapi tak pernah gunakan otak

PAS berharap sasaran membuat penambahan mendadak anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) kepada 300,000 di Selangor menjelang 2011 tidak mempunyai kaitan dengan agenda BN yang didakwa cuba menawan Selangor melalui undi pos.

Ketua penerangan parti itu Idris Ahmad berkata angota pasukan itu tidak harus menjadi “tiket untuk mereka didaftar sebagai pengundi pos” dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan datang.

“PAS memang meragui kewibawaan undi pos dalam setiap kali pilihan raya kerana ia adalah simpanan tetap BN.

“Sudah lama PAS menuntut undi pos dihapuskan kerana kita mempunyai bukti daripada bekas anggota tentera yang bertugas selama ini tidak tahu siapa yang undi kertas mereka,” kata Idris (kiri).

Kelmarin, RELA Selangor dilaporkan mensasarkan peningkatan sekali ganda keahliannya untuk mencapai 300,000 orang menjelang akhir tahun ini berbanding 153,000 orang pada masa ini.

Pengarah RELA negeri Khairi Mohd Alwee dilaporkan berkata, pelbagai usaha telah dilakukan termasuk menggerakkan Briged Muda RELA di kesemua sembilan daerah di negeri itu.

Dalam satu kenyataan hari ini, Idris memberikan teguran keras kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya “telus dan jangan menjadi tali barut BN” ketika mengendalikan urusan pilihan raya.

Katanya, sebelum ini, mengejutkan apabila 18,493 pemilih, khususnya di negeri Pakatan Rakyat, ‘hilang layak undi awam’ dalam rang daftar pemilih suku ketiga 2010.

“PAS menganggap ini adalah tindakan untuk mengepung supaya tembok Umno-BN tidak runtuh dan diserbu oleh Pakatan Rakyat di negara ini,” katanya.

Sehubungan itu, Idris mengingatkan jentera pilihan raya PAS dan Pakatan di Selangor pada semua peringkat sentiasa mengambil berat berkaitan isu daftar pemilih serta memerhatikan senario pertambahan anggota RELA itu.

“Modus operandi untuk (BN) tawan Terengganu 2004 dahulu dengan menambah pengundi sedang berjalan di Selangor.

“BN terlalu mengidam Selangor, berbanding negeri-negeri lain, kerana Selangor lubuk emas dan balang oksigen Umno,” kata Idris lagi.


Inilah pemimpin yang dipuja-puja oleh totok PAS… Pemimpin yang bila bercakap tak pernah gunakan otak. Cakap main hentam jer. Semuanya kerana nak publisiti murahan berlebihan… Ye lah, Tok Garu dah dapat publisiti meluas hingga banner Tok Garu ‘memberi zakat’ kepada orang asli di Galas tersebar… Dah tentu Idris Ahmad ni iri hati dan mahukan publisiti jugak…

Kebelakangan ni ulama-ulamak atau lebih layak kalo aku gelarkan pukimak-pukimak dalam PAS lebih menyukai publisiti murahan… Antaranya termasuklah Mr Bean Mahfuz Omar.

Aku rasa Idris Ahmad ni dengan Mahfuz Omar memang takde kelayakan langsung memegang sebarang jawatan dalam parti dek kerana kebebalan dan kebodohan yang melampau… Di sini aku nak bagitau kat Idris Ahmad… RELA bukan macam Polis dan Tentera yang perlu undi pos… BONGOK!!! Keanggotaan RELA adalah dari kalangan penduduk kawasan itu sahaja… RELA bukan macam PDRM dan ATM yang mana terpaksa ditugaskan jauh dari kampung halaman…

Beginilah jadinya apabila orang BEBAL cuba mencari publisiti tetapi secara tak langsung mendedahkan kebebalannya… Itulah, baca Harakah tiap-tiap hari… Pasal RELA pun satu hapah tak tahu… Buta maklumat!! Pemimpin PAS BODOH!!!

Banjir Di Kedah: Antara Fakta Dan Auta

Tinggalkan komen

Banjir Di Kedah: Antara Fakta Dan Auta

Ramai kalangan totok pembangkang (PR) yang mempunyai mind set tahap longkang mengatakan banjir di Kedah berpunca dari projek landasan berkembar. Mereka sedaya upaya cuba menegakkan benang yang basah walaupun kita sudah menerangkannya banyak kali. Ok tak mengapalah, kita biarkanlah mereka membuat auta. Akan tetapi ingat, ‘auta’ takkan menang jika dilawan dengan ‘fakta’.

