Lepas KR1M, Kini Pakatan Biawak Cuba Menyerang Mydin

Tinggalkan komen

Lepas KR1M, Kini Pakatan Biawak Cuba Menyerang Mydin

Pakatan Biawak tidak akan berpuas hati selagi wujudnya KR1M yang diuruskan oleh Mydin Mohamed Holdings Berhad. Maka sedaya upaya mencanang kononnya pertambahan KR1M membunuh pesaing dan mengayakan lagi Mydin Mohamed.

KUALA LUMPUR, Oct 8 — Petaling Jaya Utara MP Tony Pua said today the RM386 million allocation to help reduce prices of consumer items in Sabah and Sarawak is a move to enrich Mydin Mohamed Bhd (Mydin) and kill off competition.

The DAP MP told reporters out of the total amount, RM299 million would be used to ensure price uniformity of goods in the Kedai Runcit 1 Malaysia (KR1M) stores managed by Mydin in east Malaysia with Peninsular Malaysia.

“The question remains as to why is it that this benefit will not be extended to all other shops in Sabah and Sarawak offering these ‘basic necessities’,” Pua (picture) said.

He added that this subsidy given to Mydin was in effect killing off competitors in Sabah and Sarawak and should instead be made available for all retailers in the east.

“There is absolutely no need for the government to sponsor its crony to open up new shops in these areas to compete unfairly and kill off local shop owners,” he said.

Pua said while the opposition supports any measure from the government to reduce prices of goods for east Malaysians, it should not be a mechanism to profit cronies.

“The approach taken by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak is clearly designed to profit only Mydin Mohamed Holdings Bhd as the allocation goes direct to the company to set up these stories,” he added.

Pua also criticised the increased cost in building individual KR1Ms.

“The allocation of RM87 million to set up 57 shops still costs RM1.53 million for each store on average,” he said.

Pua said that this was three times the initial price of RM470,000 per store allocated in the previous budget.

“The costs should be more, about 20 per cent more. Not to the point of costing 200 per cent more,” he added.

During the Budget 2013 tabling, Najib said that the government would allocate funds to bring down prices of goods in east Malaysia through a new initiative dubbed the Price Uniformity Programme, bearing transport costs and building 57 KR1Ms to the tune of RM386 million.

Jadi di sini cuba kita fikirkan… Siapakah ‘pesaing’ yang dimaksudkan oleh Tony Pua… Tak lain tak bukan ialah taukeh-taukeh dari kalangan kaum mata sepet yang menguasai sektor peruncitan di sana…

Tujuan penubuhan KR1M ialah bagi memastikan barangan pengguna yang dijual adalah pada kadar harga yang rendah. Ini jelas akan menyebabkan taukeh-taukeh kaum mata sepet teragak-agak untuk menaikkan harga barangan pengguna seperti gula, beras, tepung gandum dan lain-lain, disebabkan KR1M menjualnya pada harga yang lebih murah. Sudah pastilah rakyat akan membeli barangan tersebut di KR1M berbanding kedai kaum mata sepet yang cekik darah tu.

Jika kita selak balik kes-kes sorok barang pengguna, yang selalu kantoi ialah taukeh-taukeh kaum mata sepet ni la… Sebab diorang yang menguasai sektor pemborongan dan peruncitan, maka mereka mempunyai KUASA untuk menaikkan harga barang ikut suka tekak mereka. Maka bagi Tony Pua, tidak salah jika harga barangan yang dijual MEMBUNUH pengguna asalkan ianya MENGKAYAKAN lagi kaum-kaum dia… Lepas tu dengan mudah disalahkan kerajaan Barisan Nasional punca harga barang naik… Bijak… Bijak…

Harga Simen Pula Naik? Semua Salah UMNO… Takdir…

Tinggalkan komen

Harga Simen Pula Naik? Semua Salah UMNO… Takdir…

KUALA LUMPUR 27 Julai – Persatuan Pemborong Binaan Malaysia (MBAM) hari ini mendakwa senarai harga simen akan meningkat bermula 1 Ogos ini.

Peningkatan ini berikutan salah satu pengeluar utama simen di Lembah Klang menaikan harga bahan tersebut.

Presidennya, Matthew Tee Kai Woon berkata, perkara tersebut telah dimaklumkan oleh ahlinya dan meminta kerajaan khususnya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk mengkaji perkara itu dengan serta-merta.

