Analisis Selepas Pilihanraya Kecil P212 Parlimen Sibu

Analisis ini merupakan pandangan peribadi aku serta dari pengamatan aku sendiri berdasarkan situasi politik semasa. Aku bukanlah pro sangat dalam analisis politik ni tak macam Razak Baginda…. He he he he… Apapun, mari kita lihat apa analisis yang telah aku buat…

Analisis Kekalahan Barisan Nasional dan Kemenangan DAP

  1. Antara punca kekalahan BN ialah undi orang cina yang korang sedia maklum di mana kaum cina bertindak mengalihkan sokongan terhadap calon DAP walaupun calon BN juga kaum cina.
  2. DAP menggunakan taktik keji iaitu menghasut pengundi-pengundi cina di Sibu dengan hasutan berunsur perkauman dan membenci melayu. Tetapi apa boleh buat Menteri Amaran kita pun cuma tahu ber amaran sahaja…
  3. Kawasan peti undi bumiputera dari kaum Melanau juga nampaknya mengalihkan sokongan kepada DAP. Kenapa ya? Mungkin mereka dah jelak dengan janji-janji manis BN yang ditaburkan sejak sekian lama.
  4. BN perlu tahu bahawa janji-janji manis untuk memberi pembangunan di Sarawak masih banyak yang belum dilunaskan. Kemudahan asas dan jalanraya terutamanya masih belum mencukupi. Setiap kali pilihanraya, BN hanya tahu tabur janji… janji… janji… Ini membuatkan penduduk Sibu mulai jelak.
  5. BN perlu menghukum sedikit kaum cina, jangan dimanjakan sangat, hingga menyebabkan bumiputera dipinggirkan. BN bagi peruntukan berjuta-juta untuk kaum cina, tetapi apa yang diorang bagi kat BN? Jadi segala janji BN semasa pilihanraya kecil Sibu untuk membantu kaum cina WAJIB DITARIK BALIK!! Ini kerana bagi kaum cina, walaupun diorang pangkah DAP, tetap dapat keistimewaan. BN tetap nak jaga hati diorang dan beri peruntukan itu dan ini. Tetapi bila bumiputera mohon peruntukan, semua peruntukan habis untuk kaum cina. Yang BN dapat dari diorang? Sampah…
  6. Kaum cina mahukan hak milik tanah 999 tahun macam di Perak, berikan sahaja hak milik tanah 999999 tahun kepada mereka tetapi di dalam hutan tebal… Mereka juga mahukan kuasa politik, lepas dapat menguasai ekonomi dah mintak yang bukan-bukan. Dasar tak sedar diri… Dah la merempat kat Tanah Melayu pastu mintak yang bukan-bukan. Macam lahanat…
  7. Cina mahukan Yang Di Pertuan Agong di kalangan orang cina, Perdana Menteri orang cina, Timbalan PM pun orang cina, dan kalau boleh semua ajelah nak orang cina… Orang melayu boleh pergi jahanam sama lu orang… Lu orang melayu boleh terjun dalam laut…
  8. Menteri Amaran hanya tahu beri amaran demi amaran, membuatkan DAP berani pijak kepala. Bodoh punya menteri, dah terang-terang DAP membentangkan isu perkauman dalam siri ceramah mereka. Tahan je dalam ISA. Susah dapat menteri yang bebal macam dia ni…
  9. Perketatkan lagi akta dalam ISA, jangan beri muka kepada chauvinist yang mengambil kesempatan kebebasan bersuara dengan bebas berkata apa… Tukar menteri yang bertanggungjawab kepada menteri yang lebih tegas. Menteri sedia ada terlalu lembik dan pondan. Lagak macam ayam jantan. Kokok je bertalu-talu, tapi ekor bergelumang dengan taik
  10. BN jangan terlalu murah hati dengan kaum cina, sebab kita murah hati dengan diorang pun tak guna kalau diorang buat kita sakit hati.
  11. Jika BN mahu terus mengambil hati orang cina, eXception cadangkan, beri aje apa yang cina nak. Jika nak jadi Sultan pun bagi jer. Inilah jadinya apabila kaduk naik junjung. BN perlu benarkan kalimah Allah digunakan dalam Gereja, BN perlu beri hak milik tanah 99999 tahun kepada cina, untuk melayu tak payah lah… Kitaorang melayu duduk atas pokok pun tak kisah. Kitaorang jenis murah hati… Cina nak peruntukan sampai berbilion pun kitaorang melayu tak kisah, sebab kitaorang jenis murah hati. Beri je apa yang diorang nak. Kalo diorang nak Lim Kit Siang jadi PM pun bagi je, kalo diorang nak Ronnie Liu jadi Ketua Polis Negara pun bagi jer. Alamat bersoraklah perompak, penyamun dan penjenayah satu Malaysia. Barulah namanya 1Malaysia…
  12. BN perlu hentikan politik gula-gula. Yang hanya menjanjikan pembangunan masa pilihanraya sahaja. Lepas pilihanraya senyap. Pemimpin perlu kerap turun padang. Jangan masa pilihanraya baru la nak jenguk pasar, jenguk longkang tersumbat, jenguk lubang jamban pecah, jenguk ibu ayam bertelur… Piiiraahhh!!
  13. Kalah dan menang adalah ketentuan Allah, mungkin ada perkara yang membuatkan Allah tarik balik kemenangan BN, mungkin berkaitan pemberian lesen judi bola sepak…

Begitulah serba sedikit analisis yang aku boleh bentangkan… Bagi yang terasa dan marah, lu pergi hantuk kepala kat dinding la!!

Sekian terima kasih…