Di sini aku berikan fakta-fakta penting yang menyebabkan banjir di Kedah dan Perlis baru-baru ini. Fakta-fakta ini aku perolehi dari laman web Jabatan Pengairan & Saliran. Fakta-fakta yang aku perolehi adalah merupakan maklumat jumlah hujan yang turun dan maklumat paras air di sungai-sungai yang terlibat dengan banjir.

Di bawah ini adalah jadual sukatan hujan yang turun di Kedah sejak 1 November yang lepas. Anda boleh lihat bahagian yang dibulatkan merah itu adalah kadar hujan yang luar biasa yang turun pada hari tersebut. (Klik gambar untuk besarkan)

Di bawah ini pula adalah sukatan hujan bagi Perlis. Anda lihat bahagian yang dibulatkan juga adalah kadar luar biasa hujan yang turun pada hari tersebut.

Cuba anda bandingkan dengan sukatan hujan di Perak pula. Bandingkan sukatan di Perak dengan Kedah dan Perlis. Anda boleh lihat sukatan hujan di Perak adalah sukatan hujan yang normal. Jika dibandingkan dengan angka sukatan hujan di Kedah dan Perlis (yang dibulatkan) yang melepasi tahap merah.

Di sini aku terangkan apa yang membezakan tahap setiap hujan yang turun. Tahap hijau adalah hujan tahap biasa yang mana mempunyai sukatan sebanyak 1-10 milimeter sehari. Tahap ungu pula adalah tahap sederhana lebat yang mempunyai sukatan 20-30 milimeter sehari. Manakala hujan tahap jingga pula adalah hujan lebat yang mempunyai sukatan 30-60 milimeter sehari dan mempunyai potensi untuk berlakunya banjir kilat jika ianya turun dalam masa satu hari. Yang terakhir ialah hujan lebat tahap merah yang mempunyai sukatan melebihi 60 milimeter sehari. Sekiranya ianya turun tanpa henti selama satu hari. Potensi banjir berlaku di kawasan yang rendah amatlah tinggi.

Apa yang membezakan Perlis, Kedah dan Perak ialah, Perak tidak menerima kadar hujan seperti yang diterima oleh Perlis dan Kedah. Ini menyebabkan Perak ‘terselamat’ dalam bencana banjir kali ini, tidak seperti tahun-tahun yang lepas.

Sekarang kita lihat pula paras air di Sungai Kedah yang dicatat pada 1 November 2010 sehingga hari ini, 7 November 2010. Kita boleh lihat peningkatan paras air mula terjadi pada 1 November sewaktu hujan lebat tahap merah melanda Kedah. (klik gambar untuk besarkan)

Ingatkah rakyat Kedah dengan banjir yang melanda pada September 2008 di kawasan Yan dan Kuala Muda? Pada masa itu projek landasan berkembar belum sampai ke Kedah. Mengapa pada masa itu Azizan Razak tidak menyalahkan lebuhraya utara selatan sebagi punca banjir?

Sebenarnya isu banjir ini juga berkait dengan isu politik. Di dalam PAS kalangan pemimpinnya mempunyai satu penyakit yang sukar diubati, iaitu sindrom penafian… Mereka sedaya upaya cuba lari dari tanggungjawab kemudian menyalahkan orang lain. Ini sebagai langkah untuk mengelak dari menanggung beban tanggungjawab. Atau boleh dikatakan sebenarnya Azizan mahu rakyat Kedah berpaling dari isu pembalakan di Kedah sejak pentadbiran PAS.

Azizan boleh melarikan pandangan rakyat, tetapi rakyat bukan bodoh… Azizan spin la banyak mana, rakyat Kedah dah masak dengan perangai MB mereka yang sorang ni… Rakyat Kedah semakin lama semakin jelak dengan sikap ‘tak tahu’ dan sikap ‘menyalahkan orang lain’ yang diamalkan oleh Azizan… Dari isu babi hingga ke isu banjir kilat dan berhenti sebentar di isu banjir besar… Aku jangka PRU 13 nanti Kedah akan kembali ke tangan BN dan pada masa itu BN terpaksa mengeluarkan duit rakyat untuk memperbaiki kerosakan yang dilakukan oleh PAS di Kedah.

Apapun, segala penjelasan isu banjir ini sudah aku ketengahkan, pandailah korang menilainya… Untuk rujukan lanjut mengenai paras air sungai dan sukatan hujan sila layari laman web Infobanjir JPS

Sekian, Wassalam…