“Harga simen yang disenaraikan mengikut beg naik kepada RM17.75 daripada harga terdahulu RM16.75 manakala harga simen pukal yang disenaraikan mengikut tan naik kepada RM340 berbanding RM320.

“Kenaikan harga akan meningkatkan kos pembinaan,” katanya dalam satu kenyataan disini hari ini.

Nampaknya taukeh-taukeh yang menguasai industri simen ni mula naik tocang… Kini mereka sesuka hati menaikkan harga simen menyebabkan peningkatan kos pembinaan…

Sudah semestinya kalangan taukeh-taukeh ini adalah terdiri daripada puak mata sepet yang tamak haloba… Apabila berlaku kenaikan harga barang, maka PR akan salahkan UMNO dan Barisan Nasional pula…

Kenaikan Harga Menjelang Ramadhan Sudah Dijangka

Tinggalkan komen

Kenaikan Harga Menjelang Ramadhan Sudah Dijangka

TAWAU — Kenaikan harga ayam sehingga 20 peratus di daerah ini sejak seminggu lepas menyebabkan pengguna di Tawau meminta pihak berkuasa memantau keadaan itu.

Tinjauan di Pasar Tanjung di sini mendapati rata-rata pengguna menyifatkan kenaikan harga ayam dari RM8 kepada RM10 sekilogram itu agak membebankan lebih-lebih lagi ketika menjelang bulan puasa dan Hari Raya Aidilfitri.

Abd Rajak@Kassim Mohd. Ali, 55, berkata, kenaikan harga ayam sehingga 20 peratus itu tidak wajar dan menganggapnya sebagai cubaan peniaga untuk mengaut keuntungan lebih.

“Saya minta pihak kerajaan serta Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan tidak memandang perkara ini hanya sebelah mata,” katanya.— BERNAMA


Kenaikan harga bahan keperluan menjelang Ramadhan dan Raya adalah satu perkara yang eXception sudah jangka sejak dulu lagi…

Tidak ke korang rasa pelik, bila time sambutan Tahun Baru CIna jarang kedengaran kekurangan bekalan gula, minyak masak malah berlaku kenaikan harga ayam…

Tup… Tup… Bila masuk sahaja bulan Ramadhan dan Raya… Akan berlaku kehabisan stok minyak masak la… Gula habis la… Ayam nak harga laa… Game play lanun-lanun lahanat bermata sepet ini sudah dihidu, tapi apa boleh buat… Mereka yang kontrol sektor ternakan, peruncitan dan pemborongan…

Tak percaya?? Tunggulah dekat nak raya nanti, akan berlaku kekurangan stok tepung, gula dan minyak masak… Lepas lanun-lanun lahanat bermata sepet ini akan menjualnya dengan harga dua kali ganda… Kemudian lanun-lanun ini akan menyalahkan kerajaan BN atas kenaikan harga barang… Bijak bukan??

Cuma masih ramai kalangan rakyat Malaysia tak reti nak berfikir dan berterusan menyalahkan kerajaan atas kenaikan harga ini… Kerajaan hanya menetapkan harga siling, tetapi lanun-lanun inilah yang mampu memanipulasi stok barang dan harga ikut kemahuan mereka…

Sebab itu apabila kerajaan mahu memperkenalkan Kedai Rakyat 1 Malaysia, lanun-lanun ini cukup marah… Mereka menuduh kerajaan zalim dan menindas peniaga… Sedangkan KR1M bukan dibuka dekat dengan premis mereka pun… Malah masalah kekurangan bekalan gula, tepung dan minyak masak takkan berlaku apabila adanya KR1M… Ini kerana yang menguruskan KR1M adalah orang yang mempunyai pengalaman luas dalam sektor ini… Inilah sebenarnya yang ditakuti oleh lanun-lanun bermata sepet ini…

Panas!! Ismail Sabri Berjaya Melempang Anjing PR??

2 Komen


Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Berjaya Melempang Anjing-Anjing Pakatan Haram

TIDAK habis-habis. Satu demi satu projek untuk manfaat kehidupan harian masyarakat Malaysia diserang parti pembangkang.

Mulanya, program transformasi kedai runcit (TUKAR), kemudian beralih ke Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) dan seterusnya Menu Rakyat 1Malaysia. Terbaru, dikatakan ‘menjangkit’ ke projek pembangunan bengkel automatif (ATOM).

