Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Berjaya Melempang Anjing-Anjing Pakatan Haram

TIDAK habis-habis. Satu demi satu projek untuk manfaat kehidupan harian masyarakat Malaysia diserang parti pembangkang.

Mulanya, program transformasi kedai runcit (TUKAR), kemudian beralih ke Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) dan seterusnya Menu Rakyat 1Malaysia. Terbaru, dikatakan ‘menjangkit’ ke projek pembangunan bengkel automatif (ATOM).

‘Pening kepala’ dibuatnya menteri berkenaan untuk bertarung di satu lagi ‘gelanggang politik’ pembangkang. Tetapi Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mungkin ‘alah bisa tegal biasa’. Matlamat kementerian berjiwa besar untuk rakyat ini hanyalah semata-mata untuk kesenangan orang ramai mengharungi cabaran kos hidup yang meningkat kala ini.

Namun lain ceritanya di pihak sana. Sampaikan kedengaran ura-ura ‘melobi’ oleh pihak terbabit untuk menerajui kementerian Ismail Sabri, tentunya selepas pilihan raya umum nanti.

Ini gara-gara tidak puas hati dengan projek rakyat kelolaan kementerian Ismail Sabri yang lebih dikenali KPDNKK atau nama penuhnya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan. Ia dikatakan merugikan ‘pihak industri’. Pernah seorang peneraju dewan perniagaan yang dikatakan memiliki lebih 20,000 anggota hadir berbincang dengan Ismail Sabri dan disaran menyertai sahaja program KR1M, yakni sama seperti komitmen yang ditunjukkan Mydin. Dalam mesyuarat (perundingan) itu, semuanya nampak baik belaka, berjalan lancar dan penutupnya, wakil dewan berkenaan menyatakan semuanya okey, okey dan okey untuk KR1M. Tetapi beberapa hari kemudian, habis dibantainya Ismail Sabri dalam akhbar mereka.

Ismail Sabri yang ditemui penulis di Putrajaya Jumaat lalu percaya pembangkang tidak suka melihat rakyat mendapat harga barang yang murah menerusi siri program anjuran kementeriannya. Ini kerana ia akan mempopularkan kerajaan. Lebih-lebih lagi dianggap satu kelebihan buat BN menjelang pilihan raya umum ke-13 yang hangat diperkatakan saat ini.

“Kerajaan hapuskan ISA, dia tak suka pula sebab kerajaan dah buat dulu. Yang uar-uarkan pembohongan ini pun adalah individu sama yang dikatakan nak ‘pecat’ atau kurangkan bilangan ramai kakitangan kerajaan.

“Tidak setakat itu juga, yang terbaru mereka mahu musnahkan ATOM pula,” kata Ismail Sabri. ATOM, menurutnya, diperkenalkan bagi mengelakkan berlaku penipuan dalam jualan alat-alat ganti tulen kereta. Kadang-kala orang ramai terbeli kereta potong atau gear box yang rosak. Maka ATOM lah antara jawapan dalam meleraikan permasalahan ini.

Kerana itu, Ismail Sabri di Putrajaya tempoh hari menghuraikan fakta dalam menjawab dakwaan bahawa produk KR1M kononnya lebih mahal dari Carrefour. Berikut intipati penjelasannya:

1. Perbandingan harga tidak dibuat dengan produk yang setaraf dengannya (apple to apple).

l Perbandingan mestilah merupakan ‘apple to apple’ ataupun barangan yang benar-benar sama sahaja baik dari segi berat, pembungkusan dan yang paling utama adalah kualiti. Di sini, perbandingan yang dibuat adalah tidak sama.

2. Perbandingan harga KR1M sepatutnya dengan jenama antarabangsa dan bukan dengan house/store brand.

l KR1M menunjukkan penjimatan di antara 30%-50% apabila dibandingkan dengan jenama popular ataupun jenama antarabangsa (misalnya Nestle, P&G dan Unilever). Pembangkang pula telah membandingkan jenama KR1M dengan jenama persendirian pasar raya lain (dalam kes iniu adalah jenama persendirian Carrefour Big Savers).

3. Perbandingan 23 barangan berkenaan tidak mengira aspek kualiti dan kuantiti.

a) Kualiti produk: Misalnya di antara Teh Ceylon KR1M telah dibandingkan dengan Teh Hitam dari Carrefour yang mana Teh Ceylon adalah dari Sri Lanka sepenuhnya dan lebih berkualiti dibandingkan dengan Teh Hitam yang merupakan gabungan sumber daripada Indonesia dan Sri Lanka.

b. Isi kandungan (berat dan isipadu). Misalnya di antara pekatan pencuci pinggan dan mangkuk KR1M (400g berharga RM1.90) dan Carrefour Savers (350g) yang berlainan isipadu, di samping kualiti pembungkusan pencuci pinggan mangkuk dari Carrefour adalah kurang bermutu justeru dapat mengurangkan kos. Carrefour Savers 400g adalah berharga RM2.15 yang jelas lebih mahal.

