Mohon Perhatian Menteri Tentang Kualiti Laluan Motosikal Di Malaysia cc @HishammuddinH2O @PetrajayaMP @MyOndscene

Tinggalkan komen

Mohon Perhatian Menteri Tentang Kualiti Laluan Motosikal Di Malaysia

eXception ingin mengucapkan terima kasih atas inisiatif Datuk Seri Hishamuddin yang akan membuat tinjauan terhadap kualiti laluan motosikal yang dikatakan tidak diselenggara dengan baik dan tidak selamat pada minggu hadapan. Walaupun sepatutnya tugas tersebut sepatutnya digalas oleh Kementerian Kerjaraya, tetapi Datuk Seri Hishamuddin yang memangku jawatan Menteri Pengangkutan mengambil satu inisiatif yang dinanti-nantikan oleh penunggang motosikal.

Sememangnya kualiti lorong motosikal ini perlu diperbaiki. Tidak perlu penafian lagi. eXception sendiri merupakan penunggang motosikal dan mempunyai pengalaman melalui lorong motosikal ini. Antara lorong motosikal yang pernah dilalui ialah di Lebuhraya Persekutuan, Jalan Pintasan Dengkil-KLIA, Lebuhraya KESAS dan laluan motosikal di Cyberjaya-Putrajaya…

Antara permasalahan lorong motosikal ini antaranya termasuklah…

1) Laluan tidak rata dan berlubang-lubang
2) Air bertakung dan berlopak
3) Banjir di dalam terowong
4) Terowong tiada lampu dan gelap
5) Kereta dan lori memasuki lorong motosikal
6) Laluan motosikal tidak ada penghalang dengan laluan kenderaan biasa
7) Lorong motosikal yang sempit
8) Penutup longkang di tengah laluan motosikal dicuri
9) Lorong keluar masuk terlalu sempit
10) Bahan binaan diletak dibahu laluan motosikal
11) Kekerapan berlaku kes samun di lorong motosikal
12) Kekerapan kes tabur paku di lorong motosikal

Saksikan video ini yang merakam perjalanan sepanjang laluan motosikal

Antara gambar yang boleh menjadi bukti…


Laluan motosikal berlopak dan berlumpur

Penutup longkang pecah disebabkan diperbuat bahan yang tidak berkualiti

Keadaan terowong yang gelap dan merbahaya

Bahan binaan diletakkan di bahu laluan motosikal


Tidak ada penghadang antara laluan motosikal dan laluan kenderaan lain


Berkongsi laluan motosikal dengan kenderaan yang tidak sepatutnya melaluinya

Terowong gelap tiada lampu

Terowong digenangi air akibat banjir

Kemalangan seperti ini boleh dielakkan sekiranya semua lebuhraya membina lorong motosikal

Bila Menteri baru dilantik, janji Menteri lama ditong sampahkan

eXception sendiri juga pernah mengalami kemalangan kecil di dalam terowong laluan motosikal di Putrajaya disebabkan keadaan terowong yang gelap menyebabkan tidak sedar keadaan laluan yang berlumpur dan menyebabkan motosikal hilang kawalan dan terjatuh.

Berita berkaitan:

Hishammuddin akan tinjau laluan motosikal minggu depan

Terowong motosikal gelap

Laluan motosikal juga berbahaya

Laluan Motosikal #1

Laluan motosikal sebenarnya sangat berbahaya

Artikel Berkaitan:

Dari Tambah Lorong Baru Baik Bina Lorong Motosikal

Nahas Helikopter. Tiga Kenamaan Terkorban. Juruterbang Selamat.

Tinggalkan komen

Nahas Helikopter. Tiga Kenamaan Terkorban. Juruterbang Selamat.

Khamis 18 Oktober – Sebuah helikopter yang membawa tiga orang kenamaan telah terhempas petang tadi. Jurucakap Polis berkata nahas berlaku sekitar jam 4 petang tadi telah mengorbankan kesemua kenamaan kecuali seorang juruterbang terselamat.

Ketua Polis Wilayah Barat, Datuk Fong Tong Keng berkata punca kemalangan belum dapat dipastikan lagi. Soal-siasat sedang dilakukan terhadap juruterbang di Hospital Wilayah Barat, di mana juruterbang tersebut di rawat.

Temubual dengan penduduk setempat memberitahu mereka mendengar bunyi helikopter yang kuat sebelum ianya senyap seketika kemudian satu letupan kuat kedengaran jauh di dalam hutan.

Polis dengan bantuan pasukan keselamatan sedang berusaha mengeluarkan mayat kenamaan tersebut. Buat masa ini nama orang kenamaan tersebut masih belum disiarkan oleh Polis sehingga sidang akhbar jam 6.00 petang nanti.