‘Pening kepala’ dibuatnya menteri berkenaan untuk bertarung di satu lagi ‘gelanggang politik’ pembangkang. Tetapi Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mungkin ‘alah bisa tegal biasa’. Matlamat kementerian berjiwa besar untuk rakyat ini hanyalah semata-mata untuk kesenangan orang ramai mengharungi cabaran kos hidup yang meningkat kala ini.

Namun lain ceritanya di pihak sana. Sampaikan kedengaran ura-ura ‘melobi’ oleh pihak terbabit untuk menerajui kementerian Ismail Sabri, tentunya selepas pilihan raya umum nanti.

Ini gara-gara tidak puas hati dengan projek rakyat kelolaan kementerian Ismail Sabri yang lebih dikenali KPDNKK atau nama penuhnya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan. Ia dikatakan merugikan ‘pihak industri’. Pernah seorang peneraju dewan perniagaan yang dikatakan memiliki lebih 20,000 anggota hadir berbincang dengan Ismail Sabri dan disaran menyertai sahaja program KR1M, yakni sama seperti komitmen yang ditunjukkan Mydin. Dalam mesyuarat (perundingan) itu, semuanya nampak baik belaka, berjalan lancar dan penutupnya, wakil dewan berkenaan menyatakan semuanya okey, okey dan okey untuk KR1M. Tetapi beberapa hari kemudian, habis dibantainya Ismail Sabri dalam akhbar mereka.

Ismail Sabri yang ditemui penulis di Putrajaya Jumaat lalu percaya pembangkang tidak suka melihat rakyat mendapat harga barang yang murah menerusi siri program anjuran kementeriannya. Ini kerana ia akan mempopularkan kerajaan. Lebih-lebih lagi dianggap satu kelebihan buat BN menjelang pilihan raya umum ke-13 yang hangat diperkatakan saat ini.

“Kerajaan hapuskan ISA, dia tak suka pula sebab kerajaan dah buat dulu. Yang uar-uarkan pembohongan ini pun adalah individu sama yang dikatakan nak ‘pecat’ atau kurangkan bilangan ramai kakitangan kerajaan.

“Tidak setakat itu juga, yang terbaru mereka mahu musnahkan ATOM pula,” kata Ismail Sabri. ATOM, menurutnya, diperkenalkan bagi mengelakkan berlaku penipuan dalam jualan alat-alat ganti tulen kereta. Kadang-kala orang ramai terbeli kereta potong atau gear box yang rosak. Maka ATOM lah antara jawapan dalam meleraikan permasalahan ini.

Kerana itu, Ismail Sabri di Putrajaya tempoh hari menghuraikan fakta dalam menjawab dakwaan bahawa produk KR1M kononnya lebih mahal dari Carrefour. Berikut intipati penjelasannya:

1. Perbandingan harga tidak dibuat dengan produk yang setaraf dengannya (apple to apple).

l Perbandingan mestilah merupakan ‘apple to apple’ ataupun barangan yang benar-benar sama sahaja baik dari segi berat, pembungkusan dan yang paling utama adalah kualiti. Di sini, perbandingan yang dibuat adalah tidak sama.

2. Perbandingan harga KR1M sepatutnya dengan jenama antarabangsa dan bukan dengan house/store brand.

l KR1M menunjukkan penjimatan di antara 30%-50% apabila dibandingkan dengan jenama popular ataupun jenama antarabangsa (misalnya Nestle, P&G dan Unilever). Pembangkang pula telah membandingkan jenama KR1M dengan jenama persendirian pasar raya lain (dalam kes iniu adalah jenama persendirian Carrefour Big Savers).

3. Perbandingan 23 barangan berkenaan tidak mengira aspek kualiti dan kuantiti.

a) Kualiti produk: Misalnya di antara Teh Ceylon KR1M telah dibandingkan dengan Teh Hitam dari Carrefour yang mana Teh Ceylon adalah dari Sri Lanka sepenuhnya dan lebih berkualiti dibandingkan dengan Teh Hitam yang merupakan gabungan sumber daripada Indonesia dan Sri Lanka.

b. Isi kandungan (berat dan isipadu). Misalnya di antara pekatan pencuci pinggan dan mangkuk KR1M (400g berharga RM1.90) dan Carrefour Savers (350g) yang berlainan isipadu, di samping kualiti pembungkusan pencuci pinggan mangkuk dari Carrefour adalah kurang bermutu justeru dapat mengurangkan kos. Carrefour Savers 400g adalah berharga RM2.15 yang jelas lebih mahal.