c. Maklumat khasiat. Misalnya di antara susu pekat KR1M dan krimer manis Carrefour di mana khasiat protein bagi produk KR1M adalah 2.0 manakala Carrefour adalah 1.6 menunjukkan kandungan protein jenama KR1M lebih berkhasiat.

d. Produk berlainan jenis. Misalnya seperti KR1M Chilled Fruit Juice Assorted 1Liter dengan kandungan 35% jus buah yang didinginkan berbanding produk Carrefour Delite 1Liter (5% kandungan jus) yang dijual pada suhu bilik sahaja.

e. Promosi. Misalnya peluntur pakaian Carrefour merupakan pek promosi (harga seunit R2.55) dan hanya untuk masa yang terhad sahaja/sementara stok masih ada. Produk KR1M pula berharga RM1.90 seunit dan adalah mengekalkan harga yang sama sepanjang masa.

4. Berkemungkinan terdapat penipuan pada harga barangan Carrefour yang sengaja direndahkan.

a. Krimer pekat manis 505g menyatakan harga RM2.25 manakala senarai yang diberikan pihak pembangkang adalah bernilai RM2.

b. Begitu juga dengan daging kisar lembu jenama Ramly yang menyatakan harga di resit sebanyak RM5.95 manakala senarai menunjukkan RM5.29.

c. Kentang goreng KK (1kg) di resit menunjukkan harga RM5.90 manakala senarai menunjukkan harga RM4.35.

d. Tisu tandas 200×10 di resit menunjukkan harga RM5.09 manakala senarai pembangkang menunjukkan RM4.90.

e. Minuman berkarbonat di resit menunjukkan harga RM2.05 manakala senarai pembangkang adalah RM1.95.

Pembangkang, kata Ismail Sabri akan terus memburukkan kerajaan – tidak kira sama ada siri sesuatu projek atau program bertujuan untuk manfaat orang ramai.

“Ini tidak pasal-pasal menuduh produk KR1M dicemari bakteria e-coli, tapi bila tanya makmal mana yang buat analisis ini, dia kata ada lah…ada lah tu di mana…tunjukkanlah bukti,” kata beliau.

Utusan Malaysia


Wah ha ha ha ha ha… Terbaeekkk laa Datuk Seri Ismail Sabri…

Datuk Seri Ismail Sabri berjaya memberi lempangan (tamparan) kepada anjing-anjing Pakatan Haram yang kebelakangan ni dok menyalak kat KR1M… eXception harap, lepas ni anjing-anjing tersebut diam terus la… Tapi kalo berbunyi lagi… Nampaknya satu cara sahaja boleh diamkan anjing ni terus… Suntikan beracun…!! Ha ha ha ha ha!!

Tak habis-habis anjing-anjing ni dok meroyan kat KR1M… Entah apa yang ditakutkannya pada KR1M tu tak taulah…

Apapun di sini eXception nak jelaskan…

BUKAN SEMUA TEMPAT ADA CARREFOUR, BUNGUKS!!!

Diulangi…

BUKAN SEMUA TEMPAT ADA CARREFOUR, BUNGUKS!!!

Jika barangan Carrefour murah sekalipun, tetapi tidak dibina pasaraya Carrefour di kawasan tersebut, bagaimana rakyat nak membelinya? Melainkan KR1M yang dalam perancangan meluaskan lagi premisnya hingga ke luar bandar… Lebih-lebih lagi KR1M tidak memerlukan tapak yang besar seperti Carrefour…

Lagipun di dalam KR1M ada juga produk bukan jenama 1 Malaysia yang dijual…

Kepada anjing-anjing yang tak mahu mampus-mampus tu… eXception ingatkan… Nak menyalak lain kali, biarlah merdu sikit… Ini tidak… Pitching lari… (sumbang) Tempo tak kena (tak kena tempat)… Sengau (menipu)…

Artikel Sebelum Ini

Anjing Pakatan Haram Mula Menyalak Lagi Pada KR1M

Panas!! Siapa Dalang Punca Kenaikan Harga Barang!?

Artikel Berkaitan

KR1M – TONY PUAKA…MEMANG PUAKA!

Tony Pua berjaya jadikan Melayu barua?

KR1M… Tony Puaka Mewakili Peniaga Cina Rasis..! Nurul Izaah Ialah Baruanya..

Dasar Cina Komunis…

KR1M..Perbandingan Sebenar…!!!

Pakatan serang Kedai Rakyat 1Malaysia lagi. Siapa di sebalik agenda ini?

LINTAH DARAH DENGKI DENGAN KEDAI RAKYAT 1MALAYSIA!!!

ISMAIL SABRI TAK PERLU GENTAR DENGAN GERTAKAN ACCIM !

Sampai bila darah rakyat nak dibiarkan disedut peniaga Cina?

Nota: *BUNGUKS = BONGOK