Wartawan Berita Hairan yang berada di Hospital Wilayah Barat melaporkan, Polis sudah mengeluarkan hasil soal-siasat terhadap juruterbang helikopter tersebut. Berikut adalah antara kandungan soal-siasat yang dijalankan.

Polis: Boleh ceritakan keadaan cuaca ketika melalui kawasan kejadian?

Juruterbang: Cuaca ketika itu hujan agak lebat, suhu memang sejuk.

Polis: Baiklah sebelum berlepas adakah helikopter ada mengalami masalah teknikal?

Juruterbang: Saya pasti helikopter berada dalam keadaan baik dan tiada masalah teknikal dikesan.

Polis: Jadi, bagaimana helikopter tersebut boleh terhempas?

Juruterbang: Saya pun tak tahu mengapa, tapi disebabkan cuaca yang sejuk akibat hujan, saya menutup suis kipas. Selepas itu keadaan menjadi senyap dan helikopter secara tiba-tiba menjunam ke bawah.

Apabila Blogger Bangang Berbicara Mengenai Perlaksanaan AES

Tinggalkan komen

Apabila Blogger Bangang Berbicara Mengenai Perlaksanaan AES

eXception ingin sekali menyelar sikap blogger bangang sorang ni yang tak khatam lagi pasal info kamera AES ni kemudian meroyan lebih-lebih dalam blognya. Siapa lagi jika bukan blogger RBF di dalam artikelnya bertajuk: BR1M Duit Untuk Rakyat , SR1M Kaut Duit Rakyat

Inilah jadinya apabila seorang blogger MALAS mencari maklumat berkenaan AES dan hanya bercerita berdasarkan hear say atau cakap-cakap orang. Bukan susah pun nak cari maklumat pasal AES ni, dalam portal Jabatan Pengangkutan Jalan ada maklumatnya.

Pertama sekali eXception nak betulkan tanggapan RBF bahawa KEBANYAKAN KEMALANGAN BERLAKU AKIBAT MEMANDU MELEBIHI HAD LAJU!! Mungkin RBF dah terbiasa memandu laju sampai 120 KM/J sampai rasa masih perlahan… Ye lah jiwa muda la katakan, mesti nak tekan pedal minyak sampai cecah ke lantai… Maka natijahnya… Inilah jadinya…





Gambar-gambar di atas merupakan antara kes kemalangan yang melibatkan memandu melebihi had laju yang dibenarkan lalu menyebabkan hilang kawalan kemudian terjadi kemalangan.

Mungkin blogger RBF tidak pernah belajar fizik berkaitan dengan had laju dan momentum… RBF perlu sedar bahawa semakin laju kenderaan kita pandu, semakin mudah kita akan hilang kawalan terhadap jentera kita pandu itu.

Berkenaan dengan AES, RBF perlu bukak mata luas-luas… Setiap lokasi yang dipasang kamera pengawasan telah dipacak papan tanda amaran dalam lingkungan 2 kilometer sebelum lokasi kamera bagi kamera perangkap had laju, manakala lingkungan 50 hingga 500 meter bagi kamera lampu isyarat. Bermakna, kemera AES ini bukanlah seperti kamera speedtrap biasa yang mana anggota Polis trafik terpaksa menyorok dalam semak atau dalam longkang. Kamera AES ini tidak disorok malah ianya mudah disedari pengguna jalanraya dengan adanya papan tanda kuniNg besar yang bertulis ‘ZON OPERASI KAMERA’.

Kedua, pemasangan kamera AES bukan hanya merakam kenderaan yang dipandu laju, tetapi juga merakam kenderaan yang melanggar lampu isyarat merah.

Satu lagi RBF perlu tahu, had laju di lebuhraya ialah 110 KM/J, bukan 90 KM/J seperti RBF dakwa. Mungkin RBF tak pernah tengok papan tanda had laju di lebuhraya-lebuhraya. Manakala had laju di jalan persekutuan, jalan negeri barulah had lajunya ialah 90 KM/J. Manakala had laju di jalan bandar pula adalah 60 KM/J. Bermakna RBF boleh pecut kenderaan sampai 109 KM/J tanpa kena saman dilebuhraya.

Di Putrajaya ni walaupun jalanraya adalah dua lorong, kemalangan tetap berlaku. Jangan RBF sangka Putrajaya ni bebas kemalangan. Kebanyakan kemalangan yang berlaku di Putrajaya adalah disebabkan memandu melebihi had laju. Jangan disalahkan jalan pula, sebab keadaan jalanraya di Putrajaya ini elok-elok sahaja.

