Anwar Menipu Pasal Pinjaman Bank Dunia

Anwar dengan penipuan memang tak boleh dipisahkan… Ibarat lidahnya akan jadi kebas jika tak menipu barang satu hari… Ibarat tak terasa lengkap hidupnya jika tidak menipu barang satu hari… Ibarat tak kenyang jika tak menipu barang satu hari…

Manakala anjing-anjing yang dok menjilat buntut Anwar pakat-pakat jilat dan telan sahaja tahi yang dikeluarkan oleh Anwar ketika mencangkung tanpa dakwa-dakwi lagi… Sesungguhnya tidak ada kata-kata yang lebih benar selain dari kata-kata Anwar… Bagi mereka hatta firman Allah sendiri pun mereka takkan percaya… Hanya kata-kata Anwar sahaja yang mereka pakat percaya…

Antara penipuan terbaru si Anwar ialah mengenai tuduhan kononnya Tun Dr Mahathir lah yang membuat pinjaman Bank Dunia bukan dia… Ha ha ha ha ha… Agaknya jika nak mengelak kes liwat Saiful dia boleh kata orang lain yang meliwat Saiful, bukan dia… Tetapi kes tetap sangkut sebab ada air mani dia dalam dubur Saiful… Apapun Anwar pasti tidak menyangka bahawa ada rekod pinjaman yang dibuat kepada IMF… Kekantoian ini pasti menyebabkan Anwar terduduk…

Kita lihat dulu kenyataan Anwar di dalam Meloyakini, akhbar fitnah nombor wahid di Malaysia…

Jika korang tengok kenyataan Anwar yang ditanda dengan kotak merah. Kenyataan pertamanya, mengatakan:

“pada tahun 1993, beliau menulis kepada bank dunia atas kapasitinya sebagai menteri kewangan untuk MENOLAK bantuan kewangan.”

Bagaimanapun melalui laman web World Bank, rekod menunjukkan Malaysia ada membuat beberapa pinjaman pada tahun 1993. Sila rujuk gambar di bawah. Lihat tarikh yg bertanda merah. Tarikh kelulusan di sini adalah pada 16 Mac 1993 dan 14 Disember 1993.

Mengapa Anwar mendakwa telah menolak bantuan kewangan pada tahun 1993, sedangkan pinjaman tersebut telahpun diluluskan… Atau Bank Dunia sengaja bagi duit tu buta-buta tanpa sebarang permohonan?? Wah… Bertuah betul kalau ada bank nak bagi duit buta-buta kat kita tanpa buat permohonan pinjaman… Bank mana la tu yea?

Kalau dilihat pada perjanjian yang ditandatangani pada December 1993 pula, jelas tertera perkataan Minister of Finance (Menteri Kewangan) sebagai ‘borrower’ dan Treasury (Kementerian Kewangan) di bahagian alamat. Rujuk gambar di bawah.

Siapa Menteri Kewangan pada tahun 1993. Bukankah Anwar? Ini bermakna Anwar Ibrahim berbohong dalam kenyataan beliau bahawa beliau menolak bantuan kewangan. Ptuihh!!!

Malah dakwaan Anwar lagi…

“Pada 1999, Mahathir menulis KEMBALI kepada Bank Dunia merayu untu dana dan pinjaman”

Kenyataan Anwar ini seolah-olah, selepas 1993 tahun yang beliau kononnya menulis untuk menolak bantuan kewangan. Tiada sebarang bantuan kewangan atau permohonan yang dibuat sehinggalah pada tahun 1999, selepas Anwar di buang, barulah kononnya Mahathir menulis kembali untuk meminta bantuan. Kononnya, zaman dia jadi Menteri Kewangan, dia tak minta bantuan Bank Dunia lah, Cuma lepas dia tak jadi Menteri Kewangan, barulah Mahathir minta balik bantuan Bank Dunia. Cukup licik… Bijak… Bijak… Dah berak atas jalan, lepas tu taik yang bertompok atas jalan tu dia dakwa taik orang lain…

Kalau kita lihat data dari Bank Dunia, siapa yang buat pinjaman ni? Rujuk gambar dibawah.

Kemudian pada tahun 1992, 1993, 1994 dan 1998 ada permohonan pinjaman kepada Bank Dunia dibuat oleh Malaysia. Siapa Menteri Kewangan pada tahun-tahun tersebut? Bukan Anwar ke Mahathir?

Anwar kantoi menipu lagi…

Perhatikan juga kod pada institusi pinjaman di bawah Bank Dunia ini. Kod nya adalah IBRD yang bermakna International Bank Reconstruction and Development. Kod institusi yang sama digunakan pada tahun 1973 lagi (rujuk data paling atas) iaitu pada 16 Januari 1973. Kod yang sama juga dibuat untuk pinjaman pada tahun 1992, 1993, 1994, 1998 dan 1999. Ini menunjukkan pinjaman yang dibuat ini adalah pinjaman-pinjaman biasa yang dibuat oleh negara semenjak dahulu lagi dan bukannya pinjaman pakej khas dari IMF/Bank Dunia untuk atasi krisis ekonomi 1997 seperti yang diberikan kepada Indonesia, Korea, Thailand dan lain-lain…

Anwar dan pembohongan tak boleh dipisahkan…

Kredit: Anwar Ibrahim dan penipuannya

Sumber:

Country Lending Summaries – Malaysia

Complete Report: Polytechnic Development Project – Loan Agreement (PDF)

Complete Report: Polytechnic Development Project – Loan Agreement (TXT)

Complete Report: Health Development Project – Loan Agreement (PDF)

Complete Report: Health Development Project – Loan Agreement (TXT)

Advertisements