c. Maklumat khasiat. Misalnya di antara susu pekat KR1M dan krimer manis Carrefour di mana khasiat protein bagi produk KR1M adalah 2.0 manakala Carrefour adalah 1.6 menunjukkan kandungan protein jenama KR1M lebih berkhasiat.

d. Produk berlainan jenis. Misalnya seperti KR1M Chilled Fruit Juice Assorted 1Liter dengan kandungan 35% jus buah yang didinginkan berbanding produk Carrefour Delite 1Liter (5% kandungan jus) yang dijual pada suhu bilik sahaja.

e. Promosi. Misalnya peluntur pakaian Carrefour merupakan pek promosi (harga seunit R2.55) dan hanya untuk masa yang terhad sahaja/sementara stok masih ada. Produk KR1M pula berharga RM1.90 seunit dan adalah mengekalkan harga yang sama sepanjang masa.

4. Berkemungkinan terdapat penipuan pada harga barangan Carrefour yang sengaja direndahkan.

a. Krimer pekat manis 505g menyatakan harga RM2.25 manakala senarai yang diberikan pihak pembangkang adalah bernilai RM2.

b. Begitu juga dengan daging kisar lembu jenama Ramly yang menyatakan harga di resit sebanyak RM5.95 manakala senarai menunjukkan RM5.29.

c. Kentang goreng KK (1kg) di resit menunjukkan harga RM5.90 manakala senarai menunjukkan harga RM4.35.

d. Tisu tandas 200×10 di resit menunjukkan harga RM5.09 manakala senarai pembangkang menunjukkan RM4.90.

e. Minuman berkarbonat di resit menunjukkan harga RM2.05 manakala senarai pembangkang adalah RM1.95.

Pembangkang, kata Ismail Sabri akan terus memburukkan kerajaan – tidak kira sama ada siri sesuatu projek atau program bertujuan untuk manfaat orang ramai.

“Ini tidak pasal-pasal menuduh produk KR1M dicemari bakteria e-coli, tapi bila tanya makmal mana yang buat analisis ini, dia kata ada lah…ada lah tu di mana…tunjukkanlah bukti,” kata beliau.

Utusan Malaysia


Wah ha ha ha ha ha… Terbaeekkk laa Datuk Seri Ismail Sabri…

Datuk Seri Ismail Sabri berjaya memberi lempangan (tamparan) kepada anjing-anjing Pakatan Haram yang kebelakangan ni dok menyalak kat KR1M… eXception harap, lepas ni anjing-anjing tersebut diam terus la… Tapi kalo berbunyi lagi… Nampaknya satu cara sahaja boleh diamkan anjing ni terus… Suntikan beracun…!! Ha ha ha ha ha!!

Tak habis-habis anjing-anjing ni dok meroyan kat KR1M… Entah apa yang ditakutkannya pada KR1M tu tak taulah…

Apapun di sini eXception nak jelaskan…

BUKAN SEMUA TEMPAT ADA CARREFOUR, BUNGUKS!!!

Diulangi…

BUKAN SEMUA TEMPAT ADA CARREFOUR, BUNGUKS!!!

Jika barangan Carrefour murah sekalipun, tetapi tidak dibina pasaraya Carrefour di kawasan tersebut, bagaimana rakyat nak membelinya? Melainkan KR1M yang dalam perancangan meluaskan lagi premisnya hingga ke luar bandar… Lebih-lebih lagi KR1M tidak memerlukan tapak yang besar seperti Carrefour…

Lagipun di dalam KR1M ada juga produk bukan jenama 1 Malaysia yang dijual…

Kepada anjing-anjing yang tak mahu mampus-mampus tu… eXception ingatkan… Nak menyalak lain kali, biarlah merdu sikit… Ini tidak… Pitching lari… (sumbang) Tempo tak kena (tak kena tempat)… Sengau (menipu)…

Artikel Sebelum Ini

Anjing Pakatan Haram Mula Menyalak Lagi Pada KR1M

Panas!! Siapa Dalang Punca Kenaikan Harga Barang!?

Artikel Berkaitan

KR1M – TONY PUAKA…MEMANG PUAKA!

Tony Pua berjaya jadikan Melayu barua?