Cuba RBF congak jumlah kemalangan jalanraya akibat memandu melebihi had laju sejak tahun 2000 hingga 2012…

Jadi… Lain kali sebelum RBF meroyan tak tentu pasal, sila selidik dulu. Allah bagi kita akal supaya kita berfikir dan mencari maklumat. eXception minta maaf kalau terkasar bahasa. Ye lah eXception ni bukan blogger OTAI macam RBF yang jadi WANTED pencacai Pakatan Rakyat sampai lebam kena belasah. eXception ni blogger biasa sahaja… Boleh dikatakan blogger tepian longkang ajer…

Maklumat lanjut berkaitan AES:

AES Akan Beroperasi Bermula Hari Ini

FAQ Automated Enforcment System – AES

Lokasi Terkini AES

Lokasi AES – Had Laju

Lokasi AES – Lampu Isyarat

Antara Kemalangan Akibat Melebihi Had Laju

Kerana kemalangan, kereta itu putus dua

KEMALANGAN MAUT DI PUTRAJAYA

GAMBAR: Bila Nissan GTR Dan Skyline ‘Hentam’ Pokok Di Kuantan, 4 Maut

4 maut 2 parah

Maut Rempuh Pokok

Kereta baru remuk dirempuh

Padah Pandu Laju

Pemandu Maut – Kereta Terbabas Rempuh Lori


Mitsubishi Lancer Terjun Tak Menjadi…

Akibat Melanggar Lampu Merah

Ammar Kristal Terselamat – Kemalangan 3 Kereta, 1 Maut

2 Maut – Waja Rempuh Wira Di Persimpangan Lampu isyarat

Mangsa Kenderaan Lain Yang Dipandu Laju

Dua beranak maut, satu parah – Kemalangan ngeri libatkan tiga kenderaan di Jalan Jelatek

Mari Belajar Tentang Fizik Momentum

:: Fizik | Momentum ::

Nota: Cadangan RBF untuk memasukkan subjek undang-undang jalanraya sejak sekolah amat melucukan, sedangkan kelas undang-undang jalanraya yang diajar semasa kita hendak mengambil lesen L pun orang boleh buat-buat lupa inikan pula apa yang diajar semasa sekolah.

Nak elak kena saman, patuhi undang-undang jalanraya. JPJ takkan saman orang yang bawak tak melebihi dari had laju yang dibenarkan. JPJ juga takkan saman orang yang tidak melanggar lampu merah.

Perangai Pelik Warga China Di Atas Jalanraya Di Malaysia

Tinggalkan komen

Perangai Pelik Warga China Di Atas Jalanraya Di Malaysia

Kelakar dan sadis!

Mungkin itu yang penulis boleh katakan.

Ini satu video yang penulis temui di laman You Tube, berjudul, ‘The Wiper Women(Only In Malaysia)’ yang boleh dikatakan masih lagi baru terjadi pada 27 Julai lalu.

Video itu dimuat naik oleh pemilik profil bernama ‘qhairin’.

Kisahnya begini, dua orang Malaysia sedang memandu kereta dan secara tiba-tiba, kereta mereka dilanggar oleh kereta belakang di Cheras.

Jadi, mereka turun dan berjumpa dengan si pelanggar kereta mereka sebabnya mahu cuba selesaikan secara baik.

Tahu sajalah peraturan di Malaysia, kalau kes-kes berlanggar berlaku, kita boleh selesaikan secara baik iaitu dengan membayar ganti rugi atau buat laporan polis.

Rupa-rupanya, si pelanggar itu adalah seorang wanita warga China.

Anda tahu macam mana peraturan di negara China?

Jadi, wanita China itu tidak mahu bertanggungjawab dan mengatakan dua orang rakyat Malaysia ini sedang membulinya di jalanraya.

Dua orang rakyat Malaysia kita ni pun sudah pening dan mahu ke balai polis untuk membuat laporan polis.

Agaknya yang difikirkan oleh wanita China itu yang mereka berdua cuba untuk lari, dia terus melompat naik ke atas kereta dua orang rakyat Malaysia dan melakukan ‘reformasinya’ atau tunjuk perasan.

Apa yang jadi? Tonton sendiri.

Apa-apa pun, memang ‘cool’ dan rileks wanita China tu bertahan atas kereta tu…

Mak cik, ini Malaysia, bukan China!

-MyNewsHub

Kah kah kah kah!! Mental sungguh warga China ni!!

Terserlah sikap ULTRA KIASU iaitu sikap TAK MAHU KALAH…

Walaupun jelas salah sendiri… Tapi sikap kiasu yang menebal dalam diri melebihi segalanya…

Maka tak hairan jika dia sanggup berpaut pada wiper sepanjang jalan…

Kepada kaum cina di Malaysia… Tengoklah camne rupa perangai KIASU warga China…

Belajar dari perangai kiasu warga China ni, jika korang nak jadi ULTRA KIASU….

Jangan marah… Kih kih kih kih kih kih…