KR1M… Tony Puaka Mewakili Peniaga Cina Rasis..! Nurul Izaah Ialah Baruanya..

Dasar Cina Komunis…

KR1M..Perbandingan Sebenar…!!!

Pakatan serang Kedai Rakyat 1Malaysia lagi. Siapa di sebalik agenda ini?

LINTAH DARAH DENGKI DENGAN KEDAI RAKYAT 1MALAYSIA!!!

ISMAIL SABRI TAK PERLU GENTAR DENGAN GERTAKAN ACCIM !

Sampai bila darah rakyat nak dibiarkan disedut peniaga Cina?

Nota: *BUNGUKS = BONGOK

Kenaikan Harga Yang Tidak Munasabah Menjelang Aidilfitri

Tinggalkan komen


Harga Kad Raya Melambung Naik??

Menjelang Aidiltfitri kita pasti berhadapan situasi kenaikan harga barang keperluan, seperti tepung, gula, minyak masak dan lain-lain…

Tetapi terfikirkah kita selain dari barang keperluan, kad raya juga mengalami kenaikan harga yang tidak munasabah…

Kisahnya eXception singgah di Pusat Membeli Belah Carrefour Alamanda, Putrajaya untuk mencari kad raya untuk dikirim kepada orang yang tersayang… eXception memilih kad yang biasa sahaja, tidaklah besar mana… Tidak ada muzik irama lagu raya apa lagi lampu berkelip-kelip… Cuma kad biasa… eXception beli 3 keping, satu untuk isteri yang berada di kampung, keluarga eXception di kampung juga dan keluarga mertua…

Ketiga-tiga keping adalah kad biasa… Tapi harga untuk ketiga-tiga kad adalah LUAR BIASA!!! Jumlah harga ketiga-tiga kad ialah RM 30.90… Yang mana… Sekeping berharga RM 16.80 kemudian mendapat diskaun harganya menjadi RM 15.10… Sekeping lagi berharga RM 8.80 yang mana mendapat diskaun menjadi RM 7.90…


Di atas ini adalah kad yang berharga RM 16.80 kemudian selepas diskaun menjadi RM 15.10


Beginilah rupa kad tersebut. Takde muzik. Takde lampu berkelip-kelip. Kat biasa…


Lihat pada bawah bar kod, tercatat +1680HR bermaksud harganya RM 16.80

Kad di atas ini eXception nak kirim kepada isteri yang berada di kampung, manakala kad di bawah ini pula untuk keluarga dan keluarga mertua…


Ini adalah kad yang biasa, takde muzik, takde lampu berkelip-kelip


Sungguh tidak munasabah sekali jika kad ini berharga RM 8.80


Pada bawah bar kod tercatat +880HR bermakna harganya RM 8.80 selepas diskaun menjadi RM 7.90

Di bawah ini adalah resit pembelian ketiga-tiga keping kad ini…

Jadi di sini eXception tertanya-tanya apakah punca kenaikan harga ke tahap tidak munasabah kad-kad raya ini semua? Adakah kad-kad ini semua bersalut emas? Adakah kad-kad ini diperbuat dari akar ginseng? Adakah kad-kad ini merupakan edisi terhad yang mana hanya dikeluarkan terhad dalam dunia ni?

Kad-kad ini semua adalah dari jenama Memory Lane… Oleh itu petang ini eXception bercadang untuk memulangkan semula kad ini dan mencari kat lain… Ini kerana harga kad ini sungguh tidak munasabah, kerana harga sekeping kad bermuzik adalah RM 6.90…

Panas!! Siapa Dalang Punca Kenaikan Harga Barang!?

Tinggalkan komen


Siapa Dalang Punca Kenaikan Harga Barang!?

Tontonlah video klip di bawah sampai habis…

Untuk sahabat-sahabat blogger lain… Jika anda ingin letak video ni ke dalam blog anda, sila copy kod di bawah dan paste terus dalam blog…

Jangan lupa baca artikel ini:
Puaka Manakah Yang Suka Sorok Dan Naikkan Harga Barang?

Puaka Manakah Yang Suka Sorok Dan Naikkan Harga Barang?

Tinggalkan komen

Misteri Di Sebalik Ghaibnya Barang Keperluan Dan Kenaikan Harga Menjelang Musim Perayaan

Hairan Bin Ajaib… Ini bukan tajuk lagu XPDC, tapi ini apa yang eXception rasakan… Mengapa? Mengapa? Mengapa dan Mengapa??

Mengapa setiap kali menjelang Ramadhan dan Syawal pasti akan kedengaran stok tepung, gula, minyak masak dan lain-lain ghaib dari pasaran? Jika kita lihat sebelum ini molek tersusun rapi di pasaraya, masih banyak… Kemanakah hilangnya? Spesis puaka manakah yang membawa lari stok-stok ini semua?

Jangan panik, stok-stok ini tidak ghaib kemana-mana, ianya ada… Cuma ianya disorok… Hairan bukan, mengapa setiap kali Tahun Baru Cina agak sukar kita dengar berlakunya kenaikan harga barang mendadak serta kes-kes keputusan bekalan barangan keperluan? Mengapa ianya berlaku sewaktu bulan Ramadhan? Mengapa berlaku menjelangnya Syawal? Tidakkah korang rasa pelik??

Kita sentiasa diomongkan dengan kata-kata seperti, ‘undi BN harga barang naik’… Benarkah itu? Kita hanya pakat percaya sahaja omongan tersebut tanpa dolak dan dalik, tanpa mengkaji dahulu akar umbi permasalahan ini… Allah anugerahkan kita dengan akal dan fikiran… Supaya kita boleh berfikir, bukan hanya main angguk-angguk… Omongan tersebut sering kedengaran dari rungutan kaum-kaum lahanat ni… Kaum ni adalah spesis kaum yang tak sedar diri, sudahlah nenek-moyang mereka datang merempat ke Tanah Melayu, kemudian anak cucu mereka pula tunjuk belang… Memang lahanat kaum ni… Malah jika korang nak tahu, majoriti sektor peruncitan dan pemborongan dikuasai oleh kaum lahanat ini…

Menjelang musim di mana kita memerlukan barangan keperluan seperti tepung, gula dan minyak masak dalam kuantiti yang banyak pastinya akan berlaku insiden kekurangan bekalan gula, tepung dan minyak masak… Sedarkah semua ini adalah permainan licik kaum-kaum lahanat ini? Sedarkah korang apabila menjelang perayaan mereka sahaja, tidak kedengaran langsung bekalan barang ini kurang… Tetapi menjelang perayaan kita sahaja pasti berlaku kekurangan bekalan, kemudian mereka dengan bijaknya menjual barangan tersebut dengan harga 2 kali ganda, dek kerana mereka tahu kita memerlukan barangan tersebut…

Mereka sangat bijak dan licik, tidak macam bangsa kita yang BODOH yang hanya pakat percaya apa yang orang kata… Rakyat pasti akan marah apabila berlakunya kekurangan bekalan dan kenaikan harga barang dan kemudian akan menyalahkan kerajaan… Semua kerana percaya omongan ‘undi BN harga barang naik’, tujuan mereka tak lain ialah supaya pada PRU akan datang kita akan buat undi protes terhadap BN dan bertindak memangkah DAP atau PKR…

Cara mereka memang licik, mereka akan sorok barangan keperluan kita dan menghadkan penjualan kepada pelanggan… Kemudian mereka akan mengenakan syarat jika nak lebih kena bayar dengan harga yang mahal… Ini taktik licik mereka yang kita tak sedar… Padahal negara kita pengeluar minyak sawit terbesar, mana mungkin bekalan minyak masak boleh berkurangan, malah kita juga mempunyai kilang memproses gula yang masih beroperasi, mana mungkin bekalan gula berkurangan… Malah tepung gandum juga sentiasa mencukupi…

Tetapi kita bodoh… Sebab terpedaya dengan taktik licik kaum lahanat ini dan menganggap kenaikan harga adalah disebabkan mereka undi BN… Jika nak harga turun, kena undi protes bagi BN jatuh… Jadi lepas kerajaan BN jatuh, adakah korang rasa harga barangan akan turun?? Tidak… Sebab mereka masih memonopoli sektor peruncitan dan pemborongan, malah jika kerajaan BN tumbang… Ekonomi Malaysia juga kan runtuh kerana hilangnya keyakinan pelabur untuk melabur di Malaysia…

Manakala kenaikan harga ayam lain pula ceritanya, penternak ayam majoritinya terdiri dari kaum lahanat ini dan mempunyai persatuan penternak mereka sendiri… Maka mereka akan menuntut dan mendesak kerajaan supaya membenarkan harga ayam dinaikkan atau mereka akan tahan bekalan ayam dari keluar ke pasaran… Mereka cukup bijak dan menggugut kerajaan supaya permintaan mereka diterima atau satu Malaysia akan mengalami kekurangan stok ayam… Bijak bukan kaum lahanat ni?

Kenaikan harga sayur pula kita perlu lihat dari segenap aspek, ada sayur yang diimport dari luar negara… Ada pula yang ditanam di Malaysia… Jadi siapakah yang mengimport serta membuka ladang sayuran ini? Kaum lahanat inilah… Jika mereka mahu harga dinaikkan mereka akan mendesak kerajaan melalui persatuan mereka juga, seperti persatuan penternak tadi… Bijak… Bijak…

Manakala harga ikan pula ditentukan mengikut musim. Kita perlu sedar bahawa setiap kali musim tengkujuh nelayan tidak dapat turun ke laut kerana laut bergelora, adakah kita mahu memaksa nelayan ini turun juga ke laut dan meredah badai gelora? Berbanding dengan yang di atas, majoriti nelayan adalah dari bangsa melayu… Mereka mempunyai persatuan juga, tetapi tidak pernah TAMAK macam persatuan milik kaum lahanat di atas….

Di sini eXception ingin pesan, Allah berikan kita otak supaya kita berfikir… Mengkaji logik dan tidak logik… Mencari kebenaran sesuatu cerita, bukan main pakat percaya sahaja… Ingatlah, taktik keji kaum lahanat ini mesti dihentikan… Caranya sokonglah perniagaan orang Islam… Beli barang keperluan dari kedai runcit orang Islam, kita tunjukkan kepada kaum lahanat ini bahawa kita tidak menyokong mereka… InsyaAllah apabila kita kuat, maka kaum lahanat ini pasti akan tunduk kepada kita…

Artikel Berkaitan Sebelum Ini:

Lagi-Lagi Pasal Gula
Benarkah Bekalan Gula Malaysia Kritikal?

Puaka Manakah Yang Suka Sorok Dan Naikkan Harga Barang?

Tinggalkan komen

Misteri Di Sebalik Ghaibnya Barang Keperluan Dan Kenaikan Harga Menjelang Musim Perayaan

Hairan Bin Ajaib… Ini bukan tajuk lagu XPDC, tapi ini apa yang eXception rasakan… Mengapa? Mengapa? Mengapa dan Mengapa??

Mengapa setiap kali menjelang Ramadhan dan Syawal pasti akan kedengaran stok tepung, gula, minyak masak dan lain-lain ghaib dari pasaran? Jika kita lihat sebelum ini molek tersusun rapi di pasaraya, masih banyak… Kemanakah hilangnya? Spesis puaka manakah yang membawa lari stok-stok ini semua?

Jangan panik, stok-stok ini tidak ghaib kemana-mana, ianya ada… Cuma ianya disorok… Hairan bukan, mengapa setiap kali Tahun Baru Cina agak sukar kita dengar berlakunya kenaikan harga barang mendadak serta kes-kes keputusan bekalan barangan keperluan? Mengapa ianya berlaku sewaktu bulan Ramadhan? Mengapa berlaku menjelangnya Syawal? Tidakkah korang rasa pelik??

Kita sentiasa diomongkan dengan kata-kata seperti, ‘undi BN harga barang naik’… Benarkah itu? Kita hanya pakat percaya sahaja omongan tersebut tanpa dolak dan dalik, tanpa mengkaji dahulu akar umbi permasalahan ini… Allah anugerahkan kita dengan akal dan fikiran… Supaya kita boleh berfikir, bukan hanya main angguk-angguk… Omongan tersebut sering kedengaran dari rungutan kaum-kaum lahanat ni… Kaum ni adalah spesis kaum yang tak sedar diri, sudahlah nenek-moyang mereka datang merempat ke Tanah Melayu, kemudian anak cucu mereka pula tunjuk belang… Memang lahanat kaum ni… Malah jika korang nak tahu, majoriti sektor peruncitan dan pemborongan dikuasai oleh kaum lahanat ini…

Menjelang musim di mana kita memerlukan barangan keperluan seperti tepung, gula dan minyak masak dalam kuantiti yang banyak pastinya akan berlaku insiden kekurangan bekalan gula, tepung dan minyak masak… Sedarkah semua ini adalah permainan licik kaum-kaum lahanat ini? Sedarkah korang apabila menjelang perayaan mereka sahaja, tidak kedengaran langsung bekalan barang ini kurang… Tetapi menjelang perayaan kita sahaja pasti berlaku kekurangan bekalan, kemudian mereka dengan bijaknya menjual barangan tersebut dengan harga 2 kali ganda, dek kerana mereka tahu kita memerlukan barangan tersebut…

Mereka sangat bijak dan licik, tidak macam bangsa kita yang BODOH yang hanya pakat percaya apa yang orang kata… Rakyat pasti akan marah apabila berlakunya kekurangan bekalan dan kenaikan harga barang dan kemudian akan menyalahkan kerajaan… Semua kerana percaya omongan ‘undi BN harga barang naik’, tujuan mereka tak lain ialah supaya pada PRU akan datang kita akan buat undi protes terhadap BN dan bertindak memangkah DAP atau PKR…

Cara mereka memang licik, mereka akan sorok barangan keperluan kita dan menghadkan penjualan kepada pelanggan… Kemudian mereka akan mengenakan syarat jika nak lebih kena bayar dengan harga yang mahal… Ini taktik licik mereka yang kita tak sedar… Padahal negara kita pengeluar minyak sawit terbesar, mana mungkin bekalan minyak masak boleh berkurangan, malah kita juga mempunyai kilang memproses gula yang masih beroperasi, mana mungkin bekalan gula berkurangan… Malah tepung gandum juga sentiasa mencukupi…

Tetapi kita bodoh… Sebab terpedaya dengan taktik licik kaum lahanat ini dan menganggap kenaikan harga adalah disebabkan mereka undi BN… Jika nak harga turun, kena undi protes bagi BN jatuh… Jadi lepas kerajaan BN jatuh, adakah korang rasa harga barangan akan turun?? Tidak… Sebab mereka masih memonopoli sektor peruncitan dan pemborongan, malah jika kerajaan BN tumbang… Ekonomi Malaysia juga kan runtuh kerana hilangnya keyakinan pelabur untuk melabur di Malaysia…

Manakala kenaikan harga ayam lain pula ceritanya, penternak ayam majoritinya terdiri dari kaum lahanat ini dan mempunyai persatuan penternak mereka sendiri… Maka mereka akan menuntut dan mendesak kerajaan supaya membenarkan harga ayam dinaikkan atau mereka akan tahan bekalan ayam dari keluar ke pasaran… Mereka cukup bijak dan menggugut kerajaan supaya permintaan mereka diterima atau satu Malaysia akan mengalami kekurangan stok ayam… Bijak bukan kaum lahanat ni?

Kenaikan harga sayur pula kita perlu lihat dari segenap aspek, ada sayur yang diimport dari luar negara… Ada pula yang ditanam di Malaysia… Jadi siapakah yang mengimport serta membuka ladang sayuran ini? Kaum lahanat inilah… Jika mereka mahu harga dinaikkan mereka akan mendesak kerajaan melalui persatuan mereka juga, seperti persatuan penternak tadi… Bijak… Bijak…

Manakala harga ikan pula ditentukan mengikut musim. Kita perlu sedar bahawa setiap kali musim tengkujuh nelayan tidak dapat turun ke laut kerana laut bergelora, adakah kita mahu memaksa nelayan ini turun juga ke laut dan meredah badai gelora? Berbanding dengan yang di atas, majoriti nelayan adalah dari bangsa melayu… Mereka mempunyai persatuan juga, tetapi tidak pernah TAMAK macam persatuan milik kaum lahanat di atas….

Di sini eXception ingin pesan, Allah berikan kita otak supaya kita berfikir… Mengkaji logik dan tidak logik… Mencari kebenaran sesuatu cerita, bukan main pakat percaya sahaja… Ingatlah, taktik keji kaum lahanat ini mesti dihentikan… Caranya sokonglah perniagaan orang Islam… Beli barang keperluan dari kedai runcit orang Islam, kita tunjukkan kepada kaum lahanat ini bahawa kita tidak menyokong mereka… InsyaAllah apabila kita kuat, maka kaum lahanat ini pasti akan tunduk kepada kita…

Artikel Berkaitan Sebelum Ini:

Lagi-Lagi Pasal Gula
Benarkah Bekalan Gula Malaysia Kritikal?

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.